Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?

Vierailija
22.04.2023 |

Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.

Kommentit (359)

Vierailija
261/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päätä jos on juhlista kyse. Samalla se on lapselle opettamista miten juhlissa pukeudutaan ja käyttäydytään. 

Jos mennään verkkari+sipsilinjalla niin silloin ei juhlia edes järjestetä

Vierailija
262/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori saa päättää, mutta vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus. Eli huonon maun mukaiset, tapakulttuurin vastaiset ja pahaa mieltä aiheuttavat nuoren valinnat yo-juhliin saa "jyrätä" maksajan oikeudella.

Jos kyse on pelkästä rahasta ja "maksajan oikeudesta", niin sitten nuori saa varmaan itse käyttää veto-oikeutta, ettei juhlita ollenkaan? Tai vähintäänkin ettei tule paikalle omiin yo-juhliinsa.

Toki voidaan jättää juhlimattakin. Vähiin jää silloin lahjatkin.

No eipä ole valmistujaislahjat aiemminkaan maailmaa mullistaneet tai kaataneet, ei ole iso menetys.

Monelle ne ovat kuitenkin merkittävä pesämuna opiskelemaan lähtiessä, mutta mikäs siinä jos ei raha kelpaa. Syököön sipsiä rauhassa.

Ei se "pesämuna" kauaa tunnu, kohta on kuitenkin pakko mennä opiskelijanakin töihin, että ei kuole nälkään ja että saa vuokran maksettua.

Ei lahjat riitä syyksi järjestää juhlia. Plus ne juhlat, vaatteet, tarjoilut yms. maksaa kaikella todennäköisyydellä enemmän kuin mitä tulee lahjaksi saamaan, eli helpommalla selviää kun antaa nuoren pitää verkkarijuhlat ja maksaa sille isompien juhlien hinnan puhtaana käteen. 

Monissa suvuissa juhlavieraat ovat erittäin avokätisiä. Rahaa saattaa tulla useita tuhansia.

Okei, sen takia siis kutsutte kaikki kaukaisimmatkin sukulaiset, vaikkette muuten olisi edes tekemisissä 🙄! Mä taas aattelen, ettei se vieraiden määrä, vaan laatu! Itse koen mukavammaksi juurikin juhlistaa tärkeitä päiviämme läheisten ystävien kanssa, en koko sukupuun.,

nuoret yleensä arvostaa rahaa joten kaikki sukulaiset vaan mukaan ts ne joilla tuohta piisaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei päätä jos on juhlista kyse. Samalla se on lapselle opettamista miten juhlissa pukeudutaan ja käyttäydytään. 

Kuuluuko opetukseen myös perustelut säännöille?

Vierailija
264/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa toki päättää haluaako ylipäätään juhlat. Jos haluaa juhlat, niin niihin pukeudutaan siististi ja tarjoilussa huomioidaan vieraat ja juhlan luonne.

Jos ei halua juhlia, niin käydään syömässä omalla perheellä. Nuori saa valita ravintolan.

Vierailija
265/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Hänhän se ylioppilaaksi pääsee.

Eli tulee juhlat jossa kaikki sammuu alasti jonnekin uima-altaaseen?

Vierailija
266/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori päätti, että ei halua minkäänlaisia juhlia. Olen tyytyväinen päätökseensä.

Vierailija
267/359 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt myös yo-juhlat ja niitä on suunniteltu ylioppilaan itsensä kanssa tottakai. Mutta meillä on jo kasvatustyössä vuosien varrella päästy sellaiseen tulokseen, että tietää kyllä miten juhliin pukeudutaan yms. perusjutut. 

Vierailija
268/359 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestään selvää että yo juhliin pojat laittaa puvun ravatteineen. 

Vierailija
269/359 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on nyt myös yo-juhlat ja niitä on suunniteltu ylioppilaan itsensä kanssa tottakai. Mutta meillä on jo kasvatustyössä vuosien varrella päästy sellaiseen tulokseen, että tietää kyllä miten juhliin pukeudutaan yms. perusjutut. 

poika itse päättänyt mitä laittaa päälle , ysillä ei pukua, rippijuhlia ei ollut, yo puku ja valmistujaiset tumma puku Hgin yliopiston juhlasalissa. 

Vierailija
270/359 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai valita, kun itse valmisti kaikki tarjottavat .

Ja kyllä oli upea kattaus. Paremmin osasi tehdä, kuin minä (äiti).

Vierailija
271/359 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä kuitenkin on juhla. Rennot ja stressittömät juhlat tulee ihmisistä.

Vierailija
272/359 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä juhlat voivat tiettyyn pisteeseen olla "oman näköiset", mutta pitää ottaa huomioon myös vieraat, jos sellaisiaaikoo kutsua.

Vierailija
273/359 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan päätä.

Meillä on tapahtunut paljon viime vuosina.

Muutto, kummatkin vanhemmat täytti 50, isosisko sai vauvan.

Sanoin lapselle haluan nämä kutsua ja lapsi kuittasi sinähän ne kekkerit maksat.

Ilmoittautuneita on n 80

Onneksi tulee 3 eri ajalla

Vierailija
274/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Illan kaveribileet on toinen juttu. 

Vierailija
275/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori maksaa itse, niin tietenkin hän voi siinä tapauksessa itse myös päättää. Jos minä maksan, niin minä päätän nuorta kuultuani.

Vierailija
276/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika! Lasta pitää opettaa juhlaetikettiin edes sen verran, että verkkarit eivät ole ikinä juhla-asu! Elämässä voi myöhemmin tulla isoja haasteita, jos ei ymmärrä tilanteeseen sopivaa pukeutumista, vaikka olisikin omat juhlat. 

Jos ei sen vertaa ole tilannetajua nuorella tai vanhemmilla, jättäkää mieluummin koko juhlat järjestämättä! 

Vierailija
277/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori päätti, että ei halua minkäänlaisia juhlia. Olen tyytyväinen päätökseensä.

Kustansin aikoinaan omat yo-juhlani kokonaan itse.  Kävin koko lukioajan töissä, ja maksoin oppikirjatkin itse. Äiti oli yksinhuoltaja, joten rahat olivat aina vähän tiukassa. Ostin juhlia varten jopa uuden kahviastiaston ym. Tilasin tarjottavat paikallisesta kahvilasta, jossa oli myös tuollainen palvelu. Oli mukavat juhlat; naapureita, sukulaisia ja ystäviä. Tämä tapahtui 80-luvulla. Sain sen verran rahaa lahjaksi, että pääsin omilleni ja vähän ylikin.

Vierailija
278/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut ketjun viestejä, mutta menimme kerran lakkiasjuhliin iltapäivällä/alkuillasta, jolloin juhlittava päivänsankari oli vaihtanut t-paitaan ja verkkareihin eikä yo-lakkiakaan näkynyt enää missään. En tiedä mitä hänellä oli ollut itse lakitusjuhlassa päällä, ei pukua kuitenkaan. Meillä vierailla oli siellä kyllä aika hämmentynyt, outo ja vaivautunut (ja ylipukeutunutkin) olo ja se kyllä latisti omaa juhlamieltä aika paljon. Ymmärrän, että päivän mittaan voi juhlat ja pukeutuminen muuttua rennommaksi, mutta t-paita ja verkkari ei mielestäni kyllä sopinut siihen tilanteeseen ollenkaan. Pukeutuminen voi olla rentoa, mutta silti siistiä. Omatkin lapset saavat suunnitella omia juhliaan ja juhlat saavat olla heidän näköisensä rennot, mutta vastaava ei tule kyllä tapahtumaan meidän juhlissa.

Vierailija
279/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko opetukseen myös perustelut säännöille?

Älä höpsötä. Eiköhän tässä perustella, vaikka jotkut asiat ovat itsestäänselviä, perustelemattakin.

Tällaisia tilanteita tulee, kun lapsilta kysytään mielipidettä jokaiseen itseatäänselvyyteenkin, kuten syötkö nyt vai etkö syö, ai et syö, ookoo.

Samalla tavalla kuin aikuinen määrää, koska syödään ja mitä syödään, samalla tavalla on selvää, että suurta juhlaa ei juhlita verkkareissa roskamättöä mussuttaen. Ei se ole edes rentoa.

Aikuinen päättää juhlatarjoilun, ja yleensä hän tekee sen lapsellekin mieluisesti, mutta ei lapsen joka toivetta noudattaen. Juhla tehdään myös vieralle.

Vierailija
280/359 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vielä ylppäreitä ollut, ristiäiset ja rippijuhlat kyllä. Vaikka itse sanonkin niin olen tyytyväinen molempiin. Ristiäiset järjestin pienellä budjetilla, vieraiden ikä vauvasta vaariin joten oli voileipiä, karkkia, korvapuusteja, kahvia, mehua ja täytekakkua. Kaikki viihtyivät, onneksi myös pappi ehti jäädä kahville. 

Rippijuhlat järjestin pitkän sairastamisen lomassa. Nuori auttoi tosi paljon, mietti helpot tarjottavat ja laittoi juhlapöydän kanssani valmiiksi. Tarjoilu melko sama kuin ristiäisissä, enemmän ostin ehkä valmiina kaupasta. Rennot juhlat tuli taas, nuori sanoi että ihan hänen näköiset. Taidettiin jopa serpentiinillä koristella molemmat kerrat juhlapöytä. 

Kenenkään pukeutumista ei varmasti alkaa neuvomaan, jokainen tulee sellaisena kuin on. Me laitettiin ainakin rippikutsuun tarjoilu tyyliin kahvit + suolaista ja makeaa. Näin kukaan ei odota pitopöytää mikä ei kyllä meidän näköinen olekaan. 

Joten sanoisin että ne on nuoren juhlat, hän saa päättää. Vanhemmat voi sitten tasakympeillä miettiä oman teeman. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan