TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Muista :
Mikään ei ole pakko. Sinä elät täällä pallolla itseäsi varten; et TE toimiston tätejä miellyttääksesi. Mä en ottaisi. Jotenkin keplottelisin itteni tuosta tilanteesta pois. On aivan pelleä että ihminen ei saa edes itse päättää mitä työtä haluaa tehdä. Sairasta orja meininkiä.
T. Onnellinen sossupummi
Vielä sairaampaa on se, että muut joutuu elättämään sossupummeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä sairaalassa, jonne lääkärit tulevat 70 km päästä eivätkä valita työmatkaa. Harva helsinkiläinen saisi hoitoa, jos lääkärit toteaisi työttömien tavoin, että kävellen on töihin päästävä ja max 10 minuutissa.
kyllä minäkin lääkärinpalkalla ajelisin vaikka neljäsataa km päivässä uusilla tesloillani, joita olisi eri värinen joka viikonpäivälle
Varmasti joo. 24 tunnin päivystysvuoron päätteeksi ajaisit??
lääkäri saa yhdestä 24h vuorosta enemmän palkkaa buranareseptejä kirjoittelemalla ilmastoidussa toimistossa kuin duunari tienaa kuukaudessa raskaissa ja likaisissa töissä. joten joo. kyllä ajelisin.
No mitä valitat?? Siitä sitten lääkäriksi vaan kun se on niin helppoa. Mikä estää?
Jos et pyydä yhteiskunnalta rahaa, niin yhteiskunta jättää sut rauhaan.
Autot eivät ole kovin harvinaisia ja halvallakin saa työmatkailuun kelpaavan pienen kotteron. Uusavuttomuuden huippuja taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä sairaalassa, jonne lääkärit tulevat 70 km päästä eivätkä valita työmatkaa. Harva helsinkiläinen saisi hoitoa, jos lääkärit toteaisi työttömien tavoin, että kävellen on töihin päästävä ja max 10 minuutissa.
kyllä minäkin lääkärinpalkalla ajelisin vaikka neljäsataa km päivässä uusilla tesloillani, joita olisi eri värinen joka viikonpäivälle
Varmasti joo. 24 tunnin päivystysvuoron päätteeksi ajaisit??
lääkäri saa yhdestä 24h vuorosta enemmän palkkaa buranareseptejä kirjoittelemalla ilmastoidussa toimistossa kuin duunari tienaa kuukaudessa raskaissa ja likaisissa töissä. joten joo. kyllä ajelisin.
No mitä valitat?? Siitä sitten lääkäriksi vaan kun se on niin helppoa. Mikä estää?
Ei kai tuossa sanottu, että lääkäriksi voi kuka tahansa ruveta kun se on niin helppoa, vaan että kyllä lääkärin palkalla vähän pidemmän matkan viitsii ajaakin.
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä "höpsis, 8000 euroa maksanut dieselini kulkee vallan mainiosti eikä ole tarvinnut korjata kertaakaan" -viestit oikein sopivat tähän ketjuun?
Luuletteko, että työttömällä on sukanvarressa se 8000 euroa vai mitä ihmettä?
Luuletko sinä että työssäkäyvällä on rahaa ostaa auto noin vain? Käteisellä. No ei ole.
Haetaan työpaikka, saadaan se ja sitten haetaan autolaina että päästään sinne töihin.
Näin toimii valtaosa työntekijöistä.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista, 5 miljardia rahastosta ja 3 miljardia verorahoista (kansan- ja takuueläkkeet).
Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja 90 000 työtöntä on aktivoitu eli ovat palkkatukitöissä, kuntouttavassa työtoiminnassa, työkokeiluissa ja kursseilla.
40 minuutin työmatka ei ole paha, jos liikenneyhteydet ovat sujuvat tai on oma auto käytössä. Mutta jos työmatkaan kotoa lähdön ja työvuoron alun välissä kestää yli 1,5 tuntia, niin onhan se aika kohtuuton aika. Kyllä mä tiedän ihmisiä, jotka kulkevat 100 km työmatkaa omalla autolla, mutta he tekevät sen omasta vapaasta tahdostaan. Tosin mielestäni on vielä vähän eri juttu ajaa omaa autoa 1,5 tuntia kuin ensin mennä bussilla, sitten kävellä ja vielä joutua odottelemaankin sen saman 1,5 tunnin verran. Autossa sentään on suojassa tuulelta, sateelta, porottavalta auringolta jne.
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Vierailija kirjoitti:
40 minuutin työmatka ei ole paha, jos liikenneyhteydet ovat sujuvat tai on oma auto käytössä. Mutta jos työmatkaan kotoa lähdön ja työvuoron alun välissä kestää yli 1,5 tuntia, niin onhan se aika kohtuuton aika. Kyllä mä tiedän ihmisiä, jotka kulkevat 100 km työmatkaa omalla autolla, mutta he tekevät sen omasta vapaasta tahdostaan. Tosin mielestäni on vielä vähän eri juttu ajaa omaa autoa 1,5 tuntia kuin ensin mennä bussilla, sitten kävellä ja vielä joutua odottelemaankin sen saman 1,5 tunnin verran. Autossa sentään on suojassa tuulelta, sateelta, porottavalta auringolta jne.
Ja naisilla on kotityöt ja lastenhoito. Eli joka päivä ruoan laitto, pyykinpesu jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä "höpsis, 8000 euroa maksanut dieselini kulkee vallan mainiosti eikä ole tarvinnut korjata kertaakaan" -viestit oikein sopivat tähän ketjuun?
Luuletko sinä että työssäkäyvällä on rahaa ostaa auto noin vain? Käteisellä. No ei ole.
Haetaan työpaikka, saadaan se ja sitten haetaan autolaina että päästään sinne töihin.
Paitsi että lainaa myöntäessä katsotaan sitä työsuhteen kestoakin. Varsinkin nykyään, kun lainan saaminen on entisestään tiukentunut.
Lykkyä tykö hakemaan lainaa selostaen, että työsuhteeni on juuri alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei edes ole ajokorttia.
Sehän on oma valinta.
No ei todellakaan ole. Kaikilla ei ole siihen varaa, ajokortti on kallis hankinta. Jos elää kädestä suuhun työttömänä tai matalapalkkatyöllä niin ajokortti maksaa liikaa. Velkaakaan ei voi ottaa jos elää kädestä suuhun. Helppo puhua niiden, joille vanhemmat maksoivat kortin lukiolaisena.
On myös monia sairauksia ja rajoitteita jotka estävät ajokortin saamisen. Joidenkin kohdalla on ihan selvä, että ajokorttia ei yksinkertaisesti voi saada, sitä ei anneta jos on tietty diagnoosi. Sitten esim. minun kohdallani pidän epätodennäköisenä, että kykenisin saamaan kortin tai ainakaan sitten oikeasti käyttämään autoa. Minulla on paha hahmotushäiriö, enkä usko, että oppisin ajamaan vaarantamatta itseäni ja muita.
Kumma kyllä minulla oli vara maksaa ajokorttini itse opiskelijana ollessani. Ei mitään vaikeutta pitäisi työttömänä ollessa sitä hankkia. Varsinkin kun niiden hinnat (tarvittavien tuntien määrä) on romahtaneet huimasti.
Kuinka paljon maksoit esim. asumisestasi, paljonko sinulla jäi rahaa pakollisten menojen jälkeen? Kumma kyllä kaikkien tilanne ei ole samanlainen ja monilla ei jää pakollisten menojen kuten asumisen jälkeen rahaa yhtään säästöön.
Asumisesta maksoin markkinavuokran KO paikkakunnalla ja "pakollisiin" menoihin saa kuka tahansa menemään ihan niin paljon kuin haluavat. Siitähän se on kyse että osaako PRIORISOIDA menojansa ja tulojansa. Kun elää tulojensa mukaan niin takuulla jää vähän taskun pohjalle. Näitä säästöjä sitten voi käyttää niihin vähän kalliimpiin hankintoihin. Mutta ymmärrän hyvin että tämä on "mahdoton" ajatus osalle ihimisistä, joiden impulssikontrolli on kahviajuoneen oravan tasolla.
Silloin kun ei meinaa rahat riittää ruokaan ja sähkölaskuun on turha haaveilla ajokortin ja auton ostosta. Siinä ei priorisointi auta.
Työtön ei saa lainaa autoon. Ajokorttiakaan ei välttämättä saa ekalla yrittämällä.
Työnantaja kyllä haistaa jo hakemuksesta, kuka on jättänyt hakemuksen vain koska on pakko. Ei kukaan sellaisia halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
On tosiaan järjetöntä maksaa autosta yli 2000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi siis ostaa auto päästäkseen työhön?
Maksetaan sillä työstä saadulla rahalla niitä auton osamaksuja, veroja, polttoainekuluja, huoltoja ym.
Jos lopputuoksena on, auton kuluihin menee suuri osa palkasta, onko hommassa mitään järkeä?
Käydä työssä, että voi ylläpitää autoa?
Suomi on näivettyvä yhteiskunta jos kaikki vaan haluaa elää tukien varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä ole avuton ja hanki se auto.
Kaikilla ei ole ajokorttia ja millä rahalla työtön auton ostaa-
jos on niin laiska ja saamaton, ettei viitsi edes ajokorttia hankkia, niin sitten kannattaa muuttaa johonkin lähiöön, josta pääsee julkisilla sossuun ja siiderikauppaan
Epärealististia kuvitelmia teillä työttömien tuloista. Ymmärrättekö ettei työttömällä ole varaa mihinkään ajokortteihin tai edes yllättäviin menoihin? Ihan joku 50e yllärimeno voi olla liian paljon!
Sitä paitsi kortti voi mennä vaikka sairauden takia,ystävältäni (perheenäiti) meni yllättäen epilepsian takia vuodeksi. Oli aika vaikea kulkea töihin tai kuljettaa lapsia. Ei sentään työpaikka mennyt.
sitten voi ostaa vaikka taitettavan polkupyörän (ei mene ylimääräistä maksua linja-autossa) tai potkulaudan. Molempia saa myös sähköisinä. jos työpaikka ei ole liian kaukana, mutta kuitenkin niin kaukana etei kävellen voi mennä, voi ostaa vaikka skootterin
Kun tuohon ostamiseen tarvittaisiin sitä rahaa, en tiedä oletko seurannut uutisia mutta inflaation, koronan ja sodan seurauksena ihmisillä ei ole varaa enää edes ruokaan kunnolla. Saati muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis miksi ei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa? Jos syy on esim., että puolison työpaikka on nykyisessä asuinkunnassa, niin olisiko mahdollista muuttaa työpaikkojen puoliväliin?
Sain nykyisen työpaikkani 15 vuotta sitten. Asuin 30 kilometrin päässä työpaikasta ja työmatkaan kului kahdella bussilla 2 tuntia suuntaansa. Olen hyvin matkapahoinvointinen, joten tuollainen määrä bussissa istumista oksennus kurkussa oli täyttä tuskaa. Jaksoin sitä hullutusta kolme vuotta. Koska olen surkea kuski eikä yksityisautoilu muutenkaan istu arvomaailmaani, ainut vaihtoehto oli muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Viimeiset 12 vuotta olen siis kulkenut 3 kilometrin työmatkaa (suuntaansa) kävellen. Ei tarvitse kulkea bussilla, ei tarvinnut hankkia autoa eikä tarvitse stressata että pitäisi jaksaa lähteä työpäivän jälkeen erikseen lenkille kun sekin hoituu siinä samalla. Olisihan sitä tietysti voinut vaikka irtisanoutua, mutta kuka hullu lähtee hyvästä ja kivasta työpaikasta jos asian voi järjestää muullakin tavalla.
No useinkaan muutto ei onnistu tuosta vain eikä välttämättä mitään asuntoa ole lähimaillakaan työpaikkaa.
Huomaa että moni kommentoija asuu jossain suuremmassa kaupungissa tai pääkaupunkiseudulla, jossa ilmeisesti vaikeaa ymmärtää että monella paikkakunnalla vapaita asuntoja ei tuosta vaan ole, julkista liikennettä ei ole välttämättä ollenkaan tai se on aivan liian kallis, jne.. se työpaikkakin voi olla kaukana asutuksesta.
Tätä nykyä missä tahansa on vuokralaisten markkinat ja on asuntoja runsaasti tarjolla sekä vuokralle että ostettavaksi.
Mutku mutku ,ei pysty kykenee..
Just tämä. Itse olen asunut kolmessa eri maassa euroopassa ja taas olen lähdössä ulkomaille töihin.