Ei taaskaan yhtä aikaa kesälomaa miehen kanssa
Ei voida itse päättää loma-aikoja. Mun työpaikalla on kiertävät lomalistat ja mulla tänä vuonna kesäkuu. Miehen työpaikka on heinäkuun kiinni niin loma on sitten silloin kaikilla työntekijöillä. Eli se siitä yhteisestä ulkomaanmatkasta.
Ensi vuonna mulla on loma elokuussa ja suurella todennäköisyydellä miehellä taas heinäkuussa. Sitä seuraavana vuonna mun loma on toukokuussa ja sen jälkeen vasta heinäkuussa. Kahtena edellisenä vuotena on ollut myöskin eri aikoihin lomat. Ei ollut kukaan heinäkuun lomalainen innokas vaihtamaan mun kanssa lomaa ja ymmärrän sen kyllä.
Pitää siis taas tyytyä laivaristeilyyn jos haluaa yhdessä johonkin mennä. Mun töistä pystyy toivomaan vapaita niin, että pääsee edes kahden yön risteilylle. Kahdestaan siis mentäisiin koska kummankin lapset jo täysi-ikäisiä ja heillä omat juttunsa.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Kuka ylipäätään lähtee heinäkuussa ulkomaille? Kevät tai syksy on ihan kivaa aikaa matkustaa.
Ei hyvää päivää. No vaikka ne joilla on silloin lomaa! Ei jokaisessa työpaikassa itse määritellä loman ajankohtaa.
Järjestelykysymys. Miksei miehesi voi ottaa vaikka kesäkuun viimeistä viikkoa palkatonta.
Oikea kohtaaminen kirjoitti:
Kohtaaatteko kuitenkin oikeasti?
Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.
Men ny pois, tää ei koske etäisän ongelmia ollenkaan tää ketju.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on ratkaisu tähän pulmaan.
Kaikkiin pulmiin, eikö? Jopa köyhyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelykysymys. Miksei miehesi voi ottaa vaikka kesäkuun viimeistä viikkoa palkatonta.
Ei ole nyt varaa palkattomiin. Ei siinä paljon palkaton lohduta jos rahaa on vähemmän eikä sitten sen palkattoman vuoksi päästä ulkomaille yhdessä mikä tässä nyt oli se koko pointti.
Ihme systeemi, jos loma on syyskuu, kesäkuu ja elokuu. Eihän syyskuu ole edes lomakuukausi. Heinäkuulle pitäisi osus joka kolmas vuosi.
Taitaa olla aika monella alakoululaisen vanhemmallakin sama ongelma.
Pakko pitää lomat eriaikaan, että saa ne venytettyä koko kesäloman ajaksi.
Meette johki sammaleelle paneskelee järven tuntumaan nii eikös siinä oo kesälomaa ihan mukavasti jo?
Pettynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole nyt varaa palkattomiin. Ei siinä paljon palkaton lohduta jos rahaa on vähemmän eikä sitten sen palkattoman vuoksi päästä ulkomaille yhdessä mikä tässä nyt oli se koko pointti.
Jos talous on niin heikoilla, että palkaton viikko romahduttaa sen, kannaisi pysyä kotona tai harrastaa vain lähimatkailua? Ja kuka lähtee etelään heinäkuussa, kun Suomessakin on (yleensä) lämmintä?
Virallisia kesälomakuukausia ovat touko-, kesä-, heinä-, elo- ja syyskuu eli työnantaja voi määrätä pitämään koko kesäloman esim. toukokuussa tai syyskuussa. Toki työntekijän toiveet loman ajankohdasta tulee kuunnella, mutta ei niitä tarvitse noudattaa. Olisi tosiaan parempi, jos esim. yhden erillisen lomaviikon voisi saada sen varsinaisen oman lomakuukautensa ulkopuolella toiveidensa mukaan.
Itse työnantajana varmistan, että kaikki saavat kesälomansa kesä-elokuussa (otetaan riittävästi kesätyöntekijöitä niin että tämä onnistuu). Välilllä joku haluaa viikon tai kaksi lomaa esim. toukokuussa tai syyskuussa lähteäkseen matkoille, järjestän sen aina. Samoin muutkin lomapyynnöt pyrin toteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihme systeemi, jos loma on syyskuu, kesäkuu ja elokuu. Eihän syyskuu ole edes lomakuukausi. Heinäkuulle pitäisi osus joka kolmas vuosi.
No onhan se:
4 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) lomanmääräytymisvuodella 1 päivän huhtikuuta ja 31 päivän maaliskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina;
2) lomakaudella 2 päivän toukokuuta ja 30 päivän syyskuuta välistä aikaa nämä päivät mukaan luettuina;
3) arkipäivällä muita viikonpäiviä kuin sunnuntaita, kirkollisia juhlapäiviä, itsenäisyyspäivää, jouluaattoa, juhannusaattoa, pääsiäislauantaita ja vapunpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on syyskuu lomakuukausi. Ei ole mitenkään mahdollista mun työpaikalla, että joka kolmas vuosi on heinäkuu lomaa. Lomalla ei voi olla kovin montaa työntekijää yhtä aikaa ja päteviä työntekijöitä pitää olla koko ajan töissä.
Eikä ole mikään ihme systeemi. Elokuu oli lomaa vuonna -21, siitä seuraavana vuonna alkoi kiertävät listat ja mulle tuli syyskuu. Meillä syyskuun jälkeen on kesäkuu seuraavana vuonna. Siitä hyppää elokuuhun ja sieltä sitten toukokuuhun, sieltä heinäkuuhun ja sieltä sitten taas syyskuuhun.
Vierailija kirjoitti:
Pettynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talous on niin heikoilla, että palkaton viikko romahduttaa sen, kannaisi pysyä kotona tai harrastaa vain lähimatkailua? Ja kuka lähtee etelään heinäkuussa, kun Suomessakin on (yleensä) lämmintä?
Rahaa on kyllä lomaan, mutta ei siihen ole varaa jos palkatonta pitää. Ja missä mä kirjoitin etelään menosta? Mä kirjoitin ulkomaille menosta ja meillä oli haaveissa Lontoo.
Edelleenkään kaikki ei saa itse päättää koska on kesäloma. Jos se on heinäkuu ja haluat vaikka sinne etelään, niin sinne mennään sitten silloin.
Älkääkä jankuttako tuosta palkattomasta. Itse en ainakaan edes saisi sellaista koska työnantaja muutenkin pulassa henkilökunta vajauksen vuoksi. Tuskin myöskään miehen työnantaja myöntäisi palkatonta vaikka meillä sellaiseen olisi varaa. Miehen töissä on kiirettä siihen asti kunnes laittavat puljun kiinni heinäkuuksi.
Pettynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis viime kesänä ollut loma heinäkuussa?
Mistä ihmeestä niin päättelit? Ei todellakaan ole ollut vaan syyskuussa. Sitä edellisenä elokuussa. Miehellä ollut aina heinäkuussa tai juhannukselta alkanut.
Oman kertomasi mukaan sinulla on ollut pidetyt/tulevat kesälomat seuraavasti:
2021 elokuu
2022 syyskuu
2023 kesäkuu
2024 elokuu
2025 toukokuu
2026 heinäkuu
Oletko vaihtanut lomia jonkun kanssa 2021 tai 2022 vai miksi heinäkuulle ei ole kuuteen vuoteen osumassa kuin yksi kesäloma?
Eikö kukaan siellä sinun työpaikalla haluaisi vaihtaa vaikka viikkoa päikseen? Ehkä sitten talvilomalla onnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Pettynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä niin päättelit? Ei todellakaan ole ollut vaan syyskuussa. Sitä edellisenä elokuussa. Miehellä ollut aina heinäkuussa tai juhannukselta alkanut.
2021 elokuu
2022 syyskuu
2023 kesäkuu
2024 elokuu
2025 toukokuu
2026 heinäkuuOletko vaihtanut lomia jonkun kanssa 2021 tai 2022 vai miksi heinäkuulle ei ole kuuteen vuoteen osumassa kuin yksi kesäloma?
2021 mulla oli elokuussa loma. Seuraavana vuonna alkoi kiertävät listat ja mulle tuli syyskuu.
En ole vaihtanut lomia kenenkään kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pettynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2021 elokuu
2022 syyskuu
2023 kesäkuu
2024 elokuu
2025 toukokuu
2026 heinäkuuOletko vaihtanut lomia jonkun kanssa 2021 tai 2022 vai miksi heinäkuulle ei ole kuuteen vuoteen osumassa kuin yksi kesäloma?
lue vastaus 33, missä ap kertoo syyn tähän heinäkuuttomuuteen
Mä menen kaksi kertaa lomalle kesällä. Työttömänä saa valita loma-ajan vapaasti ja mökillä olen koko kesän muutenkin. Kiitos vaan suomi kun ette palkkaa työttömiä.
Kuka ylipäätään lähtee heinäkuussa ulkomaille? Kevät tai syksy on ihan kivaa aikaa matkustaa.