Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?

Vierailija
22.04.2023 |

Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.

Kommentit (359)

Vierailija
301/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on jo mennettänyy auktoriteettiasemansa suhteessa lapseensä. Hän on vastuussa juhlista, HÄN päättää. Ei lapsi. 

Ei minun lapsuudessani minulta kysytty, millaiset juhlat haluan. Katsoin, että aikauiset päättävät niistä. Varsinkin kun asuin heidän luonaan.

Ylioppilas ON aikuinen.

yo, vm-88
302/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranen aika! Lasta pitää opettaa juhlaetikettiin edes sen verran, että verkkarit eivät ole ikinä juhla-asu! Elämässä voi myöhemmin tulla isoja haasteita, jos ei ymmärrä tilanteeseen sopivaa pukeutumista, vaikka olisikin omat juhlat. 

Jos ei sen vertaa ole tilannetajua nuorella tai vanhemmilla, jättäkää mieluummin koko juhlat järjestämättä! 

Minä opiskelin, minä järjestin yo-juhlat ja maksoin. Selvää oli, että päätin kutsuttavat ja tarjoilut. Olin 43 v. Joidenkin mielestä ei 43 v. tarvinnut rahaa, vaan jonkun aivan tyhjänpäisen ja täysin tarpeettoman tavaran. Siitä esimerkkinä kristallinen helistinkello, jolla kutsutaan tarjoilija paikalle. Meillä ei valitettavasti ole henkilökuntaa joita sillä kutsuisin! Tarjoiluni olivat hyvät, kunnon pitopöytä ja sitten kahvit jälkkäriksi kakkuineen jne. Minulla oli työpaikka, joten pystyin juhlat maksamaan.

moi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo ettei stressin seurauksena tule peräsuolenlaskeumaa. 

Onko nuoresi sellainen hauska ja rohkea jännis, joka livahtaa makkariin jokaisen vieraan kanssa? 

Niin, miten on? 🥺

Vierailija
304/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla on paljon peräsuolen laskeumaa. 

Vierailija
305/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on jo mennettänyy auktoriteettiasemansa suhteessa lapseensä. Hän on vastuussa juhlista, HÄN päättää. Ei lapsi. 

Ei minun lapsuudessani minulta kysytty, millaiset juhlat haluan. Katsoin, että aikauiset päättävät niistä. Varsinkin kun asuin heidän luonaan.

Siis järkyttävää, että puhutaan lapsesta, kun ylioppilas on 18-19-vuotias aikuinen.

Vierailija
306/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sukulaiset ja ystävät asuvat kaukana ja nuori ei ollut juhlista kiinnostunut. Käytiin syömässä perheenä kalliissa ravintolassa. Meidän tapa juhlistaa, oli helppoa, tuli kuitenkin halvaksi ja kaikki olivat tyytyväisiä. Myöhemmin nuori pääsi vielä haluamalleen matkalle. Ei siis mitään kunnon juhlia.

Vierailija
307/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin 25-28 -vuotiaana työn ohella, sain yo-lakin ja järkkäsin juhlat itse omassa kodissani. Leivoin itse kakut ja muut ja jopa voileipäkakut, jotka herättivät ihastusta. Kahvia tarjosin ja yhden lasin kuohua. Kaikki maksoin itse koulukirjoista lähtien yo-pöydän tarjoiluihin ja valokuvaan asti.

Ei tarvinnut aprikoida. Sisarelleni maksettiin kaikki. Minä olin liian tyhmä kuulemma koulutettavaksi.

Mutsi hölötti jotain lyyran ostamisesta. Mä vain katsoin häntä. Minä opiskelin ja hoidin työni samalla, ei tarvinnut mutsin vaivautua mun takia. Lyyra ostetaan kiitoksena äidille kuulemma.

Mutsilla oli jo yksi. En tiedä oliko sisareni ostanut vai ostiko itse. Mua ärsytti tollainen.

No - jossain vaiheessa oli ostanut kahden lyyran rintaneulan.

Kun omat poikani pääsivät yo:ksi, en kysellyt lyyroja. Mutsi työnsi mulle väkisin oman kahden lyyran korunsa. Yksissä yo-juhlissa käytin. En pidä tuollaisesta kunniamerkkien keräilystä. Heitin pois koko korun.

Vierailija
308/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saa päättää itse. Tosin siihen vielä vuosi aikaa. Minä olen itse juhlinut häitäni 20-vuotiaana. Vanhemmat oli sitä mieltä, että liian nuori, älä vaan pilaa elämääsi. Me mentiin naimisiin maistraatissa ja sen jälkeen käytiin syömässä. Seuraavana aamuna lähdettiin häämatkalle Lontooseen, mikä oli ensimmäinen ulkomaanmatkani ilman vanhempiani. Rahaa ei ollut järjestää hienoja juhlia, mutta olen ahdistunut, jos pitää olla isot juhlat. 

Vierailija
309/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Juhlat oli vuosi sitten.

Vierailija
310/359 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

knhan mistatte ilmoittaa vieraille niin ei hekään panosta esim. vaatetukseen tai lahjaan

Vierailija
311/359 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimissaan pakastepullia? Miksi vieraita pitää kiusata? 

Vierailija
312/359 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ylioppilasjuhlilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä; eihän ylioppilaaksi pääsykään ole mitään erityisen ihmeellistä. Toisin se oli monia vuosikymmeniä sitten.

Vierailija
313/359 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis järkyttävää, että puhutaan lapsesta, kun ylioppilas on 18-19-vuotias aikuinen.

Joka käytännössä kuitenkin asuu vanhempiensa luona, elää vanhempiensa rahoilla ja juhlatkin järjestetään vanhempien asunnossa ja heidän kustannuksellaan. Nuori voi esittää toiveita, mutta kyllä päätösvalta on maksajalla eli vanhemmilla.

Vierailija
314/359 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti saa itse järjestää juhlansa, jos haluaa.

Vierailija
315/359 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sukulaiset ja ystävät asuvat kaukana ja nuori ei ollut juhlista kiinnostunut. Käytiin syömässä perheenä kalliissa ravintolassa. Meidän tapa juhlistaa, oli helppoa, tuli kuitenkin halvaksi ja kaikki olivat tyytyväisiä. Myöhemmin nuori pääsi vielä haluamalleen matkalle. Ei siis mitään kunnon juhlia.

Tämän minäkin valitsisin. Stressitöntä kaikille. 

Aloitus on vanha, mutta mun mielestä se ketä juhlistetaan, päättää. Jos nuoren toiveet on mahdollisuuksien rajoissa niin sen mukaan mennään. Aloituksessa puhuttiin pullista ja kahvista, mikä ettei. Rentoa, ei korkokengissä seisoskelua. Ei siis varsinainen juhla (ei edellytä juhlapukeutumista) vaan kahville kutsuminen, tai illanistujainen, voi tulla miten vaan. Matalan kynnyksen tilaisuus. Olisi meille ok. 

Vierailija
316/359 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtykää nyt jo tähän päivään ja unohtakaa ne pakolliset pönötysjuhlat. Juhlat voi järjestää monella tapaa

Vierailija
317/359 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna käytiin perheen kanssa merenranta ravintolassa Helsingissä juhlistamassa yläasteen loppua, ravintola oli täynnä ylioppilasseurueita, siis perhe+ isovanhemmat tms muita aikuisia alkuillasta. Joku hieman suurempi, 20 hengen pöytä, muuten sellainen ylioppilas + 2-5 ihmistä. Ehkä aika on ajanut ohi näistä perinteisistä isoista kakku-kahvi juhlista kodeissa....ainakin täällä päähesuleissa

Vierailija
318/359 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut ollenkaa vaikuttaa

Vierailija
319/359 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtykää nyt jo tähän päivään ja unohtakaa ne pakolliset pönötysjuhlat. Juhlat voi järjestää monella tapaa

höpö, kyllä joistakin perinteistä pitää pitää kiinni!!!!!

Vierailija
320/359 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkkarit ja T-paita ? Mitäh ??? Onko tää.vitsi ??

Amismeininkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän