Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tämä on sitten sinulle" - Ikääntyvät vanhemmat tuputtavat jo perinnöksi tavaraa

Vierailija
24.09.2024 |

Minulla ja miehellä on 1 lapsi sekä pieni rivitaloasunto. Emme tule muuttamaan isompaan kotiin. Kotonamme on riittävästi kaikkea, emme kaipaa mitään. Minä olen ainoa lapsi ja miehellä on 1 sisarus, josta ei ikääntyvien vanhempien asioiden hoitoon ole.

Ikääntyvät n.70 v vanhempamme ovat aloittaneet tavaroidensa periyttämisen meille. Toiset vanhemmat tekevät kuolinsiivousta tyhjentäen omia kaappejaan urakalla ja toiset tunkevat meille tavaraa kielloista huolimatta muuten vain. Aina kylässä käydessä ollaan tuputtamassa tavaraa ja mainitsemassa, miten "meidän kuoltua tämä ja tuo tavara jää sitten lapsenlapselle".

"Tämä pitää ehdottomasti säästää, tämä maljakko on edesmenneen mummisi" (ei mitään muistikuvaa ko. maljakosta mummolassa, maljakko ei ole kaunis eikä taloudellisesti arvokas)

"Tässä on teille meidän vanha ompelukone/teeastiasto/iso matto tms, kun ei me enää tarvita."

Olen ihan väsynyt tähän, että meille ollaan tunkemassa nyt perinnöksi kaikenlaista tavaraa, johon ei ole mitään tunnesidettä tai tarvetta. Tavarat eivät ole meidän tyylisiä ja usein nämä tavarat ovat myös aika arvottomia eli ei ole mistään kalliista perintökalleuksista kyse. Ollaan sanottu moneen kertaan, ettei haluta meille tavaraa, mutta vanhemmat eivät usko. Toiset isovanhemmista jopa tuovat salaa meille tavaraa. Viimeksi eilen huomasin, että ompelurasiaan oli ilmestynyt neuloja ja kaappiin 3 kynttilänjalkaa.

Onko muilla tällaista ja miten jaksatte?

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä torppaat omat vanhempasi, mies omansa.

Vierailija
2/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samaa. Eihän ton asian raskautta tajua, jos sitä ei itse koe. Ja kun jotkut kommentoi, että olisitte vaan iloisia kun saatte tavaraa. Olisitko itse iloinen, jos kotiisi tuotaisiin kaikkea sellaista, mitä et tarvitse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaatte vanhuksia poliisilla jos tyrkyttäminen ei muuten lopu.

Vierailija
4/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tultiin vastaavassa tilanteessa sanomaan, että miksi ette myy tavaroita eteenpäin. Noh, anoppi olisi heti kyselemässä, että missä se Pertti-sedältä peritty taulu on. Ja siinä on iso työ, jos alkaa pikkulapsiaikana myymään tavaroita jossain torissa tai kirpparilla eteenpäin. Ja jos jostain vanhasta taulusta saa vitosen tai astiasetistä kympin, niin aika pieneksi jää tuntipalkka tavaroiden myymisestä.

Vierailija
5/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän se on hyvä sanoa jo, että et halua ompelukonetta ja teeastiastoa. Kyllä mä osaan sanoa ei sille tavaran tuputtamiselle.

Vierailija
6/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiität kohteliaasti ja viet konttiin tai myyt netissä. Esineet ovat sinun siitä hetkestä lähtien. Näillä ei ole sinulle tunnearvoa niin miksi hilloisit vain sen hillomisen ilosta niitä seuraavalle polvelle. Jos kyse tulee jostain maljakosta tulevaisuudessa niin se on varastossa jossain pahvilaatikossa etkä muista missä. Pieni valkoinen valhe ei haittaa tässä. Jos kieltäydyt "lahjoista" niin ensi kerralla sama jankkaus edessä koska eivät muista/välitä että et välttämättä kaikkea halua itselle hamstrata.

Vierailija
7/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä teet niille väkisin tuputetuille asioille? Tarkkailevatko he käydessään ettet vain ole myynyt mitään eteenpäin tai antanut jollekin? 

Vierailija
8/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni äiti  ja sinkkutäti ovat täsmälleen samanlaisia. Selitän heidän käytöksensä niin, etteivät he tarvitsevat jonkun mystisen ja syvälle menneen syynsä vuoksi jatkuvuuden tunteen esineiden kautta. En siksi raaski sanoa heille ei, vaan otan ne vastaan. Pakkaan pahvilaatikoihin ja vien kierrätyskeskukseen. Eivät he tule tarkistamaan olemmeko hillonneet heidän rojunsa. Ja jos kysyisivätkin sanoisimme, että ovat turvallisesti kaapissa ja nyt emme jaksa sitä kaappia avata. Eivät niin röyhkeitä ole, että tekisivät tarkistuksen kaappeihin asti.

En näe järkeä vääntää asiasta, vaan hymyillen kiitän. Heille tulee hyvä mieli ja se olkoot heidän oikeutensa.Kaikessa ei tarvitse olla niin umpirehellinen ja taistella oikeuksistaan.

Vierailija
9/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa kunnolla silmiin katsoen, että meille ei tuoda rojua. Ei siis hiljaa mutista selän takana. Sano suoraa, että tavara on teille arvotonta.

Röyhkeyteen vastataan röyhkeydellä. Vie takaisin ja sanot, että teiltä jäi nämä. 

Vierailija
10/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut samaa. Mutta joskus niille tavaroille on jotain tehtävä. Viimeistään heidän kuoltuaan. Ja sekin tuntui pahalta, koska olisin halunnut säilyttää paljon sellaista, mitä ei voinut säilyttää.

Vierailija
11/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni äiti  ja sinkkutäti ovat täsmälleen samanlaisia. Selitän heidän käytöksensä niin, etteivät he tarvitsevat jonkun mystisen ja syvälle menneen syynsä vuoksi jatkuvuuden tunteen esineiden kautta. En siksi raaski sanoa heille ei, vaan otan ne vastaan. Pakkaan pahvilaatikoihin ja vien kierrätyskeskukseen. Eivät he tule tarkistamaan olemmeko hillonneet heidän rojunsa. Ja jos kysyisivätkin sanoisimme, että ovat turvallisesti kaapissa ja nyt emme jaksa sitä kaappia avata. Eivät niin röyhkeitä ole, että tekisivät tarkistuksen kaappeihin asti.

En näe järkeä vääntää asiasta, vaan hymyillen kiitän. Heille tulee hyvä mieli ja se olkoot heidän oikeutensa.Kaikessa ei tarvitse olla niin umpirehellinen ja taistella oikeuksistaan.

Meillä anoppi saattaisi kaivella kaappeja, jos jäävät lapsenlapsen kanssa kaksin meille kotiin. Saattaisi siis etsiä kaapin perukoille laitettuja perintötavaroita.

Vierailija
12/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kokenut samaa. Mutta joskus niille tavaroille on jotain tehtävä. Viimeistään heidän kuoltuaan. Ja sekin tuntui pahalta, koska olisin halunnut säilyttää paljon sellaista, mitä ei voinut säilyttää.

Vanhempani siis eivät jakaneet tavaroitaan eläessään, joten tuo homma piti tehdä heidän kuoltuaan.

Vierailija
13/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuloja... en olisi tietääksenikään. 

Vierailija
14/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaikeata ottaa roina vastaan ja heivata samantien roskikseen? WinWin-tilanne.

Vierailija
15/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiität kohteliaasti ja viet konttiin tai myyt netissä. Esineet ovat sinun siitä hetkestä lähtien. Näillä ei ole sinulle tunnearvoa niin miksi hilloisit vain sen hillomisen ilosta niitä seuraavalle polvelle. Jos kyse tulee jostain maljakosta tulevaisuudessa niin se on varastossa jossain pahvilaatikossa etkä muista missä. Pieni valkoinen valhe ei haittaa tässä. Jos kieltäydyt "lahjoista" niin ensi kerralla sama jankkaus edessä koska eivät muista/välitä että et välttämättä kaikkea halua itselle hamstrata.

Miksi aloittajan pitäisi joutua tahtomattaan moiseen rumbaan? Vanhukset myykööt itse tavaransa tai viekööt konttiin.

Vierailija
16/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan aina ja sanon että vien hyväntekeväisyys kirppikselle kaiken turhan

Vierailija
17/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuollainen oikeus tulee?

Vierailija
18/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aloittajan pitäisi joutua tahtomattaan moiseen rumbaan? Vanhukset myykööt itse tavaransa tai viekööt konttiin.

Siksi, että se on kohteliasta ja korrektia, kyseessä omat vanhemmat ja iäkkäät ihmiset. Joskus pitää kyetä valitsemaan se ns.pienempi paha kahdesta pahasta.

-14-

Vierailija
19/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ONNEKSI äiti vain kysyy, tarvitaanko jotain ja jos ei, vievät tavarat kierrätyskeskukseen. Heilläkin kun on kahden aikuisen ihmisen tavarat laitettu yhteen ja saatu vielä puolison äidin tavaroita perintönä, niin sitä tavaraa oikeasti riittää.

Vierailija
20/116 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli äitini kanssa sama, ei ymmärtänyt miksi ihmeessä halusin nuorena tehdä omannäköisen kodin. Kai se oli tapa osoittaa rakkautta ja välittämistä, oli itse köyhistä oloista eikä saanut mitään kotoaan. Oton osan, toki ihan arvokastakin, ja osasta kieltäydyin. Helppoa kuin heinänteko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi