Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät

Vierailija
23.04.2023 |

Työt alkaisivat kello 06.30.

Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.

Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.

Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.

Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.

Kommentit (749)

Vierailija
81/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa ymmärtää hyvin, miksi jotkut ovat pitkäaikaistyöttömiä. Aina on tekosyitä ja selityksiä. Minun perheessäni, suvussani ja tuttavapiirissäni toimitaan toisin. Auto ostetaan tietysti, vaikka velaksi. Tai muutetaan työn lähelle, vaikka osa perheestä jäisi muualle. Pätkätyökin kelpaa. Kerätään kokemusta ja suhteita. Opiskellaan lisää. Tärkeintä on pysyä liikkeessä. Koko ajan etsitään parempaa työtä, ja sitähän löytyy, kun kokemusta kertyy. Yli kolmekymppisistä tutuistani ei kukaan ole työtön, ja palkat nousevat kokemuksen myötä. Neuvoni työttömille: älä pysähdy, älä odota palvelua kotiisi vaan toimi. Aloita pohjalta ja kiipeä ylöspäin.

Meidän perhe on ollut aina melko vähävarainen. Silti jokaiselle lapselle on kustannettu ajokortti ja jonkunlainen kulkuneuvo heti kun laki on sallinut, jotta töihin pääsemistä ei ainakaan auton puute estä.

Vierailija
82/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syljeskelisin vaan kattoon mieluusti kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Etköhän sä ap saa töitä myös lähempää.

Mutta voithan sä hakea työpaikkaa ja kirjoittaa työhakemukseen, että bussiaikataulujen takia voit olla töissä klo xx-xx. Se työnantaja sitten päättää, että onko se ok.

Kannatan tätä. Tosin, nykyisin kuulemma työnantajat " käräyttää" näitä jotka haastattelussa vetävät läskiksi tai kertovat suoraan että oli pakko hakea. Siitähän pääsee sitten taas rapsauttamaan karenssia kun ei oo yritetty tosissaan. Kyllä se on työttömällä hankalaa pitää itsensä joutilaana nykyään. Ennen oli toista, jokainen sai työmarkkinatukea kun ei viitsinyt etsiä töitä. 

Toimentulotuki on sitten seuraava vaihtoehto jos TE-toimisto heittäytyy vallan hankalaksi. 

Helpompaa on käydä vaan siellä töissä pelleilemässä että tekee muka töitä kun työnantajakin on maksavinaan palkkaa.

No ei todellakaan "käräytä" mistään, mitä oikein sekoilet 🤣🤣  3 kertaa tässä ollut neljän työpaikan hakuvelvollisuus(eli 12 paikkaa "hakenut") ja simppelein on laittaa lyhyt s.posti hakemus työpaikan pomolle missä ihan suoraan kirjoittaa hakevansa koska työkkäri velvoittaa. Ei työnantajat halua mitään töihin pakotettuja vaan aidosti motivoituneita, mitä ap ei näemmä ole. Jotkut jopa laittaa vastauksen "ok, kiitos rehellisyydestä".

Kyllä työnantajat käräyttää tuollaisista hakemuksista!!! Sulla käynyt vaan tuuri. Seuraavaksi voi pukata karenssi. Ethän selvästikään ole työmarkkinoiden käytettävissä kuin vain rajoitetusti.

Nimimerkki "Kokemusta on"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai hítto, unhtui huono soomi:

Hyve yritys johtaja,

Mä ilone ku hakee tehtävä, mut en toivo et tulisin valituksi. Mä tykkään loisia ja saada rahaa kelasta, joten haluan jatkaa tätä elämä.

Mulla on huono työmoraali ja oon usein myöhäs tai en tule ollenkaa. Mä välttelen vastuuta ja syytän muita omista mokista. Mä oon hidas töissä eikä mulla ole innostusta oppia lisää.

Mä usein unohdan tärkeet hommat tai jätän ne kesken. Tämä on aiheuttanut ongelmia aiemmissa työpaikoissa, joten oon jättäny ne tai saanut potkut.

Oon myös epäsosiaaline ja vaikee lähestyä, joten en sovi työpaikkaan jossa pitää tehä tiimityötä ja olla hyvät vuorovaikutustaidot. Lisäksi mä en osaa ottaa kritiikkiä ja saatan suuttua helposti.

Kokemukset ja koulutukseni on ihan turhia tähän tehtävään, joten en usko et mulla olis mitään annettavaa teidän yritykselle. Toivon et huomioitte tämän hakemuksen ja päätätte etten mä sovi tehtävään.

Kiitokset ja mukavaa päivää!

Ystävällisesti,

[Tässä kohtaa laitat nimesi]

Vierailija
84/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herrajumala. 40km ei ole mitään. Osta muutaman tonnin auto alkuun ja kulje sillä, jos julkiset on aikataulun osalta hankalat.

Miten voi olla noin saamattomia ihmisiä. Todellakin joutaa kiristää työttömyysturvaa, kun ei tuon vertaista matkaa jakseta kulkea.

Ja jos sinulla ei ole ajokorttia niin hommaa se. Ei ole muiden asia elättää tuommoisia loisia.

Oma työmatka on noin 50km suuntaansa ja toisinaan kuljen bussilla, vaikka aikaa meneekin hieman enemmän. Yleensä ajan omalla, muutaman tonnin autolla. Jolla olen muuten ajanut jo useamman vuoden, että ei tarvitse edes ostaa sitä kallista autoa.

Millä rahalla työtön ostaa auton ja maksaa ajokortin?

Eikä ajokortin saaminen ole mikään päivänselvä asia. Voi joutua ajamaan inssinkin moneen kertaan.

Vierailija
85/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mutta voithan sä hakea työpaikkaa ja kirjoittaa työhakemukseen, että bussiaikataulujen takia voit olla töissä klo xx-xx. Se työnantaja sitten päättää, että onko se ok.

Kannatan tätä. Tosin, nykyisin kuulemma työnantajat " käräyttää" näitä jotka haastattelussa vetävät läskiksi tai kertovat suoraan että oli pakko hakea. Siitähän pääsee sitten taas rapsauttamaan karenssia kun ei oo yritetty tosissaan. Kyllä se on työttömällä hankalaa pitää itsensä joutilaana nykyään. Ennen oli toista, jokainen sai työmarkkinatukea kun ei viitsinyt etsiä töitä. 

Toimentulotuki on sitten seuraava vaihtoehto jos TE-toimisto heittäytyy vallan hankalaksi. 

Helpompaa on käydä vaan siellä töissä pelleilemässä että tekee muka töitä kun työnantajakin on maksavinaan palkkaa.

Miten niin "nykyisin". Minä tein noin jo 90-luvulla. Mitäs tuli tuhlaamaan minun aikaani...

Vierailija
86/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen työ? - Kyllä itse olen aatellut, että jos työpaikka on "tarpeeksi hyvä" mutta sinne kulkeminen vaatii oman autoa, niin sitte hankin sen auton, jos saan tuon työpaikan. (Itseni tietysti hyvä sanoa kun mulla on ajaokortti mutta en ole ajanut autoa varmaan yli 10 vuoteen) Ongelma tietysti on, että voiko luottaa siihen, että tuo työpaikka säilyy edes niin kauan, että saa auton maksettua.  

Toisaalta vastahan täällä joku kriiseili sen kanssa kun oli ottanut vuoden määräaikasen työpaikan useamman sadan kilometrin päästä, ennestääm vieraalta paikkakunnalta vastaan jossa täysimääräinen koeaika, niin saako jatkaa edes koeajan jälkeen vai onko pian työttömänä vieraassa ympärsitössä.....

Uskomatonta että tällainen kommentti on saanut näin paljon yläpeukkuja. Kyllä täällä on vähäjärkistä sakkia. Vai auto pitäisi ostaa sen takia, että pääsee johonkin "töihin" hei! se auto maksaa. Ei niitä ilmaiseksi saa. Käyttäkää pellet aivoja jos teiltä semmoiset löytyy.

Vierailija
87/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että jos muuttaa jonnekin korpeen, ei ikinä enää tarvitse mennä töihin? Ja työpaikan pitäisi olla kävelymatkan päässä?

Jos työpaikkoja ei ole eikä tule tulevaisuudessakaan ilmaantumaan niin lähelle asuntoa, että voisi kuvitella menevänsä töihin, niin harkitsisin kyllä muuttamista lähemmäksi työpaikkoja. Tai tosiaan ilmoittaisin, etten ole käytännössä työmarkkinoiden käytettävissä.

Tämä. Eihän sun tarvii töihin mennä, mutta älä sitten vie myöskään muiden rahoja vaan elä omillasi. Ihmiset on kautta aikojen muuttaneet merienkin yli saadakseen leipää pöytään, miksi yhteiskunnan pitäisi kuljettaa sulle leipä sinne korpeen ?

Hetkinen. Eikö tässä jo pitkään olla hoettu ettei työtön saisi asua kaupungissa kun se on kallista. Nyt sitten ei saisi asua myöskään siellä missä on halvempaa.

Vierailija
88/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan työmatka suuntaansa saa kestää 1.5h. Ylittyykö tämä sinulla?

Ei ehkä ihan noin yksin kertausta. Ja mikään laki ei kiellä sitä pidempiä työmatkoja. Matka kestää tunnin, mutta bussit kulkee väärin. Itse lopetin työn, jossa bussit toinen oli tuntia ennen työn alkua ja toinen 5 min myöhässä. 15 minuuttia myöhemmin työn aloittaminen ei käynyt työnantajalle. Itselleni ei taas käynyt tunnin odottelu ulkona, keskellä ei mitään sään armoilla.

Ei sen työn takia meillä onneksi tarvitse ihan kaikkea uhrata. Ja näin pitää ollakin. Itse sain uuden työn helposti, mutta huonommalla palkalla.

Vaikka kuinka tulee oikeistohallitus, ei ihmisistä tarvitse tehdä orjia. Ja lusmujen karsiminen on eri asia kuin työhaluisten kyykyttäminen.

Vierailija
89/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan menisin julkisilla kaikesta huolimatta.

Jos ei ole pieniä lapsia, joita pitää kuljettaa päiväkotiin, yrittäisin vaan tottua matkaan. Kahden kilometrin kävely suuntaansa olisi sitä päivän hyötyliikuntaa.

Samalla etsisin toista työpaikkaa helpomman matkan päästä.

Ajokorttia ja autoa mulla ei ole ollut koskaan.

Vierailija
90/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on näkö huonontunut niin paljon, etten pysty ajamaan pimeässä ollenkaan. Hajataittoa sanoi silmälääkäri, mutta hiotut linssitkään eivät auta. Vastaantulevien autojen valot häikivät niin, etten näe tietä ollenkaan, samoin liian kirkkaat katuvalot. Pitäisi luopua kortista kokonaan, kun en uskalla ajaa.

Vierailija
91/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen työ? - Kyllä itse olen aatellut, että jos työpaikka on "tarpeeksi hyvä" mutta sinne kulkeminen vaatii oman autoa, niin sitte hankin sen auton, jos saan tuon työpaikan. (Itseni tietysti hyvä sanoa kun mulla on ajaokortti mutta en ole ajanut autoa varmaan yli 10 vuoteen) Ongelma tietysti on, että voiko luottaa siihen, että tuo työpaikka säilyy edes niin kauan, että saa auton maksettua.  

Toisaalta vastahan täällä joku kriiseili sen kanssa kun oli ottanut vuoden määräaikasen työpaikan useamman sadan kilometrin päästä, ennestääm vieraalta paikkakunnalta vastaan jossa täysimääräinen koeaika, niin saako jatkaa edes koeajan jälkeen vai onko pian työttömänä vieraassa ympärsitössä.....

Uskomatonta että tällainen kommentti on saanut näin paljon yläpeukkuja. Kyllä täällä on vähäjärkistä sakkia. Vai auto pitäisi ostaa sen takia, että pääsee johonkin "töihin" hei! se auto maksaa. Ei niitä ilmaiseksi saa. Käyttäkää pellet aivoja jos teiltä semmoiset löytyy.

Hän puhuu itsestään. Ja just poika ostin lainalla halvan auton, koska kesätyöpaikka on niin hyvä, mutta siinä tarvitaan autoa. Hänellä olisi ollut muitakin töitä tarjolla,

Eli kyse on vain, että hyvä työ , niin on valmis tekemään sen eteen enemmän.

Vierailija
92/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ihan kohtuuttomia vastauksia täällä.

Eihän se 40 km matka sellaisenaan ole iso, jos vain julkiset liikkuvat sopivasti. Mutta jos ei, niin eihän se työnhakijan vika ole.

Itse jätin hakematta paikkaa, joka on noin 30 km päässä, koska työ olisi ollut osittain ilta- ja yövuoroja ja sitä 10 km loppumatkaa (välissä vaihto) bussit jostain syystä kulkevat vain klo 20 asti. Minun olisi pitänyt siis mennä paikalle jo klo 20 vaikka työ alkaisi klo 3.

Vierailija
93/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herrajumala. 40km ei ole mitään. Osta muutaman tonnin auto alkuun ja kulje sillä, jos julkiset on aikataulun osalta hankalat.

Miten voi olla noin saamattomia ihmisiä. Todellakin joutaa kiristää työttömyysturvaa, kun ei tuon vertaista matkaa jakseta kulkea.

Ja jos sinulla ei ole ajokorttia niin hommaa se. Ei ole muiden asia elättää tuommoisia loisia.

Oma työmatka on noin 50km suuntaansa ja toisinaan kuljen bussilla, vaikka aikaa meneekin hieman enemmän. Yleensä ajan omalla, muutaman tonnin autolla. Jolla olen muuten ajanut jo useamman vuoden, että ei tarvitse edes ostaa sitä kallista autoa.

Kuinka paljon auto ja ajokortti maksaa? Puhut sekavia koska sosiaaliturvaa pitää nostaa jos odotetaan että työttömät alkaa autoja ostelemaan ja ylläpitämään.

Vierailija
94/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

No ei todellakaan "käräytä" mistään, mitä oikein sekoilet 🤣🤣  3 kertaa tässä ollut neljän työpaikan hakuvelvollisuus(eli 12 paikkaa "hakenut") ja simppelein on laittaa lyhyt s.posti hakemus työpaikan pomolle missä ihan suoraan kirjoittaa hakevansa koska työkkäri velvoittaa. Ei työnantajat halua mitään töihin pakotettuja vaan aidosti motivoituneita, mitä ap ei näemmä ole. Jotkut jopa laittaa vastauksen "ok, kiitos rehellisyydestä".

Kyllä työnantajat käräyttää tuollaisista hakemuksista!!! Sulla käynyt vaan tuuri. Seuraavaksi voi pukata karenssi. Ethän selvästikään ole työmarkkinoiden käytettävissä kuin vain rajoitetusti.

Nimimerkki "Kokemusta on"

Jaa mistä käräyttää? Työkkärin vaatimuksissa ei missään lue että hakemuksen pitäisi olla laadukas. Eikä kielletä rehellisyyttä missään. Ne mistään käräytä vaan korkeintaan ilmoittavat työkkärille että "tälläistä on nähty hakemuksissa". Jos sulle on karenssi pukannut niin olet varmaankin hakenut vääriä paikkoja. Hae töitä yksityishenkilöiltä. Menet esim työmarkkinatoriin ja kirjoita hakukenttään "avustaja". Sitten laitat vapaan s.posti hakemuksen muodossa:

"Hei, haen täten ilmoittamaanne työtehtävään X. Syy: työvoimatoimisto velvoittaa minua hakemaan tiettyjä paikkoja. Toivon että löydätte kyseiseen tehtävään sopivan ja motivoituneen henkilön. 

Ystävällisin terveisin,

(nimesi)"

Vierailija
95/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti haet työtä

Vierailija
96/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla työtön ostaa auton ja maksaa ajokortin?

Eikä ajokortin saaminen ole mikään päivänselvä asia. Voi joutua ajamaan inssinkin moneen kertaan.

ehkä joidenkin täysin lahjattomien joutuu..

Vierailija
97/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että sanotte työkkärille että olette varattomia, ei ole ajokorttia eikä autoa. Ei ole varaa maksaa kaikkia autoiluun liittyviä kuluja, tämä toimii joka kerta.

Jos vaativat julkisilla, taksilla, junalla tmv. liikkumista työpaikalle sanotte myös ettei ole varaa maksaa. Varattomalta on vaikea vaatia mitään.

Valtio ei tule kustantamaan kulujasi ja voitte jatkaa työttömänä oleskelua.

Vierailija
98/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikallani onnistuisi aloittaa päivä aiemmin tai myöhemmin. Aina voi hakea töitä ja jos pääsee haastatteluun, niin siellä voi keskustella tällaisista hankaluuksista ja erilaisista mahdollisuuksista. Ei sinua palkata jos töihin saapuminen on hirveän vaikeaa.

Vierailija
99/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viisi vuotta sitten elämäni ensimmäisen uuden auton (ikää 49 vuotta). Maksoi 14 000 euroa ja on ollut erittäin vakaa ja luotettava. Nyt viisi vuotta myöhemmin siitä ei varmaan paljoa enää saa mutta ei ole kertaakaan pettänyt tai mennyt rikki. Sitä ennen minulla oli käytössä ensin alle tuhannen euron autoja ja sitten muutaman tuhannen euron autoja ja kaikki pelittivät kohtuullisesti. Muutama ylimääräinen huolto tuli noilla alle tonnin autoilla, yksi oli kamala öjysieppo ja piti aina pitää öljykanisteria takaluukussa, ettei matka tyssännyt kesken. Mutta öljykanisterin hinta ei päätä huimannut ja tavalliset huollot riittivät, kun auton vain huolsi säännöllisesti.

Miksi työttömän pitäisi ostaa autoa ylipäätään? Minäkin hankin auton vasta kun sain töitä. Kolmen kuukauden palkoissa ei 500 euron auton osto tuntunut pahalta eli pätkätöilläkin se onnistui. Ja sitten oli auto valmiina, kun sain seuraavan työpätkän. En ole kieltäytynyt mistään työstä työmatkan takia, mutta onneksi ne ovat olleet aika kohtuullisia. Kyllä tuo 80 kilometrin työmatka alkaisi minulla olla jo kipurajalla. Työkaveri ajaa joka päivä 140 km yhteen suuntaan ja ei kyllä olisi minua varten.

Ongelmia luodaan, kun ei ole halua selviytyä niistä. Ystäväni sukulainen kieltäytyi työstä, jonne oli 20 km matka, koska hän olisi bussiyhteyksien takia joutunut käyttämään aikaa 50 minuuttia yhteen suuntaan. Ei harkinnut auton ostoa, mopon ostoa, asunnon vaihtoa tai mitään muutakaan vaihtoehtoa, kun helppo oli vain kieltäytyä ja jäädä toimeentulotuelle. Jos on vaihtoehto, on varaa olla nirso.

Vierailija
100/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet työpaikkaa ja jos pääset haastatteluun, kerrot siellä ettei sinulla ole autoa. Eiköhän ne siellä työpaikalla tiedä ettei sinne käytännössä pääse ajoissa ilman autoa. Paikan saa joku jolla on auto.

Ainoa poikkeus voisi olla jos työpaikalla sattuisi olemaan töissä joku, joka kulkee matkat omalla autolla ja sattuu asumaan kanssasi samalla suunnalla ja tarjoutuisi tarjoamaan kimppakyytiä. Parhaassa/Pahimmassa tapauksessa kulkisit joka päivä pomosi kanssa autossa työmatkat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi