Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?
Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.
Kommentit (359)
Tajuaisikohan juhlakalu hävetä, jos juhlaväki tulisi paikalle juhlavasti pukeutuneena lahjoineen mutta juhlakalu itse pöllöilisi pieruverkkareissaan?
Olisi hyvä opetus ylioppilaalle, että vielä on opittava jotain lisää.
Ei päätä, vanhemmat maksaa ja järjestää. Nuoren on hyvä tottua jonkinlaiseen edustukseen jo työelämääkin ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Tajuaisikohan juhlakalu hävetä, jos juhlaväki tulisi paikalle juhlavasti pukeutuneena lahjoineen mutta juhlakalu itse pöllöilisi pieruverkkareissaan?
Riippuu ihan siitä miten juhlittava on vieraitaan ohjeistanut. Jos ilmoittaa, että juhlat ovat rennot ilman pukupönötystä ja jokainen voi pukeutua omasta mielestään rennosti, ei ole yhtään mitään hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
Etsikää kompromissi. Hänen juhlansahan ne ovat, mutta näkevät ne vieraatkin vaivaa ja voivat tuoda arvokkaita lahjoja eli hyvätapaista olisi tarjota "kunnon" kahvit ja pukeutua siististi.
Olisiko smart casual? Pakastealtaasta saa nykyään vaikka mitä vähän hienompia tarjoiltavia tuulihatuista alkaen kakkuihin. Menkää sinne yhdessä katsomaan.
Kysyisin myös lapselta miksi haluaa niin riisutut juhlat. Eikö tykkää olla huomion keskipisteenä? Onko ylioppilaaksi pääsy ollut niin stressaavaa ettei jaksaisi juhlia miettiä? Stressaatko sinä hirveästi juhlien järjestämistä ja sitten on hermo kireällä viikko tolkulla ja lapsella ikävää, kun vanhempi rageilee?
Haluaa riisutut juhlat, koska ei ymmärrä mokomaa hössöttämistä. Ja hössöttämisellä tarkoitetaan nyt sitä, että olen kysellyt ihan rennosi,, että oisko tällainen juustopiirakka kiva ja laskenut kuinka monta kuohuviinilasia (halpaa) pitäisi ostaa vieraille.
Ei ole koskaan ollut yo-juhlissa ja oli kauhean ihmeissään, että miksi yleensäkin haluan järkätä ne juhlat just samana päivänä, kuin on koulun yo-juhlat. Että eikö vois järjätä joku muu viikonloppu?
Tuleva ylioppilas on superrerrento tyyppi, joka ei stressaa mistään. Ei siis stressanut kirjoituksia, ei jatko-opintoja ja kaikista vähiten keskipisteenä olemista (päinvastoin on se aina esillä oleva).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei päätä, vanhemmat maksaa ja järjestää. Nuoren on hyvä tottua jonkinlaiseen edustukseen jo työelämääkin ajatellen.
On olemassa muitakin aloja kuin kauppa- ja oikeustieteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan kauppakouluun ole menossakaan, jos lahjoja muuhunkin riittää.
En menisi yo-juhliin, joihin pitäisi laittaa pieruverkkarit ja t-paita. Tavallaan olisi ihan kiva, säästyisipä siinä juhlavaatteiden ohella lahjarahat ja mahdolliset matkakulutkin.
Lahjarahoja en siis toimittaisi, jos en juhliinkaan menisi.
Jos ollaan säästölinjalla, niin ollaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Työelämässäkö vaan edustetaan ja pukeudutaan tyylikkäästi? Eikös tyylikäs pukeutuminen kuulu ihan jokaiseen päivään?
Mutta vapaa maahan tämä on. Jos joku haluaa viettää ainutkertaisen elämänsä verkkareissa, niin vapaasti vaan. Sitten on kiva katsella vanhuksena valokuvia, että olinpas minä nuorena hoikka ja kaunis ja hirveissä ryysyissä.
Jos ei ole koskaan ollut yo juhlissa, niin nyt on oiva tilaisuus. Ihan sana miten rento tyyppi kyseessä, niin elämässä pääsee helpommalla tiettyjen normien puitteissa. Vieraita ei voi vaatia vaihtamaan juhlien välillä verkkareihin ja luulen että myös nuorta itseään voi koululla nolottaa oma asuvalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakouluja ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole koskaan ollut yo juhlissa, niin nyt on oiva tilaisuus. Ihan sana miten rento tyyppi kyseessä, niin elämässä pääsee helpommalla tiettyjen normien puitteissa. Vieraita ei voi vaatia vaihtamaan juhlien välillä verkkareihin ja luulen että myös nuorta itseään voi koululla nolottaa oma asuvalinta.
Koululle laittaa puvun, mutta aikoo sen ottaa pois heti kotiin tultuaan. "Eihän nyt kotona olla puvussa."
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa muissa töissäkö voi pukeutua verkkareihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä miten juhlittava on vieraitaan ohjeistanut. Jos ilmoittaa, että juhlat ovat rennot ilman pukupönötystä ja jokainen voi pukeutua omasta mielestään rennosti, ei ole yhtään mitään hävettävää.
Sulkevatko rentous ja tyylikkyys mieletäsi toisensa pois? Omituinen ajatus. Minulle rentous on henkinen ominaisuus, jota tieto tai kuvitelma tyylikkäästä ulkoasusta vain lisää. En ymmärrä rentoudella sitä, että pyyhkisin makkaraperunat tai kaatelisin samppanjat paitaani tai istuisin sellaisiin paikkoihin, joissa housujen takamus likaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsikää kompromissi. Hänen juhlansahan ne ovat, mutta näkevät ne vieraatkin vaivaa ja voivat tuoda arvokkaita lahjoja eli hyvätapaista olisi tarjota "kunnon" kahvit ja pukeutua siististi.
Olisiko smart casual? Pakastealtaasta saa nykyään vaikka mitä vähän hienompia tarjoiltavia tuulihatuista alkaen kakkuihin. Menkää sinne yhdessä katsomaan.
Kysyisin myös lapselta miksi haluaa niin riisutut juhlat. Eikö tykkää olla huomion keskipisteenä? Onko ylioppilaaksi pääsy ollut niin stressaavaa ettei jaksaisi juhlia miettiä? Stressaatko sinä hirveästi juhlien järjestämistä ja sitten on hermo kireällä viikko tolkulla ja lapsella ikävää, kun vanhempi rageilee?
Haluaa riisutut juhlat, koska ei ymmärrä mokomaa hössöttämistä. Ja hössöttämisellä tarkoitetaan nyt sitä, että olen kysellyt ihan rennosi,, että oisko tällainen juustopiirakka kiva ja laskenut kuinka monta kuohuviinilasia (halpaa) pitäisi ostaa vieraille.
Ei ole koskaan ollut yo-juhlissa ja oli kauhean ihmeissään, että miksi yleensäkin haluan järkätä ne juhlat just samana päivänä, kuin on koulun yo-juhlat. Että eikö vois järjätä joku muu viikonloppu?
Tuleva ylioppilas on superrerrento tyyppi, joka ei stressaa mistään. Ei siis stressanut kirjoituksia, ei jatko-opintoja ja kaikista vähiten keskipisteenä olemista (päinvastoin on se aina esillä oleva).
Ap
Nyt on aika kertoa superrennolle tyypille, että hänen ei tarvitse stressata, vaan tehdä niinkuin sanotaan. Sinä järjestät tarjottavat, hän saa olla juhlien keskipisteenä esillä mielin määrin asiallisesti pukeutuneena. Kotona voi sen puvun takin riisua, ja kravatinkin jos se ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älkää järjestäkö niitä juhlia ollenkaan. Nuorta ei näköjään kiinnosta pätkääkään ja sä stressaat kuoharin hintaa ja juustokakkua. Antakaa olla, ei ylppärit ole mitkään pakolliset juhlat.
Kaksi eri pöytää eri aikoina: nuoren toivoma pöytä relaajille ja normaali pöytä kohteliaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppakouluja ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Ei olekaan. Ne, joita ennen kutsuttiin merkonomeiksi, esiintyvät tänään "kauppatieteen maistereina". Se on yksi esimerkki kunniallisen yliopiston alasajosta. Kun kaikki pilipalityypitkin ovat maistereita, niin maisteri ei meinaa enää yhtään mitään.
Yleensä monet vieraat käy useammissa yo-juhlissa samana päivänä. Välillä verkkareihin vaihtaminen ja taas juhlatamineisiin sonnustautuminen tuskin on kovin mieluista.
Teillä on tainnut jotain tärkeää jäädä opettamatta lapsellenne?!!
Nuori või päättää kaveribileistään, ainakin jos maksaa ne itse. Sinne voi sopia verkkarit ja t-paidat.
Jos nuori ehdottaa samaa tyyliä yo-juhliin, niin se on osoitus siitä, ettei hän ole kypsä sellaisesta asiasta päättämään.
Viime kädessä maksaja päättää.