Ei taaskaan yhtä aikaa kesälomaa miehen kanssa
Ei voida itse päättää loma-aikoja. Mun työpaikalla on kiertävät lomalistat ja mulla tänä vuonna kesäkuu. Miehen työpaikka on heinäkuun kiinni niin loma on sitten silloin kaikilla työntekijöillä. Eli se siitä yhteisestä ulkomaanmatkasta.
Ensi vuonna mulla on loma elokuussa ja suurella todennäköisyydellä miehellä taas heinäkuussa. Sitä seuraavana vuonna mun loma on toukokuussa ja sen jälkeen vasta heinäkuussa. Kahtena edellisenä vuotena on ollut myöskin eri aikoihin lomat. Ei ollut kukaan heinäkuun lomalainen innokas vaihtamaan mun kanssa lomaa ja ymmärrän sen kyllä.
Pitää siis taas tyytyä laivaristeilyyn jos haluaa yhdessä johonkin mennä. Mun töistä pystyy toivomaan vapaita niin, että pääsee edes kahden yön risteilylle. Kahdestaan siis mentäisiin koska kummankin lapset jo täysi-ikäisiä ja heillä omat juttunsa.
Kommentit (71)
En ikänä suostuisi moiseen. Lisäksi haluan lomailla kesällä vähintään 6 viikkoa. Sen mukaan etsin työni.
Liki aina noissa kiertävissä lomalistoissa löytyy joku joka haluaa vaihtaa.
Mulla ei ole koskaan lomaa, mutta jos olisi, niin aivan varmasti sattuisi samaan aikaan jonkun miehen/naisen kanssa.
En minäkään saanut viimeisinä vuosina ennen eläkettä koskaan heinäkuussa. Vaikka mies rehtorina oli aina heinäkuun vapaa. Kiertävä lista meni sekaisin työpaikanvaihtajista ja omaa lomaa pitävistä. Työpaikka HUS-sairaala.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja miehelläni ei ollut 17 vuoteen yhteistä kesälomaa tuon typerän kiertävän systeemin takia molemmilla. Lopulta vaihdoin työpaikkaa ja siellä lomia saa sentään ehdottaa, eli esittää lomatoiveita. Aina ne ei mene tasan niin kuin haluaisi, mutta yleensä saa edes osan lomasta samaan aikaan miehen kanssa. Loppujen lopuksi kyse on työkavereiden kanssa sopimisesta, ei pomon kanssa sopimisesta. Kunhan joku meistä on paikalla, ei voida olla jokainen samaan aikaan poissa.
Kiertävässä systeemissä on omat hyvät puolensa, tietääpähän jo kauan etukäteen koska oma loma tulee olemaan. Mutta ongelma on juuri siinä jos pariskunnalla on molemmilla tuo kiertävä systeemi ja ne menee eri tahtiin. Onhan se nyt ihan naurettavaa ettei pariskunnalla ole ikinä yhteistä lomaa. Kaikilla ei ole varaa ottaa mitään palkatonta omaa lomaa erikseen.
Sama juttu, tosin ei ihan 17 vuotta mennyt, mutta liian pitkään kuitenkin. Me aina miehen kanssa vaan yritettiin ajatella positiivisesti, että kun kuulemma kesälomakauden jälkeen tulee aina eroamistilastoihin nousupiikki, niin eipähän koske meitä se..
No nykyään ollaan molemmat eri työpaikoissa. Tuossa ei-kiertävässä systeemissä on omat huonot puolensa myös. Esimerkiksi hankalat työkaverit, osa ei suostu joustamaan sitten ollenkaan. Ja jos me aletaan riitelemään lomista, meillekin tulee se kiertävä systeemi. Näin on pomo sanonut.
Eli tavallaan kilteimmät joutuu tässäkin asiassa nöyrtymään. Mutta kun ei kaikkea voi saada niin tähän on tyytyminen. Yleensä annankin näiden hankalien tyyppien vetäistä se janansa lomatoivelistalle ja tyydyn sitten siihen ajankohtaan mikä jää jäljelle.
Toinen huono puoli tässä on se, että lomien lukkoon lyöminen jätetään ihan viime tinkaan. Tavallaanhan ne pitäisi olla nyt jo päätetty, mutta meille tuli ihan vasta eilen lomatoivelista seinälle. Ja sitähän sumplitaan ja pyöritellään vielä pitkään.
Mutta paljon parempi vaihtoehto tämä kuitenkin on. On mahdollista saada edes yksi viikko yhdessä miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ap hyppäät ensi vuonna heinäkuun yli sinne elokuulle? Ja sen jälkeen toukokuu?
Siksi, että näin on esimiehet asian päättäneet. Ei ole oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan mies mennä yksin Pattayalle,kyllä siellä nuori mies pärjää yksinkin.
Nuori? Ei mun mies mikään nuori ole eikä ole mikään Thaimaassa h**rissa hyppäävä ääliö. Mies haluaa matkustella mun kanssa eikä häntä siihen tarvitse pakottaa.
Pettynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ap hyppäät ensi vuonna heinäkuun yli sinne elokuulle? Ja sen jälkeen toukokuu?
Siksi, että näin on esimiehet asian päättäneet. Ei ole oma valinta.
No jos sinä et saa kiertävissä heinäkuuta, kuka se on kokoajan tai ketkä on kokoajan heinäkuussa?
Vierailija kirjoitti:
En minäkään saanut viimeisinä vuosina ennen eläkettä koskaan heinäkuussa. Vaikka mies rehtorina oli aina heinäkuun vapaa. Kiertävä lista meni sekaisin työpaikanvaihtajista ja omaa lomaa pitävistä. Työpaikka HUS-sairaala.
Työpaikan vaihtajat saavat ne vaihtajan lomaviikot,ettei muilla mene sekaisin. Eli minäkin vaihdoin Hussissa osastoa, ja se joka sieltä lähti, jatkoin hänen lomaviikoista.
Pääpainotteisesti luulis työnantajan laittavan eniten lomia kesä- ja heinäkuulle, koska silloin saa parhaiten lomittajia. Jos pääpainotteisesti kaikki on eniten lomilla syyskuussa ja kaikille osuu lomat n. 6 vuoden välein heinäkuulle, ei ihmekkään et työnantajilla on vaikeaa saada lomittajia.
Noin tyhmillä systeemeillä meidän työpaikallakin marssitaan sankoin joukoin esimehen puheille, jos hän ei tajua, seuraavaan palaveriin tulee myös työsuojeluvaltuutettu.
Tekeehän tuo esimies hölmöjä työvuorolistojakin, mutta onneksi keskenään niitä aina vaihdellaan. Se tietää esimiehelle enemmän paperihommia, mut jos alunperinkin laittaisi järkevästi vuorot, olis hänellä vähemmän töitä.