TE-toimiston mukaan minun pitäisi hakea työpaikkaa 40 kilometrin päästä ilman autoa. Kulkuyhteydet työpaikalle aivan järjettömät
Työt alkaisivat kello 06.30.
Linja-auto täältä työpaikalle lähtisi kello 04.50 ja olisin 05.40 työpaikkakunnalla. Sitten pari kilometriä kävelyä sinne töihin.
Seuraava linja-auto lähtisi kello 06.30 eli en voi ottaa sitä.
Iltapäivällä on niin, että sopivin eka bussi lähtee kello 16.10. Siihen kello 15.10 bussiin en ehdi millään.
Kotona olisin siis kello 17.00. Kun olen herännyt neljältä niin 13 tunnin jälkeen olenkin vihdoin kotona.
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin kaksi kesää töissä vastaavilla ehdoilla.
Herätys 4:30, aamutoimet ja pyörällä pysäkille, mistä oli lähtö 5:10 toiselle paikkakunnalle. Siellä odottelin marketin aulassa puoli tuntia, että kannatti pyöräillä tätä vasten hankitulla romufillarilla 3 km työpaikalle. Iltapäivällä sama toisin päin.
Sitten olisin päässyt vakituiseksi ja tarkoitus oli muuttaa työpaikkakunnalle, kun saama puolison parempi työtarjous veikin toisaalle.
Tietty olisin voinut lusmuilla kotona tuon ajan teidän muiden rahoilla. En vaan nähnyt mitään syytä olla laiska paska.
No se raha minkä olisit saanut lusmuamalla olisi ollut todennäköisesti olematon. Ihan siitä syystä että sattuu olemaan se puoliso. Mun loisimisraha tuossa tilanteessa olisi työmarkkinatuki, joka on aivan olematon. Kyllä silloin kannattaa jo ihan taloudellisistakin syistä mennä töihin pitkä matka. Minäkin menin. 1,5h yhteen suuntaan, käteen jäi paljon enemmän kuin se työmarkkinatuki. Onneksi sain sitten töitä lähempää, 2v kuljin tuota matkaa.
Yllättävän moni täällä kuvittelee että työtön saa rahaa jostain taikaseinästä siihen korttiin ja autoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulle pakottivat työpaikkaa 80km työmatkalla, 160km yhteensä. Eihän siinä, sopii hyvin. Olisi vaan pitänyt lähteä bussilla edellisenä iltana ja olla yötä teltassa. Kotona illalla olisin ehtinyt olla 3h töiden välissä.
Tuet pois niin alkaa taas duuni kiinnostamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on näivettyvä yhteiskunta jos kaikki vaan haluaa elää tukien varassa.
Jos kaikki työnantajat haluavat palkata työntekijänsä mahdollisimman halvalla, meistä tulee näivettyvä yhteiskunta.
Jos kaikki vaan haluavat maata kotona Kelan tuilla meistä tulee uusi Kreikka
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä "höpsis, 8000 euroa maksanut dieselini kulkee vallan mainiosti eikä ole tarvinnut korjata kertaakaan" -viestit oikein sopivat tähän ketjuun?
Luuletteko, että työttömällä on sukanvarressa se 8000 euroa vai mitä ihmettä?
ymmärsitkö, että vastasin kirjoitukseen jonka mukaan täytyy jostain hankkia 20000 euroa autoon, jotta voi käydä töissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä "höpsis, 8000 euroa maksanut dieselini kulkee vallan mainiosti eikä ole tarvinnut korjata kertaakaan" -viestit oikein sopivat tähän ketjuun?
Luuletteko, että työttömällä on sukanvarressa se 8000 euroa vai mitä ihmettä?
Luuletko sinä että työssäkäyvällä on rahaa ostaa auto noin vain? Käteisellä. No ei ole.
Haetaan työpaikka, saadaan se ja sitten haetaan autolaina että päästään sinne töihin.
Näin toimii valtaosa työntekijöistä.Paitsi että lainaa myöntäessä katsotaan sitä työsuhteen kestoakin. Varsinkin nykyään, kun lainan saaminen on entisestään tiukentunut.
Lykkyä tykö hakemaan lainaa selostaen, että työsuhteeni on juuri alkanut.
jos on luottotiedot kunnossa saa muutaman tonnin pelkällä työsuhteella autoliikkeestä. Sitten parin tonnin auto alle, jollaisella esim sairaanhoitajaystäväni ajeli iloisena puolen kymmentä vuotta kun ei halunnut sijoittaa autoon..
Vierailija kirjoitti:
Olet siis vain 12h pois kotoa, ihan normi aika.
Juu lemmikin omistajalta onnistuukin helposti, koira voi itse lenkittää itsensä sillä aikaa.
Ilmastonmuutos ja ilmastohätätila estää auton hankinnan. Tavoitteena hiilineutraalius, autot pahimpia ilmaston tuhoajia. Kuljen vain ainostaan julkisilla. Ai eikö työpaikkaan ehdi ajoissa julkisilla, eikö kulje ollenkaan. No se on voi voi, tulen mieluusti töihin mutta mitään aikaa uskalla sopia. Kävelen hitaasti ja 6km kävelyyn menee 2h. Jaa mutta olikos se enimmäisaika työmatkoihin 3h päivässä kokoaikatyössä ja 2h osa-aikatyössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu lemmikin omistajalta onnistuukin helposti, koira voi itse lenkittää itsensä sillä aikaa.
kun on sitten sitä rahaa, voi palkata jonkin nuorisolaisen, esim 4h kevytyrittäjän, seuraksi koiralle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia ostaa auto töiden takia.
Ei muuten ole.
On taloudellisesti järjetöntä ostaa 10 000-20 000 euroa maksavaa käytettyä autoa käydäkseen töissä pystyäkseen maksamaan auton osamaksut, polttoaineet, verot, huollot ym autoilun kulut.
Kuka stanan idiootti käy työssä saadaksen kasan ruosteista rautaa parkkipaikalle`?
Mikä hiton 10 000 euron auto? Minun 1. autoni oli 1300 € maksanut -99 Volvo, jonka hankin n. 2013. Nykyinen autoni on Skoda vm. 2012, hankittu 5000 €:llä v. 2020. Hyvin on töihin päässyt ja rahatkin riittäneet.
Älytöntä utopiaa nuo kaikki haaveet kattavasta joukkoliikenteestä. Sellainen on täysi mahdottomuus ellei sitten kaikkia ihmisiä jotenkin pakoteta betonilähiöihin tukehtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun on sitten sitä rahaa, voi palkata jonkin nuorisolaisen, esim 4h kevytyrittäjän, seuraksi koiralle
Sellaisia ei ole olemassakaan. Koiran päiväkoteja ei ole joka kaupungissa ja nekin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Älä nyt vaan ainakaan ala inttää vastaan ja missään nimessä et vetoa siihen ettei ole autoa.
Siitä joutuu ns työvoiman ulkopuoliseksi työnhakijaksi eli et saa työttömyyskorvausta ennen kuin todistat olevasi työmarkkinoiden käytettävissä. Todistaminen tapahtuu olemalla vähintään 5kk kokopäivätyössä. Todistamiseen ei riitä auton osto.
Ja kun se on joka tapauksessa epätodennäköistä, että sut valittaisiin siihen tehtävään, niin haet vaan kiltisti.
Jos sut kutsutaan haastatteluun, niin käyttäydyt siellä huonosti ja nuriset työajoista tms. niin ei ne sua valitse, mutta työkkäri on tyytyväinen.
Ja höpö höpö, käyttäkää järkeänne ketä täällä kuuntelette. Työmatkan pituudelle on selvät säännöt ja kolme tuntia saa mennä päivässä yhteensä. Kun tämän selittää työvoimalautakuntaan niin velvoite hakea tuollaista työtä poistuu välittömästi, on kokemusta. Sinänsä tyhmää että noita edes lähetetään. Luuletko, että oikeusvaltiossa "vastaan inttäminen" tai autottomuus aiheuttaa työttömän statuksen muutoksen? Nyt on apulaisoikeuskansleri-kamaa.
Koska työpaikalle ei mene kunnolla joukkoliikennettä vaan ap joutuu heräämään kohtuuttoman aikaisin ehtiäkseen töihin, niin laskisin itse mukaan tuon ajan joka menee kotoa lähtiessä, ja ainakin satavarmasti kuuluu laskea mukaan tuohon kahden kilometrin kävelyyn kuluva aika. Minun laskujeni mukaan 2x 50 minuuttia bussilla on 1 h 40 minuuttia ja kun tähän lisää kävelyt työpaikalle yht. noin 40-50 minuuttia. Ei ihan riitä, mutta kannattaa ehdottomasti korostaa tuota kohtuutonta odotteluaikaa pois tullessa. Jos on paikko hakea niin sitten vaan miettimään seuraavaa liikkua.
Jos työmatkaan menee kolme tuntia ja lasta pidetään hoidossa enintään kymmenen tuntia, niin miten silloin voi käydä töissä?
No ainahan hakea voi. Teet perushakemuksen. Mikään ei takaa että paikkaa saat saati pääset haastatteluun. Nykyään on joka paikkaan se 500 hakijaa. Haastattelussa voit sitten ehdottaa parempaa työaikaa ja kertoa ettet omista autoa tai pyytää lisää liksaa jotta on varaa ostaa se auto.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni täällä kuvittelee että työtön saa rahaa jostain taikaseinästä siihen korttiin ja autoon.
Katsos kun työssä käymisen idea on että työstä maksetaan palkkaa. Sillä palkalla voi sitten maksaa myös auton. Työssä käyvä ei ole enää työtön.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on näivettyvä yhteiskunta jos kaikki vaan haluaa elää tukien varassa.
Tuet niin alas että vain kovimmat sissit kehtaavat. Ja nythän ne ovat. Suurempi ongelma on ylisuuret ja ylipitkät ansiosidonnaiset joilla pelataan veivauksia paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia ei ole olemassakaan. Koiran päiväkoteja ei ole joka kaupungissa ja nekin maksaa.
Aijaa, meillä on täällä 6000 asukkaan kylässäkin pari, saati läheisessä 60'000 asukkaan kaupungissa.
https://4h.fi/tyo-ja-yrittajyys/perusta-oma-4h-yritys/
Lisäksi innokkaat nuoret ilmoittelee työhaluista fb puskaradiossa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot työkkärille hakeneesi paikkaa, vaikka et haekaan. Eihän ne mitään kopioita vaadi sähköposteista?
Juuri näin. Eivät voi eivätkä edes saa tarkistaa onko oikeasti haettu. Oma ilmoitus riittää.
Jos kaikki työnantajat haluavat palkata työntekijänsä mahdollisimman halvalla, meistä tulee näivettyvä yhteiskunta.