Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20-39-vuotiaista naisista 66 ja miehistä 71 prosenttia ei tiennyt, että heidän kolesterolinsa voisivat olla koholla

Vierailija
18.05.2026 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000012004810.html

Miten voi olla näin pälliä porukkaa Suomessa? Käsittämätöntä

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siitä ei siis ole ollut elämässä mitään haittaa. Ja nyt tietysti isketään lääkitys päälle loppuelämäksi. Suomessa nuo arvot on asetettu matalammaksi kuin monissa muissa maissa, varmaankin lääkärien ja apteekkien toiveiden perusteella.

Vierailija
2/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka miettii jotain kolesteroli jos kerran siihen ei ole opuskrlijaterveydenhuollossa katsottu olevan aiheellista puuttua. Jos kolesteroli on tärkeä miksi sitä ei mitata koskaan eriksern pyytämättä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä olisi ihanne arvo. Eipä lääkäri maininnut asiasta mitään, mutta itse katsomalla ajattelin lehtiartikkelin perusteella, että saattaa olla koholla. En minä ole terveydenhuoltoalalla joten en tee mitään. Onko media se mistä pitää terveystiedot päätellä itse? Miksi edes mennä lääkäriin?

Vierailija
4/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti siitä ei siis ole ollut elämässä mitään haittaa. Ja nyt tietysti isketään lääkitys päälle loppuelämäksi. Suomessa nuo arvot on asetettu matalammaksi kuin monissa muissa maissa, varmaankin lääkärien ja apteekkien toiveiden perusteella.

Onhan siitä haittaa jos suonet alkaa jo nuorena tukkiutua. Asiaan voi vaikuttaa elintavoilla huomattavasti eikä nuorille "isketä lääkitystä päälle" tuosta noin vaan. -eri

Vierailija
5/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun suomalaisia katsoo niin selkeää vähemmistöä tuntuu kiinnostelevan oma terveys, joten en yllättynyt

Vierailija
6/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kuka miettii jotain kolesteroli jos kerran siihen ei ole opuskrlijaterveydenhuollossa katsottu olevan aiheellista puuttua. Jos kolesteroli on tärkeä miksi sitä ei mitata koskaan eriksern pyytämättä? 

Kyllä mitataan jos esim. 2 tyypin diabetes. Tai jotain verenkierto-ongelmia.

Vierailija
7/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän vain yhden asian joka voi olla koholla.

Vierailija
8/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se pitäisi päätellä että voi olla koholla? Eihän sitä mitata koskaan missään.

Vierailija
9/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisiltä (tai no ehkä työelämässä olevilta yli 35-vuotiailta) sitä kolesterolia ei rutiinisti yleensä testata ollenkaan. Jossain työterveystarkastuksissa kyllä, mutta en tiedä onko siihenkin ikäraja ja monissa työterveyssopimuksissa ne säännölliset 5-vuotistarkastukset alkavat 35-vuotiaana.

Vierailija
10/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se pitäisi päätellä että voi olla koholla? Eihän sitä mitata koskaan missään.

Minulla mitattiin työterveydessä kun pyysin, olin 30v ja paha sukurasite. No arvot päin peetä ja tein ruokavalioremontin, lääkityksiä ei tarvitse miettiä nyt 45-vuotiaana

Vierailija
11/11 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tutkijoiden mukaan "normaali" LDL-taso on n. 1.5 jota ei ole kenelläkään.Uskooko joku? Antioksidanteilla estetään sen hapettuminen kiinni suonenseinämiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme