Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?

Vierailija
22.04.2023 |

Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.

Kommentit (359)

Vierailija
241/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näin sivusta, niin oikeestiko ihmiset kutsuu kaikki sukulaiset ja kummin kaimat yo-juhliin?

En oo koskaan ymmärtänyt sitä, että koska joku on jonkun eno, setä tai täti, niin se automaattisesti kutsutaan. Mä kyllä oon kutsunut meidän viiden lapsen yo-juhliin, tai rippijuhliin vaan niitä ihmisiä, joiden kanssa oomme muutenkin tekemisissä. Ei tulis mieleenkään kutsua koko sukua vain sen tähden, että sattumalta oomme samaan sukuun syntyneet 🙄

Vierailija
242/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori saa päättää, mutta vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus. Eli huonon maun mukaiset, tapakulttuurin vastaiset ja pahaa mieltä aiheuttavat nuoren valinnat yo-juhliin saa "jyrätä" maksajan oikeudella.

Jos kyse on pelkästä rahasta ja "maksajan oikeudesta", niin sitten nuori saa varmaan itse käyttää veto-oikeutta, ettei juhlita ollenkaan? Tai vähintäänkin ettei tule paikalle omiin yo-juhliinsa.

Toki voidaan jättää juhlimattakin. Vähiin jää silloin lahjatkin.

No eipä ole valmistujaislahjat aiemminkaan maailmaa mullistaneet tai kaataneet, ei ole iso menetys.

Monelle ne ovat kuitenkin merkittävä pesämuna opiskelemaan lähtiessä, mutta mikäs siinä jos ei raha kelpaa. Syököön sipsiä rauhassa.

Ei se "pesämuna" kauaa tunnu, kohta on kuitenkin pakko mennä opiskelijanakin töihin, että ei kuole nälkään ja että saa vuokran maksettua.

Ei lahjat riitä syyksi järjestää juhlia. Plus ne juhlat, vaatteet, tarjoilut yms. maksaa kaikella todennäköisyydellä enemmän kuin mitä tulee lahjaksi saamaan, eli helpommalla selviää kun antaa nuoren pitää verkkarijuhlat ja maksaa sille isompien juhlien hinnan puhtaana käteen. 

Monissa suvuissa juhlavieraat ovat erittäin avokätisiä. Rahaa saattaa tulla useita tuhansia.

Okei, sen takia siis kutsutte kaikki kaukaisimmatkin sukulaiset, vaikkette muuten olisi edes tekemisissä 🙄! Mä taas aattelen, ettei se vieraiden määrä, vaan laatu! Itse koen mukavammaksi juurikin juhlistaa tärkeitä päiviämme läheisten ystävien kanssa, en koko sukupuun.,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päättivät molemmat, että juhlia ei pidetä.

Vierailija
244/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika perinteinen juhla voisi yo-juhla kyllä olla. Sinne voi kuitenkin järjestää nuoremmille/nuorekkaimmille omia tarjottavia joukkoon.

Meillä oli paritkin ylppärit juuri siten, vanhempi väki tuli juhlatamineissa, samoin pienempiäkin. Mutta seassa oli siisteissä rennoissa vaatteissa osa porukasta, ja jokainen oli tyytyväinen tarjoiluihin.

Oli kahvit, teet, kasvispiirakat, voileipäkakut, täytekakut, pullat ja kuivat kakut, sekä nuoren itsensä leipomat ässä-piparit. Mutta oli myös sipsikulhot, mehut, limut ja karkkikulhot.

Nuoret saivat ruusut ja lahjat. Ohjelma oli vapaamuotoinen, ei pidetty puheita, mutta musiikkia oli taustalla. Kukin tyylinsä mukaisesti, mutta tällaista oli meillä, noin 3-5 vuotta sitten.

Vierailija
245/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no ko. juhlathan ei oo mitkään 5v-kaverisynttärit. Haastaisin juhlakalun miettimään vähän niinkuin aikuisten oikeesti juhliaan. Jos hän pysyy sipsi-pieruverkkarilinjoilla, pitää teidän vanhempien puuttua. Joko hän on suunnittelussa tosissaan mukana, tai sitten vanhemmat päättää bileitten suunnan.

Joko häntä häiritsee suunnattomasti jokin asia juhlissa, tai juhlien järjestämisessä, tai sitten hän haluaa repäistä, vähän jopa kapinoida, shokeerata ja todella erottua "juhlillaan"..

Vierailija
246/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nuori varmaan myös tajuaa että sipsi synttäreille tuodaan vaan muistamiseksi kortti ja ruusu

Tämä nyt on ihan naurettavaa mielensäpahoittamista ja kiukuttelua. Jos toinen haluaa elää omanlaista elämäänsä ja juhlia omalla tavalla niin aikuiset polkee jalkaa että en tuo lahjaa kun en saa pönöttää kesämekossa ja puvussa ja syödä mansikkakakkua.

Ei, vaan jos kutsutaan lakkiaisissa ja tarjoilu on kaupan pakastepulla ja sipsejä, se tuntuu rahankeruutilaisuudelta eikä juhlilta.

Vierailija
247/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole meillä päättänyt. Onneksi ollaan kuitenkin oltu aika lailla samaa mieltä ylioppilaiden kanssa juhlien järjestelyistä. Tämä siksi, että minä olen juhlat maksanut ja myös tarjottavat kaikki tehnyt. Toiveita on otettu kyllä vastaan, esim. sen suhteen, mitä tarjotaan. Mihinkään karkkeihin ja kaupan pulliin en olisi kyllä suostunut, mutta ei meillä sellaisia olisi haluttukaan, vaan mahdollisimman hyviä kokkauksia.

Eikö ole ihan normaalia, että vahemmilla  on enemmän rahaa kuin ylioppilaaksi tulevalla nuorella? Miksi siihen pitää vedota, eikä kerrankin elämässä tehdä jotain ihan vain oman lapsensa vuoksi?

Mitä ihmettä just luin 😲

Yhdeksäntoistavuotiaan vanhemmat ovat tehneet jo erittäin paljon ihan vaan oman lapsensa vuoksi ja monet tekevät vielä senkin jälkeen

Vierailija
248/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kenen juhlat ovat kyseessä? Sinun vai nuoren? Niinpä

Vierailija
249/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä ottaisin nuoren toiveen vakavasti. Hän on tehnyt sen työn yo-tutkintonsa eteen, ja valitettavasti moni nuori (etenkin nyt korona-ajan etäopetuksen läpikäyneet) ovat kirjoituksiin mennessä käynyt loppuunpalamisen partaalla.

Stressi ei kuulu iloisiin juhliin. Muistan itse oman äitini pyrkimyksen täydelliseen jouluun joka vuosi. Siivoaminen, stressi, valmistautuminen ja arvostelevien vieraiden pelko piti meidät pahoinvoivina marraskuusta jouluun saakka. Kun meillä oli yo-juhlia, äiti oli valvonut monta yötä leipoen, siivoten ja käskyttäen muuta perhettä ja seisoi koko juhlien ajan palvelemassa ja tuputtamassa vieraille, ja viimeisen vieraan lähdettyä romahti täysin kaiken sen stressin ja väsymyksen jälkeen. Olisi ollut mukavampi juhlia positiivisemmissa tunnelmissa.

Tuossa nuoren toiveessa tuskin on tärkeintä se, että hän haluaa nimenomaan sipsejä ja t-paidan. Ehkä voisitte nyt ottaa lähtökohdaksi sen, että juhlien järjestely sujuu leppoisasti ja lopputuloksesta keskitytään nauttimaan, oli se millainen tahansa. Juhlajärjestelyt eivät saa varjostaa muuta elämää, vieraslistasta ja tarjottavista ei riidellä, päivä otetaan sellaisena kuin se tulee.

Kohtelias kutsuja toki informoi vieraita, jos päädytään hyvin tavallisuudesta poikkeavaan ratkaisuun:

"Ystävällisenä kutsuna ilmoitetaan, että X juhlii ylioppilaaksi valmistumistaan pienimuotoisesti. Mahdolliset muistamiset pyydetään toimittamaan vapaasti valittavalle hyväntekeväisyyskohteelle. Tervetuloa juhlistamaan X:n tärkeää päivää omana itsenäsi. Avec. Pukukoodi: Arkiasu tai smart casual."

Vierailija
250/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaja päättää, toiveita voi toki esittää.

Vierailija
251/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlassa koululla ei kyllä voi olla verkkareissa... eli sekö sitten vaihdetaan lökäreihin kotona? Mikä ettei. 

Vierailija
252/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin sivusta, niin oikeestiko ihmiset kutsuu kaikki sukulaiset ja kummin kaimat yo-juhliin?

En oo koskaan ymmärtänyt sitä, että koska joku on jonkun eno, setä tai täti, niin se automaattisesti kutsutaan. Mä kyllä oon kutsunut meidän viiden lapsen yo-juhliin, tai rippijuhliin vaan niitä ihmisiä, joiden kanssa oomme muutenkin tekemisissä. Ei tulis mieleenkään kutsua koko sukua vain sen tähden, että sattumalta oomme samaan sukuun syntyneet 🙄

No aika monista on mukava nähdä laajempaakin sukua edes häissä, hautajaisissa ja ylppäreissä. Jos siellä juhlissa olisi vain samat naamat, joita nähdään viikottain, miten se eroaa arjesta?

Vierailija
253/359 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaja päättää, toiveita voi toki esittää.

Ja ehkä vielä merkittävämmin, se jonka luona juhlat pidetään, päättää.

Jos minun kotiini tulee vieraita mahdollisesti matkan päästä, niin kyllä minä huolehdin, että he saavat jotain syödäkseen, eivätkä joudu kääntymään heti ovelta ympäri ja käymään mäkkärin kautta.

Jos taas ylioppilas asuu jo jossain omassa opiskelijaboxissaan ja haluaa pitää juhlat siellä, niin pitäkööt millaiset lystää ja varmaan sukulaistädeiltäkin löytyy enemmän ymmärrystä tarjoiluille, kun ei ole ollut aikuista mukana järjestelyissä. 

Vierailija
254/359 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä järjestin itse, ystäväni ja pikkusiskoni avustamana omat ylioppilasjuhlat. Itse asiassa kahteen kertaan: Ensin siellä, missä asuin, kun valmistuin ylioppilaaksi, ja sitten vielä vanhempieni luona toiset juhlat. Äitini oli sitä mieltä, ettei mitään juhlia tarvitse edes järjestää. Että jos joku tulee, niin keitetään kahvit. Varsinaisissa juhlissa kävi jo varmaan parikymmentä vierasta, ja monena päivänä vielä sen jälkeenkin. Taisi se äitikin niitä kahveja jonkun kerran keitellä.

Vierailija
255/359 |
01.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päätä, vanhemmat maksaa ja järjestää. Nuoren on hyvä tottua jonkinlaiseen edustukseen jo työelämääkin ajatellen.

On olemassa muitakin aloja kuin kauppa- ja oikeustieteellinen.

Kaikissa muissa töissäkö voi pukeutua verkkareihin?

Aika pitkälti kyllä ellei työnantaja tarjoa työasua. Vai tuleeko mieleen jotain?

No kaikki ne normaalit työt, joissa ei vaikkapa opeteta liikuntaa.

Nyt kun opettamisesta puhuit, niin meillä aika monella miesopettajalla on t-paita tai huppari.

Jossain ammattikoulussa ehkä.

Ihan lukiossa, mutta varmasti myös ammattikoulussa. 

Verkkareissa ja huppareissa pelleilevää opettajaa ei ottaisi kukaan vakavasti. Sellainen asuhan viestisi, ettei opettaja itsekään pidä omaa työtään eikä itseään vakavasti otettavana. Miksipä kukaan muukaan ottaisi vakavasti.

Yliopistossakin on opettajia, jotka luennoivat t-paita tai huppari päällä. Samoin farkut. Verkkareita en muista nähneeni, mutta veikkaan että etäluentoaikaan aika monella oli sellaiset.

Vierailija
256/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlassa koululla ei kyllä voi olla verkkareissa... eli sekö sitten vaihdetaan lökäreihin kotona? Mikä ettei. 

Miksei voi? Eikö ne anna todistusta, jos on verkkarit?

Vierailija
257/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, eikö raha kelpaa :D ? Meille on tervetulleita kaikki vain, ja niinhän se ennen vanhaan menikin, että avoimet ovet. Kutsuttuja meillä oli lakkiaisiin n. 80, harmi ettei muut kuin kutsutut nykyisin uskalla tulla. Tarjoamuksia olisi riittänyt isommallekin joukolle.

Ehkä olisin eri mieltä jos meillä olisi kamala suku, mutta kun ei ole, vaan ollaan läheisiä ja on hyviä tyyppejä.

Vierailija
258/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh:na on oikeasti haastavaa pukea itsensä ja useampi teinityttö oikein erilaisten toiveiden mukaan. En tällä hetkellä omista verkkareita, retkeilyhousuja löytyy parit. Hyviä huppareitakaan minulla ei ole, lähinnä fleece-takkeja.  Yhdet siistit farkut löytyvät. Vaatevarastoni ei siis ole kovin suuri. Kahdella tyttäristä olisi merkkihupparit, joilla he suostuisivat lähtemään juhliin. Yksi tyttäristä stressaisi, mutta ehkä sitten farkut ja nätti paita kelpaisivat?  Minulle tulisi myös ajatus, että lahjasumma pitäisi puolittaa, kun ei ole juhliakaan. Lisäongelmia tulisi, jos vierailisimme toisissakin juhlissa samana päivänä. Vaatteiden vaihtaminen (missä?) olisi hankalaa. Käytännössä pukeutuisimme parempien juhlien koodin mukaan. 

Vierailija
259/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kenen juhlat ovat kyseessä? Sinun vai nuoren? Niinpä

Molempien tottakai.

Vierailija
260/359 |
02.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutulla sanoisin, että juhlien maksaja päättää. Jos nuori ei itse ole se maksaja, hän voi esittää toiveita, mutta maksaja päättää mitä niiden toiveiden suhteen tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän