Helsingin Sanomat: Varastelu räjähtänyt käsiin kaupoissa
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009523864.html
Suurin osa viedyistä tuotteista on ruokaa. Ihmiset siis vievät nälkäänsä. Vieläkö pitäisi leikata että sinne aletaan murtautumaan aukioloaikojen ulkopuolella tai vartijat joutuvat kohtaamaan ties mitä asetta ja astaloa nälkäisiltä 10 euron tuntipalkalla?
Inflaatio iskee kaikista kovimmin niihin jotka ovat jo muutenkin eläneet sillä halvimmalla X-tralla ja Pirkalla. Nyt kun nämäkin tuotteet ovat 100-300% kalliimpia kuin vuosi sitten eikä leipäjonoihinkaan tule enää paljoa tavaraa (kaikki punalaputettu menee nyt kaupaksi), millä pitäisi elää?
Toistaiseksi ei ole kuulunut oikeistolta mitään muuta ratkaisua kuin "mee töihin " - palkkatöihin ei noin vain mennä, ja vaikka sellaisen saa, se voi taloudellisesti rokottaa ensisijaista tukea siten ettet saa euroakaan enempää käteen!
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tosiaan on narkit ja juopot, jotka sitä ruokaa oikein parasta valikoiden varastaa, ja vielä juomat siihen päälle 🙄
- kaupassa töissäNe on ne näkyvät jotka jää kiinni. Varastaminen on lisääntynyt koska itsepalvelukassoilla se on niin helppoa.
Sen lisäksi, että ip-kassoilla on valvojat, on myös vartijoiden kopissa kamerat ja monitorit, joista on suora näkyvyys ip-kassoille. Ja aika useinkin siinä ip-kassan ulkopuolella onkin sitten nolo tilanne edessä, kun vartija kosiskelee mukaansa 😬
Ei ne sitä näe minkä hintalapun asiakas on pussiinsa tulostanut. Esim. tietokone parin omenan hinnalla.
Ai, missähän kaupoissa myydään tietokoneita ilman varashälyttimiä? Siinä ei paljon omenan hintalappu auta., onko lääkitys kohdillaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse syön vaan kerran päivässä työpaikkaruokalan tuetun lounaan 6-7 euroa. Viikonloppuisin yhden aterian per päivä. Rahaa menee ruokaan noin 150 e kuussa. Eikä tarvitse varastaa! Kilotkin pysyy kurissa.
Kuukaudessa on 22 työpäivää. Jo pelkästään työpaikkalounaisiisi menee 154 euroa eli enemmän kuin koko kuukauden budjetti. Joku ei tässä kokkare-PR-toimiston tarinassa täsmää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tosiaan on narkit ja juopot, jotka sitä ruokaa oikein parasta valikoiden varastaa, ja vielä juomat siihen päälle 🙄
- kaupassa töissäNe on ne näkyvät jotka jää kiinni. Varastaminen on lisääntynyt koska itsepalvelukassoilla se on niin helppoa.
Sen lisäksi, että ip-kassoilla on valvojat, on myös vartijoiden kopissa kamerat ja monitorit, joista on suora näkyvyys ip-kassoille. Ja aika useinkin siinä ip-kassan ulkopuolella onkin sitten nolo tilanne edessä, kun vartija kosiskelee mukaansa 😬
Ei ne sitä näe minkä hintalapun asiakas on pussiinsa tulostanut. Esim. tietokone parin omenan hinnalla.
Etpäs arvaakaan kaikkea 😉
On näitä onnistuttu viemään, joku jää kiinni joku ei, on uutisoitukin.
Tässä ap:lle oikeiston ratkaisuehdotus siihen kun kaikilla ei enää riitä rahaa ruokaan: Otetaan aikalisä vihreässä siirtymässä, sitähän me maksamme kaupan kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkealta sumuisesta norsunluutornista tehty sosiaalipolitiikka tuottaa tulosta.
No onneksi vasemmistohallitukselle tuli lähtö.
Kohta saat maistaa oikeistohallituksen leikkauksia.
Oikeistoa syytetään kaikesta mutta pakko leikata koska äärivasemmisto aiheutti erittäin vakavat taloudelliset tappiot,velkarahalla...
"Suurin osa viedyistä tuotteista on ruokaa." ????? Artikkelissa puhutaan makeisista, energiajuomista, alkoholista. Ei noita yhtään kukaan tarvitse elääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Sananlaskut 6:30
"Kansa ei halveksu varasta kun hän varastaa nälkäänsä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa ahneita kauppiaita kuriin. Mikä heillä on vielä syynä korottaa hintoja kun aiemmin vetosivat korkeaan sähkön hintaan mutta se ei enää käy syyksi.
Voi valita kaupassa halvemman tuotteen Väitän: yksikään suomessa ei tule kuilemaan nälkään ja jokainen pärjää toimeentulotuellakin. Kaikkien pitää karsia menoistaan, myös toimeentulotuella eläjien. Valitettavasti näillä tarkoittaa sitten, jotain muuta halvempaa ruokavaihtoehtoa.
Olet väärässä. Elän itse ttt, koska olen sairas, enkä pääse eläkkeelle. Näen joka kuukausi nälkää, ennen kuin tulee rahaa. Sairauden takia viljaton ja maidoton ruokavalio, joka tulee kalliimmaksi. En nyt viitsi enempää avata mihin kaikkeen välttämättömään sitä rahaa menee, mutta esim maksan kaiken liikkumiseni itse.
En juo, polta, ei mitään televisiopalveluja koska en edes katso tv:tä.
Ei ole tällä hetkellä mitään, mistä karsia. Elän ihan kädestä suuhun, vuosikausia jo.
Joten, älähän satuile.
Joo, itse työkyvyttömyyseläkkeellä. Pitäisi olla gluteeniton, laktoositon ruokavalio, mutta näillä tuloilla on vaan pakko ottaa riski ja ostaa halpaa höttöä.
Vatsa kuralla ja kipeä, väsyttää koko ajsn, mutta onpahan jotain syötävää.
Et ole tosissasi! Mikset tee vaikka perunaa ja kastiketta ja keitettyjä porkkanoita tai vastaavaa? Ehkä leipää ja leivonnaisia tai muuta höttöä ei kannata syödä, kalliimpaa sekin on. Saat syyttää oireistasi vain huonoa asennettasi ja laiskuuttasi. On miljoonia halpoja ja ravitsevia ruokia jotka voi valmistaa ilman gluteenia ja maitoa!
Kuka hemmetti se päivästä toiseen jaksaa purra pottua ja porkkanaa? Aina joku typerä pälli tulee nuo esittämään halpoina ihanuuksina näihin keskusteluihin.
No ihmekö tuo. Varastetaan takaisin älyttömiltä hinnannostajilta.
Ihmiset varastaa siksi, kun siitä ei tule mitään seurauksia. Ikähaitari on vauvasta vaariin.
Niin että meidän rahojemme nyysiminen kohtuuttomilla hinnankorotuksilla on oikein ja laillista? En sääli ruikuttavia kauppiaita hetkeäkään.
Varmasti varastamiseen oikeutetaan omaa käytöstä, kun katsotaan minkälainen hallituskin on.
Oma asema kun ei ole oikeudenmukaisessa asemassa varakkaampiin ihmisiin verrattuna. Varastelu voi olla selvää protestiakin.
Enkä tarkoita tällä, että varastelu on hyväksyttävää. Ikävään vaan vastataan ikävästi.
Niin kuin ylhäällä, niin myös alhaalla.
Olen pitkään varoitellut eriarvoistumisen mukanaan tuomista vaaroista. Yhteiskunta muuttuu alati ahneemmaksi, kovemmaksi ja kylmemmäksi kaikilla tasoilla ja kun se muuttuu riittävästi, ei edes yltäkylläisyydessä vielä toistaiseksi nautiskeleva "ylätaso" ole turvassa.
Ei ole kenenkään etu, jos ihmisiä ajetaan niin ahtaalle, että he eivät saa kohtuullisesti syödäkseen ja muita normaaleja elämänpuitteita kustannettua, kuten lääkärikäyntiä ja lääkkeitä.
Asianmukaisella sosiaaliturvalla sekä kunnioittamalla kaikkia kansalaisia yhteiskunnallisesta statuksestaan huolimatta ostetaan yhteiskuntarauhaa, sitä ei ole varaa menettää. Jos yksikin sukupolvi ehtii oppia elämään lakeja ja kanssaihmisiään kunnioittamatta, romahtaa yhteiskunnallinen moraali ja portit helvettiin on avattu.
Vierailija kirjoitti:
Jalkapuurangaistus takaisin koska sakot ovat yhtä tyhjän kanssa ja vankilaan ei joudu.
Eikö näpistäminen kuitenkin vaikuta esim. työnsaantiin? Jos siis tehdään turvallisuusselvitys. Eli siinä mielessä ei ole yhtä tyhjän kanssa. Vai onko niin, että maksettu sakko ja selvitetty asia ei vaikuta?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa ahneita kauppiaita kuriin. Mikä heillä on vielä syynä korottaa hintoja kun aiemmin vetosivat korkeaan sähkön hintaan mutta se ei enää käy syyksi.
Varastelut eivät ainakaan laskea tuotteiden hintaa rehellisten asiakkaiden osalta vaan ne tappiot lisätään tarvittaessa muiden maksettaviksi.
”Makeisia ja energiajuomia varastetaan paljon itsepalvelukassojen kautta. Helposti syötäviä tuotteita, esimerkiksi kolmioleipiä, varastetaan myös paljon itsepalvelukassoilta”.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Ei ne varkaat koskaan maksa takas ja jos joutuu oikeuteen niin kulut menee ulosottoon.
Olen itse varastellut ja kyllä ne tuomioistuimen sakot menevät muuntorangaistukseen jos ei maksa. Toki voi maksusuunnitelman tehdä, mutta niille annetaan maks. 12-18kk maksuaikaa.
Poliisin antamilla sakoilla voi edelleen heittää vesilintua, mutta siksi moni kauppa kuten Motonet sanookin jo ovella että viemme näpistystapaukset käräjäoikeuteen. Eli poliisi ei mitään sakota, käy vaan kirjaamassa rikosilmoituksen siellä vartijan kopissa ja kysyy kaupalta vaatiko rangaistusta.Itse pitää miettiä, kuinka monta kiinnijäämiskertaa on hyväksyttävä määrä jotta hommassa on mitään tolkkua. Jos ei taidot riitä ja jää useampia kertoja vuodessa kiinni, ei hommassa ole järkeä.
Paitsi jos on valmis lusimaan muutaman päivän pois niitä sakkoja, esim. 16 päiväsakkoa voi lusia pois neljässä päivässä uuden lain turvin. Jos ei haittaa viettää vankilassa muutamia öitä silloin tällöin, niin seuraamuksia ei periaatteessa ole.
Itse en halua linnassa lusia. Itse olen aina kiinnijäädessä tehnyt maksusuunnitelman ja maksanut sakot.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta mitä eroa sillä on, jos asia menee käräjäoikeuteen? Jos rangaistus teosta kuitenkin on sakko.
En näe mitään väärää ruuan varastamiseen näillä hinnan nosteluilla. Aivan oikeutettua jos ruokaa varastaa omaan käyttöönsä ja nälkään. Työttömyyskorvaus on 580 euroa kuussa. Luuleeko joku oikeasti että sillä tulee aikuinen ihminen toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkapuurangaistus takaisin koska sakot ovat yhtä tyhjän kanssa ja vankilaan ei joudu.
Eikö näpistäminen kuitenkin vaikuta esim. työnsaantiin? Jos siis tehdään turvallisuusselvitys. Eli siinä mielessä ei ole yhtä tyhjän kanssa. Vai onko niin, että maksettu sakko ja selvitetty asia ei vaikuta?
Mihin työnsaantiin? Mistä lähtien suomalainen työtön on kelvannut työnantajille?
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Ei ne varkaat koskaan maksa takas ja jos joutuu oikeuteen niin kulut menee ulosottoon.
Olen itse varastellut ja kyllä ne tuomioistuimen sakot menevät muuntorangaistukseen jos ei maksa. Toki voi maksusuunnitelman tehdä, mutta niille annetaan maks. 12-18kk maksuaikaa.
Poliisin antamilla sakoilla voi edelleen heittää vesilintua, mutta siksi moni kauppa kuten Motonet sanookin jo ovella että viemme näpistystapaukset käräjäoikeuteen. Eli poliisi ei mitään sakota, käy vaan kirjaamassa rikosilmoituksen siellä vartijan kopissa ja kysyy kaupalta vaatiko rangaistusta.Itse pitää miettiä, kuinka monta kiinnijäämiskertaa on hyväksyttävä määrä jotta hommassa on mitään tolkkua. Jos ei taidot riitä ja jää useampia kertoja vuodessa kiinni, ei hommassa ole järkeä.
Paitsi jos on valmis lusimaan muutaman päivän pois niitä sakkoja, esim. 16 päiväsakkoa voi lusia pois neljässä päivässä uuden lain turvin. Jos ei haittaa viettää vankilassa muutamia öitä silloin tällöin, niin seuraamuksia ei periaatteessa ole.
Itse en halua linnassa lusia. Itse olen aina kiinnijäädessä tehnyt maksusuunnitelman ja maksanut sakot.
Ei. Näpistystapauksissa poliisi tulee paikalle ja kirjoittaa sakon. Jos et maksa, se menee ulosottoon, ikinä et joudu vastuuseen.
"Neljää maksamatta olevaa päiväsakkoa vastaa yhden päivän vankeus" ja
"Sakkomääräyksellä vahvistettua päiväsakkoa, rangaistusmääräyssakkoa tai rikesakkoa EI muunneta vankeudeksi".
https://oikeusrekisterikeskus.fi/fi/index/palvelut/lisatietojasakoistaj…
Joten ei, seuraamuksia ei tule.
Poliisin antamilla sakoilla voi edelleen heittää vesilintua, mutta siksi moni kauppa kuten Motonet sanookin jo ovella että viemme näpistystapaukset käräjäoikeuteen. Eli poliisi ei mitään sakota, käy vaan kirjaamassa rikosilmoituksen siellä vartijan kopissa ja kysyy kaupalta vaatiko rangaistusta.
Itse pitää miettiä, kuinka monta kiinnijäämiskertaa on hyväksyttävä määrä jotta hommassa on mitään tolkkua. Jos ei taidot riitä ja jää useampia kertoja vuodessa kiinni, ei hommassa ole järkeä.