Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät

Vierailija
23.04.2023 |

Työt alkaisivat kello 06.30.

Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.

Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.

Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.

Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.

Kommentit (749)

Vierailija
361/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis miksi ei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Jos syy on esim., että puolison työpaikka on nykyisessä asuinkunnassa, niin olisiko mahdollista muuttaa työpaikkojen puoliväliin?

Sain nykyisen työpaikkani 15 vuotta sitten. Asuin 30 kilometrin päässä työpaikasta ja työmatkaan kului kahdella bussilla 2 tuntia suuntaansa. Olen hyvin matkapahoinvointinen, joten tuollainen määrä bussissa istumista oksennus kurkussa oli täyttä tuskaa. Jaksoin sitä hullutusta kolme vuotta. Koska olen surkea kuski eikä yksityisautoilu muutenkaan istu arvomaailmaani, ainut vaihtoehto oli muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Viimeiset 12 vuotta olen siis kulkenut 3 kilometrin työmatkaa (suuntaansa) kävellen. Ei tarvitse kulkea bussilla, ei tarvinnut hankkia autoa eikä tarvitse stressata että pitäisi jaksaa lähteä työpäivän jälkeen erikseen lenkille kun sekin hoituu siinä samalla. Olisihan sitä tietysti voinut vaikka irtisanoutua, mutta kuka hullu lähtee hyvästä ja kivasta työpaikasta jos asian voi järjestää muullakin tavalla. 

No useinkaan muutto ei onnistu tuosta vain eikä välttämättä mitään asuntoa ole lähimaillakaan työpaikkaa.

Huomaa että moni kommentoija asuu jossain suuremmassa kaupungissa tai pääkaupunkiseudulla, jossa ilmeisesti vaikeaa ymmärtää että monella paikkakunnalla vapaita asuntoja ei tuosta vaan ole, julkista liikennettä ei ole välttämättä ollenkaan tai se on aivan liian kallis, jne.. se työpaikkakin voi olla kaukana asutuksesta.

Tätä nykyä missä tahansa on vuokralaisten markkinat ja on asuntoja runsaasti tarjolla sekä vuokralle että ostettavaksi.

Mutku mutku ,ei pysty kykenee..

Vierailija
362/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis miksi ei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Jos syy on esim., että puolison työpaikka on nykyisessä asuinkunnassa, niin olisiko mahdollista muuttaa työpaikkojen puoliväliin?

Sain nykyisen työpaikkani 15 vuotta sitten. Asuin 30 kilometrin päässä työpaikasta ja työmatkaan kului kahdella bussilla 2 tuntia suuntaansa. Olen hyvin matkapahoinvointinen, joten tuollainen määrä bussissa istumista oksennus kurkussa oli täyttä tuskaa. Jaksoin sitä hullutusta kolme vuotta. Koska olen surkea kuski eikä yksityisautoilu muutenkaan istu arvomaailmaani, ainut vaihtoehto oli muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Viimeiset 12 vuotta olen siis kulkenut 3 kilometrin työmatkaa (suuntaansa) kävellen. Ei tarvitse kulkea bussilla, ei tarvinnut hankkia autoa eikä tarvitse stressata että pitäisi jaksaa lähteä työpäivän jälkeen erikseen lenkille kun sekin hoituu siinä samalla. Olisihan sitä tietysti voinut vaikka irtisanoutua, mutta kuka hullu lähtee hyvästä ja kivasta työpaikasta jos asian voi järjestää muullakin tavalla. 

Jos olisi tiedossa, että tulee olemaan tuossa paikassa töissä seuraavat 15 vuotta, niin totta kai kannattaisi harkita muuttoa. Mutta jos kyseessä on jokin tyypillinen muutaman kuukauden pätkätyö, ja vieläpä osa-aikainen sellainen, niin kuka ihme sellaisen takia muuttaisi minnekään?

No jos on muutaman kuukauden pesti niin ottaa siksi aikaa herranjestas vuokrakämpän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.

Ei muuten ole.

On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.

Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?

No osta sitten 1000-2000 euron auto, vtn idiootti.

Mistä saa uuden auton 1000-2000 eurolla? Kuka hullu käytettyä ostaa? Ties minkä romun sitä erehtyy ostamaan. Ei vähäisiä rahoja kannata autoon laittaa. Nimimerkillä "parin tonnin" romu seisoo parkkipaikalla. 

Meidän junnu meni amikseen 40 km päähän ja me vanhemmat ostettiin hänelle vanhan vw golfin. VM 2004. Maksoi 1500 e. Puolessatoista vuodessa ei ole muuta kuin ajovalolamput vaihdettu ja tankattu. Kuluttaa hiukka päälle 6 l satasella. Katsastuksesta meni läpi heittämällä ja poika on ajanut tänä aikana reilun 30k kilometriä.

Vierailija
364/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä laiskaksi haukkujista olisi oikeasti valmis samaan? Heräämään neljältä aamulla joka arkipäivä? Eihän tuossa jää mitään elämää jäljelle. Ja miten tuohon jonkun perhe-elämän sovittaisi?

Ja ajokorttia ei välttämättä saa esimerkiksi epilepsian takia. Ja epileptikotkin käy ihan normaalisti töissä.

Kuule. Kun meet aamulla kauppaan niin se sun tuore leipä on tehty kolmen aikaan aamuyöllä. Aika monessa ammatissa painetaan duunia jo aamuyöllä ja jatketaan pitkälle päivään.

Eikä valiteta.

Vierailija
365/749 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni teistä laiskaksi haukkujista olisi oikeasti valmis samaan? Heräämään neljältä aamulla joka arkipäivä? Eihän tuossa jää mitään elämää jäljelle. Ja miten tuohon jonkun perhe-elämän sovittaisi?

Ja ajokorttia ei välttämättä saa esimerkiksi epilepsian takia. Ja epileptikotkin käy ihan normaalisti töissä.

Kuule. Kun meet aamulla kauppaan niin se sun tuore leipä on tehty kolmen aikaan aamuyöllä. Aika monessa ammatissa painetaan duunia jo aamuyöllä ja jatketaan pitkälle päivään.

Eikä valiteta.

Huoh. Kyllä itsekin teen yövuoroja, aamuvuoroja ja iltavuoroja. Enkä valita. Mutta minua tai leipuria ei ole työkkäri pakottanut matkustamaan 5h päivässä.

Vierailija
366/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ongelma lasten kanssa,joutuisivat olemaan kahdestaan...eikä minulla ole ajokorttia eikä varaa sellaiseen. Vai kenellä työttömällä on 2000 e ylimääräistä?

Ap kannattaa miettiä kuka hakee lapset,tai auttaa koululaista läksyissä tekee ruokaa jne. Täytyy olla puoliso jos on tuollaiset työajat.

t: yh

Vierailija
367/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan työmatka suuntaansa saa kestää 1.5h. Ylittyykö tämä sinulla?

Mä haluan nähdä tämän lakipykälän. Oikeasti.

Vierailija
368/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pitää ostaa auto tai muuttaa lähemmäs. Ethän sä tolla tavalla muuten ikinä työllisty, mietis nyt ite taas.

Vierailija
369/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemalla ei vielä joudu siihen työpaikkaan. Työhakemuksesta myös näkyy osoitteesi, joten työnantajakin saattaa jo osoitteestasi todeta, että asut liian kaukana. Jos kaukana asumisesta huolimatta saat kutsun haastatteluun, niin sekään ei vielä tarkoita, että saat paikkaa, eli että että joutuisit sinne menemään. Vielä haastattelussa voit mainita asuvasi 40 km päässä ja että on vaikea järjestää työmatkaa, jos ei työnantaja osoitettasi ja asiaa ole itse bongannut siitä hakemuksestasi. Vasta, jos sinulle tarjotaan sitä työtä työnantajan taholta, joudut miettimään, otatko sen vai et. Jos saat sen, mutta et ota sitä vastaan, seuraa karenssi.

Kannattaa itse hakea niitä työpaikkoja. Se on varmin tapa olla joutumatta epäsopiviin TE:n työhönosoituksiin. Ja kannattaa koittaa myös säästää rahaa niin, että tulee paremmin toimeen, jos karenssi uhkaa. Itselläkin on itse haettu parin tunnin osa-aikatyö, josta jää vähän paremmin kuukaudessa käteen kuin pelkästä työttömyyskorvauksesta.

Vierailija
370/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä työkkäri antoi työnhakuosoituksen 80 km päässä olevaan yritykseen (aikana ennen koronaa). Tuo matka oli lisäksi erittäin huonokuntoista ja pientä tietä. Työ olisi ollut puolen vuoden määräaikaisuus, juuri ikävämpään talviaikaan. Etätyö ei ollut siihen hetkeen vielä mitenkään normaalia, ja siksipä kyselinkin tätä etätyömahdollisuutta hyvinkin tarkasti, varsinkin kun heti haastattelun alussa kävi ilmi että konttorilla työskentelevät... Ikävä kyllä valinta ei juuri sillä kertaa kohdistunut minuun. Pari viikkoa tästä eteenpäin sainkin sitten nykyisen vakituisen työpaikkani, 8 km päästä kotoa.

Vierailija
371/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä valiteta.

Yrittäjät itse kyllä, mutta eivät palkkatyöläiset. Eikä työmatka työvoimaviranomaistenkaan mielestä saa kestää mitä tahansa. Työmatkaan saa kulua 3 tuntia päivässä julkisilla, ennen kuin työstä voi kieltäytyä työmatkan pituuteen vedoten.

Työssäkäyntialue on 80 km, mutta käytännössä oman kunnan  ulkopuolelta osoitetaan töitä lähinnä haja-asutusalueilla ja maaseudulla asuville, joiden omalla paikkakunnalla ei ole työllistymismahdollisuuksia.

Vierailija
372/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaako kukaan työnantaja jonkun 80 km:n päässä asuvan, jos on samalla paikkakunnalla asuvia hakijoitakin...? Erittäin epätodennäköistä, että työnantaja valitsisi sen kaukana asuvan. Täytyy kyllä tosi hyvä hakija olla, jos pitkämatkalainen syrjäyttää samanpaikkakuntalaisen.

Pitkä työmatka aiheuttaa varmasti jossain vaiheessa myöhästymisiä ym. ongelmia . Ja ongelmia koituu myös työnantajalle, jos ei työntekijä myöhästelee. Tai jos työntekijä uupuu pitkistä päivistä, sairastelee ja hakee alvariinsa sairaslomaa.

Vierailija
373/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole.

On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.

Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?

10 000 eurolla saa jo todella hyvän auton. Itselläni sellainen on. 6 vuotta vanha nyt ja hyvin kulkee sankassakin lumisateessa 55 km töihin ja takaisin. Ei todellakaan ole ruosteinen.

Selityksiä työn karttamiseen kyllä löytyy.

Vierailija
374/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ongelma lasten kanssa,joutuisivat olemaan kahdestaan...eikä minulla ole ajokorttia eikä varaa sellaiseen. Vai kenellä työttömällä on 2000 e ylimääräistä?

Ap kannattaa miettiä kuka hakee lapset,tai auttaa koululaista läksyissä tekee ruokaa jne. Täytyy olla puoliso jos on tuollaiset työajat.

t: yh

Erosta huolimatta lapsilla on se toinen vanhempi sekä isovanhemmat.

Sinä väität ,että yksinhuoltajien pitää saada elatuksensa yhteiskunnalta kun ei voi mennä töihin lasten takia ?

Vierailija
375/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaako kukaan työnantaja jonkun 80 km:n päässä asuvan, jos on samalla paikkakunnalla asuvia hakijoitakin...? Erittäin epätodennäköistä, että työnantaja valitsisi sen kaukana asuvan. Täytyy kyllä tosi hyvä hakija olla, jos pitkämatkalainen syrjäyttää samanpaikkakuntalaisen.

Pitkä työmatka aiheuttaa varmasti jossain vaiheessa myöhästymisiä ym. ongelmia . Ja ongelmia koituu myös työnantajalle, jos ei työntekijä myöhästelee. Tai jos työntekijä uupuu pitkistä päivistä, sairastelee ja hakee alvariinsa sairaslomaa.

Kyllä taas tuli pazkaa tekstiä. Työkaveri kävelymatkan päästä myöhästelee ja minä en ole kertaakaan myöhästynyt, vaikka ajan kymmenien km päästä. Ihmisestä se on kiinni. Miehellä myös pitkä matka ja vielä saaristossa, että ei saa myöhästyä lossista eikä ole vielä myöhästynyt.

Jos on jatkuvasti sairas, niin kannattaa miettiä elintapoja. Pitkä ajomatka ei kelpaa syyksi.

Vierailija
376/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole.

10 000 eurolla saa jo todella hyvän auton. Itselläni sellainen on. 6 vuotta vanha nyt ja hyvin kulkee sankassakin lumisateessa 55 km töihin ja takaisin. Ei todellakaan ole ruosteinen.

Selityksiä työn karttamiseen kyllä löytyy.

Tyttären pikku Astra diesel maksoi viisi vuotta sitten 7000 e käytettynä. Vaikka käyttövoimavero on kova niin dieseliä menee noin 4 l satasella. Halpaa ajoa.

Vierailija
377/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa pitäisi olla mitään vaikeata, jos pääset työhaastatteluun niin kerrot että aloitat työpäiväsi vähän myöhemmin koska tulet tuolla myöhäisemmällä bussilla. Jos tämä ei sovi työnantajalle niin ongelma on ratkaistu, ja jos se sopii niin ongelma on myös ratkaistu.

Vierailija
378/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten ole.

No osta sitten 1000-2000 euron auto, vtn idiootti.

Joka hajoaa muutaman kuukauden päästä tai hajoaa korjauskelvottomaksi ihan vanhuuttaan tai ajettujen kilometrien seurauksena.

Liian halpaa, vanhaa, paljon ajettua autoa ei kannata ostaa jos haluaa, että se on varmatoiminen ja sillä pääsee töihin vielä ensiviikollakin.

Autoa ei kannata ostaa pelkästään työtön pääsemisen vuoksi, sillä se on järjettömin syy ottaa itselleen sellaista taloudellista taakkaa muutaman satasen vuoksi, joka siitä työstä jää käteen kun yhtälöstä poistetaan auton hankinta ja käyttökulut.

Järkeäkin saa käyttää näissä hommissa rakas höppänä ystäväiseni :-)

höp, minä ostin 5v sitten auton 8000 eurolla ja hyvin on pelannut ilman isompia korjauksia. Ei ole BMW tai audi, eikä kovin tyylikäs, mutta toimii ja sillä pääsee töihin 48 kilometrin päähän. 

Toiset meistä tuntee vastuuta ja kiitollisuudenvelkaa, toiset on opetettu lapsesta saakka käsi ojoon

Vierailija
379/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huisii kirjoitti:

Älä nyt vaan ainakaan ala inttää vastaan ja missään nimessä et vetoa siihen ettei ole autoa.

Siitä joutuu ns työvoiman ulkopuoliseksi työnhakijaksi eli et saa työttömyyskorvausta ennen kuin todistat olevasi työmarkkinoiden käytettävissä. Todistaminen tapahtuu olemalla vähintään 5kk kokopäivätyössä. Todistamiseen ei riitä auton osto.

Ja kun se on joka tapauksessa epätodennäköistä, että sut valittaisiin siihen tehtävään, niin haet vaan kiltisti.

Jos sut kutsutaan haastatteluun, niin käyttäydyt siellä huonosti ja nuriset työajoista tms. niin ei ne sua valitse, mutta työkkäri on tyytyväinen.

Minä kerroin työkkärin määräämässa työhaastattelussa olevani yksinhuoltaja. En saanut paikkaa koska työ tarvitsi henkilön jolla oletettavasti mahdollisimman vähän poissaoloja. Sain karenssin koska olen omalla käytökselläni aiheuttanut ettei minua palkata. No joo, ihan vapaaehtoisesti haarani levitin silloin joskus, että kaippa se sitten on ihan itseaiheutettu.. 

Vierailija
380/749 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista :

Mikään ei ole pakko. Sinä elät täällä pallolla itseäsi varten; et TE toimiston tätejä miellyttääksesi. Mä en ottaisi. Jotenkin keplottelisin itteni tuosta tilanteesta pois. On aivan pelleä että ihminen ei saa edes itse päättää mitä työtä haluaa tehdä. Sairasta orja meininkiä.

T. Onnellinen sossupummi