Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Steiner-koulu, millainen opinahjo?

Vierailija
10.09.2021 |

Henkilökohtaisia tai lähipiirin kokemuksia? Suositteletteko?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai joku uskiksien suosikkikoulu.

Vierailija
2/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilätunteja pidetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhulien koulu. En suosittele paitsi jos haluaa olla hihhuli.

Vierailija
4/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päättänyt laittaa nuorimmaiseni steineriin. Jos vertaa ylisuuriin luokkakokoihin ja siihen, saako tavallisessa koulussa fiksummatkin lapset mennä omaa tahtia eteenpäin. Niin en edes mieti muita vaihtoehtoja. Minun lapseni ei lähde taantumaan tavalliseen kouluun.

Vierailija
5/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäkää sitten, että steinerissa nimen omaan pyritään suuriin luokkiin, jotta kaikki temperamenttityypit olisivat edustettuina. Näin kaikille lapsille löytyy samankaltaista seuraa. Liian pienessä luokassa voi joku jäädä ilman kavereita, koska muut edustavat eri temperamentteja. Steinerissa ei myöskään ole sopivaa edetä eri tahtiin muiden kanssa, vaan lasten oppiminen edistyy juuri sen kyseisen ikäkauden mukaisesti.

Peruskoulussa opetus voidaan eriyttää eli antaa vaativampia tehtäviä, jos esim. osaa jo lukea tai laskea.

Näin valisti kolmen steinerilaisen äiti minua, kun ihmettelin lähes 30 oppilaan ekaluokkaa ja tiukkaa yhdenmukaisuutta. Heillä esikoinen oli aika kyllästynyt jatkuvaan hälyyn ja heikommin oppivien mukaan menemiseen.

Vierailija
6/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerin luokanopettajilla ei välttämättä ole luokanopettajan pätevyyttä, vaan ovat käyneet Snellman-"korkeakoulun". Ovat siis päteviä opettamaan vain Steinereissa. Vanhempia koulunkäynti sitoo enemmän vrt tavalliseen peruskouluun, on paljon vanhempainiltoja ja kaiken maailman myyjäisiä ja karnevaaleja ympäri vuoden. Yläkoulussa aineenopettaja opettaa yleensä vasta 8.luokalla, mitä en itse pidä hyvänä asiana. Yksilöllisyyttä korostavat mutta sama ajatus on nykyisessä peruskoulun opsissa. Tietotekniikassa Steiner saattaa olla jäljessä paljonkin, riippuu koulusta onko koululla varaa ostaa läppäreitä ja tabletteja. Ryhmäkoot taitavat olla pienempiä kuin tavallisissa kouluissa, ainakin täällä päin ovat, koska Steinerilla ei ole enää samanlaista hypetystä kuin 80/90-luvuilla.

Vierailija
7/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään blogejakin kirjoittelevan Steinerkoulun opettajan perusteella sanoisin, että ovat jonkinsortin hullujenhuoneita.

Vierailija
8/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu paikkakunnasta ja koulun ilmapiiristä. Tunnetko ketään, jonka lapset olisivat oman alueesi steinerkoulussa? Kysy heiltä!

Opettajissa on isoja eroja, toiset ovat todella hyviä ja toiset aika antroposofiaan hurahtaneita aatteenkannattajia.

Opettajilla ei tosiaan välttämättä ole muuta koulutusta kuin Snellman-korkeakoulun opettajankoulutus, joka pätevöittää siis vain steinerkoulun opettajaksi. Koulutus on taideaineiltaan ja tietysti Steineriin ja antroposofiaan perehtymiseltään laajempi kuin opettajankoulutus, mutta moni muu asia jää sitten miettimättä ja opiskelematta. Antroposofit kehuskelevat mielellään olevansa toisinajattelijoita, mutta aika yksikanavaista opetus Snellussa on. Itse olen nähnyt yliopistolla suurempaa ajattelunvapautta. Mutta nämä on tietenkin henkilökohtaisia juttuja, hyviä opettajia voi kasvaa kummassakin opinahjossa.

Vierailija
9/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä hölmöjä!

Uskonnon ja koulun sekoittaminen keskenään on älytöntä. Miksi lapset pitää aivopestä johonkin oppiin ?? Aivopesua se on, turha edes muuta väittää. Tutkimukset ovat osoittaneet Steinerkoulut todella surkeiksi ja lapsilta viedään samalla pohja pois mahdollisuudesta tutustua muihin tieteisiin - ja uskontoihin neutraalisti . Steineriläisyys on uskonto. Uskonto ja koulutus eivät kuulu yhteen. OK...normaalikouluissakin on uskontoa ( luterilaisuus) sekoitettuna sekaan, mutta se on nykyisin enemmän uskontojen historiaa ja elämänkatsomus- ja siveysoppia.

Kaikki yhden asian(aatteen) liikkeet ovat vaarallisia. Steineriläisyys on myös yhden ainoan asian oppi, joka pyrkii lisäämään kannatustaan ja sulkemaan pois mahdollisuutta ajatella "ihan ite".

Ajatelkaa pitkään tulevaisuuteen ja erityisesti lapsenne parasta, ennenkuin laitatte lapsen Steinerkouluun. Haluatteko oikeasti lapsenne parasta, vai onko harkintanne sellaista "MUTU" tuntuman tietoa, kun se on nyt hienoa laittaa lapsi erikoiseen kouluun, vaikkei olekaan täsmällistä tietoa koulun opetusmetodeista.

Vierailija
10/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittakaa George Arlissille!

Vierailija
11/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on steinerkoulun kasvatti, ja valitettavasti se on heijastunut negatiivisesti jatko-opintoihin. Esim. luonnontieteissä, englannissa ja tilastojen tulkitsemisessa osaaminen on todella heikkoa. Yo-kirjoituksissa oli suuria vaikeuksia, ja yritti monta kertaa päästä yliopistoon turhaan. Hän olisi ihan perusfiksu tyyppi, mutta tiedollisia ja taidollisia puutteita on valitettavasti liikaa, jotta niitä olisi helppo ottaa itsenäisesti kiinni.

Jos nyt jotain positiivista, niin on todella taitava kuviksessa ja muissa visuaalisissa jutuissa. Osin varmasti koulun peruja.

Steiner-piireissä elää myös valitettavan vahvana erilainen hörhöily, jota on vähän ystäväänikin tarttunut. Uskotaan mm. homeopatiaan, ollaan rokotekriittisiä tai lääkekriittisiä jne.

Vierailija
12/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa Valitut lapset -niminen dokumentti Areenalta. Se kertoo steinerkoulun hörhöilystä. Täältä löytyy: https://areena.yle.fi/1-50857759

Vierailija
13/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on steinerkoulun kasvatti, ja valitettavasti se on heijastunut negatiivisesti jatko-opintoihin. Esim. luonnontieteissä, englannissa ja tilastojen tulkitsemisessa osaaminen on todella heikkoa. Yo-kirjoituksissa oli suuria vaikeuksia, ja yritti monta kertaa päästä yliopistoon turhaan. Hän olisi ihan perusfiksu tyyppi, mutta tiedollisia ja taidollisia puutteita on valitettavasti liikaa, jotta niitä olisi helppo ottaa itsenäisesti kiinni.

Jos nyt jotain positiivista, niin on todella taitava kuviksessa ja muissa visuaalisissa jutuissa. Osin varmasti koulun peruja.

Steiner-piireissä elää myös valitettavan vahvana erilainen hörhöily, jota on vähän ystäväänikin tarttunut. Uskotaan mm. homeopatiaan, ollaan rokotekriittisiä tai lääkekriittisiä jne.

Itse olen käyny Steinerin, jonka jälkeen jatkoin opintojani yliopistossa, josta olen sittemmin valmistunut. Mutta totta on,että Steiner -koulu on (ja aiempina vuosian oli luulavasti vielä korostetummin) vaihtoehtoinen paikka. jota kohtaan on ollut hyvin monenlaisia odotuksia ja vaatimuksia.

Osalle se on tarjonnut vaihtoehoisen paikan mm. siksi, että peruskoulua on pidetty ja koettu tasa-päistävänä. Toisille siksi, että Steinerin on koettu olevan paikka, joka, jossa on korostuisi oppilaan "taiteellis/ -käytännöllinen" (luova) tekeminen  sen sijaan, että hänen otaksuttiaiisn opettelevan asioia "vain" passiivisesti, oppikirjoja lukemalla ja hiljaa opetajaa kuunnellen.   

Vierailija
14/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäkää sitten, että steinerissa nimen omaan pyritään suuriin luokkiin, jotta kaikki temperamenttityypit olisivat edustettuina. Näin kaikille lapsille löytyy samankaltaista seuraa. Liian pienessä luokassa voi joku jäädä ilman kavereita, koska muut edustavat eri temperamentteja. Steinerissa ei myöskään ole sopivaa edetä eri tahtiin muiden kanssa, vaan lasten oppiminen edistyy juuri sen kyseisen ikäkauden mukaisesti.

Peruskoulussa opetus voidaan eriyttää eli antaa vaativampia tehtäviä, jos esim. osaa jo lukea tai laskea.

Näin valisti kolmen steinerilaisen äiti minua, kun ihmettelin lähes 30 oppilaan ekaluokkaa ja tiukkaa yhdenmukaisuutta. Heillä esikoinen oli aika kyllästynyt jatkuvaan hälyyn ja heikommin oppivien mukaan menemiseen.

Tuli mieleeni ystäväni (johon tutustuin yliopistolla). - Hän kertoi, että hänen luokallaan oli aina yli 30 oppilasta. - Joakinen oppilas sai (tai joutui) opiskelemaan paljossa, kuten koulun iskulauseista yhden tunnentuimman mukaan: "Oppilaan oman henksen (ja fyysisen) kehityksen mukaan" - Tämä onnistui erinomaisesti koska ydelläkään opettajalla ei ollut juurikaan aikaa häiritä tai muutoin puuttua oppilaan kasvuun ja opinojen etenemiseen;  ei sillonkaa kun oppilas olisi mahd. tarvinnut tukea ja huomiota "vähän" enemmän.  - Itse hän on kiittäny omia koulutettuja vanhempiaan, että nämä sentään pitivät huolen, että hän oppi ja omaksui "riittävästi" asioita, jotta mm. saattoi myöhemmin kirjoittaa (samaisesta steinerista) ylioppilaaksi. - En hänen osaamisensa ole eronnut suuntaan tai toiseen minun arvioini mukaan muiden yliopistolla opiskelevien tasosta/ osaamisesta.        

Vierailija
15/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotkut tykkäävät Steiner-koulusta, riippuu tietenkin paljon opettajista ja koulusta. Oma kokemukseni: Minua kiusattiin Steinerissa yhdeksän pitkää vuotta eikä siihen puututtu juuri ollenkaan.

Vierailija
16/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronica Verho on käynyt tuon koulun.

Vierailija
17/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielilukion tappelijat Steineriin!

Vierailija
18/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut laittavat alkuvuosiksi, jos osaavat opettaakotona itse. Siirtävät sitten tavalliseen kouluun.

Täytyy huolehtia, että lapsi saa myös normaalit tiedot ja taidot. Älykkäälle lapselle voi tarjota useita eri tapoja oppia. Peruskoulun oppisisältö on lälly, joten on varaa leikitelläkin.

Jos on oppimisvaikeuksia, niin en todellakaan suosittelisi Steiner-koulua!

Vierailija
19/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele

Vierailija
20/33 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steinerkoululaisten vanhemmilla on vastuuta ja työmaata siinä, kun osallistuvat eri tavoin varainkeruuseen koulun hyväksi.

Ja ehkä oppilaatkin osallistuvat varainkeruuseen?