TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että jos muuttaa jonnekin korpeen, ei ikinä enää tarvitse mennä töihin? Ja työpaikan pitäisi olla kävelymatkan päässä?
Jos työpaikkoja ei ole eikä tule tulevaisuudessakaan ilmaantumaan niin lähelle asuntoa, että voisi kuvitella menevänsä töihin, niin harkitsisin kyllä muuttamista lähemmäksi työpaikkoja. Tai tosiaan ilmoittaisin, etten ole käytännössä työmarkkinoiden käytettävissä.
Itse asun Turussa noin 2 km:n päässä keskustasta eli en missään korvessa. Minulla oli hetken aikaa sellainen tilanne, että olin työtön. Koulutustani vastaavaa työtä ei löytynyt Turusta eikä lähikunnista sillä hetkellä. Lähin vapaa työpaikka oli Eurassa eli yli 90 km:n päässä. Toki Turusta käydään mm. Uudessakaupungissa asti töissä ja jopa kauempana, mutta kaikille se ei sovi. Pointtini on se, että ihminen voi asua isossa Kaupungissa ja silti voi olla vaikea löytää töitä läheltä.
Monet käy täältä Eurasta Turussa ja Uudessakaupungissa töissä. Omituista miten nykyisin ihmiset eivät muuta sinne mistä töitä saisi. Mieluummin loisitaan elättinä.
Vierailija kirjoitti:
Missä olit aiemmin töissä, kun asuntosi sijaitsee noin syrjässä? Minkä perusteella valitsit vakituisen asuinpaikkasi, jos siellä ei työpaikkoja ole ja jos pois muuttaminenkin on vaikeaa?
Olisko mahdollisesti asunnon hinta? Paikkakunnalla oli työpaikkoja muttei ole enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pistä chatGPT kirjoittamaan tahallisesti huonon hakemuksen huonolla suomenkielellä.. Itse asiassa kokeilen nyt:
Arvoisa yrityksen johtaja,
Olen iloinen voidessani hakea tehtäväänne, johon en kuitenkaan toivo tulevani valituksi. Olen nimittäin tottunut loisimaan ja nauttimaan kansaneläkelaitoksen sosiaalituista, joten haluan jatkaa samaa elämäntyyliä.
Omaan erittäin heikon työmoraalin ja olen usein myöhässä, jos pääsen paikalle lainkaan. Minulle on ominaista vältellä vastuuta ja syyttää muita omista virheistäni. Työssäni olen erittäin hidastempoinen, eikä minulla ole minkäänlaista innokkuutta kehittyä ammatillisesti.
Lisäksi olen huomannut, että usein unohdan tärkeitä tehtäviä tai jätän ne kesken. Tämä on johtanut moniin ongelmiin aiemmissa työpaikoissani, minkä vuoksi olen päätynyt jättämään ne tai saanut potkut.
Olen myös varsin epäsosiaalinen ja vaikeasti lähestyttävä, joten en sovi työyhteisöön, jossa vaaditaan tiimityöskentelyä ja hyviä vuorovaikutustaitoja. Lisäksi olen erittäin huono ottamaan kritiikkiä vastaan ja saatan suuttua helposti.
Kokemukseni ja koulutukseni ovat täysin irrelevantteja tähän tehtävään, joten en usko, että minulla olisi mitään annettavaa yrityksellenne. Toivon, että otatte tämän hakemukseni huomioon ja päätätte jättää minut valitsematta tehtävään.
Kiitos mielenkiinnostanne ja oikein mukavaa päivänjatkoa!
Ystävällisin terveisin,
[Tässä kohtaa laitat nimesi]
Yritetäänkö tässä olla vitsikkäitä halvemtamalla työttömiä?
Ja haluaisin tietää mitä pyysit tekoälyltä? Kirjoittaisitko huonon hakemuksen, jolla ei saa töitä? Vai pyysitkö, että kirjoita sossupummi ja työtävieroksuvan suomalaisen henkilön hakemus, vai kenties kirjoitit tuon itse omien asenteiden perusteelta? Veikkaan viimeistä.Kirjoita suomeksi lyhyt vapaamuotoinen työhakemus firman johtajalle joka takaa sen että minua ei valita tehtävään ja saan jatkaa loisimista kansaneläkelaitoksen sosiaalituilla
Laitoit siihen oman oletukseksi, että henkilön motiivi on loisiminen? Itse kyllä ymmärsin aloitusesta, että työ olis liian hankalien matkojen päässä ja silti sitä on velvoitettu hakemaan. En näe mitään sosiaalituilla loisismista siinä. Ihmisistä on työttöminä, se ei tarkoita loista. Ja joskus työtä ei onnistu liittämään muihin elämään. Esim en olisi lasten luota pois ja tuöskentelidis viikot toisella paikkakunnalla. Joku muu pystyy sen tekemään, itse en. Enkä usko, että kukaan sitä edes vaatisi tai ajattelisin loiseksi, koska työhalut on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. Jos Muhamed ei mene vuoren luo, niin vuoren on mentävä Muhamedin luo. Jos saat painan, muuta lähelle työpaikkaa.
En ole ap, mutta en todellakaan muuta minnekään sen takia, että saisin keskellä korpea olevasta leipomosta kuuden kuukauden pätkän osa-aikaista työtä.
Tämä! Ja oon justiinsa ihmetellyt näitten töihin potkijoiden mielipiteitä tästä aiheesta. Ei kukaan ala muuttamaan minnekään lyhyehkön pätkätyön takia, sehän on ihan järjetöntä. Siinä saisi kokoajan olla muuttamassa ympäri suomea. Ja ennenkuin on riittävän hyvä työ tiedossa, pysyvä työsuhde ja kunnon palkka, niin ei kannata työn perässä muuttaa. Paitsi ehkä kasvukeskuksiin ennalta esim parempien työmarkkinoiden alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin, että jos muuttaa jonnekin korpeen, ei ikinä enää tarvitse mennä töihin? Ja työpaikan pitäisi olla kävelymatkan päässä?
Jos työpaikkoja ei ole eikä tule tulevaisuudessakaan ilmaantumaan niin lähelle asuntoa, että voisi kuvitella menevänsä töihin, niin harkitsisin kyllä muuttamista lähemmäksi työpaikkoja. Tai tosiaan ilmoittaisin, etten ole käytännössä työmarkkinoiden käytettävissä.
Tämä. Eihän sun tarvii töihin mennä, mutta älä sitten vie myöskään muiden rahoja vaan elä omillasi. Ihmiset on kautta aikojen muuttaneet merienkin yli saadakseen leipää pöytään, miksi yhteiskunnan pitäisi kuljettaa sulle leipä sinne korpeen ?
Hetkinen. Eikö tässä jo pitkään olla hoettu ettei työtön saisi asua kaupungissa kun se on kallista. Nyt sitten ei saisi asua myöskään siellä missä on halvempaa.
Nimenomaan. Jatkuvasti saa kuulla että heti kun on työtön pitää muuttaa Kainuuseen syrjäkylälle jossa 0 työpaikkaa viemästä asuntoja työssäkäyviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Turussa noin 2 km:n päässä keskustasta eli en missään korvessa. Minulla oli hetken aikaa sellainen tilanne, että olin työtön. Koulutustani vastaavaa työtä ei löytynyt Turusta eikä lähikunnista sillä hetkellä. Lähin vapaa työpaikka oli Eurassa eli yli 90 km:n päässä. Toki Turusta käydään mm. Uudessakaupungissa asti töissä ja jopa kauempana, mutta kaikille se ei sovi. Pointtini on se, että ihminen voi asua isossa Kaupungissa ja silti voi olla vaikea löytää töitä läheltä.
Monet käy täältä Eurasta Turussa ja Uudessakaupungissa töissä. Omituista miten nykyisin ihmiset eivät muuta sinne mistä töitä saisi. Mieluummin loisitaan elättinä.
Ei työttömänä oleminen ole loisimista vaan työttömyyttä. Itse en uhraisi yli 1h työmatkoihin per suunta ellei se näkyisi huomattavasti palkassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hakenyt töitä 13 000 km päästä ja ap tuskailee hakemista 40 km päästä....
Ajelitko päivittäin tuon matkan? Suomenkin pituus päästä päähän on vain noin 1200 km.
Kuten sanottu. ei HAKEMISEEN ajelua tarvitse, Eikä varsinkaan päivittäin. Pääsin haastatteluissa viimeiselle kierrokselle, mutta en tullut valituksi paikkaan. Jos olisin tullut, olisi tietenkin tullut muutto eteen.
Vierailija kirjoitti:
No, hae. Sano hakemuksessa että olet julkisen liikenteen käyttäjä. Eiköhän se rekrytoija tiedä millaiset liikenneyhteydet työpaikkaan on. Joten....
Hakeminen on eri asia kuin työhön valituksi tuleminen.
AP se onkin jo ennen hakemista herännyt töihin neljältä, myöhästynyt paristakin bussista, ollut jopa 13 tuntia hereillä ja palannut kotiin töistä klo 17, täysin uupuneena. Ja tietenkin tulee valituksi, tai no eihän tossa tarvi valita, eikä mitään turhia hakemuksiakaan oikeestaan - AP voi kirjoittaa varmaan työsopimuksenkin omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei edes ole ajokorttia.
Sehän on oma valinta.
No ei todellakaan ole. Kaikilla ei ole siihen varaa, ajokortti on kallis hankinta. Jos elää kädestä suuhun työttömänä tai matalapalkkatyöllä niin ajokortti maksaa liikaa. Velkaakaan ei voi ottaa jos elää kädestä suuhun. Helppo puhua niiden, joille vanhemmat maksoivat kortin lukiolaisena.
On myös monia sairauksia ja rajoitteita jotka estävät ajokortin saamisen. Joidenkin kohdalla on ihan selvä, että ajokorttia ei yksinkertaisesti voi saada, sitä ei anneta jos on tietty diagnoosi. Sitten esim. minun kohdallani pidän epätodennäköisenä, että kykenisin saamaan kortin tai ainakaan sitten oikeasti käyttämään autoa. Minulla on paha hahmotushäiriö, enkä usko, että oppisin ajamaan vaarantamatta itseäni ja muita.
Tuskin. Lähettivät ehdotuksen, koska et vissiin itse hae töitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, että mitä teet jos omistat talon tuolla ns. syrjäseudulla, joka ei välttämättä ole kuin jonkin verran syrjässä vaan vaikka toistaiseksi jonkinlaisten, joskin koko ajan vähenevien bussiyhteyksien päässä naapurikaupungista jolloin olet vielä selvinnyt ilman autoa, mutta osoitus tulee johonkin hevonkuusen metallipajaan jonne ei pääse ilman autoa tai muuten katveeseen? Esim. ystäväni asuu maan suurimman kasvukeskuksen kehyskunnassa ja bussiyhteydet kirkolta tämän kaupungin keskustaan surkeat. Tottahan sen auton voi ostaa, mutta vaatii muutaman tonnin että saa toimivan ja myös varmuuden siitä että työ jatkuu jotta lainan saa maksettua. Se onnistuu jos palkasta jää vähän säästövaraa. Mutta tuohon muuttoon, että mitä jos se työ kestää vaikka 4-6 kk, yritätkö myydä talon jossa voi mennä 2 vuotta vai maksatko sekä talon sähkölaskua ja muita kuluja ja yrität vuokrata jostain kämpän joita saa yksityisiltä harvoin alle vuodeksi ja josta edelleenkään ei pääse ilman autoa teollisuusalueelle?
En halua tässä kovin korostetusti v...uilla, vaan yritin tuoda esiin niitä ongelmia joita esim. pätkätyön tai matalapalkkatyön vastaanottamiselle on. Että kun se ei ole välttämättä niin helppoa että muuta hei. Kun se paikka voi olla maantieteellisesti lähellä mutta sinne ei välttämättä pääse noin vain.
Asun suunnilleen tuolla tavalla ja olen ollut töissä viimeiset 25 vuotta samoin kuin puolisoni. Kilometrin säteellä ei asu ainuttakaan työtöntä, työssäkäyviä on varmaan 200 (en ole koskaan tarkasit laskenut). Olennaista on se, että myös maalla asuva voi varsin hyvin käydä töissä, kunhan ymmärtää elämisen reunaehdot. Mieluummin otan nettona tilille 4400 e/kk kuin 500 e/kk ja on vain ja ainoastaan minusta itsestäni kiinni, kumman summan valitsen.
Kannatti käydä aikanaan koulunsa kunnolla, talo järven rannalla ei ole aina pelkkä unelma.
Auton hankintaa ja käyttöä yritetään vähentää erittäin voimakkaasti, esim polttoaineen hinnan rajuilla korotuksilla. On suosittava julkista liikennettä. Omaa autoa en hanki, koska ilmastonmuutos. Jos julkisia ei kulje, se on sitten voi voi.
Mikä ristriita, hallitukset ja kaupungit haluaa vähentää yksityusautoilua, valtion ylläpitämä suojatyöpaikka te-keskus, rivien välissä yrittää pakottaa oman auton hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on oma valinta.
Ei ole.
Kyllä se on, jos et ole sokea, pahasti kehitysvammainen tai muuten kyvytön. Silloin tosin sinua ei velvoiteta hakemaan töitäkään.
Riittää paljon pienempikin näkövamma kuin sokeus, voi olla myös epilepsia, erilaisia hahmotus- ja muita oppimiahäiriöitä. Älä yritäkään väittää, että jos on näitä niin ei velvoitettaisi hakemaan töitä.
Jotenkin tuntuu, että hyväosaiset tajua maailmaa muulta kantilta. Tai sitten täällä on katkeria työssäkäyjiä.
Jos itsellä on uusi työsuhde auto 5 kilometrin matkalle ja ainoa ongelma on kehän ruuhkat, niin sitten ihmetellään, jos joku ei mene illalla klo 20.00 aamuvuoro on, koska bussit ei kulje aamusta.
Itsellä oli tunnin työmatka Helsingistä Espooseen . Turhan pitkä, mutta olin onnellinen että se oli aina vastavirtaan. Ei ruuhkia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä on pakko todeta, että 40 km ei ole mikään pitkä matka töihin. Oma työmatkani on ollut nyt 13 vuoden ajan 30 km ja pidän sitä lyhyenä matkana. Sitä ennen työmatkan pituus oli 60 km kahdeksan vuoden ajan, joista kolme vuotta käytin bussia (eka bussi lähti klo 6.00 ja oli perillä 6.30, siitä kävelyä 5 minuuttia toiselle bussille ja odottelua 25 minuuttia ja toinen bussi lähti 7.00 ja oli perillä 7.55). Työpaikalle piti vielä kävellä hiukan vajaa kilsa, joten sellaista puolijuoksua piti mennä, että ehti ajoissa klo 8.00 perille.
Ei tullut noina aikoina mieleen, että olisi jokin vaihtoehto olla menemättä töihin. Tosin ostin auton, jolloin työmatka lyheni kerta heitolla alle tuntiin mutta saihan siinäkin maksaa mukavasti kilometreistä ja auton huolloista ja veroista.
40 km riippuu ihan siitä, missä asuu. Esim. pienillä paikkakunnilla tai maalla se voi olla mahdoton ilman omaa autoa, koska julkinen liikenne ei ole toimiva. Busseja ei mene niin aikaisin aamulla, että ehtisi töihin klo 7 tai 8. Pääkaupunkiseudulla tai muissa isoissa kaupungeissa 40 km on varmaan ihan normaali matka.
Kirjoitin pitkän selostuksen joka meni julkaistavaksi hyväksynnän jälkeen, ei hajua miksi. Lyhyesti, olen kahdessa työpaikassa saanut sovituksi myöhemmän aloitusajan koska bussit kulki huonosti.
Testaan onko yksinhuoltaja kielletty sana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä se, että mitä teet jos omistat talon tuolla ns. syrjäseudulla, joka ei välttämättä ole kuin jonkin verran syrjässä vaan vaikka toistaiseksi jonkinlaisten, joskin koko ajan vähenevien bussiyhteyksien päässä naapurikaupungista jolloin olet vielä selvinnyt ilman autoa, mutta osoitus tulee johonkin hevonkuusen metallipajaan jonne ei pääse ilman autoa tai muuten katveeseen? Esim. ystäväni asuu maan suurimman kasvukeskuksen kehyskunnassa ja bussiyhteydet kirkolta tämän kaupungin keskustaan surkeat. Tottahan sen auton voi ostaa, mutta vaatii muutaman tonnin että saa toimivan ja myös varmuuden siitä että työ jatkuu jotta lainan saa maksettua. Se onnistuu jos palkasta jää vähän säästövaraa. Mutta tuohon muuttoon, että mitä jos se työ kestää vaikka 4-6 kk, yritätkö myydä talon jossa voi mennä 2 vuotta vai maksatko sekä talon sähkölaskua ja muita kuluja ja yrität vuokrata jostain kämpän joita saa yksityisiltä harvoin alle vuodeksi ja josta edelleenkään ei pääse ilman autoa teollisuusalueelle?
En halua tässä kovin korostetusti v...uilla, vaan yritin tuoda esiin niitä ongelmia joita esim. pätkätyön tai matalapalkkatyön vastaanottamiselle on. Että kun se ei ole välttämättä niin helppoa että muuta hei. Kun se paikka voi olla maantieteellisesti lähellä mutta sinne ei välttämättä pääse noin vain.
Asun suunnilleen tuolla tavalla ja olen ollut töissä viimeiset 25 vuotta samoin kuin puolisoni. Kilometrin säteellä ei asu ainuttakaan työtöntä, työssäkäyviä on varmaan 200 (en ole koskaan tarkasit laskenut). Olennaista on se, että myös maalla asuva voi varsin hyvin käydä töissä, kunhan ymmärtää elämisen reunaehdot. Mieluummin otan nettona tilille 4400 e/kk kuin 500 e/kk ja on vain ja ainoastaan minusta itsestäni kiinni, kumman summan valitsen.
Kannatti käydä aikanaan koulunsa kunnolla, talo järven rannalla ei ole aina pelkkä unelma.
No ei se nyt kyllä vain ja ainoastaan sinusta itsestäsi ole kiinni :D Minäkin asun kehnojen bussivuorojen varrella, enkä silti työmatkoja pelkää. Työmatkaa tulee vähintään tunti yhteen suuntaan melkeinpä riippumatta siitä, mitä paikkaa haen, se täytyy vaan hyväksyä. Silti haen töitä jatkuvalla syötöllä enkä pääse edes haastatteluihin.
Jos saan jostain "valita" työn 4400 euron kuukausipalkalla, niin vinkatkaa toki, ottaisin sen tältä istumalta vaikka työmatkaa olisi 4 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on oma valinta.
No ei todellakaan ole. Kaikilla ei ole siihen varaa, ajokortti on kallis hankinta. Jos elää kädestä suuhun työttömänä tai matalapalkkatyöllä niin ajokortti maksaa liikaa. Velkaakaan ei voi ottaa jos elää kädestä suuhun. Helppo puhua niiden, joille vanhemmat maksoivat kortin lukiolaisena.
On myös monia sairauksia ja rajoitteita jotka estävät ajokortin saamisen. Joidenkin kohdalla on ihan selvä, että ajokorttia ei yksinkertaisesti voi saada, sitä ei anneta jos on tietty diagnoosi. Sitten esim. minun kohdallani pidän epätodennäköisenä, että kykenisin saamaan kortin tai ainakaan sitten oikeasti käyttämään autoa. Minulla on paha hahmotushäiriö, enkä usko, että oppisin ajamaan vaarantamatta itseäni ja muita.
Kumma kyllä minulla oli vara maksaa ajokorttini itse opiskelijana ollessani. Ei mitään vaikeutta pitäisi työttömänä ollessa sitä hankkia. Varsinkin kun niiden hinnat (tarvittavien tuntien määrä) on romahtaneet huimasti.