Helsingin Sanomat: Varastelu räjähtänyt käsiin kaupoissa
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009523864.html
Suurin osa viedyistä tuotteista on ruokaa. Ihmiset siis vievät nälkäänsä. Vieläkö pitäisi leikata että sinne aletaan murtautumaan aukioloaikojen ulkopuolella tai vartijat joutuvat kohtaamaan ties mitä asetta ja astaloa nälkäisiltä 10 euron tuntipalkalla?
Inflaatio iskee kaikista kovimmin niihin jotka ovat jo muutenkin eläneet sillä halvimmalla X-tralla ja Pirkalla. Nyt kun nämäkin tuotteet ovat 100-300% kalliimpia kuin vuosi sitten eikä leipäjonoihinkaan tule enää paljoa tavaraa (kaikki punalaputettu menee nyt kaupaksi), millä pitäisi elää?
Toistaiseksi ei ole kuulunut oikeistolta mitään muuta ratkaisua kuin "mee töihin " - palkkatöihin ei noin vain mennä, ja vaikka sellaisen saa, se voi taloudellisesti rokottaa ensisijaista tukea siten ettet saa euroakaan enempää käteen!
Kommentit (188)
Kaupat luulivat säästävänsä, kun ulkoistavat myyjäntyöt asiakkaille. Toisin kävi.
Kaikenlisäksi työelämä on mennyt ihan mahdottomaksi, ainakin meillä varhaiskasvatuksessa, mutta kuullut samaa kyllä muiltakin aloilta: Ihmiset jotka käy töissä eivät jaksa sitä pyöritystä, työnantajat vetää homman niin tiukille, että kaikki mehut menee töissä.
Sitten samalla ihmetellään syntyyvyyden alhaisuutta (no ei kai kukaan nyt lapsia jaksa kun pitää töissäkin käydä).
Parhaiten tuntuu töissä jaksavan eläkeläiset, jotka käy yhden päivän tekemässä sillointällöin ja vähän vasemmalla kädellä.
Mukava tietää että tämäkin tragedia on lopultakin julkisessa keskustelussa. On jo vähintään 5 vuotta ollut selvää että varastelu on paitsi järkyttävän yleistä, siitä ei myöskään tule varkaalle mitään seuraamuksia.
Kyvykkäät nuoret tekevät työuransa ulkomailla ja jäävät sinne koska elintaso.
Varakkaat eläkeläiset muuttavat hekin ulkomaille ja jäävät sinne koska elintaso.
Suomi romahtaa kehitysmaaksi jonka keskiluokka ja sitä alemmat alkavat etsimään töitä ja asuntoa Virosta.
En voi muuta sanoa kuin että hv. Kenenkään ei suomessa tarvitse ruokaa varastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tosiaan on narkit ja juopot, jotka sitä ruokaa oikein parasta valikoiden varastaa, ja vielä juomat siihen päälle 🙄
- kaupassa töissäJohtuiskohan siitä että kukaan ei edes epäile sitä siististi pukeutunutta perheenäitiä tai vanhaa pappaa joka juttelee mukavia kassalla.
Entisenä kassatyöntekijänä voin sanoa, että olen käräyttänyt useammankin ns. viattoman näköisen henkilön varastamisesta.
On tietysti valvontakamerat, mutta työpaikkani kassoilta näki hyvin myymälän eri kohtiin ja niin vaan sinne taskuihin ja takin sisään meni varkailla kaikenlaista, varsinkin lihaa ja alkoholia. Jotkut ihmettelivät, miten heidät oli havaittu varastamasta. No, sitä sopi pohtia.
Kunpa muutkin myyjät tajuaisivat, että me köyhän näköiset resupekat, jotka emme ole mitään narkkareita, emme yleensä varastele. Teinit, narkit ym rikolliset sekä muodikkaat materian perässä juoksijat varastelee eniten. Ärsyttää, kun joku kyttää vain siksi, että mulla on kirppisvaatteet päällä ja leikkaamaton tukka.
jos on köyhä niin voi pyytää apua tutuilta tai käydä kirkon diakoniatyöntekijältä, ruoka apua ja apua laskuihin.ylpeys voi olla vähän kärsiny ,kun joutuu pyytään apua. ymmärrän että on tilanteita, että jos ei saa apua, joutuu varastaan ahdingossa ruokaa.
en ole ruokajonos käyviä nähnyt, ikinä rikoshommissa.köyhät yleensä kärsii hiljaa kotona.
suomessakin voi nähdä nälkää varsinkin syrjäisissä paikoissa ,joissa ei ole ruokajakoja.
Poliitikkopäättäjät ovat enimmäkseen vieraantuneet tästä yhteiskunnasta. Elävät jossain toisessa maailmassa. Minne köyhät ei kuulu
Meillä Lähi-Alepassa pikkukundit iältään jotain 10 ja 13 vuoden välillä yrittävät jatkuvasti pölliä limuja, karkkeja, sipsejä, paistopistetuotteita ja vastaavaa itsepalvelukassoilta. Ei ne kakarat sitä nälkäänsä tee.
Yle vois aloittaa käräytä miljoona myymälävarasta kampanjan
Häpeä on voimakas tunne, joka on voimakas suomalaisessa kulttuurissa. Ei ehkä ihan japanin tasoa, mutta kuminkin..
Mielestäni voitaisiin tehdä lakimuutos, että varkauteen tai näpistykseen toistuvasti syyllistyvien henkilöiden kuvat julkaistaisiin jossain verkkosivulla.
Toki siellä voitaisiin julkaista myös vakavien rikosten tekijöiden kuvat, esim. seksuaalirikollisten kuvat (kuten USA:ssa)
Vierailija kirjoitti:
Meillä Lähi-Alepassa pikkukundit iältään jotain 10 ja 13 vuoden välillä yrittävät jatkuvasti pölliä limuja, karkkeja, sipsejä, paistopistetuotteita ja vastaavaa itsepalvelukassoilta. Ei ne kakarat sitä nälkäänsä tee.
Siitä alkaa helposti näpistelyn kierre. Se adrenaaliinin tunne on koukuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne tosiaan on narkit ja juopot, jotka sitä ruokaa oikein parasta valikoiden varastaa, ja vielä juomat siihen päälle 🙄
- kaupassa töissäJohtuiskohan siitä että kukaan ei edes epäile sitä siististi pukeutunutta perheenäitiä tai vanhaa pappaa joka juttelee mukavia kassalla.
Entisenä kassatyöntekijänä voin sanoa, että olen käräyttänyt useammankin ns. viattoman näköisen henkilön varastamisesta.
On tietysti valvontakamerat, mutta työpaikkani kassoilta näki hyvin myymälän eri kohtiin ja niin vaan sinne taskuihin ja takin sisään meni varkailla kaikenlaista, varsinkin lihaa ja alkoholia. Jotkut ihmettelivät, miten heidät oli havaittu varastamasta. No, sitä sopi pohtia.Kunpa muutkin myyjät tajuaisivat, että me köyhän näköiset resupekat, jotka emme ole mitään narkkareita, emme yleensä varastele. Teinit, narkit ym rikolliset sekä muodikkaat materian perässä juoksijat varastelee eniten. Ärsyttää, kun joku kyttää vain siksi, että mulla on kirppisvaatteet päällä ja leikkaamaton tukka.
Älä ota henkilökohtaisesti. Kyllä ne tarkkailevat ihan kaikkia. Miksi kiinnität asiaan edes huomiota? Miksi siis vaivaat asialla päätäsi?
Anna heidän tehdä vaan työtänsä, ja eihän sinulla ole mitään salattavaa?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei saa ahneita kauppiaita kuriin. Mikä heillä on vielä syynä korottaa hintoja kun aiemmin vetosivat korkeaan sähkön hintaan mutta se ei enää käy syyksi.
Sähkön hinta ei ollut pääasiallinen syy vaan nämä myymälävarkaiden aiheuttamat tappiot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä kirjoitti:
Ei ne varkaat koskaan maksa takas ja jos joutuu oikeuteen niin kulut menee ulosottoon.
Olen itse varastellut ja kyllä ne tuomioistuimen sakot menevät muuntorangaistukseen jos ei maksa. Toki voi maksusuunnitelman tehdä, mutta niille annetaan maks. 12-18kk maksuaikaa.
Poliisin antamilla sakoilla voi edelleen heittää vesilintua, mutta siksi moni kauppa kuten Motonet sanookin jo ovella että viemme näpistystapaukset käräjäoikeuteen. Eli poliisi ei mitään sakota, käy vaan kirjaamassa rikosilmoituksen siellä vartijan kopissa ja kysyy kaupalta vaatiko rangaistusta.Itse pitää miettiä, kuinka monta kiinnijäämiskertaa on hyväksyttävä määrä jotta hommassa on mitään tolkkua. Jos ei taidot riitä ja jää useampia kertoja vuodessa kiinni, ei hommassa ole järkeä.
Paitsi jos on valmis lusimaan muutaman päivän pois niitä sakkoja, esim. 16 päiväsakkoa voi lusia pois neljässä päivässä uuden lain turvin. Jos ei haittaa viettää vankilassa muutamia öitä silloin tällöin, niin seuraamuksia ei periaatteessa ole.
Itse en halua linnassa lusia. Itse olen aina kiinnijäädessä tehnyt maksusuunnitelman ja maksanut sakot.
Mietin, että eikös kunnon rosvo mene vankilaan, vasta kun väkisin viedään pidätyksen yhteydessä. Muuten ei vapaaehtoisesti mene. Pääsee vähemmällä myös, kun ei omilla kyydeillä tarvitse vankilaan mennä.
Kunnia kai se on teilläkin, kunnon rikollisilla. Että sentään ei olla mitään pikkutekijöitä!
näpistelyä ei voi mitenkään puolustaa, varastamista se on
Ei normi ihminen näpistä eikä varasta
Poikani kertoi että nykynuorisolla on muotia varastaa meikit ja ihonhoitotuotteet, vaikka olisi periaatteessa varaa niistä maksaakin.
Jokin villitys, ja ilmeisesti varsinkin nuorilla naisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tietysti valvontakamerat, mutta työpaikkani kassoilta näki hyvin myymälän eri kohtiin ja niin vaan sinne taskuihin ja takin sisään meni varkailla kaikenlaista, varsinkin lihaa ja alkoholia. Jotkut ihmettelivät, miten heidät oli havaittu varastamasta. No, sitä sopi pohtia.Kunpa muutkin myyjät tajuaisivat, että me köyhän näköiset resupekat, jotka emme ole mitään narkkareita, emme yleensä varastele. Teinit, narkit ym rikolliset sekä muodikkaat materian perässä juoksijat varastelee eniten. Ärsyttää, kun joku kyttää vain siksi, että mulla on kirppisvaatteet päällä ja leikkaamaton tukka.
Älä ota henkilökohtaisesti. Kyllä ne tarkkailevat ihan kaikkia. Miksi kiinnität asiaan edes huomiota? Miksi siis vaivaat asialla päätäsi?
Anna heidän tehdä vaan työtänsä, ja eihän sinulla ole mitään salattavaa?
En ole huomannut, tarkkaillaanko minua. Keskityn tekemään ostokseni, sitten maksan ne kassalla ja lähden kotiin.
Kuka pälyilee kaupassa ympäriinsä, kyttääkö joku mahdollisesti häntä? Johan siinä näyttääkin epäilyttävältä.
Eiköhän se ole miljonäärikauppias joka siellä kaupassa varastaa mielikuvitussotahintoineen. Eikä sitä edes kukaan ota kiinni.
Miten nollasta mahdollisesta työpaikasta voi muka vielä vähentää entisestään?