Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?

Vierailija
22.04.2023 |

Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.

Kommentit (359)

Vierailija
41/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä yrittäisin opettaa nopeasti, mistä yo juhlassa on normaalisti kyse. Luulen ettei nyt vaan ymmärrä jos ei kerran ikinä ole juhlissa ollut.

Myöhäistä toki tässä vaiheessa elämää opettaa juhlakäytöstö, mutta näytä vaikka kuvia joistain ramdom ylppäreistä jos tajuaisi.

Vierailija
42/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päätä, vanhemmat maksaa ja järjestää. Nuoren on hyvä tottua jonkinlaiseen edustukseen jo työelämääkin ajatellen.

On olemassa muitakin aloja kuin kauppa- ja oikeustieteellinen.

Kaikissa muissa töissäkö voi pukeutua verkkareihin?

Aika pitkälti kyllä ellei työnantaja tarjoa työasua. Vai tuleeko mieleen jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsikää kompromissi. Hänen juhlansahan ne ovat, mutta näkevät ne vieraatkin vaivaa ja voivat tuoda arvokkaita lahjoja eli hyvätapaista olisi tarjota "kunnon" kahvit ja pukeutua siististi.

Olisiko smart casual? Pakastealtaasta saa nykyään vaikka mitä vähän hienompia tarjoiltavia tuulihatuista alkaen kakkuihin. Menkää sinne yhdessä katsomaan.

Kysyisin myös lapselta miksi haluaa niin riisutut juhlat. Eikö tykkää olla huomion keskipisteenä? Onko ylioppilaaksi pääsy ollut niin stressaavaa ettei jaksaisi juhlia miettiä? Stressaatko sinä hirveästi juhlien järjestämistä ja sitten on hermo kireällä viikko tolkulla ja lapsella ikävää, kun vanhempi rageilee?

Haluaa riisutut juhlat, koska ei ymmärrä mokomaa hössöttämistä. Ja hössöttämisellä tarkoitetaan nyt sitä, että olen kysellyt ihan rennosi,, että oisko tällainen juustopiirakka kiva ja laskenut kuinka monta kuohuviinilasia (halpaa) pitäisi ostaa vieraille.

Ei ole koskaan ollut yo-juhlissa ja oli kauhean ihmeissään, että miksi yleensäkin haluan järkätä ne juhlat just samana päivänä, kuin on koulun yo-juhlat. Että eikö vois järjätä joku muu viikonloppu?

Tuleva ylioppilas on superrerrento tyyppi, joka ei stressaa mistään. Ei siis stressanut kirjoituksia, ei jatko-opintoja ja kaikista vähiten keskipisteenä olemista (päinvastoin on se aina esillä oleva).

Ap

Älkää järjestäkö niitä juhlia ollenkaan. Nuorta ei näköjään kiinnosta pätkääkään ja sä stressaat kuoharin hintaa ja juustokakkua. Antakaa olla, ei ylppärit ole mitkään pakolliset juhlat.

"Rennolta" nuorelta voi kysyä, mitä juhla ylipäänsä voi tarkoittaa, jos juhlissa ollessaan ei mitenkään edes huomaa olevansa juhlissa. Kaikki piereskelevät verkkareissaan ihan kuin ainakin. Juhlavieraat eivät poikkea tavallisita vieraista mitenkään, kun hekin piereskelevät verkkareissaan.

Sellainen, joka haluaa kieltää juhlien näkymisen millään tavalla, ei juhlia ansaitsekaan.

Vierailija
44/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No järjestä grillijuhlia pihalla

Ai grillijuhlat pihalla, vaikka vettä tulis taivaalta kuin

Esterin perseestä?

Kun sitä ylioppilasjuhlan säätä ei voi itse valita.

Ja valmistuu niitä ylioppilaita kerrostaloissa asuvissa perheissäkin.

Niissä ei ole pihoja grillijuhlia varten.

Vierailija
45/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päätä, vanhemmat maksaa ja järjestää. Nuoren on hyvä tottua jonkinlaiseen edustukseen jo työelämääkin ajatellen.

Ei kai kukaan kauppakouluun ole menossakaan, jos lahjoja muuhunkin riittää.

Kauppakouluja ei ole ollut enää vuosikymmeniin.

Ei olekaan. Ne, joita ennen kutsuttiin merkonomeiksi, esiintyvät tänään "kauppatieteen maistereina". Se on yksi esimerkki kunniallisen yliopiston alasajosta. Kun kaikki pilipalityypitkin ovat maistereita, niin maisteri ei meinaa enää yhtään mitään.

Ennen valmistui myös merkantteja, joka oli alempi tutkinto kuin merkonomi.

En kyllä ymmärrä, miten mielestäsi maisteri on nykyään pilipalia, kun siihen vaaditaan monen vuoden opinnot, joihin läheskään kaikki eivät edes pääse.

Vierailija
46/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsikää kompromissi. Hänen juhlansahan ne ovat, mutta näkevät ne vieraatkin vaivaa ja voivat tuoda arvokkaita lahjoja eli hyvätapaista olisi tarjota "kunnon" kahvit ja pukeutua siististi.

Olisiko smart casual? Pakastealtaasta saa nykyään vaikka mitä vähän hienompia tarjoiltavia tuulihatuista alkaen kakkuihin. Menkää sinne yhdessä katsomaan.

Kysyisin myös lapselta miksi haluaa niin riisutut juhlat. Eikö tykkää olla huomion keskipisteenä? Onko ylioppilaaksi pääsy ollut niin stressaavaa ettei jaksaisi juhlia miettiä? Stressaatko sinä hirveästi juhlien järjestämistä ja sitten on hermo kireällä viikko tolkulla ja lapsella ikävää, kun vanhempi rageilee?

Haluaa riisutut juhlat, koska ei ymmärrä mokomaa hössöttämistä. Ja hössöttämisellä tarkoitetaan nyt sitä, että olen kysellyt ihan rennosi,, että oisko tällainen juustopiirakka kiva ja laskenut kuinka monta kuohuviinilasia (halpaa) pitäisi ostaa vieraille.

Ei ole koskaan ollut yo-juhlissa ja oli kauhean ihmeissään, että miksi yleensäkin haluan järkätä ne juhlat just samana päivänä, kuin on koulun yo-juhlat. Että eikö vois järjätä joku muu viikonloppu?

Tuleva ylioppilas on superrerrento tyyppi, joka ei stressaa mistään. Ei siis stressanut kirjoituksia, ei jatko-opintoja ja kaikista vähiten keskipisteenä olemista (päinvastoin on se aina esillä oleva).

Ap

Älkää järjestäkö niitä juhlia ollenkaan. Nuorta ei näköjään kiinnosta pätkääkään ja sä stressaat kuoharin hintaa ja juustokakkua. Antakaa olla, ei ylppärit ole mitkään pakolliset juhlat.

Mitenköhän mä stressaan kuoharinnhintaa, jos lasken perheen kuohuviinilasit ja totean, että riittää, kun ostetaan lisäksi yksi 6 lasin paketti halpoja kuoharilaseja Prismasta? Tai sanon, että tällaine nmozzarellapiirakka vois olla kiva, oisko susta?

Ap

Vierailija
47/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole koskaan ollut yo juhlissa, niin nyt on oiva tilaisuus. Ihan sana miten rento tyyppi kyseessä, niin elämässä pääsee helpommalla tiettyjen normien puitteissa. Vieraita ei voi vaatia vaihtamaan juhlien välillä verkkareihin ja luulen että myös nuorta itseään voi koululla nolottaa oma asuvalinta.

Koululle laittaa puvun, mutta aikoo sen ottaa pois heti kotiin tultuaan. "Eihän nyt kotona olla puvussa."

Ap

Kotonakin ollaan puvussa vielä monta kertaa elämässä. Hyvä oppia viimeistään tässä vaiheessa.

Milloin ja miksi? Olen nyt 35v ja viimeksi olin kotonani puvussa yo-juhlissani.

ohis

Vierailija
48/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole koskaan ollut yo juhlissa, niin nyt on oiva tilaisuus. Ihan sana miten rento tyyppi kyseessä, niin elämässä pääsee helpommalla tiettyjen normien puitteissa. Vieraita ei voi vaatia vaihtamaan juhlien välillä verkkareihin ja luulen että myös nuorta itseään voi koululla nolottaa oma asuvalinta.

Koululle laittaa puvun, mutta aikoo sen ottaa pois heti kotiin tultuaan. "Eihän nyt kotona olla puvussa."

Ap

Kotonakin ollaan puvussa vielä monta kertaa elämässä. Hyvä oppia viimeistään tässä vaiheessa.

No ylioppilas on kuitenkin vielä vasta lapsi. Lapsi pukeutuu lasten tavoin. Aikuinen pukeutuu aikuisen tavoin. Tuskinpa lukioikäinen haluaa aikuisena enää heilua verkkareissa ja lenkkareissa ja hupparissaan pipo päässä sisätiloissa. Tai jos haluaa, niin peli on pahan kerran menetetty.

Vierailija
49/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No järjestä grillijuhlia pihalla

Ai grillijuhlat pihalla, vaikka vettä tulis taivaalta kuin

Esterin perseestä?

Kun sitä ylioppilasjuhlan säätä ei voi itse valita.

Ja valmistuu niitä ylioppilaita kerrostaloissa asuvissa perheissäkin.

Niissä ei ole pihoja grillijuhlia varten.

Niinpä. Kun meidän kaksosilla oli yo-juhlat, taivaalta tuli räntää ja tuuli aivan stnasti. Koiratkaan ei halunneet edes käydä ulkona.

Vierailija
50/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, onhan sen juhlakalun mielipiteitä hyvä huomioida, varsinkin kun ei ole tässä tapauksessa rahasta kiinni. Koittakaa löytää joku kompromissi. Pöytään kakun lisäksi karkkia ja sipsiä. En usko, että vieraat tulevat kuitenkaan missään verkkareissa. Jos sopisitte laittavanne kutsuun vaikka smart casual. Sen sisään mahtuu monta erilaista pukua ja jokainen vieras voi täten pukeutua miten itseään huvittaa.

Ihmiset tulevat juuri niissä vaatteissa, jotka sille päivälle on varattu. Tuskin käyvät vaihtamassa asua välillä, jos on useammatkin juhlat sille päivälle. Eikä taida keskiverto suomimummo edes tajuta mitä on joku smart casual...

Vierailija
51/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh hee, grilli-/ puutarha juhlat kerrostalon parkkipaikalla?

Ja kuka perheestä toimii grillimestarina, seisoo grillin edessä koko juhlan ajan pyörittelemässä pihvejä?

Ei silloin ehdi seurustelemaan vieraiden kanssa ollenkaan.

Vierailija
52/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap[/quote]

No sitten pitää hänelle kertoa, minkälainen perinne yo-juhlat on. Ilman muuta voi sään salliessa pitää puutarhajuhlat, mutta kyllä juhliin pukeudutaan eri tavalla kuin arkeen. Ja yleensä otetaan paljon valokuviakin, niissä on kiva olla nätisti puettu.

Vierailija
53/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkälti kyllä ellei työnantaja tarjoa työasua. Vai tuleeko mieleen jotain?

Sekoitat kaksi asiaa: monissa töissä VOI pukeutua miten vaan, mutta on eri asia KANNATTAAKO pukeutua miten vaan. Hautajaisiinkin VOIT mennä verkkareissa, mutta on eri asia, PITÄISIKÖ.

Itse työskentelen tieteellisen asiantuntijan tehtävissä. Voisin toki heilua vaikka uimahousuissa mutta en halua antaa itsestäni enkä edustamastani asiantuntemuksesta sellaista kuvaa, jonka perusteella uskottavuuteni olisi nolla ja tieteenalani näyttäisi vitsiltä.

Vierailija
54/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ohis

No monet on olleet tuossa iässä jo vaikkapa lastensa ristiäisissä puku päällä, tai ikävä kyllä eteen voi tulla vielä tilanne, että on jonkun perheenjäsenen hautajaiset. Siihen lisäksi vaikkapa häitä, valmistujaisia tai syntymäpäiväjuhlia saatetaan juhlistaa asiallisella pukeutumisella.

Vierailija
55/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

ohis

Otan osaa.

Vierailija
56/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä asussa lapsesi menee koululle lakkiaisiin? Isovanhemmat ym. lähisuku mielellään näkisi lapsesi lakki päässe niissä vaatteissa. Jos teillä juhlat samana päivänä niin yrittäisin kompromissina, että ensin on juhlavaatteissa ja tarjoilun jälkeen voi vaihtaa rennommat vaatteet päälle. Tarjoilusta voi nuorelle sanoa, että ei hänelläkään ole kivaa juhlissa nälkäisenä. Sipsit ja karkit ok mutta niiden lisäksi tarvitaan muutakin. Ei mitään erikoista mutta lisäksi pakastealtaasta löytyviä coctailpiirakoita, pasteijoita, pikkupizzoja ym. Sekin on hyvä mainita, että monesta vieraasta tuntuisi pahalta tulla kutsutuksi juhliin (rahalahjan kanssa) ja tarjolla vaan pulla ja kahvi.

Vierailija
57/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki ne normaalit työt, joissa ei vaikkapa opeteta liikuntaa.

Vierailija
58/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika pukeutui aina verkkareihin mutta yo-juhlissa hänellä oli puku. Tarjoiltavatkin vain tilasin, ei tarvinnut lapselta kysyä.

Vierailija
59/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan noin rento kaveri tyytyy sitten myös karkkipussiin lahjana.

Vierailija
60/359 |
22.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki ne normaalit työt, joissa ei vaikkapa opeteta liikuntaa.

Nyt kun opettamisesta puhuit, niin meillä aika monella miesopettajalla on t-paita tai huppari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme