Ei taaskaan yhtä aikaa kesälomaa miehen kanssa
Ei voida itse päättää loma-aikoja. Mun työpaikalla on kiertävät lomalistat ja mulla tänä vuonna kesäkuu. Miehen työpaikka on heinäkuun kiinni niin loma on sitten silloin kaikilla työntekijöillä. Eli se siitä yhteisestä ulkomaanmatkasta.
Ensi vuonna mulla on loma elokuussa ja suurella todennäköisyydellä miehellä taas heinäkuussa. Sitä seuraavana vuonna mun loma on toukokuussa ja sen jälkeen vasta heinäkuussa. Kahtena edellisenä vuotena on ollut myöskin eri aikoihin lomat. Ei ollut kukaan heinäkuun lomalainen innokas vaihtamaan mun kanssa lomaa ja ymmärrän sen kyllä.
Pitää siis taas tyytyä laivaristeilyyn jos haluaa yhdessä johonkin mennä. Mun töistä pystyy toivomaan vapaita niin, että pääsee edes kahden yön risteilylle. Kahdestaan siis mentäisiin koska kummankin lapset jo täysi-ikäisiä ja heillä omat juttunsa.
Kommentit (71)
Ymmärrän että olet harmistunut, mutta kiertävät listat varmistaa sen, et sulla on edes joskus lomaa heinäkuussa. Ilman kiertävää järjestelyä et todennäköisesti saisi koskaan lomaa heinäkuussä lapsiperheiden vinkumisen takia.
Lontooseen voi tehdä kahden yön matkan. Lyhyt, mutta parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että olet harmistunut, mutta kiertävät listat varmistaa sen, et sulla on edes joskus lomaa heinäkuussa. Ilman kiertävää järjestelyä et todennäköisesti saisi koskaan lomaa heinäkuussä lapsiperheiden vinkumisen takia.
Meiltä on niin pitkä Helsinkiin, että ei riitä kolmen päivän vapaat kahden yön Lontoon reissuun. Siihen kun pitää varata enemmän aikaa kuin kahden yön laivareissuun. Laiva taisi lähteä joskus n. klo:17. Lento lähtisi yhdeksän aikaan aamulla ja pitää yöllä lähteä ajamaan lentokentälle.
Mielummin se risteily kuin kauhealla kiireellä tehty Lontoon matka. Lontooseen sitten joskus paremmalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se mies voi ottaa jotain vapaita muutamaksi päiväksi?
Joka työpaikasta ei pääse aina halutessaan muutaman päivän vapaalle.
Voit lohduttautua sillä, että miehesi sentään todennäköisesti haluaisi kanssasi lomailla, omani ei suostu edes päiväristeilylle lähtemään.
Kiertävät lomalistat ovat roskaa, olen yleensä vaihtanut työpaikkaaa jos tuollainen järjestely on tuotu kesälomien sopimiseen.
Mun miehellä on työn luonteen vuoksi lomaa aina elokuu. Ei olla juurikaan pitkiä lomia yhdessä koskaan vietetty. Lasten ollessa pieniä pidin aina heidän kanssaan yhtäaikaa. Nyt ehkä 50 + ikäisenä alkaa olla ja kun verran enemmän saumaa pidempiin yhteisiin lomiin kun lapset ovat maailmalla.
Rakkautta riittää ja osataan nauttia erillisistä lomista myös. Meillä on kivaa yhdessä myös ihan arjessa, joten ei niin kaipaa lomaa. Ja ehkä tähän on jo yli 30 vuoden aikana tottunut 😂
No, kuka edes haluaisi miehen kanssa lomailla?
Paljon mukavampaahan se on yksin.
Jos taas jostain syystä haluaa, niin kannattaa kouluttautua sellaiseen ammattiin, että voi itse päättää loma ajankohdan.
Jos on nyt kesäkuu, niin miten ensi vuonna voi olla elokuu? Ihme kierto teillä sitten...
Vierailija kirjoitti:
Ihme systeemi, jos loma on syyskuu, kesäkuu ja elokuu. Eihän syyskuu ole edes lomakuukausi. Heinäkuulle pitäisi osus joka kolmas vuosi.
Kyllä syyskuu on lomakuukausi ja minä otan aina lomaa syyskuussa ja lähden ulkomaille. Puolen välin syyskuun on jo halvempaa, kun muualla Euroopassa ovat jo koulut alkaneet. Silti hyvät säät vielä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on nyt kesäkuu, niin miten ensi vuonna voi olla elokuu? Ihme kierto teillä sitten...
Touko-heinä-syys-kesä-elo-touko-heinä-syys-kesä-elo minäkin kierron äkkiseltään rakentaisin. Siinä ei tulisi kahta älyttömän huonoa vuotta peräkkäin.
Pettynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on niin pitkä Helsinkiin, että ei riitä kolmen päivän vapaat kahden yön Lontoon reissuun. Siihen kun pitää varata enemmän aikaa kuin kahden yön laivareissuun. Laiva taisi lähteä joskus n. klo:17. Lento lähtisi yhdeksän aikaan aamulla ja pitää yöllä lähteä ajamaan lentokentälle.
Mielummin se risteily kuin kauhealla kiireellä tehty Lontoon matka. Lontooseen sitten joskus paremmalla ajalla.
Lontooseen on kyllä enemmän kuin yksi lento päivässä. Mutta minilomalle suosittelisin myös Tallinnaa koska lyhyt laivamatka tai Maarianhaminaa Turusta.
Mä en ymmärrä heinäkuulomakiimaa, en sitä että lomia ei yhtään pätkitä enkä kiertäviä lomia jotka menee noin hölmösti. Olen aina jakanut lomani 3 + 1 tai 2 + 2 viikkoa ja aina saanut toivomani. Esim viime kesänä olin 2 kesäkuussa ja 2 elokuussa. Tänä kesänä 2 kesäkuussa, 1 heinäkuussa ja 1 marraskuussa.
Ei auta aloittajaa mutta oispa ihana lomailla yksin! Ikinä ei ole ollut lomaa yksin, ilman perhettä. Päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehtiin sellainen muutos aikoinaan, että lomakuukaudet katkaistiin puolivälistä, eli silloin voi tuollaisessa tapauksessa saada edes 2 viikkoa yhtä aikaa puolison kanssa lomaa.
Näin minäkin meillä ehdotin ja systeemi olisi käynyt kaikille muille paitsi yhdelle työntekijälle, joka tahtoi koko lomansa heinäkuulle. Pomo suostui tähän, joten meidän muiden lomat meni sekaisin ja tämän vuoksi ei nyt saada järkevää ja kaikille mielyttävää pakkaa kasaan.
Mulla on lomaa kesäkuussa (itse pyysin siihen) ja miehellä heinäkuussa. Ihan juhlaa, kun tota on 28 v katsellut, niin joskus saa sentään vähän vapaatakin!
Vierailija kirjoitti:
Pettynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lontooseen on kyllä enemmän kuin yksi lento päivässä. Mutta minilomalle suosittelisin myös Tallinnaa koska lyhyt laivamatka tai Maarianhaminaa Turusta.
Voi luoja. Kai mä nyt tiedän, että Lontooseen menee useita lentoja päivässä! Pidätkö sä mua ihan tyhmänä!? Ei kuitenkaan ole mun mielestä mitään järkeä lähteä pariksi yöksi Lontooseen niin, että on siellä perillä myöhään iltapäivällä tai illalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä heinäkuulomakiimaa, en sitä että lomia ei yhtään pätkitä enkä kiertäviä lomia jotka menee noin hölmösti. Olen aina jakanut lomani 3 + 1 tai 2 + 2 viikkoa ja aina saanut toivomani. Esim viime kesänä olin 2 kesäkuussa ja 2 elokuussa. Tänä kesänä 2 kesäkuussa, 1 heinäkuussa ja 1 marraskuussa.
Ei mene meidän kiertävät lomat hölmösti vaan itse asiassa hyvin koska näin ei tule jossakin kohtaa kahta huonoa kuukautta peräkkäin eli syyskuun jälkeen toukokuu. Paljon selkeämpää kun pidetään 4 viikkoa lomaa kerralla eikä kaikki pätki sinne sun tänne. Meillä pitää olla tietty määrä henkilökuntaa koko ajan talossa ja pitää olla tarpeeksi koulutettuja ihmisiä töissä. Ei voi jättää puljua kesätyöntekijöiden varaan. Kyse on hoivakodista jossa pitää olla lääkeluvallisia hoitajia tarpeeksi.
Eikä mun pointti tässä ollut nyt se, että loma pitäisi olla heinäkuussa vaan se, että olisi miehen kanssa samaan aikaan. Vaikka olisi sitten ollut toukokuussa.
Mulla ja miehelläni ei ollut 17 vuoteen yhteistä kesälomaa tuon typerän kiertävän systeemin takia molemmilla. Lopulta vaihdoin työpaikkaa ja siellä lomia saa sentään ehdottaa, eli esittää lomatoiveita. Aina ne ei mene tasan niin kuin haluaisi, mutta yleensä saa edes osan lomasta samaan aikaan miehen kanssa. Loppujen lopuksi kyse on työkavereiden kanssa sopimisesta, ei pomon kanssa sopimisesta. Kunhan joku meistä on paikalla, ei voida olla jokainen samaan aikaan poissa.
Kiertävässä systeemissä on omat hyvät puolensa, tietääpähän jo kauan etukäteen koska oma loma tulee olemaan. Mutta ongelma on juuri siinä jos pariskunnalla on molemmilla tuo kiertävä systeemi ja ne menee eri tahtiin. Onhan se nyt ihan naurettavaa ettei pariskunnalla ole ikinä yhteistä lomaa. Kaikilla ei ole varaa ottaa mitään palkatonta omaa lomaa erikseen.
Voihan mies mennä yksin Pattayalle,kyllä siellä nuori mies pärjää yksinkin.
No ei ole halukkaita vaihtamaan kuten kirjoitin jo aloituksessa. Toukokuulta olisi kyllä löytynyt halukkaita vaihtamaan, mutta en mä nyt vielä huonompaan vaihda. Ei kukaan halua heinäkuulta vaihtaa päivääkään. Ymmärrän kyllä sen enkä itsekään vaihtaisi.