Yritykset pyytävät suomalaisasiakkailta kärsivällisyyttä ja englannin taitoa sillä kaikki asiakaspalvelijat eivät ole suomenkielisiä
HH äiti suivaantui kun perheen lapsi ei saanut suomalaisessa ravintolassa palvelua suomeksi koska työntekijä ei ollut kielitaitoinen. Yritykset muistuttavat suomalaisia olemaan kärsivällisiä ja käyttämään englantia sillä moni Suomen kansalainen vasta opettelee suomenkieltä työn kautta.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten suomenkielisten suomalaisten täytyy osata ruotsia ruotsinkielisillä alueilla.. hmm. Kunnioittaakohan KUKAAN suomenkieltä? Mitä jos vain lakkautetaan koko kieli, ihan vain kun muutenkin mielistellään kaikkia.
Miten monta tuntia päivittäin käytät sen ajattelemiseen, että miten väärin ruotsin kieli mielestäsi on? Yli vai alle kymmenen?
Jos ruotsia pitää väkisin opetella täällä niin sitten myös saamea ja kaikkien tänne tulijoiden pitäisi opetella nuo ja vielä suomi niiden päälle.
Suomalaisille myös pakolliset saame- ja joikhuopinnot.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan Suomea
Suomessa puhutaan suomea. Ei maata, vaan kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että ravintolayritys on kärsivällinen, kun minä maksan 20 sentin kolikoilla.
Minulla on iso kasa 10 ja 5 sentin kolikoita, en ole kehdannut maksaa niillä mutta voisinkin lähteä ravintolaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman ukrainalaisia Suomi olisi pulassa koska muuten meiltä loppuu työvoima kesken. Kattoisitte uutisia niin tietäisitte.
Kattosit tilastoja niin näkisit, että meillä on 260000 työtöntä. Ei ne ihan heti lopu kesken kun niitä aletaan yksi kerrallaan ottamaan töihin.
Mutta ovatko he työkykyisiä, osaavia ja luotettavia?
Miksi eivät olisi. Kummallinen käsitys että kaikki työttömät ovat työkyvyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta vain tottua. Suomessa ei ole tarpeeksi nuoria ja työreserviä niin että työpaikoille riittäisi työntekijöitä, joten tarvitaan työntekijöitä ulkomaita jotta voidaan paikata työvoiman saatavuuspula ja hoitosuhteen epätasapaino.
No ainahan voi työpaikkaa/palvelua asiakkaana vaihtaa.Älköön sitten yritykset valittako.
Työnantajat voisivat katsoa peiliin.
Ruotsiin menin töihin auttavalla kielitaidolla ja työnantaja maksoi kielikurssit työaikana.
Opin aika hyvin kielen siinä työpaikassa, vaikka itse työssä ei paljoa tarvinnut puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta vain tottua. Suomessa ei ole tarpeeksi nuoria ja työreserviä niin että työpaikoille riittäisi työntekijöitä, joten tarvitaan työntekijöitä ulkomaita jotta voidaan paikata työvoiman saatavuuspula ja hoitosuhteen epätasapaino.
No ainahan voi työpaikkaa/palvelua asiakkaana vaihtaa.Älköön sitten yritykset valittako.
Usko pois, kukaan ei kaipaa valittavien ja hankalien änkyröiden seuraa edes rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on ollut tätä jo ainakin 10 vuotta ennen mitään Ukrainaa.
Sörnäisissä oli joku ruokaravintola, missä tarjoilija ei puhunut suomea lainkaan, mutta osasi kuitenkin heti ohjeistaa, että kun heillä rahastetaan kortilla, he kuitenkin tahtovat tipit ihan käteisenä. Toisteli tätä useasti. En maksanut itse, vaan kaveri tarjosi ja jouduin sitten kaivelemaan kaksi euroa käteistä sille ahneelle tarjoilijalle, näin teki kaverikin.
En muista ruoasta mitään, enkä ole koskaan mennyt takaisin. Mutta tuon kerjäämisen muistan ikuisesti. En kehdannut sanoa kaverin kuullen, että Suomessa ei tartte mitään tippejä maksella, vaan saat työstäsi palkkaa ja kyllä nolottaa tuo käytös, että olimme aivan äimän käkenä. Tarjoilija oli aivan innoissaan itse.
En ole koskaan mennyt sinne takaisin, enkä vienyt perhettäni, enkä sukulaisiani, enkä muita tuttujani. Syön kuitenkin eri seurueissa viikottain ravintoloissa.
Muutaman euron kerjääjä vie ison kasan maksavia asiakkaita.
En todellakaan anna tipöiä kerjääjälle. Olen joskus käteisellä maksettuani jättänyt vaihtorahat tipiksi.
Ammattivalittajat perää oikeistolaisia arvoja, mutta sitten kun niitä sovelletaan arkielämään, niin seuraukset eivät kelpaakaan. Kaliforniassa saat myös siivoojia, joilla on hoono englanti, välttävä espanja.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen vaatii ulkomaillakin palvelunsa suomeksi. Mua huvittaa nämä jäärät, jotka ei vaan tajua, että ihmisten kanssa kommunikoidaan sillä kielellä millä se homma hoituu, ei sillä sun kielellä. Käyn usein ravintolassa, jossa on kuuro tarjoilija. Aivan mahtava tyyppi ja aina onnistuu tilaus. Englanti on kieli, jota jokainen osaa, suomi on kieli, jota kukaan halua edes opetella.
Kaikki eivät osaa englantia, joten homma ei välttämättä hoidu englanniksi.
Puheeseen perustuvassa asiakaspalvelutyössä pitäisi kyllä olla vaatimuksena suomen kielen taito. Kuljetusfirmoilla, joissa palvelu on nykyään kontaktiton suureksi osaksi, lähetin kielitaidolla ei ole väliä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
RKP vaatii hallitusohjelmaan lisää pakkoruotsistusta suomenkielisille.
Elääköä RKP-porukka ihan eri planetalla kuin muut?
Rupea nyt sinä ajamaan sitä että pohjois Ruotsin suomalaiset alueet liitetään Suomeen että saadaan lisää suomentaitoisia . Ja Ahvenanmaa annetaan hyvän tahdon eleenä Ruotsille
Tärkeämpää kuin ravintolat on se että terveydenhoidossa kaikki potilaiden kanssa toimivat henkilöt osaavat kunnollista suomea tai ruotsia. Samoin virastoissa ja esim pankeissa. Tämä taitaa kuitenkin olla oman ketjun paikka.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen vaatii ulkomaillakin palvelunsa suomeksi. Mua huvittaa nämä jäärät, jotka ei vaan tajua, että ihmisten kanssa kommunikoidaan sillä kielellä millä se homma hoituu, ei sillä sun kielellä. Käyn usein ravintolassa, jossa on kuuro tarjoilija. Aivan mahtava tyyppi ja aina onnistuu tilaus. Englanti on kieli, jota jokainen osaa, suomi on kieli, jota kukaan halua edes opetella.
Mua huvittaa nää pölkkypäät, jotka sekoittaa ulkomaan matkat ja Helsingin/Tampereen englanninkielisen palvelun toisiinsa.
Eikö heille voisi puhua selkeää suomea rahassa ja näyttää vaikka ruokalistasta mitä halutaan tilata , että oppivat kielen ? Itse olin englannissa tarjoilijana , enkä mennessäni osannut kieltä vaan opin sen nopeasti käytännössä kun kaikki ympärillä olivat englantia puhuvia . Vapaa ajalla katsoin uutisia selkokielellä ja tutustuin paikallisiin . Saman tein saaristossa oppiakseni ruotsia .
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään kampaamossa, jossa kaikki kampaajat olivat ulkomaalaisia. Heistä kaksi puhui suomea ihan riittävän hyvin ja kaksi ei osannut ollenkaan suomea.
Ei minua haitannut puhua englantia, mutta ei siinä silti ihan samalla lailla tule puolin ja toisin ymmärretyksi kuin jos saisi suomenkielistä palvelua.
Minä en käy enää ikinä kampaamoissa.
Sekä kampaamon supisuomalainen omistaja että hänen yhtä supi- harjoittelijansa molemmat kieltäytyivät täydellisellä Virtasten kielellä uskomasta, että päänahkani palaa heidän uuden kuivauslaitteensa säätöjen takia. - Ei se kielitaito ratkaise vaan sisällön ymmärtäminen.
Lapsenlapseni, 5 v, esitteli ylpeänä englannin taitojaan.
Hänellä on ulkomaalaisia serkkuja, joiden kanssa suunnittelee leikkivänsä ja puhuvansa sitten kun tapaavat.
Edellä lukemani perusteella ymmärrän nyt, että velvollisuuteni on toppuutella ja sanoa, että puhut suomea vain, jos Suomeen tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on ulkomaalaisia serkkuja, joiden kanssa suunnittelee leikkivänsä ja puhuvansa sitten kun tapaavat.
Edellä lukemani perusteella ymmärrän nyt, että velvollisuuteni on toppuutella ja sanoa, että puhut suomea vain, jos Suomeen tulevat.
Miten tämä liittyy ravintoloihin? Suomessa on paljon vanhempia ihmisiä, jotka ei osaa vieraita kieliä. Miksi tarjoilijan kielitaidottomuus on jotenkin etusijalla ja asiakas on vaan se pakollinen pakko, jonka pitäisi osata kieliä. Asiakaspalvelua tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
moni Suomen kansalainen vasta opettelee suomenkieltä
Näin tosiaan Suomessa. Monessa läntisessä sivistysmaassa (esim. Sveitsi) kansalaisuuden saadakseen on osattava ensin maan kieltä.
Puhut maan kielestä. Sveitsissä virallisia kieliä on neljä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy ravintoloihin? Suomessa on paljon vanhempia ihmisiä, jotka ei osaa vieraita kieliä. Miksi tarjoilijan kielitaidottomuus on jotenkin etusijalla ja asiakas on vaan se pakollinen pakko, jonka pitäisi osata kieliä. Asiakaspalvelua tosiaan.
Menut ovat suomeksi, joten tilaaminen onnistuu vaikka osoittamalla mitä haluaa. Toki voi heittäytyä täydellisen avuttomaksi vauvaksi.
Olet niin oikeassa, minunkin työni yrittää napata toisen polven ma mu, tekee mitä vaan mustamaalatakseen minua, jotta saa työni.