Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?
Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.
Kommentit (359)
Lapsellista käytöstä.
Eiköhän tuollainen lökäpöksy jää vielä vuosiksi peräkammariin pelailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlan idea on erottua arjesta ja kohottaa tunnelma erityisen hetken arvoiseksi. Teepaita, verkkarit, sipsit ja limut eivät kuulu juhlaan, mutta nuori ei tätä vielä täysin ymmärrä, koska hän katselee vielä kaikkea omasta näkölkulmastaan käsin. Siksi hän ei vielä voi yksin perhejuhlasta päättää. Ylioppislasjuhlan järjestämisestä, kutsumisesta ja maksamisesta huolehtivat yleensä vanhemmat, ja he myös päättävät. Tietenkin juhlakalun toiveet otetaan huomioon ja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Nuoren kanssa myös pitää jutella juhlan merkityksestä ja isäntäväen roolista. Juhlava pukeutuminen ja hyvät tarjoilut eivät tee juhlasta jäykkää pönötystä, vaan sen aiheuttaa kiusaantunut isäntäväki, joka ei osaa luoda rentoa tunnelmaa.
Vanhemmat voivat ihan itse keksiä oman syyn järjestää juhlat, joissa pukeudutaan ja syödään heidän haluamallaan tavalla. Sinne voi myös kutsua kaikki ne vieraat, joita haluaa nähdä.
Nuori on yo-juhlien juhlinnan kohde, ja saa siksi päättää millaisissa asuissa ja millä tavalla häntä kuuluu juhlistaa. Ei ole mitään niin ankeaa ja narsistista, kuin pakottaa jotain tiettyä juhlan mallia ja toimintatapaa sellaiselle juhlakalulle, joka ei sitä halua eikä koe omakseen.
Ei pidäkään pakottaa. Nuoren täytyy vain ymmärtää, että on on otettava huomioon muitakin asioita kuin omat haluamiset. Tarkoitus on keskustelulla päästä kompromissiin, johon kaikki voivat sitoutua.
Toinen vaihtoehto on jättää juhlat kokonaan järjestämättä, jos ylioppilas ei itse juhlia halua. Perhepiirissä voidaan viettää iltaa verkkareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori saa päättää, mutta vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus. Eli huonon maun mukaiset, tapakulttuurin vastaiset ja pahaa mieltä aiheuttavat nuoren valinnat yo-juhliin saa "jyrätä" maksajan oikeudella.
Jos kyse on pelkästä rahasta ja "maksajan oikeudesta", niin sitten nuori saa varmaan itse käyttää veto-oikeutta, ettei juhlita ollenkaan? Tai vähintäänkin ettei tule paikalle omiin yo-juhliinsa.
Toki voidaan jättää juhlimattakin. Vähiin jää silloin lahjatkin.
No eipä ole valmistujaislahjat aiemminkaan maailmaa mullistaneet tai kaataneet, ei ole iso menetys.
Monelle ne ovat kuitenkin merkittävä pesämuna opiskelemaan lähtiessä, mutta mikäs siinä jos ei raha kelpaa. Syököön sipsiä rauhassa.
Ei se "pesämuna" kauaa tunnu, kohta on kuitenkin pakko mennä opiskelijanakin töihin, että ei kuole nälkään ja että saa vuokran maksettua.
Ei lahjat riitä syyksi järjestää juhlia. Plus ne juhlat, vaatteet, tarjoilut yms. maksaa kaikella todennäköisyydellä enemmän kuin mitä tulee lahjaksi saamaan, eli helpommalla selviää kun antaa nuoren pitää verkkarijuhlat ja maksaa sille isompien juhlien hinnan puhtaana käteen.
Siinäpähän päättää. Mitään ei järjestetä.
Nykyään yo-tutkinnon voi saavuttaa kuka tahansa eikä siinä ole mitään juhlimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlan idea on erottua arjesta ja kohottaa tunnelma erityisen hetken arvoiseksi. Teepaita, verkkarit, sipsit ja limut eivät kuulu juhlaan, mutta nuori ei tätä vielä täysin ymmärrä, koska hän katselee vielä kaikkea omasta näkölkulmastaan käsin. Siksi hän ei vielä voi yksin perhejuhlasta päättää. Ylioppislasjuhlan järjestämisestä, kutsumisesta ja maksamisesta huolehtivat yleensä vanhemmat, ja he myös päättävät. Tietenkin juhlakalun toiveet otetaan huomioon ja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Nuoren kanssa myös pitää jutella juhlan merkityksestä ja isäntäväen roolista. Juhlava pukeutuminen ja hyvät tarjoilut eivät tee juhlasta jäykkää pönötystä, vaan sen aiheuttaa kiusaantunut isäntäväki, joka ei osaa luoda rentoa tunnelmaa.
Vanhemmat voivat ihan itse keksiä oman syyn järjestää juhlat, joissa pukeudutaan ja syödään heidän haluamallaan tavalla. Sinne voi myös kutsua kaikki ne vieraat, joita haluaa nähdä.
Nuori on yo-juhlien juhlinnan kohde, ja saa siksi päättää millaisissa asuissa ja millä tavalla häntä kuuluu juhlistaa. Ei ole mitään niin ankeaa ja narsistista, kuin pakottaa jotain tiettyä juhlan mallia ja toimintatapaa sellaiselle juhlakalulle, joka ei sitä halua eikä koe omakseen.
Ei pidäkään pakottaa. Nuoren täytyy vain ymmärtää, että on on otettava huomioon muitakin asioita kuin omat haluamiset. Tarkoitus on keskustelulla päästä kompromissiin, johon kaikki voivat sitoutua.
Toinen vaihtoehto on jättää juhlat kokonaan järjestämättä, jos ylioppilas ei itse juhlia halua. Perhepiirissä voidaan viettää iltaa verkkareissa.
Mites "Vanhemman täytyy vain ymmärtää, että on on otettava huomioon muitakin asioita kuin omat haluamiset."?
Ja todnäk nuorelle olisi ihan ok pistää verkkarit päälle ja lähteä illalla kavereiden kanssa juhlistamaan valmistumista, ei siihen perhettä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole koskaan ollut yo juhlissa, niin nyt on oiva tilaisuus. Ihan sana miten rento tyyppi kyseessä, niin elämässä pääsee helpommalla tiettyjen normien puitteissa. Vieraita ei voi vaatia vaihtamaan juhlien välillä verkkareihin ja luulen että myös nuorta itseään voi koululla nolottaa oma asuvalinta.
Koululle laittaa puvun, mutta aikoo sen ottaa pois heti kotiin tultuaan. "Eihän nyt kotona olla puvussa."
Ap
Lähteekö nuoret nykyään illalla bilettämään, niin kun mun nuoruudessa. Samat juhlavat vaatteet oli koko päivän päällä.
Koulun perinteen mukaan ovat menossa piknikille puistoon illalla rennoissa vaatteissa. Kun itse valmistuin yo:ksi, oli ylioppilailla yhteinen iltajuhla hienossa ravintolassa. Siis ruokatilaisuus (ei juomatilaisuus).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ymmärtänyt puolituttujen sukulaisten kutsumista kaikenmaailman kissanristiäisiin. Ehkä toisille tulee se juhlavampi fiilis siitä, kun tulee ihan oikeasti vieraita kylään.
Oman lapsen ylppärit = kaiken maailman kissanristiäiset????
Katkera amis ja amiksen äitikö se siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori saa päättää, mutta vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus. Eli huonon maun mukaiset, tapakulttuurin vastaiset ja pahaa mieltä aiheuttavat nuoren valinnat yo-juhliin saa "jyrätä" maksajan oikeudella.
Jos kyse on pelkästä rahasta ja "maksajan oikeudesta", niin sitten nuori saa varmaan itse käyttää veto-oikeutta, ettei juhlita ollenkaan? Tai vähintäänkin ettei tule paikalle omiin yo-juhliinsa.
No eipä ole valmistujaislahjat aiemminkaan maailmaa mullistaneet tai kaataneet, ei ole iso menetys.
Monet saa yo-lahjaksi aika isojakin summia yhteensä, joten voi se kyllä olla isokin menetys.
Lyön vetoa, että suurin osa ylioppilasjuhlien järjestelyistä (tarjoilut, vaatteet, yms yms) maksaa enemmän kuin ne lahjarahat, joten lopputulema perheessä on +-0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ymmärtänyt puolituttujen sukulaisten kutsumista kaikenmaailman kissanristiäisiin. Ehkä toisille tulee se juhlavampi fiilis siitä, kun tulee ihan oikeasti vieraita kylään.
Kyllä ne on nykyään kissanristiäiset eikä niillä ole mitään merkitystä.
Meillä saa itse päättää. Ei nyt tietysti voi vielä tietää, miten kirjoitukset meni, joten tämä on spekulointia. Suunnitelma on yleiset yo-juhlat (perheenjäsenet läsnä) ja sitten kakkukahvit kotona. Ei mitään ruokatarjoiluja tai muuta isompaa, vain kahvia, pikkusuolaista ja kakkua. Mahdollinen tuleva ylioppilas on toivonut sacher-kakkua, ei muita toiveita. Meillä on pieni suojakatos, joka hankittiin toisen lapsen rippijuhliin halvalla. Jos sattuu sateinen päivä, siihen voi kuitenkin kattaa alle pöydän ja 4-6 tuolia. Meillä on lasitettu terassi, jonne mahtuu myös istumaan, ja siellä on pöytä ja paikat 5 hengelle. Jos oikein kylmä sattuisi, onhan meillä olohuoneessa iso sohva ja yksi nojatuoli. Lisäksi voi siirtää ruokakaluston tuoleja.
En usko, että paljon tulee väkeä. Illalla hänellä on omat juhlat kavereiden kanssa, jos tämä suunnitelma nyt toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista käytöstä.
Eiköhän tuollainen lökäpöksy jää vielä vuosiksi peräkammariin pelailemaan.
Kaikki eivät halua olla huomion keskipisteenä, ja se on ihan OK. Lapsellista on pakottaa oma lapsi tahtomattaan juhlien kohteeksi, kun ei itse osaa kutsua sukulaisia ja tuttuja kylään muulla tekosyyllä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saa itse päättää. Ei nyt tietysti voi vielä tietää, miten kirjoitukset meni, joten tämä on spekulointia. Suunnitelma on yleiset yo-juhlat (perheenjäsenet läsnä) ja sitten kakkukahvit kotona. Ei mitään ruokatarjoiluja tai muuta isompaa, vain kahvia, pikkusuolaista ja kakkua. Mahdollinen tuleva ylioppilas on toivonut sacher-kakkua, ei muita toiveita. Meillä on pieni suojakatos, joka hankittiin toisen lapsen rippijuhliin halvalla. Jos sattuu sateinen päivä, siihen voi kuitenkin kattaa alle pöydän ja 4-6 tuolia. Meillä on lasitettu terassi, jonne mahtuu myös istumaan, ja siellä on pöytä ja paikat 5 hengelle. Jos oikein kylmä sattuisi, onhan meillä olohuoneessa iso sohva ja yksi nojatuoli. Lisäksi voi siirtää ruokakaluston tuoleja.
En usko, että paljon tulee väkeä. Illalla hänellä on omat juhlat kavereiden kanssa, jos tämä suunnitelma nyt toteutuu.
Lämmittää sydäntä, kun joku osaa oikeasti kuunnella lastaan, eikä pakota jotain edelliseltä sukupolvelta omaksuttua pakkojuhlintaa ja muottia väkisin! <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites "Vanhemman täytyy vain ymmärtää, että on on otettava huomioon muitakin asioita kuin omat haluamiset."?
Ja todnäk nuorelle olisi ihan ok pistää verkkarit päälle ja lähteä illalla kavereiden kanssa juhlistamaan valmistumista, ei siihen perhettä tarvita.
Vanhemmat eivät järjestäkään juhlia omien haluamisien mukaan, vaan vieraille. Se on aina juhlien järjestämisen ensimmäinen sääntö ja ohjenuora. Toki päivänsankarin toiveet kuullaan mahdollisimman hyvin. Monelle nuorelle kuitenkin tärkeitä ovat lahjat, mutta jos ne eivät ole tarpeen. ei tarvitse pitää juhliakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet mutsi, joka luulee ylioppilaan olevan joku suurikin saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmittää sydäntä, kun joku osaa oikeasti kuunnella lastaan, eikä pakota jotain edelliseltä sukupolvelta omaksuttua pakkojuhlintaa ja muottia väkisin! <3
No helppohan se on kuunnella lastaan, jos lapsen toiveet ovat erittäin perinteiset. Kaikki ylppärijuhlat, joissa olen ollut, ovat olleet juuri tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monelle ne ovat kuitenkin merkittävä pesämuna opiskelemaan lähtiessä, mutta mikäs siinä jos ei raha kelpaa. Syököön sipsiä rauhassa.
Ei se "pesämuna" kauaa tunnu, kohta on kuitenkin pakko mennä opiskelijanakin töihin, että ei kuole nälkään ja että saa vuokran maksettua.
Ei lahjat riitä syyksi järjestää juhlia. Plus ne juhlat, vaatteet, tarjoilut yms. maksaa kaikella todennäköisyydellä enemmän kuin mitä tulee lahjaksi saamaan, eli helpommalla selviää kun antaa nuoren pitää verkkarijuhlat ja maksaa sille isompien juhlien hinnan puhtaana käteen.
Ei pidä paikkaansa. Aivan hyvät yo-tarjoilut ei paljoa edes maksa, ja ne puvut pitää olla jo koulun juhliin, ei niitä vain sukulaisten kestejä varten osteta.
Kokemusta on.
Ja kyllä ne lahjat vaan monen nuoren mielestä on aika kivat... Niin kivat, että voi sukulaisten mieliksi pari tuntia puvussa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkera amis ja amiksen äitikö se siellä?Sinä olet mutsi, joka luulee ylioppilaan olevan joku suurikin saavutus.
Se on yksi saavutettu etappi ja useimmille sen saavuttaneille ihan merkittävä sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Aivan hyvät yo-tarjoilut ei paljoa edes maksa, ja ne puvut pitää olla jo koulun juhliin, ei niitä vain sukulaisten kestejä varten osteta.
Kokemusta on.
Ja kyllä ne lahjat vaan monen nuoren mielestä on aika kivat... Niin kivat, että voi sukulaisten mieliksi pari tuntia puvussa olla.
Siis totta kai juhlia saa jos haluaa, se on tietysti täysin yksilökohtaista. Mutta itse en järkkäisi väkisin isompia yo-juhlia pelkästään siksi, että sieltä saa lahjarahaa, jos lapsi ei itse halua. Eli jos lapsi haluaa verkkarijuhlat ja vähemmän rahaa, tai ei juhlia ollenkaan, niin sehän sopii. Hän on juhlinnan kohde, ja saa siksi päättää kuinka häntä juhlistetaan.
Ja todistusta ei ole koulusta pakko hakea, ja jos hakeekin, niin sitä hädin tuskin muut huomaa, että mitä siellä on päällä. Eli ei sitä pukua ole "pakko" hankkia koulun juhlia varten, kyllä se on enemmän kotona pönötystä varten, koska siellähän suurin osa päivästä ja puvun käyttöajasta menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mekin kuuntelimme lapsiamme. He halusivat sopivan juhlavaa tarjottavaa muttei mitään pitopöytää (kuten en olisi halunnut itsekään). Oikein kivat juhlat olikin.
Mutta jos olisivat halunneet olla verkkareissa ja tarjota vain kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkeja, niin aivan varmasti olisin torpannut idean alkuunsa.
Monen tunnin matkan päästä tuleville mummeille ja kummeille todellakin on tarjolla muutakin, eivätkä he tule verkkareissa.
Mikä se on, että omalta jälkikasvulta ei voisi vaatia edes alkeellisimpia peruskäytöstapoja?
Monet saa yo-lahjaksi aika isojakin summia yhteensä, joten voi se kyllä olla isokin menetys.