Päättääkö nuori itse millaiset yo-juhlat järjestetään?
Saako teillä nuori itse päättää täysin, millaiset yo-juhlat järjestetään? Pitääkö kutsuttuja jotenkin huomioida? Kutsuttujen (lyhyt) lista on tulevalle ylioppilaalle ok, mutta ei halua perinteisiä juhlia, vaan erittäin rennon tilaisuuden. Kahvia, ehkä max. kaupan pakastepullia, sipsiä ja karkkia. Verkkarit ja t-paita asuna. Siis stressittömyys on se teema. Mua stressaa tämä teema.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlan idea on erottua arjesta ja kohottaa tunnelma erityisen hetken arvoiseksi. Teepaita, verkkarit, sipsit ja limut eivät kuulu juhlaan, mutta nuori ei tätä vielä täysin ymmärrä, koska hän katselee vielä kaikkea omasta näkölkulmastaan käsin. Siksi hän ei vielä voi yksin perhejuhlasta päättää. Ylioppislasjuhlan järjestämisestä, kutsumisesta ja maksamisesta huolehtivat yleensä vanhemmat, ja he myös päättävät. Tietenkin juhlakalun toiveet otetaan huomioon ja toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Nuoren kanssa myös pitää jutella juhlan merkityksestä ja isäntäväen roolista. Juhlava pukeutuminen ja hyvät tarjoilut eivät tee juhlasta jäykkää pönötystä, vaan sen aiheuttaa kiusaantunut isäntäväki, joka ei osaa luoda rentoa tunnelmaa.
Vanhemmat voivat ihan itse keksiä oman syyn järjestää juhlat, joissa pukeudutaan ja syödään heidän haluamallaan tavalla. Sinne voi myös kutsua kaikki ne vieraat, joita haluaa nähdä.
Nuori on yo-juhlien juhlinnan kohde, ja saa siksi päättää millaisissa asuissa ja millä tavalla häntä kuuluu juhlistaa. Ei ole mitään niin ankeaa ja narsistista, kuin pakottaa jotain tiettyä juhlan mallia ja toimintatapaa sellaiselle juhlakalulle, joka ei sitä halua eikä koe omakseen.
Ei pidäkään pakottaa. Nuoren täytyy vain ymmärtää, että on on otettava huomioon muitakin asioita kuin omat haluamiset. Tarkoitus on keskustelulla päästä kompromissiin, johon kaikki voivat sitoutua.
Toinen vaihtoehto on jättää juhlat kokonaan järjestämättä, jos ylioppilas ei itse juhlia halua. Perhepiirissä voidaan viettää iltaa verkkareissa.
Mites "Vanhemman täytyy vain ymmärtää, että on on otettava huomioon muitakin asioita kuin omat haluamiset."?
Ja todnäk nuorelle olisi ihan ok pistää verkkarit päälle ja lähteä illalla kavereiden kanssa juhlistamaan valmistumista, ei siihen perhettä tarvita.
Vanhemmat eivät järjestäkään juhlia omien haluamisien mukaan, vaan vieraille. Se on aina juhlien järjestämisen ensimmäinen sääntö ja ohjenuora. Toki päivänsankarin toiveet kuullaan mahdollisimman hyvin. Monelle nuorelle kuitenkin tärkeitä ovat lahjat, mutta jos ne eivät ole tarpeen. ei tarvitse pitää juhliakaan.
Olisikin näin. Kyllä suurin osa yo-juhlista on järjestetty siten, miten äiti haluaa. Muilta ei paljon kysellä, ei lapselta eikä vierailta.
Ja juuri näin. Jos päivänsankari haluaa pienimuotoiset ja rennot juhlat, niin tämän voi antaa tiedoksi vieraille. Voi olla, että vieraat jäävät istuskelemaan pidemmäksikin aikaa ja juttelemaan, kun ei ole samanlainen ankea ja jäykkä mukahieno pakotus kuin muissa sen päivän yo-juhlissa.
Sinustako hienot juhlat on ankeita ja jäykkiä? Olen käynyt lukuisissa hienoissa yo-juhlissa, mutta juuri koskaan ei ole ankeata, koska ne ihmiset on niin mukavia :) Pidemmäksi ajaksi ei ehdi jäämään vaikka kuinka kivaa olisi, koska joka vuosi on monta kierrettävää.
Riippuu varmasti paljon ihmisestä, että mitä pitää mielekkäänä ajanviettona. Aikuisena juhlat on todnäk paljon kivempia kuin lapsena/nuorena, ja vieraana on mukavampaa kuin juhlakaluna, ellei ole hyvin tutut vieraat tai luonteeltaan huomiosta nauttiva vääräleuka. Juuri siksi on tärkeää kuunnella sitä henkilöä, jota juhlistetaan.
Toki. Minä itse kyllä tykkäsin omista ylppäreistäni, iloinen juhla :) Olen sosiaalinen mutten erityisesti nauttiva saati vääräleuka. Mutta kyllä mua kuunneltiin, vaikken tietenkään kaikkea päättänyt.
yo vm -92
Vierailija kirjoitti:
Siinäpähän päättää. Mitään ei järjestetä.
Nykyään yo-tutkinnon voi saavuttaa kuka tahansa eikä siinä ole mitään juhlimista.
Miten ankea asenne... Aina on syytä juhlimiseen :) Monet juhlii kun lapsi pääsee ala-asteelta käymällä syömässä ym, vaikka lähes kaikki senkin asian saavuttavat. Monet juhlivat kun koulu ylipäänsä keväällä loppuu ja loma alkaa, ainakin jäätelöin jos ei muuten.
Kyllä vanhemmillakin on oikeus iloiten juhlia sitä, että taas on yksi etappi lapsen elämässä saavutettu ja nyt maailma kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori saa päättää, mutta vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus. Eli huonon maun mukaiset, tapakulttuurin vastaiset ja pahaa mieltä aiheuttavat nuoren valinnat yo-juhliin saa "jyrätä" maksajan oikeudella.
Jos kyse on pelkästä rahasta ja "maksajan oikeudesta", niin sitten nuori saa varmaan itse käyttää veto-oikeutta, ettei juhlita ollenkaan? Tai vähintäänkin ettei tule paikalle omiin yo-juhliinsa.
Toki voidaan jättää juhlimattakin. Vähiin jää silloin lahjatkin.
No eipä ole valmistujaislahjat aiemminkaan maailmaa mullistaneet tai kaataneet, ei ole iso menetys.
Monelle ne ovat kuitenkin merkittävä pesämuna opiskelemaan lähtiessä, mutta mikäs siinä jos ei raha kelpaa. Syököön sipsiä rauhassa.
Ei se "pesämuna" kauaa tunnu, kohta on kuitenkin pakko mennä opiskelijanakin töihin, että ei kuole nälkään ja että saa vuokran maksettua.
Ei lahjat riitä syyksi järjestää juhlia. Plus ne juhlat, vaatteet, tarjoilut yms. maksaa kaikella todennäköisyydellä enemmän kuin mitä tulee lahjaksi saamaan, eli helpommalla selviää kun antaa nuoren pitää verkkarijuhlat ja maksaa sille isompien juhlien hinnan puhtaana käteen.
Monissa suvuissa juhlavieraat ovat erittäin avokätisiä. Rahaa saattaa tulla useita tuhansia.
Ihan kiva juttu, aika harvassa tosin ovat.
Ei ole rento nuori vaan laiska, välinpitämätön ja juntti. Ei voi paria tuntia olla siisti ja asiallinen ja syödä jotain piirakkaa? Toivottavasti ei odota mitään lahjoja jos vieraiden huomioiminen on tota luokkaa.
Juhlissa pitää huomioida myös vieraat. Jos sinne tulee myös muita kuin juhlakalun ikätovereita, niin silloin tarjotaan perinteisiä juhlaruoka ja pukeudutaan juhlavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ymmärtänyt puolituttujen sukulaisten kutsumista kaikenmaailman kissanristiäisiin. Ehkä toisille tulee se juhlavampi fiilis siitä, kun tulee ihan oikeasti vieraita kylään.
Mä en kutsunut muita kuin läheiset sukulaiset mun yo-juhliin. Näihin kuului vanhempi (toinen jo kuollut), molemmat isovanhemmat, tädit ja sedät joiden kanssa olin läheinen. Ei tarvinnut kutsua vanhempien serkkuja joita en tuntenut. :D
Ei teillä sitten kai ole ollut kotona isommin mitään juhlia. Jos kotona on järjestetyt juhlat pitää oman väen myös pukeutua juhlaan. Hän ole kai tottunut mihinkään juhliin. Meillä on iso suku ja aika paljon juhlia. Siinä lapset oppivat sellaista käytännön etikettiä kun ovat mukana kattamassa pöytää ym.
Taitaa olla niin, että juhlia ei järjestetä.
Jos penska kitisöö, niin raikaa remmiä niin notta tuntuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori saa päättää, mutta vanhemmilla on kuitenkin veto-oikeus. Eli huonon maun mukaiset, tapakulttuurin vastaiset ja pahaa mieltä aiheuttavat nuoren valinnat yo-juhliin saa "jyrätä" maksajan oikeudella.
Jos kyse on pelkästä rahasta ja "maksajan oikeudesta", niin sitten nuori saa varmaan itse käyttää veto-oikeutta, ettei juhlita ollenkaan? Tai vähintäänkin ettei tule paikalle omiin yo-juhliinsa.
Toki voidaan jättää juhlimattakin. Vähiin jää silloin lahjatkin.
No eipä ole valmistujaislahjat aiemminkaan maailmaa mullistaneet tai kaataneet, ei ole iso menetys.
Monelle ne ovat kuitenkin merkittävä pesämuna opiskelemaan lähtiessä, mutta mikäs siinä jos ei raha kelpaa. Syököön sipsiä rauhassa.
Ei se "pesämuna" kauaa tunnu, kohta on kuitenkin pakko mennä opiskelijanakin töihin, että ei kuole nälkään ja että saa vuokran maksettua.
Ei lahjat riitä syyksi järjestää juhlia. Plus ne juhlat, vaatteet, tarjoilut yms. maksaa kaikella todennäköisyydellä enemmän kuin mitä tulee lahjaksi saamaan, eli helpommalla selviää kun antaa nuoren pitää verkkarijuhlat ja maksaa sille isompien juhlien hinnan puhtaana käteen.
Monissa suvuissa juhlavieraat ovat erittäin avokätisiä. Rahaa saattaa tulla useita tuhansia.
Joo! Laskin rahat, niin kymppitonni ainaski!
Vierailija kirjoitti:
Ei teillä sitten kai ole ollut kotona isommin mitään juhlia. Jos kotona on järjestetyt juhlat pitää oman väen myös pukeutua juhlaan. Hän ole kai tottunut mihinkään juhliin. Meillä on iso suku ja aika paljon juhlia. Siinä lapset oppivat sellaista käytännön etikettiä kun ovat mukana kattamassa pöytää ym.
Kirjoitustaito vissiin jää kuitenkin oppimatta, kun joka sanan välissä on viisi välilyöntiä, vai? Olleet varmaan jotain muita kuin YO -juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ymmärtänyt puolituttujen sukulaisten kutsumista kaikenmaailman kissanristiäisiin. Ehkä toisille tulee se juhlavampi fiilis siitä, kun tulee ihan oikeasti vieraita kylään.
Mä en kutsunut muita kuin läheiset sukulaiset mun yo-juhliin. Näihin kuului vanhempi (toinen jo kuollut), molemmat isovanhemmat, tädit ja sedät joiden kanssa olin läheinen. Ei tarvinnut kutsua vanhempien serkkuja joita en tuntenut. :D
Meinasit tiirailla perseitä?
Aika ääliö perhe maksaa lapselle rahaa kun ei pidä juhlia. Ei siinä opi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitustaito vissiin jää kuitenkin oppimatta, kun joka sanan välissä on viisi välilyöntiä, vai? Olleet varmaan jotain muita kuin YO -juhlia.
Harrastitko seksiä oman itsesi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vanhemmillakin on oikeus iloiten juhlia sitä, että taas on yksi etappi lapsen elämässä saavutettu ja nyt maailma kutsuu.
Voinevat juhlia ihan keskenään tai järjestää eri juhlat tätä varten joihin ylioppilaan ei tarvitse tulla ja olla näennäisenä juhlien syynä/keskipisteenä, eikös?
Tuntuu, että niin monelle vanhemmalle valmistujaiset ja ripit on vain tekosyitä toistaa kaavoja ja kokemiaan paineita, mutta itse valmistuneelta/juhlien kohteelta ei kysytä mitään. Omat lapset on niin helppo jyrätä olemalla vaikea, vihainen ja uhkaava, kun ei saakaan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi paria tuntia olla siisti ja asiallinen ja syödä jotain piirakkaa? Toivottavasti ei odota mitään lahjoja jos vieraiden huomioiminen on tota luokkaa.
Monet ihmiset osaavat olla siistejä ja asiallisia ihan ilman juhlia ja juhlavaatteitakin, jokapäiväisessä elämässä. Ja toiset ihmiset sitten tarvitsee siihen erityisen syyn ja tärkätyt vaatteet ja tukan, että näyttää edes hetken siistiltä ja osaa päivän verran käyttäytyä samalla kun tunkee kakkua naamaan
Meidät kutsuttiin kummitytön synttäreille, matkaa 400 km.
Ikävintä tässä oli se, että meillä alkoi loma ha lähdimme ulkomaille.
Lauantaina ajettiin , juhlia ei käytännösdä ollut. Koululle sai tulla vain muutama, joten me jäätiin tyhjään kotiin, kun oerhe meni koululle.
Juhliek jälkern alettiin kuorimaan perunoita, meillä kaikilla oli nälkö.
Sitten piti odottaa muka muita, jollokn sanoin me syödään nyt.
Vieraita ei oltu kutsuttu, kun kuulemma ei kutsuta, on vain avoimet ovet ja se tarkoitti ei juuri ketään tullut.
Tarjottavat oll sellaista kouluruokaa.
Parin h päästä, oltiin edelleen ainoat vierast, päivänsankari oli puhelimella, äiti ihmetteli kun ketään ei tule, muut perheestä jossain.
Lähdettiib pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska me vanhemmat olemme ne, jotka todellisuudessa juhlat järjestää ja maksaa, niin meillä on lopullinen päätösvalta. Toki toiveet otetaan huomioon esimerkiksi tarjottavien osalta, mutta älyttömyyksiä ei hyväksytä (kuten jotain verkkarityyliä).
Olen eri mieltä, se että maksaa ei oikeuta jyräämään.
No oikeasti, kyllä se oikeuttaa, jos nuori on tyhmä,
Ei nuoruus tee ihmisestä tyhmää! Ja justhan se pääsi ylioppilaaksi 👍🏻. Itse olet!