Vihdoin joku sanoo miten asiat ovat - keskiluokan "ahdinko"
Tuija Siltamäen kolumni: Miksei kukaan vaadi ruokakorin hinnasta ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?
Keskiluokka kohtaa pientä epämukavuutta arjessaan ja vaatii heti leikkauksia köyhien tukiin. The usual. Kiva vaan, että jollain on rohkeutta sanoa tämä ääneen tietäen, miten keskiluokka tulee reagoimaan...
Kommentit (1023)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin työttömänä antaa säästövinkkejä. Ei saunavuoroa. Hiukset voi leikata itse ja laittaa letille tai ponnarille tai nutturalle.
Ei lemmikkiä, ruoat tehdään itse, ei lehtitilauksia.
Me ollaan puolison kanssa oltu kohta 30 vuotta yhdessä eikä meillä ole ollut ikinä saunaa tai saunavuoroa eikä olla oltu vielä lentokoneessa yhdessä.
Kun saan palkkatukityön tai sijaisuuden niin säästän rahaa työttömyysaikaan.
Tein 6 kuukauden sijaisuuden 2400 bruttopalkalla, se päättyi helmikuussa enkä ole vielä sen jälkeen saanut euroakaan ansiosidonnaista eli odottelen tässä vaan. Jos en olisi työ aikana säästänyt niin olisin kusessa. Meillä 2 lasta ja vuokra 800 kolmiosta.
Te sitten tulette kalliiksi tälle yhteiskunnalle. Olette vain menoerä joita me työssäkäyvät elätämme maksamalla korkeita veroja.
Suomessa kaikki maksavat veroja. Ei määrällisesti paljon, mutta moni suhteellisen mojovan summan.
Mikä on, kun ilkeys pitää kohdistaa syyttömiin?
Menee monilla viimeisetkin työhalut kun porukka haukkuu ja sättii, eikä kannusta. Joten voipi olla että joidenkin työttömyys on teidän haukkujien syytä, mutta minkäs sitä itselleen voi....
Taidan hakea avustajaksi ja mennä käskyttämään pyörätuolissa istuvaa. Hän siivoaa kotinsa joka viikko ja tekee ruokaa. Minä ojennan tavaroita ja lykkään pyörätuolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€
Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.
Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.
Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krtSain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.
Kyllä pistää miettimään onko tässä maassa järkeä tehdä matalapalkka töitä.
kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Ohis, mutta kyllä toimeentulotuki korvaa myös vesimaksun, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Jotka äkkiä ovat yli 100€/kk
Lisäksi jos olet toimeentulotuella ei Tule äkillisiä lääkäri/hammaslääkärilaskuja ja lääkelaskuja jotka nekin saattavat olla 100€/kkMyös harkinnanvaraista tukea annetaan sossusta esim. Pesukoneeseen, silmälaseihin,tms. eli et ole ihan lirissä jos joku näistä hajoaa
kotivakuutus ei paljoa ole tai vesimaksu yksinasuvalla. joku kommentoi että jää 600 e pakollisten menojen,työttömällä jää 580 e josta maksaa pakolliset menot vuokraa lukuunottamatta. mitä ovat pakolliset menot asumisen lisäksi? vesi,sähkö ja kotivakuutus yksinasuvalka ehkä n 40 e kk,mitä ne muut me on? kun tt tuella ne pakolliset menot maksetaan siitä tt tuesta,ei se tuki ole mikään discoraha. siitä menee makötkakulut puhelin ja netti jne.
Työtön ei kyllä toimeentulotuesta maksa sähkö, vettä ja kotivakuutusta vaan sossu maksaa ne. Ja ainakin Turussa vesimaksu on 25€/hlö ja sähkö näillä hinnoilla siirtoineen lähemmäs 50€ voi ola enemmänkin.
Ja jos huomasit niin myös tuo kirjoittajille jää pakollisten menojen jälkeen se 600€ ja hänkin maksaa siitä ne ei-pakolliset kuten netti ja puhelin.
Ei maksa sossu, kun on pienipalkkainen puoliso. Työmarkkinatuki on 580 netto.
Niin tässä puhuttiin nyt yksinelävistä. Sama ongelma on tuolla kirjoittajalla joka vertasi itseään työttömään. Tottakai tilanne muuttuu jos on puoliso.
Keskiluokka tämän lystin pääosin maksaa. Saamapuolella olijoiden on turha kitistä.
On se kyllä ihmeellistä että tässä maassa ei kannata matalapalkka töitä tehdä kun tosiaan kotona makaamalla saa saman. Ei ihme että haetaan etelästä työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon myös miettinyt miks mun kannattaa tehdä töitä, pakollisten laskujen jälkeen käteen jää sama kuin työttömällä n.600€
Naapuri saa toimeentulotukea ja antoi mulle juuri vanhat silmälasinsa kun itse sai sossusta uudet.
Joka päivä hän lähtee kuntosalille ja uimaan, kysyin miten ihmeessä hänellä riittää raha kun maksu on 8€/krt niin hän sanoi että Turun kaupungilta saa rannekkeen millä pääsee ilmaiseksi uimaan joka uimahalliin ja kuntosalille, kesällä museoihin yms.
Minä olen pienestä palkastani maksanut tästä huvista 8€/krtSain häneltä myös burana 800 kun hammas oli kipeä, eikä ole vielä varaa mennä poistattamaan viisaudenhammasta. Hänellä oli maksusitoutumus apteekkiin ja resepti valmiina, käveli sisään ja haki lääkkeet.
kuulostaa että olet oikeutettu asumistukeen. toimeentulotuki on 580 e yksinasuvalle josta hän maksaa laskunsa ja asumista lukuunottamatta pakolliset menot. ilmeisesti sinulla jää tuo 600 e laskujen jälkeen? voisitko karsia pakollisia menoja yhtä pieneksi kuin naapurisi niin että maksat palkasta vain asumisen ja katsot paljonko rahaa jää sen jälkeen? ilmeisesti asut yksin joten asut varmaan yksiössä,vuokra n 800 e? Eli nettotulosi ovat 1400 e kk? teetkö kokopäivätyötä? Jos et voit olla oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Ohis, mutta kyllä toimeentulotuki korvaa myös vesimaksun, sähkölaskun ja kotivakuutuksen. Jotka äkkiä ovat yli 100€/kk
Lisäksi jos olet toimeentulotuella ei Tule äkillisiä lääkäri/hammaslääkärilaskuja ja lääkelaskuja jotka nekin saattavat olla 100€/kkMyös harkinnanvaraista tukea annetaan sossusta esim. Pesukoneeseen, silmälaseihin,tms. eli et ole ihan lirissä jos joku näistä hajoaa
kotivakuutus ei paljoa ole tai vesimaksu yksinasuvalla. joku kommentoi että jää 600 e pakollisten menojen,työttömällä jää 580 e josta maksaa pakolliset menot vuokraa lukuunottamatta. mitä ovat pakolliset menot asumisen lisäksi? vesi,sähkö ja kotivakuutus yksinasuvalka ehkä n 40 e kk,mitä ne muut me on? kun tt tuella ne pakolliset menot maksetaan siitä tt tuesta,ei se tuki ole mikään discoraha. siitä menee makötkakulut puhelin ja netti jne.
Työtön ei kyllä toimeentulotuesta maksa sähkö, vettä ja kotivakuutusta vaan sossu maksaa ne. Ja ainakin Turussa vesimaksu on 25€/hlö ja sähkö näillä hinnoilla siirtoineen lähemmäs 50€ voi ola enemmänkin.
Ja jos huomasit niin myös tuo kirjoittajille jää pakollisten menojen jälkeen se 600€ ja hänkin maksaa siitä ne ei-pakolliset kuten netti ja puhelin.
Niin tässä puhuttiin nyt yksinelävistä. Sama ongelma on tuolla kirjoittajalla joka vertasi itseään työttömään. Tottakai tilanne muuttuu jos on puoliso.
Niin, mutta jos sinut irtisanotaan niin et saa silmälaseja sossusta eikä lainoja makseta jos on omistusasunto. Etkä saa mitää 500 toimeentulotukea tilille, koska sun asumismenot on pienet, kun asumismenoksi lasketaan pelkkä yhtiövastike, sähkö ja vesi.
Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka tämän lystin pääosin maksaa. Saamapuolella olijoiden on turha kitistä.
Oletko saikulla kotona, kun on aikaa kirjotella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.
Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.
nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.
Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.
No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.
Paljonko muksullasi on velkaa.
Nykyään ei samoilla ammateilla osteta taloa ja mökkiä mitä teidän ammateilla.
Viime vuonna 12 miljoonaa euroa perintöveroja meni ulosottoon, kun ei köyhät lapset pysty niitä maksamaan.
Lisäksi talot ja mökit on remontoitava pihaa ja tietä myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta jos sinut irtisanotaan niin et saa silmälaseja sossusta eikä lainoja makseta jos on omistusasunto. Etkä saa mitää 500 toimeentulotukea tilille, koska sun asumismenot on pienet, kun asumismenoksi lasketaan pelkkä yhtiövastike, sähkö ja vesi.
Asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja.
Joku oli kuvitellut, että hän saa 500 toimeentulotukea tilille ja sitten hän voi itse päättää mitä maksaa, ei se niin mene.
Tää köyhien lässytys on myös osin huvittava, koska omassa tuttavapiirissä löytyy jo näitä elämäntapa köyhiä jotka ovat omilla valinnoillaan ajaneet taloutensa kuralle ja sitten siitä syytetään muita.
Esimerkiksi jos otat pikavippejä, ajat luottokortit tappiin ja käytät aina ylimääräisen rahan tupakkaan, alkoholiin ja herkkuihin, puhumattakaan tatuoinneista ja keikkalipuista niin totta toki se raha kuukauden päästä on loppunut kun ei ehdi puskuria kertyä!!
Nämä esimerkin ihmiset käyvät molemmat töissä joissa on ihan normaali palkka.
Vierailija kirjoitti:
Sen on turha kitistä, jolla ON VARAA MAKSAA JA VIELÄ VALITA.
Vierailija kirjoitti:
Tää köyhien lässytys on myös osin huvittava, koska omassa tuttavapiirissä löytyy jo näitä elämäntapa köyhiä jotka ovat omilla valinnoillaan ajaneet taloutensa kuralle ja sitten siitä syytetään muita.
Esimerkiksi jos otat pikavippejä, ajat luottokortit tappiin ja käytät aina ylimääräisen rahan tupakkaan, alkoholiin ja herkkuihin, puhumattakaan tatuoinneista ja keikkalipuista niin totta toki se raha kuukauden päästä on loppunut kun ei ehdi puskuria kertyä!!
Eihän ne ole mitään köyhiä.
Miksi olet tekemisissä heidän kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä ihmeellistä että tässä maassa ei kannata matalapalkka töitä tehdä kun tosiaan kotona makaamalla saa saman. Ei ihme että haetaan etelästä työntekijöitä.
Heille ei tarvitse selittää lakisääteisiä oikeuksia.
Suomalaisena ei saa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että kaikki tuet otettaisiin pois, näin verotus kevenisi huimasti sekä silloin jokainen elättäisi itse itsensä. Kansa olisi paljon onnellisempi silloin.
Ei verotus laske. Thl sanoi, että eläkeläisten hoitokotimenot nousevat 10 miljardiin 9 vuoden sisällä vuodessa.
nyt tuntuu että mediassa halutaan kääntää puhe työttömiin ja asumistukiin vaikka ne tuet ovat valtion budjetista 1/10. Halutaanko peitellä näitä eläke ja hoivakotimenoja? niistähän tulisi karsia ensin kun vievät melkein koko potin.
Naulan kantaan. Eläkkeet ja eläkeläisten sotemenot ovat se suurin ja todellisin rahareikä, johon verrattuna toimeentulotuet, asumistuet ja työttömyysrahat ovat pieniä suolarahoja. Keskiluokalla on elatusvelvollisuus boomereiden suuntaan, jotka päästettiin keskimäärin jo 60-vuotiaina kotiin köllöttelemään ylisuurille eläkkeille. Meidän keski-ikäisten keskiluokkaisten eläkeikä on jo lähellä seitsemääkymmentä ja varhaiseläkkeen reitit tukittu, leskeneläke muutettu määräaikaiseksi ja eläkekertymä eli tuleva bruttoeläke merkittävästi alhaisempi kuin kotona köllöttävillä boomereilla. Katsokaa suurten ikäluokkien suuntaan. Sinne keiden rahat valuvat. Olemme ensimmäinen ikäluokka, joka on merkittävästi koulutetumpi kuin vanhempamme, mutta silti merkittävästi köyhempi kuin vanhempamme ja tulemme sitä olemaan myös vanhoilla päivillämme.
No jos olet köyhempi kuin vanhempasi olet valinnut väärän ammatin.Minun duunarilapsilla on paljon enemmän omaisuutta kuin minulla oli heidän iässä.
Höpöhöpö. Ihan omassa lähipiirissä, meidän ja ystävien vanhemmat on olleet ihan tavallisissa duunariammateissa, ja on omakotitalot ja mökit. Aikuiset lapset on kouluttautuneet, eikä silti ole nykymaailmassa varaa samaan.
Teillä boomereilla ei ole mitään käsitystä nykymaailmasta. Hoette aina, miten olette itse maksaneet eläkkeenne. Ette ole edes murto-osaa. Teiltä on mennyt eläkemaksuja 1-2% palkasta, nykypäivänä menee 7-8% ja verot lisäksi. Anoppi jäi laman jälkeen reilu 50v työttömäksi, ei kuulemma kannattanut sen ikäisen enää opiskella, joten odotteli sitten eläkeputkeen pääsyä mökkeillen ja matkaillen. Nyt valittaa, kun eläke on niin pieni, vaikka on koko ikänsä maksanut itselleen eläkettä. Ja vielä 20% kehdataan ottaa veroa eläkkeestä. Ei todellakaan ole eläkettään maksanut. Meiltä nyt työssäkäyviltä nuo rahat peritään moninkertaisesti. Esim. itselläni on veroprosentti 28%, jonka lisäksi viedään noin 7% tyel-maksuja, jotta saadaan elätettyä nämä 5-kymppisenä eläkkeelle jääneet. Mehän pääsemme eläkkeelle sitten joskus 7-kymppisenä, ja eläke tulee olemaan murto-osa tämän päivän eläkkeistä.
Nuoremman sukupolven ei tarvitse hoitaa eläkeläisiä. Nythän on vain maksullisia palveluita saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Ja käytännössä kaikilla on päihde- ja mielenterveysongelmia. Haluaisin nähdä sellaisen normaalin ja normaalikuntoisen ihmisen, joka vaan ihan omasta vapaasta tahdostaan jää kotiin makaamaan sosiaalitukien varassa, koska se on kivaa ja tuntuu mielekkäältä ratkaisulta. Ennemmin taitaa vain lentävä lehmä tai yksisarvinen tulla vastaan.
Tässä Suomen järjestelmässä on se varsin ikävä tavoite että käyttäjä pysyy masentuneena järjestelmässä elämänsä loppuun asti. Valtava poliittinen koneisto tekee kovasti töitä sen eteen, ettei järjestelmä vuoda ja joku pääse pakenemaan.
Ottaen huomioon kuinka paljon vahvempi järjestelmä on kuin yksittäinen sen hampaisiin joutunut kansalainen, vaaditaan ulkopuolista apua tai jonkinlainen todellisuuteen herääminen jotta kansalainen pääsee kierteestä ulos.
Nimimerkki kokemusta on. Synnyin järjestelmään ja heräsin vasta vuosien jälkeen aivan henkilökohtaisen kuilun partaalla. Tällä hetkellä olen vakaasti keskiluokkainen, mutta tiedostan että voin koska tahansa joutua työttömäksi ja rattaiden murskaamaksi, menneiden vuosien traumoja ja avuttomuuden tunnetta ei voi vain pyyhkiä pois.
Itselläni ei ollut muita mielenterveysongelmia kuin työttömyyden ja järjestelmän toivottomuuden aiheuttama masennus, joka parani kun sain töitä. Päihteitä en ole käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on luottokorttivelkaa esim. autoremonteista, pesukoneesta ja talvirenkaista.
Kun tulee sähköauto niin et saa ketään töihin 2400 bruttopalkalla, jos ei kokoomus uudista koko Suomen linja-autoliikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on luottokorttivelkaa esim. autoremonteista, pesukoneesta ja talvirenkaista.
Kun tulee sähköauto niin et saa ketään töihin 2400 bruttopalkalla, jos ei kokoomus uudista koko Suomen linja-autoliikennettä.
Maaseudulle ei saa enää siivouspalveluita, koska ei kannata lähteä autoilemaan yhden asunnon tähden. Pitää olla monta asuntoa siivottavana lähekkäin.