Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?
Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole koskaan ollut yo juhlissa, niin nyt on oiva tilaisuus. Ihan sana miten rento tyyppi kyseessä, niin elämässä pääsee helpommalla tiettyjen normien puitteissa. Vieraita ei voi vaatia vaihtamaan juhlien välillä verkkareihin ja luulen että myös nuorta itseään voi koululla nolottaa oma asuvalinta.
Koululle laittaa puvun, mutta aikoo sen ottaa pois heti kotiin tultuaan. "Eihän nyt kotona olla puvussa."
Ap
Lähteekö nuoret nykyään illalla bilettämään, niin kun mun nuoruudessa. Samat juhlavat vaatteet oli koko päivän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa käynti ja juhlien järjestäminen on tapakulttuurin opiskelua. Surullista on, jos nuori ei saa mallia, miten järjestetään juhlia. Sitten ei osata järjestää tuleville lapsille synttäreitä, kuolleelle sukulaiselle hautajaisia ja häitä vartenkin on palkattava kallis suunnittelija.
Minusta oppimiskokemuksen järjestäminen on kyllä huono lähtökohta ihan minkäänlaisille juhlille. Kyllä sitä kokemusta juhlista ja niiden järjestämisestä väistämättä kertyy elämän myötä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija[/quote kirjoitti:
No tota, jos mä tulen pitämästä liikuntatuntia ja mulla on siellä verkkarit ja huppari, niin todellakin menen niillä seuraavalle tunnille, jos on kiire vaihto, tai haluan esim ehtiä käydä vessassa ja juoda kupin kahvia välkällä, tai jos olen esim. välkkävalvojana heti liikunnan jälkeen ja siitä pitää mennä suoraan seuraavalle tunnille. Ei kyllä murenna mun uskottavuutta mitenkään.
Näytät huonoa esimerkkiä oppilaille. Liikuntatunnin jälkeen kuuluu peseytyä ja vaihtaa puhtaat vaatteet.
Pitääkö liikunnanopettajan käydä joka tunnin jälkeen pesulla ja vaihtaa uudet vaatteet?!
Sori OT
Meinasin otsikon perusteella vastata, että saa päättää, mutta jos kyse on tosiaan verkkareista ja pakastepullista, niin se ei käy yo-juhliin. Vieraat odottaa juhlallisempaa, joten olisihan tuollainen pettymys ja kaikkien odotusten alittamista.
Voisiko ylppärit järjestää grilli/puutarhajuhlina? Sellaisina, joihin voi tulla rennossa kukkamekossa tai chinoissa ja pikeepaidassa. Suomen sää on toki tuohon aikaan vuodesta usein sateinen ja kylmä. Mutta tiedän useita perheitä, joissa ylioppilas on lähtenyt lähes saman tien valmistumisensa jälkeen matkalle. Hänelle on sitten myöhemmin kesällä järjestetty rennommat puutarhajuhlat yms. lakin kunniaksi. Tarjottavana ei tällöin tarvitse olla voileipäkakkua ja pikkuleipiä, vaan riittää kun on vähän parempaa grilliruokaa (ei halvinta lenkkiä) ja jälkkäriksi vaikka jotain marjaisaa piirakkaa vaniljakastikkeella. Näiden kylkeen sopivat myös ne sipsit ja karkit.
Nuori saa päättää, mutta vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus. Eli huonon maun mukaiset, tapakulttuurin vastaiset ja pahaa mieltä aiheuttavat nuoren valinnat yo-juhliin saa "jyrätä" maksajan oikeudella.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ylppärit järjestää grilli/puutarhajuhlina? Sellaisina, joihin voi tulla rennossa kukkamekossa tai chinoissa ja pikeepaidassa. Suomen sää on toki tuohon aikaan vuodesta usein sateinen ja kylmä. Mutta tiedän useita perheitä, joissa ylioppilas on lähtenyt lähes saman tien valmistumisensa jälkeen matkalle. Hänelle on sitten myöhemmin kesällä järjestetty rennommat puutarhajuhlat yms. lakin kunniaksi. Tarjottavana ei tällöin tarvitse olla voileipäkakkua ja pikkuleipiä, vaan riittää kun on vähän parempaa grilliruokaa (ei halvinta lenkkiä) ja jälkkäriksi vaikka jotain marjaisaa piirakkaa vaniljakastikkeella. Näiden kylkeen sopivat myös ne sipsit ja karkit.
Juu, kaikillahan on puutarha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija[/quote kirjoitti:
No tota, jos mä tulen pitämästä liikuntatuntia ja mulla on siellä verkkarit ja huppari, niin todellakin menen niillä seuraavalle tunnille, jos on kiire vaihto, tai haluan esim ehtiä käydä vessassa ja juoda kupin kahvia välkällä, tai jos olen esim. välkkävalvojana heti liikunnan jälkeen ja siitä pitää mennä suoraan seuraavalle tunnille. Ei kyllä murenna mun uskottavuutta mitenkään.
Näytät huonoa esimerkkiä oppilaille. Liikuntatunnin jälkeen kuuluu peseytyä ja vaihtaa puhtaat vaatteet.
Pitääkö liikunnanopettajan käydä joka tunnin jälkeen pesulla ja vaihtaa uudet vaatteet?!
Sori OT
Jos hän opettaa vain liikuntaa, niin ei tartte.
En itse halunnut juhlia ollenkaan, ja siitä seurasi kuukausien huutaminen ja loputon riitely äidin kanssa, kun olisi muka ollut pakko juhlistaa ja kutsua ihmisiä. En halua olla huomion keskipisteenä koskaan. Jos tilaisuudessa juhlistetaan kyseistä henkilöä, niin kyllä hänellä luulisi olevan jotain sanavaltaa sen suhteen, että millaiset ne juhlat on.
Vierailija kirjoitti:
Nuori saa päättää, mutta vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus. Eli huonon maun mukaiset, tapakulttuurin vastaiset ja pahaa mieltä aiheuttavat nuoren valinnat yo-juhliin saa "jyrätä" maksajan oikeudella.
Jos kyse on pelkästä rahasta ja "maksajan oikeudesta", niin sitten nuori saa varmaan itse käyttää veto-oikeutta, ettei juhlita ollenkaan? Tai vähintäänkin ettei tule paikalle omiin yo-juhliinsa.
Vierailija kirjoitti:
Poika päätti ettei mitään juhlia pidetä eikä hän edes todistusta hae vaan tulkoot postitse. Näin tehtiin. Hän antoi minun ostaa itselleen yo-lakin ja käytiin kahdestaan syömässä.
Hän pääsi ensi yrittämällä opiskelemaan ja lakkikin on päässyt käyttöön haalareiden kaverina.
Kiitos, että olet hyvä vanhempi.
Juhlan idea on erottua arjesta ja kohottaa tunnelma erityisen hetken arvoiseksi. Teepaita, verkkarit, sipsit ja limut eivät kuulu juhlaan, mutta nuori ei tätä vielä täysin ymmärrä, koska hän katselee vielä kaikkea omasta näkölkulmastaan käsin. Siksi hän ei vielä voi yksin perhejuhlasta päättää. Ylioppislasjuhlan järjestämisestä, kutsumisesta ja maksamisesta huolehtivat yleensä vanhemmat, ja he myös päättävät. Tietenkin juhlakalun toiveet otetaan huomioon ja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Nuoren kanssa myös pitää jutella juhlan merkityksestä ja isäntäväen roolista. Juhlava pukeutuminen ja hyvät tarjoilut eivät tee juhlasta jäykkää pönötystä, vaan sen aiheuttaa kiusaantunut isäntäväki, joka ei osaa luoda rentoa tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorelle on hyvä opettaa jo varhain, että perheeseen ja sukuyhteisöön kuulumisesta on hänelle paljon etuja, taloudellista kuin myös henkistä. Siitä seuraa myös tiettyjä velvollisuuksia. Aina ei voi ajatella vain omaa mukavuuttaan.
Höpö höpö. Jos vanhemmat ei osaa pitää yhteyttä sukulaisiin yllä muuta kuin omien lastensa valmistujaisten välityksellä, niin ei se ole lapsen vika. Eikä ole lapsen vika sekään, että ei tällaisen vanhemmilta opitun käytöksen takia opi itsekään pitämään sukulaisiin yhteyttä. Toki hyvin suomalaista tämä, että ei nähdä tai puhuta 5-10 vuoteen, sitten yhtäkkiä kutsutaan valmistujaisiin, joiden jälkeen taas vuosikymmenten syvä hiljaisuus ja täydellinen keskustelemattomuus.
Monet yo-juhlia järjestävät eivät välttämättä tule ajatelleeksi, että alkukesän viikonlopun käyttäminen sukulaisnuorten yo-juhlissa käymiseen on vieraille iso asia. Itse olisin tosi loukkaantunut, jos päivänsankari löntystäisi juhlassa verryttelyhousuissa sipsiä tarjoten. Mieluummin olisin itsekin laittamassa venettä kuntoon tai tekemässä puutarhatöitä maalla, mutta halusin kunnioittaa nuoren juhlaa. Toin myös rahasumman, minkä tarvitsisin käyttöön itsekin.
Mikäli nuori itse ei osaa kunnioittaa juhlapäiväänsä, miksi pitäisi minunkaan?
Älkää järjestäkö juhlia ollenkaan, jos aikomus on loukata vieraita lököhousuin ja surkein tarjoiluin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on pelkästä rahasta ja "maksajan oikeudesta", niin sitten nuori saa varmaan itse käyttää veto-oikeutta, ettei juhlita ollenkaan? Tai vähintäänkin ettei tule paikalle omiin yo-juhliinsa.
Toki voidaan jättää juhlimattakin. Vähiin jää silloin lahjatkin.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt puolituttujen sukulaisten kutsumista kaikenmaailman kissanristiäisiin. Ehkä toisille tulee se juhlavampi fiilis siitä, kun tulee ihan oikeasti vieraita kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole valmistujaislahjat aiemminkaan maailmaa mullistaneet tai kaataneet, ei ole iso menetys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole valmistujaislahjat aiemminkaan maailmaa mullistaneet tai kaataneet, ei ole iso menetys.
Monelle ne ovat kuitenkin merkittävä pesämuna opiskelemaan lähtiessä, mutta mikäs siinä jos ei raha kelpaa. Syököön sipsiä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Juhlan idea on erottua arjesta ja kohottaa tunnelma erityisen hetken arvoiseksi. Teepaita, verkkarit, sipsit ja limut eivät kuulu juhlaan, mutta nuori ei tätä vielä täysin ymmärrä, koska hän katselee vielä kaikkea omasta näkölkulmastaan käsin. Siksi hän ei vielä voi yksin perhejuhlasta päättää. Ylioppislasjuhlan järjestämisestä, kutsumisesta ja maksamisesta huolehtivat yleensä vanhemmat, ja he myös päättävät. Tietenkin juhlakalun toiveet otetaan huomioon ja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Nuoren kanssa myös pitää jutella juhlan merkityksestä ja isäntäväen roolista. Juhlava pukeutuminen ja hyvät tarjoilut eivät tee juhlasta jäykkää pönötystä, vaan sen aiheuttaa kiusaantunut isäntäväki, joka ei osaa luoda rentoa tunnelmaa.
Vanhemmat voivat ihan itse keksiä oman syyn järjestää juhlat, joissa pukeudutaan ja syödään heidän haluamallaan tavalla. Sinne voi myös kutsua kaikki ne vieraat, joita haluaa nähdä.
Nuori on yo-juhlien juhlinnan kohde, ja saa siksi päättää millaisissa asuissa ja millä tavalla häntä kuuluu juhlistaa. Ei ole mitään niin ankeaa ja narsistista, kuin pakottaa jotain tiettyä juhlan mallia ja toimintatapaa sellaiselle juhlakalulle, joka ei sitä halua eikä koe omakseen.
Miten tämä pönötys on ilmennyt?
Kun kaikki yo-juhlat, joissa olen käynyt, ovat olleet ihan leppoisia, rentoja juhlia, vaikka ollaankin juhlavaatteet päällä. Kilistellä, otetaan syötävää ja kahvia, seurustellaan ja jokainen tulee ja lähtee omien aikataulujen mukaan, monilla kun on useita juhlia käytävänä samana päivänä.
Onko se pönötystä, että on paremmat vaatteet yllä, koti on siivottu ja pöytä on kauniisti katettu? Vai mitä ihmettä se pönötys on?