Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?
Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Etsikää kompromissi. Hänen juhlansahan ne ovat, mutta näkevät ne vieraatkin vaivaa ja voivat tuoda arvokkaita lahjoja eli hyvätapaista olisi tarjota "kunnon" kahvit ja pukeutua siististi.
Olisiko smart casual? Pakastealtaasta saa nykyään vaikka mitä vähän hienompia tarjoiltavia tuulihatuista alkaen kakkuihin. Menkää sinne yhdessä katsomaan.
Kysyisin myös lapselta miksi haluaa niin riisutut juhlat. Eikö tykkää olla huomion keskipisteenä? Onko ylioppilaaksi pääsy ollut niin stressaavaa ettei jaksaisi juhlia miettiä? Stressaatko sinä hirveästi juhlien järjestämistä ja sitten on hermo kireällä viikko tolkulla ja lapsella ikävää, kun vanhempi rageilee?
Eräätkin juhlat olen jälkikasvulle järjestänyt, myös lakkiaisia. Ei ole koskaan tarvinnut pukeutumisohjeita vieraille jaella. Ovat nimittäin älynneet vieraat pukeutua siististi. Nyt ei ole kyse linnanjuhlista eikä päivällisistä kuninkaallisten kanssa.
Omat YO-juhlani olivat yli 20 vuotta sitten. ÄITIni halusi järjestää isot juhlat ja kutsua ison määrän väkeä. Stressasi ja hermoili pitkät pätkät ja oli juhlissa kireä kuin viulunkieli. Olisin toivonut pienemmät ja rennommat juhlat. Juhlat taisivat olla enemmän äitiäni kuin minua varten. Kun aikanaan menimme mieheni kanssa naimisiin, järjestimme pienet juhlat, jotka eivät aiheuttaneet stressiä etukäteen. Äitini yritti häihimmekin puuttua, mutta torppasimme sen.
Joten miettisin tarkkaan ketä varten juhlia ollaan järjestämässä. Lapset ja nuoret todennäköisesti toivovat rentoja, hyväntuulisia ja läsnäolevia vanhempia. Ylioppilas on näiden juhlien keskipiste, joten kuuntelisin hänen mielipiteen ja huomioisin myös. Oletteko järjestämässä virallisia juhlia vain sen takia, että niin "kuuluu" tehdä vai sen takia että pidätte sellaisista itse? Itse järjestäisin sellaiset pirskeet, jossa juhlakalulla sekä isäntäväellä on mukava olla. Silloin myös vieraat tuntevat itsensä tervetulleeksi.
Suoraan sanon, etten osallistuisi vieraana verkkari-sipsijuhliin. Yleensä lakkiaisia on useammat samana päivänä, joten juhlapuvussa kuljen. Rahaahan se nuoret vierailtaan haluaa, voisivat nähdä sen eteen edes hieman kohteliaisuusvaivaa.
Omia ylioppilasjuhliani en aikoinaan olisi halunnut pitää lainkaan. Vanhemmat pakottivat. Onneksi osuivat arkipäivälle ja sukulaiset asuivat kaukana. Lakkiaisista ei tullut suuria. Lähinnä kakkukahvit. Ketään en suoranaisesti kutsunut, silti kylässä piipahti joitakin tuttuja kukkien kanssa. Kaikki pukeutuneina ainakin tavallista paremmin. Tuolloin ei ollut tapana edes pahemmin rahakuoria antaa. Joku lahja ja kukkia lähinnä. Sukulaiset antoivat rahaa, jos antoivat.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, onhan sen juhlakalun mielipiteitä hyvä huomioida, varsinkin kun ei ole tässä tapauksessa rahasta kiinni. Koittakaa löytää joku kompromissi. Pöytään kakun lisäksi karkkia ja sipsiä. En usko, että vieraat tulevat kuitenkaan missään verkkareissa. Jos sopisitte laittavanne kutsuun vaikka smart casual. Sen sisään mahtuu monta erilaista pukua ja jokainen vieras voi täten pukeutua miten itseään huvittaa.
Onneksi meistä kukaan ei tykkää pukeutua. Toki laitan itse sievän asun, johon kultainen lyyra sopii, mies ja yo puvut. Itse haluaisin yo:lle beigen puvun, mut jää nähtäväksi onko musta.
Vieraat tulukoot vaatteissa, joissa viihtyy. Toki meillä jo ikää sen verran, että arvomaailma kohillaan.
Saa päättää järkevissä rajoissa. Siis vaikka koristeluita ja esittää toiveita ruokalistasta, ja oman asunsa tietysti valita. Ei voi päättää, että juhlat olisivat teemalla t-paita ja sipsejä. En kyllä osaisi kuvitella, että nuorelle itselleenkään tulisi sellainen mieleen, on sen verran monet ylppärit kiertänyt vieraana. Kyllä hän arvostaa juhlissa juhlaruokaa, sipsejä nyt saa muutenkin. Samoin vieraat odottavat, että juhlissa saa vatsansa täyteen ja tarjolla on muutakin kuin sipsejä (joita toki voi jossain sivupöydällä kulhossa olla).
Ja vaikka laittaisin kutsuun, että tulkaa rennosti t-paidassa, niin suurin osa vieraista ja ainakaan omat ja appivanhemmat eivät sellaista uskoisi.
Meillä käydään vähän keskustelua, että koska emme itse syö lihaa, niin pitääkö juhlissa olla lihaa. Minusta tuntuu, että osa vieraista voi nyrpistellä pelkälle kasvis- ja kalamenulle, mutta toisaalta lihan kokkaaminen ja tarjoaminen tuntuu oudolta. Meillä on pakko olla aina ihan ruokaa tarjolla, sillä asumme syrjässä jonne melkein kaikilla on pitkä matka.
Mitkä v..un juhlat? Tutkinto.
Kakkua, karkkia, mässyä, kukkia, rahanmenoa.
Sokeria, vehnäjauhoa, rasvaa, kermaa.
Ei. Töihin heti seuraavana vapaapäivänä.
Haut tulille uusiin opiskeluihin.
Rahankeruuta, säästämistä, että voi opiskella.
Meillä päätti paljon itse mutta oli aika perinteistä kuitenkin. Vieraita halusi rajoittaa.
Ap on jo mennettänyy auktoriteettiasemansa suhteessa lapseensä. Hän on vastuussa juhlista, HÄN päättää. Ei lapsi.
Ei minun lapsuudessani minulta kysytty, millaiset juhlat haluan. Katsoin, että aikauiset päättävät niistä. Varsinkin kun asuin heidän luonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap on jo mennettänyy auktoriteettiasemansa suhteessa lapseensä. Hän on vastuussa juhlista, HÄN päättää. Ei lapsi.
Ei minun lapsuudessani minulta kysytty, millaiset juhlat haluan. Katsoin, että aikauiset päättävät niistä. Varsinkin kun asuin heidän luonaan.
Äitini sanoi samalla tavalla. Vastasin sitten takaisin, että selvä se, mutta minä päätän millaiset hautajaiset hän saa.
Yo on vain perustutkinto. Rahoittaa, kellä on rahaa.
Katse seuraavaan päivään.
Lähtökohtaisesti kyllä se on ylioppilaan juhla, niin häntä myös kuullaan asiassa ja pitkälti sen mukaan on toteutettu. Meillä on ollut kolmet rennot ylioppilasjuhlat (kuulemma), mutta ei mitään tuon sorttista, jota ap:n lapsi haluaa. :)
En tiedä olisko kukaan edes tullut ylioppilasjuhliin verkkareissa ja t-paidassa. Tuskin. :D
Meidän perheessä naturistijuhlat. Sään vaatiessa sisätiloissa.
Nyyttärit. Vieraat tuovat syömiset ja lahjoja ja lahjakortteja, mikäli haluavat.
Saavat kaikki olla stressaamatta Luojan Luomina. Ollaan kaikki yhes koos.
Mikäli sää sattuu suosimaan ja on touko-kesäkuun vaihteessa vähälumista, ollaan kaupungin vuokrakerrostalon pihalla.
T. Stadi
""Haluaa riisutut juhlat, koska ei ymmärrä mokomaa hössöttämistä. Ja hössöttämisellä tarkoitetaan nyt sitä, että olen kysellyt ihan rennosi,, että oisko tällainen juustopiirakka kiva ja laskenut kuinka monta kuohuviinilasia (halpaa) pitäisi ostaa vieraille.
Ei ole koskaan ollut yo-juhlissa ja oli kauhean ihmeissään, että miksi yleensäkin haluan järkätä ne juhlat just samana päivänä, kuin on koulun yo-juhlat. Että eikö vois järjätä joku muu viikonloppu?
Tuleva ylioppilas on superrerrento tyyppi, joka ei stressaa mistään. Ei siis stressanut kirjoituksia, ei jatko-opintoja ja kaikista vähiten keskipisteenä olemista (päinvastoin on se aina esillä oleva).""
Ap
Vai ihmettelee se penska, että miksi juhlat pitää olla samana viikonloppuna kuin koulun juhlat
Nyt on jo liian paksua, ei kukaan ole noin tyhmä. Paitsi Ap, joka yrittää tällaista paskaa uskotella meille.
Avaus on trolli.
Kyllä meillä saa päättää. Jos pääsee nyt ylioppilaaksi, jännää odotusta. Hän on miettinyt, että olisi ruokailu. Itse herra abiturientti ei oikein välitä mistään täytekakuista. Olen miettinyt, että cateting-yritykseltä voisin tilata, jos löytyy sopiva yritys. Jotkut varaa paljon ennakkoon, mutta minusta pitää olla varmuus, että saadaan juhlat.
Karjalanpiirakat on ihan ehdoton nou, kun niitä on joka ikisessä juhlissa. Viime kesän alussa käytiin samana päivänä kolmet yo-juhlat (kaksi poikani lapsuudenystävää ja lisäksi mieheni veljentyttö). Kaikissa oli suunnilleen sama, että lasi kuohuvaa, sitten karjalanpiirakoita, jotain fetasalaattia tai vihersalaattia, mokkapaloja tai porkkanakakkua, pikkuleipiä tai keksejä ja täytekakkua kahvin kera. Voin sanoa, että karjalanpiirakkaa ja munavoita ei tehnyt enää kolmannessa paikassa mieli. Meillä tuo mahdollinen tuleva ylioppilas sanoi, että hänen juhliin ei sitten tule karjalanpiirakoita ja täytekakkua.
Ajattelin, että olisi ihan ruokaa catetingilta ja jälkkäriksi kahvin kanssa pienet suklaaleivokset tai marjaleivokset. Luulen, että niitä pikkuleivoksia voi ostaa myös leipomosta. Ainakin rippijuhliin aikoinaan kävin hakemassa yhdestä leipomon myymälästä pikkuisia leivoksia. Ne on näppäriä tarjoilla. Jos jää yli, voi myös pakastaa loput.
Meillä ei ole muuta pöytää kuin ruokapöytä, mutta ajateltiin, että voisi siirtää 2 kirjoituspöytää lasten huoneista olohuoneen seinän viereen. Yksi nojatuoli pois, niin mahtuu paremmin. Takapihan terassilla mahtuu syömään 6 hlöä kerrallaan. Kaikki vieraat ei kuitenkaan tule samaan aikaan, joten kaikkien ei tarvitse mahtua pöydän ääreen yhtä aikaa.
Espoon Kartanossa teemajuhlissa.
Kaikki täysi-ikäisiä.
Sikinsokin.
Päättää jos se maksaa juhlat itse.
Vierailija kirjoitti:
Omat YO-juhlani olivat yli 20 vuotta sitten. ÄITIni halusi järjestää isot juhlat ja kutsua ison määrän väkeä. Stressasi ja hermoili pitkät pätkät ja oli juhlissa kireä kuin viulunkieli. Olisin toivonut pienemmät ja rennommat juhlat. Juhlat taisivat olla enemmän äitiäni kuin minua varten. Kun aikanaan menimme mieheni kanssa naimisiin, järjestimme pienet juhlat, jotka eivät aiheuttaneet stressiä etukäteen. Äitini yritti häihimmekin puuttua, mutta torppasimme sen.
Joten miettisin tarkkaan ketä varten juhlia ollaan järjestämässä. Lapset ja nuoret todennäköisesti toivovat rentoja, hyväntuulisia ja läsnäolevia vanhempia. Ylioppilas on näiden juhlien keskipiste, joten kuuntelisin hänen mielipiteen ja huomioisin myös. Oletteko järjestämässä virallisia juhlia vain sen takia, että niin "kuuluu" tehdä vai sen takia että pidätte sellaisista itse? Itse järjestäisin sellaiset pirskeet, jossa juhlakalulla sekä isäntäväellä on mukav
Itse kahden nuoren äitinä vastaan sinulle, että kyllä se sinunkin äitisi on ajatellut nimenomaan sinua, että saisit lahjoja ja rahaa! Me äidit tupataan murehtimaan siitä, että olisi pientä pesämunaa. Rahaa ei yleensä ole tapana muun kuin lähisuvun antaa, jos ei ole juhliakaan.
Ei todellakaan päättänyt. Eka olisi halunnut pitää Kämpissä, toka halusi pitää seurakuntasalilla ja kolmas on ilmoittanut ei pidetä yhtään.
2 ersn pidettiin kotona, Kämppiin ei rahaa ja seurakuntasali annettiin niille, joilla ei ollut mahdollisuutta pitää kotona.
Kolmannen kanssa tehdään kompromissejä aikanaan