Helsingin Sanomat: Varastelu räjähtänyt käsiin kaupoissa
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009523864.html
Suurin osa viedyistä tuotteista on ruokaa. Ihmiset siis vievät nälkäänsä. Vieläkö pitäisi leikata että sinne aletaan murtautumaan aukioloaikojen ulkopuolella tai vartijat joutuvat kohtaamaan ties mitä asetta ja astaloa nälkäisiltä 10 euron tuntipalkalla?
Inflaatio iskee kaikista kovimmin niihin jotka ovat jo muutenkin eläneet sillä halvimmalla X-tralla ja Pirkalla. Nyt kun nämäkin tuotteet ovat 100-300% kalliimpia kuin vuosi sitten eikä leipäjonoihinkaan tule enää paljoa tavaraa (kaikki punalaputettu menee nyt kaupaksi), millä pitäisi elää?
Toistaiseksi ei ole kuulunut oikeistolta mitään muuta ratkaisua kuin "mee töihin " - palkkatöihin ei noin vain mennä, ja vaikka sellaisen saa, se voi taloudellisesti rokottaa ensisijaista tukea siten ettet saa euroakaan enempää käteen!
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Iisepalvelukassoilla on valvoja. Valvontaa enemmän ja vartijoita.
Tavallisella kassallako ei ole kassaneitiä? Portti on kiinni kassoilla missä ei ole. Vartijoita vain isoimmissa kaupoissa ja siksi näpistelyn isoimman laskun maksavatkin pikkukaupat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa ahneita kauppiaita kuriin. Mikä heillä on vielä syynä korottaa hintoja kun aiemmin vetosivat korkeaan sähkön hintaan mutta se ei enää käy syyksi.
Voi valita kaupassa halvemman tuotteen Väitän: yksikään suomessa ei tule kuilemaan nälkään ja jokainen pärjää toimeentulotuellakin. Kaikkien pitää karsia menoistaan, myös toimeentulotuella eläjien. Valitettavasti näillä tarkoittaa sitten, jotain muuta halvempaa ruokavaihtoehtoa.
Olet väärässä. Elän itse ttt, koska olen sairas, enkä pääse eläkkeelle. Näen joka kuukausi nälkää, ennen kuin tulee rahaa. Sairauden takia viljaton ja maidoton ruokavalio, joka tulee kalliimmaksi. En nyt viitsi enempää avata mihin kaikkeen välttämättömään sitä rahaa menee, mutta esim maksan kaiken liikkumiseni itse.
En juo, polta, ei mitään televisiopalveluja koska en edes katso tv:tä.
Ei ole tällä hetkellä mitään, mistä karsia. Elän ihan kädestä suuhun, vuosikausia jo.
Joten, älähän satuile.
Joo, itse työkyvyttömyyseläkkeellä. Pitäisi olla gluteeniton, laktoositon ruokavalio, mutta näillä tuloilla on vaan pakko ottaa riski ja ostaa halpaa höttöä.
Vatsa kuralla ja kipeä, väsyttää koko ajsn, mutta onpahan jotain syötävää.
Kanta-asiakkaana katson että olen ansainnut vähän bonusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tosiaan on narkit ja juopot, jotka sitä ruokaa oikein parasta valikoiden varastaa, ja vielä juomat siihen päälle 🙄
- kaupassa töissäJohtuiskohan siitä että kukaan ei edes epäile sitä siististi pukeutunutta perheenäitiä tai vanhaa pappaa joka juttelee mukavia kassalla.
Voi kuule, älä pidä vartijoita itseäs tyhmempänä..
Lastenrattailijat toki varastavat myös, ja syöttävät ja juottavat penskansa jo kaupassa ennen kassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sieltä mitään halvinta nälkäänsä varasta, vaan nistit pöllii kaikkein kalleimmat lihat ja juustot, ja myy ne sit puoleen hintaan ekalle ostajalle.
Näin varmasti joskus ennen koronaa. Tuossa artikkelissa sanottiin että ihan tavallisia keskiluokkaisia ja kaiken ikäisiä miehiä ja naisia siellä tällä hetkellä vie ruokaa.
Ilmaisruuan jakelua pitäisi kontrolloida ettei kuka tahansa saa käydä hakemassa lemmikilleen ihmisille tarkoitettuja ruokia vapaasti. Nämä samaiset kokevat ettei ruualla ole sitä arvoa minkä siitä joutuisi maksamaan.
Miten? Oikeasti, kerro mulle. Kuka sitä vahtii antaako Marjatta sesselleen siitä ruokajonosta saamastaan nakkipaketista osan? Ja jos antaakin, mitä se sulle kuuluu? Se eläin on perheenjäsen, rakas ja tarvitsee myöskin ravintoa. Ne ruoka-avusta saadut sapuskat ovat Marjatan ja hän saa jakaa ne lemmikkinsä, puolisonsa tai vaikka naapurin Ripan kanssa jos tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tosiaan on narkit ja juopot, jotka sitä ruokaa oikein parasta valikoiden varastaa, ja vielä juomat siihen päälle 🙄
- kaupassa töissäJohtuiskohan siitä että kukaan ei edes epäile sitä siististi pukeutunutta perheenäitiä tai vanhaa pappaa joka juttelee mukavia kassalla.
Voi kuule, älä pidä vartijoita itseäs tyhmempänä..
Lastenrattailijat toki varastavat myös, ja syöttävät ja juottavat penskansa jo kaupassa ennen kassaa.
Vauvantalkki on yleensä kärkikymmenikössä eniten varastettujen tuotteiden listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nälkä ei oikeuta varastamaan. Valvontaa on lisättävä ja rikolliset saatava vastuuseen.
Eipä tietystikkään, mutta tekee se siitä kyllä ymmärrettävämpää.
Samalla tavalla voi ymmärtää että joku rais kaa puutteeseen.
Sinä. Olet. Sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sieltä mitään halvinta nälkäänsä varasta, vaan nistit pöllii kaikkein kalleimmat lihat ja juustot, ja myy ne sit puoleen hintaan ekalle ostajalle.
Näin varmasti joskus ennen koronaa. Tuossa artikkelissa sanottiin että ihan tavallisia keskiluokkaisia ja kaiken ikäisiä miehiä ja naisia siellä tällä hetkellä vie ruokaa.
Ilmaisruuan jakelua pitäisi kontrolloida ettei kuka tahansa saa käydä hakemassa lemmikilleen ihmisille tarkoitettuja ruokia vapaasti. Nämä samaiset kokevat ettei ruualla ole sitä arvoa minkä siitä joutuisi maksamaan.
Ja sinulla oi ajatusten tonava on varmaan valtavan upeita ajatuksia, mitenkähän tuollaisen voisi yhtään mitenkään kontrolloida? Jokaiselle ruuan hakijalle viereen valvoja, joka katsoo, että kokkaa kotonaan ne ruuat itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisen omaisuuden rikkominen ja toisen omaisuuden varastaminen on alhaista.
Riippuu tilanteesta. Raamatussahan tuo on katsottu jopa sallituksi toiminnaksi jos nälkä uhkaa eikä ole laillista keinoa hankkia sitä ravintoa.
Missäköhän kohdassa? Minun Raamatussani lukee ainakin "älä varasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa ahneita kauppiaita kuriin. Mikä heillä on vielä syynä korottaa hintoja kun aiemmin vetosivat korkeaan sähkön hintaan mutta se ei enää käy syyksi.
Voi valita kaupassa halvemman tuotteen Väitän: yksikään suomessa ei tule kuilemaan nälkään ja jokainen pärjää toimeentulotuellakin. Kaikkien pitää karsia menoistaan, myös toimeentulotuella eläjien. Valitettavasti näillä tarkoittaa sitten, jotain muuta halvempaa ruokavaihtoehtoa.
Olet väärässä. Elän itse ttt, koska olen sairas, enkä pääse eläkkeelle. Näen joka kuukausi nälkää, ennen kuin tulee rahaa. Sairauden takia viljaton ja maidoton ruokavalio, joka tulee kalliimmaksi. En nyt viitsi enempää avata mihin kaikkeen välttämättömään sitä rahaa menee, mutta esim maksan kaiken liikkumiseni itse.
En juo, polta, ei mitään televisiopalveluja koska en edes katso tv:tä.
Ei ole tällä hetkellä mitään, mistä karsia. Elän ihan kädestä suuhun, vuosikausia jo.
Joten, älähän satuile.
Joo, itse työkyvyttömyyseläkkeellä. Pitäisi olla gluteeniton, laktoositon ruokavalio, mutta näillä tuloilla on vaan pakko ottaa riski ja ostaa halpaa höttöä.
Vatsa kuralla ja kipeä, väsyttää koko ajsn, mutta onpahan jotain syötävää.
Et ole tosissasi! Mikset tee vaikka perunaa ja kastiketta ja keitettyjä porkkanoita tai vastaavaa? Ehkä leipää ja leivonnaisia tai muuta höttöä ei kannata syödä, kalliimpaa sekin on. Saat syyttää oireistasi vain huonoa asennettasi ja laiskuuttasi. On miljoonia halpoja ja ravitsevia ruokia jotka voi valmistaa ilman gluteenia ja maitoa!
Muistan ku vietiin astioita kirpputorille myyntiin: oli aivan siistejä ja ehjiä "sekalaista englantilaista posliinia" olevia kuppeja 0,50 € kappale, ja sitten Arabian Uhtuaa myytiin vajaalla kympillä (tosi ruma sarja, mutta vanhaa Arabiaa, juu know).
No ne Arabiat pöllittiin, muut ei kelvannu halvalla eikä pöllittynä.
Meni varmaan tarpeeseen. Hätä ja pula ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
- kaupassa töissä
Ne on ne näkyvät jotka jää kiinni. Varastaminen on lisääntynyt koska itsepalvelukassoilla se on niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Raamatussahan tuo on katsottu jopa sallituksi toiminnaksi jos nälkä uhkaa eikä ole laillista keinoa hankkia sitä ravintoa.
Mutta ei lue "älä näpistä". Varkaudeksi menee vasta 500 euron jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Kanta-asiakkaana katson että olen ansainnut vähän bonusta!
Juurikin näin! Bonusten ostovoima on heikentynyt, joten ihan oikein että leijonaemona pidät huolta perheesi hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies laskee yhteen tavaroiden yhteishinnan ennen kassalle menoa ja olla pidetty se aina alle 500 €.
olen ollut kaupassa töissä joskus nuorenpana.
tyypillisiä tilanteita.
varakas rouva on kleptomaani eli ei voi mitään impulsseille.aviomies maksoi jälkikäteen varastetut tuotteet ettei mene asia poliisille.
teinit ja kleptomania. nauretaan ja varastetaan sipsipussi.luotetaan alaikäisyyteen rikoksissa.
sekaisin olevat alkoholistit ja narkomaanit,eivät peittele kovin hyvin varkauksia jäävät kiinni ja sit alkaa selitys, jossa kaikki on kaupan syytä.
etniset ryhmät, joissa moraali valtavirrasta poikkeava.
muistisairaat vanhukset.eivät ole pahantahtoisia, mutta sekavuutta on arjessa.poliisi palauttaa kotiin tai hoitokotiiin.
pienet lapset ei ymmärrä kaupas käyntiä,syövöt hyllystä jotain.
paljon on nuorissa kapinointia ja raamatun opetusta ei ole eli ,ei tiedetä mikä oikein ja mikä väärin.näkyy rikostilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies laskee yhteen tavaroiden yhteishinnan ennen kassalle menoa ja olla pidetty se aina alle 500 €.
Yleensä lasten haalareihin mahtuu n. 200 € tavarat. Välillä käydään autolla tyhjentämässä ja sitten vaan naapurikauppaan asioimaan.
Vartijat kyttäävät minua aina kun hai laivaa kun näytän hieman boheemilta vaikka en koskaan pölli mitään.
Naurattaa se miten pinnallisia johtopäätöksiä ihmiset tekevät ulkonäöstä.
Jos joku päättää oikeasti alkaa varkaaksi, niin ei kukaan ole niin idiootti silloin että näyttäisi varkaalta, persoonalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vaan, varkaat. Kohta joutuu jonottelemaan aina kassalle, kun ip-kassat suljetaan. Tykkään kun niihin ei yleensä ole jonoa.
Kassalle jnottaminen on se paras hetki kun tietää että on satojen eurojen meikit ja hajuvedet piilossa ja maksaa parin kympin ostokset ja samalla valittelee hintojen nousua.
Pässi. Jos kaikki joita kalliit hinnat närästävät, perustaisivat kaupan, olisi kauppoja joka nurkalla rivissä.