Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kolumni: Miksei kukaan vaadi ruikuttavaa keskiluokkaa ottamaan itseään niskasta kiinni?

Vierailija
17.04.2023 |

https://yle.fi/a/74-20026802

Eipä kolumnisti paljon sääliä tuntenut keskiluokkaa kohtaan joka taistelee hintojen ja korkojen nousun kanssa.

Kommentit (1109)

Vierailija
401/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset on ihan hel..... pihejä. Ei raaskita käyttää palveluja vaikka olisi varaa. Mun isovanhemmilta jäi perintönä 600 000€, ei raaskittu edes kahvilassa käydä.

Kiva perillisille.

Mun ukko on köyhästä perheestä lähtöisin. Ja voi että se jaksaa pihistää. Ihan kaikesta. Jokaisen pahvisen rasian pesee ja en tiiä mihin hitokseen se niitä kerää.

Rikkinäisellä aluspaidalla ja puhkikuluneilla sukilla kituuttaa menemään. Juoksee mun perässä kaupassa ja puhkuu: liian kallis, liian kallis. En syö kun liian kallis.

Eikö hän tiedä että kääriliinoissa ei ole taskuja ?

Hän on sairas ja tuo hamstraaminen on osa sitä. Ei se ole enää valinta, vaan sairauden määräämä asia. Hän tarvitsisi apua. On eri asia kulutella maltillisesti kuin olla sairaalloinen ja kerätä asunto täyteen kaikenlaista paskaa kuten pestyjä jugurttipurkkeja.

Vierailija
402/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tottunut tiettyyn elintasoon, johon kuuluu ulkona syöminen, ulkomaanmatkat, merkkivaatteet, kalliit harrastukset, Ok-talo ja kaksi autoa niin kyllä se kirvelee kun joutuukin niistä luopumaan/vähentämään.

No nämähän on haluttua työvoimaa ulkomailla, saavat paremmat palkat ja edut. Ovat kielitaitoistakin porukkaa. Lähtevät samalla tavalla ulkomaille hommiin kuin Sipilän Kikyn aikaan ja sinne menetettiin myös minun työpaikan parhaat keskiluokkaa olevat huippuasiantuntijat kun eivät palanneetkaan enää Suomeen. Niiden tilalle otettiin tänne ulkomaalaisia säheltämään ja palvelut asiakkaille päin huononivat, menetettiin voittoa kolmanneksella. Vaihdoin sitten työpaikkaa itsekin, toki pysyin Suomessa mutta mikään ei estä meidän perhettä lähtemästä jos tämä Suomi menee kehitysmaasuuntaan tai kommunismiin jossa kukaan ei saisi omistaa mitään.

Miksi Suomi otti viime vuonna miljardeja velkaa ja pisti ne Afrikan kehitysapuun?

Sitten joku puolue toi sieltä tänne väkeä yksityiskoneella. Viisasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallion kuplassa elävä itsekeskeinen 30 + joka ei mitä ilmeisemmin ymmärrä perheellisen elämästä yhtään mitään. Voi tuhlata itseensä mielin määrin, illallisiin ja harrastuksiinsa. Helppo heristellä sormella ja arvostella muita.

Ei tarvi enää ihmetellä miksei ihmiset hanki lapsia tässä maassa. Jos ei ole enää rahaa kuin perusasioihin elämässä, joku Tuija tulee kertomaan kuinka on oma valinta ja pitää lopettaa valittaminen.

Lapsetko ne vaativat veneen, hienot autot, kesämökin, merkkivaatteet ja ulkomaanmatkat monta kertaa vuodessa?

Alempaan keskiluokkaan kuuluu jo alle 3000 bruttona tienaava. Luuletko tosiaan, että siitä jää rahaa hienon talon lisäksi veneeseen, hienoihin autoihin, kesämökkiin ym. mainitsemiisi asioihin?

Vierailija
404/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ruoan hinnannousu ei kylläkään johdu mistään Ukrainasta, vaan

ihan kahden monopoliasemassa olevan kauppaketjun ahneudesta.

Vaaleissa ei sanottu halaistua sanaa asiasta, koska poliitikot istuvat

näiden kauppaketjujen hallituksissa jne.

Vierailija
405/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tiennytkään, miten paljon pienituloiset, tuolla elävät ihmiset kadehtivat keskiluokkaa, joka kaiken lisäksi maksaa sossun tuilla elävien elämän.

Keskiluokkaa ovat mm. sairaanhoitajat ja opettajat. Heidän elinkustannuksensa ovat kallistuneet siinä missä muidenkin,mutta he eivät saisi mitään valittaa, vaikka rahasta on tiukkaa.

Av ei petä koskaan. Täynnä myrkyllisen kateellisia ihmisiä.

Vierailija
406/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne samat kaksi ketjua vastuussa siis koko Euroopan tai oikeammin maailman ruuan hinnannoususta? Kylläpä on vaikutusvaltaisia yrityksiä maassamme!

Vierailija
407/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokan ei tule uhrautua enää yhtään enempää. Veroparatiisifirmat (etenkin terveydenhuoltoalalla) ja ylikansalliset digifirmat kuriin sekä Suomessa että kansainvälisesti! Sieltä löytyy ne kansantaloudesta katoavat miljardit.

Vierailija
408/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole tiennytkään, miten paljon pienituloiset, tuolla elävät ihmiset kadehtivat keskiluokkaa, joka kaiken lisäksi maksaa sossun tuilla elävien elämän.

Keskiluokkaa ovat mm. sairaanhoitajat ja opettajat. Heidän elinkustannuksensa ovat kallistuneet siinä missä muidenkin,mutta he eivät saisi mitään valittaa, vaikka rahasta on tiukkaa.

Alle 4k tuloilla ollaan vielä vahvasti saamapuolella. Ne 25% parhaiten ansaitsevaa maksaa käytännössä koko lystin

Vierailija
409/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin keskiluokka! Huomio! Rasvatkaa uranuksenne! Kohta alkaa RKP-KOK politiikka ja tästä oli esi makua pyllymurossa, mitä on pakko saada lisää RKP mielestä.

Vierailija
410/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 4k tuloilla ollaan vielä vahvasti saamapuolella. Ne 25% parhaiten ansaitsevaa maksaa käytännössä koko lystin

No ei se kyllä ihan noinkaan oo.

Se riippuu ihan siitä paljonko kuluttaa yhteiskunnan palveluja. Mä en käytännös käytä muutaku autoteitä nii ei autoteiden käyttö maksa tonnia kuussa mun osalta yhteiskunnalle.

Vierailija
411/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin epäillyt. Kauppojen hintoja piti nostaa myös energian eli sähkönhinta ja polttoaineen hinta. Eli kuka täällä nyt vetää retkuun koko kansaa ja rahastaa mielin määrin? En itse jaksa selvittää, mutta eiköhän joku tiedä. Luulen, että koko sähkökriisi oli liioiteltu juttu ja siitä seurannut hintojen nousu. Sama polttoaineen hinnoissa. Ja kaupat nosti hintoja kun vetosi tämmöisiin syihin.

Vierailija
412/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 5,5 miljoonaa ihmistä, joista työikäisiä (18-65 v) on 3,3 miljoonaa, joista 2,6 miljoonaa on töissä. Eli tämän 2,6 miljoonan porukan pitäisi elättää eläkeläiset, lapset ja nuoret, työttömät, työkyvyttömät jne jne.

Samaan aikaan hyvätuloisimpaan 10 % joukkoon pääsee 5400 euron kuukausituloilla.... 

Koittakaa nyt miettiä tätä yhtälöä, Suomi on oikeasti köyhä maa.

Itse haluaisin tietää, että kuinka iso prosenttiosuus noista yli 5400 euroa tienaavista on itse asiassa julkisella sektorilla töissä? Eli kuinka iso osuus noistakin palkoista on meidän muiden maksettava. Uusilla hyvinvointialueilla esim. on paljon kovapalkkaisia hallinnollisia johtajia ja päälliköitä, kovapalkkaisista valtion virkamiehistä puhumattakaan.

Valtion töistä on paljon eläköidytty nuorina kovilla eläkkeillä, siellä löytyy 4000 euron eläkeläisiä jotka me myös elätämme koska valtion eläkkeitä ei ole juuri rahastoitu. Tästä ryhmästä löytyy mielestäni myös kaikista kovimmat demarit :)

Osa on osa ei. Rikkaat omistaa kolmanneksen kaikesta varallisuudesta ja nyt ei todellakaan puhuta mistään muutaman tuhannen euron kuukausituloista. Tässä pari juttua, lue ja ihmettele. Googlella löytyy lisää.

https://www.salkunrakentaja.fi/2019/07/yksityinen-varallisuus/

https://www.talouselama.fi/uutiset/suomessa-on-nyt-100-ultrarikasta-mut…

Mutta joo, köyhiltä ja keskituloisiltahan se on vietävä, vaikka inflaatio ym. on köyhdyttänyt heitä jo valmiiksi toisin kuin rikkaita, joiden varallisuus on vain kasvanut.

Niin on olemassa kahdenlaista rahaa. On rahaa, jonka ihminen tekee itse palkkanaan tai sijoituksillaan. Ja on rahaa, jonka ihminen saa toisilta ihmisiltä sosiaalietuuksina. Niiltä ihmisiltä, jotka tekevät itse rahansa siirretään rahaa väkisin niille ihmisille, jotka eivät reppanuuttaan tai laiskuuttaan itse sitä rahaa itselleen saa aikaan. Ensimmäisen ryhmän rahaa verotetaan, muuten se on heidän omaansa. Jälkimmäisen ryhmän rahaa säätelee se paljonko ensimmäinen ryhmä on halukas heille antamaan. 

Niinkö? Missäs se tällainen paikka on, jossa tehdään itse rahaa? Nythän kuvaat aivan kuin kyse olisi jostain muusta ja muista irrallaan olevasta toiminnasta. Voi kuule kun kaikki vaikuttaa kaikkeen ja jokainen meistä on osa tätä kokonaisuutta. Rikkaat eivät siis toimi umpiossa yksin ja muista erillään, vaan käyttävät muita/saavat apua muilta sekä ympäröivää yhteiskuntaa rikastumiseensa. Aikojen saatossa on vaan taas alkanut käydä niin, että kuilu eri ryhmien välillä on alkanut kasvaa, kun se aiemmin tasoittui, kuten normaalia ja reilua on, sillä kaikki me olemme osa kokonaisuutta. Näin ollen tarvitaan taas mekanismeja, joilla tasata tilannetta ja totta kai kohtuullisesti eli ei kyse ole siitä, että kohtuuttomasti viedään. Sivistynyt ja fiksu ihminen ymmärtää nämä asiat, mutta tyhmempien on valitettavasti koettava itse eikä historiasta ole opittu koskaan yhtään mitään.

Millä tavoin sosiaalituilla elävä on osa kokonaisuutta muuten kuin viemällä toisten ansaitsemia resursseja?

Nämähän ovat pohjimmiltaan arvokysymyksiä. Pohjoismaisen sosiaaliturvan idea on se, että yhteisistä vetovaroista tuetaan niitäkin, jotka eivät itse kykene itseään työllään elättämään. Se on inhimillistä. Mikäli ihmisarvoisen elämän takaaminen myös itsestään huolehtimaan kykenemättömille on omien moraalikäsitysten vastaista (köyhäintalot saati asunnottomuus eivät ole ihmisarvon mukaista elämää), on maailmassa paljon sellaisiakin maita joissa systeemi on toisenlainen. Suomesta on ihan mahdollista muuttaa pois jos köyhäintalot ja katukerjäläiset kuvaavat omaa käsitystä ideaaliyhteiskunnasta paremmin kuin meikäläinen systeemi. Se vain kannattaa muistaa, että siellä on sitten itsekin oman onnensa nojassa jos jotain sattuu.

Eri

Tässä on nyt reilusti kolmattakymmentä sivua solvattu, ilkuttu ja ilkeilty keskiluokalle, koska keskiluokkakin kehtaa avata suunsa ja kertoa, että on ollut rahasta tiukkaa. Ja sitten tullaan perustelemaan ne omat oikeudet keskiluokan rahoihin inhimillisyydellä. On jengillä pokkaa olla röyhkeitä.

Vierailija
413/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän perheellä ainakaan ole keskiluokkaisena varaa mihinkään ulkomaanmatkoihin ja mökkeihin, taas niputetaan koko keskiluokka samaan kastiin niiden perusteella jotka elää yli varojensa. Suurin osa tuskin elää mitään luksuselämää varsinkin jos on lapsia, kyllä ne rahat menee ihan perusasioihin.

Vierailija
414/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiset ovat valtion talouden selkäranka. Kuka ne työttömyystuet, asumistuet ja eläkkeet maksavat, ei ainakaan työttömät itse. Vapaaehtoisesti työttömät pitäisi saada kuriin. Samoin kaikki taiteilijat ja kirjailijat, jotka eivät saa teoksiaan kaupaksi, mutta kun on palava tarve luoda. Valtion tuella tietenkin. Luoda voi vapaa-ajallakin omalla kustannuksella, kun ensin on tehnyt päivätyön, josta maksetaan oikeaa palkkaa.

Vierailija
415/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin epäillyt. Kauppojen hintoja piti nostaa myös energian eli sähkönhinta ja polttoaineen hinta. Eli kuka täällä nyt vetää retkuun koko kansaa ja rahastaa mielin määrin? En itse jaksa selvittää, mutta eiköhän joku tiedä. Luulen, että koko sähkökriisi oli liioiteltu juttu ja siitä seurannut hintojen nousu. Sama polttoaineen hinnoissa. Ja kaupat nosti hintoja kun vetosi tämmöisiin syihin.

Oikeastiko uskot tuon väitteen sillä perusteella että joku nettilänkyttäjä hokee sitä joka puolella (huvikseen? poliittisista syistä?).

Koittakaa nyt jo pikkuhiljaa herätä älkääkä olko joka hokeman vietävissä. Koskee myös mediaa. 

Vierailija
416/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallion kuplassa elävä itsekeskeinen 30 + joka ei mitä ilmeisemmin ymmärrä perheellisen elämästä yhtään mitään. Voi tuhlata itseensä mielin määrin, illallisiin ja harrastuksiinsa. Helppo heristellä sormella ja arvostella muita.

Ei tarvi enää ihmetellä miksei ihmiset hanki lapsia tässä maassa. Jos ei ole enää rahaa kuin perusasioihin elämässä, joku Tuija tulee kertomaan kuinka on oma valinta ja pitää lopettaa valittaminen.

Tämähän se juuri on. Olen lapseton ja pärjään hyvin tyytyväisenä pienillä tuloilla, mutta peli hajoaisi heti, jos tulisi lapsi. En todellakaan haluaisi pakottaa lastani mihinkään ainaiseen "ei me voida" -elämään. Plus että olen saanut jo itse kokea yltäkyllin sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tason kulutusta, se lapsi ei.

Ja omien nuoruuskokemusteni mukaan ne lapset, joiden vanhemmat olivat vasemmistolaisia kulutusvastaisia (joiden kotona ei ollut mitään kivaa syötävää) mielellään ruinasivat toisten kodeissa jäätelöauton jätskejä. Ei se niin kaunista katsottavaa ole se jyrkkä pihistely perheessä. Lapsettomalla ihan OK ja hyväkin.

Vierailija
417/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tottunut tiettyyn elintasoon, johon kuuluu ulkona syöminen, ulkomaanmatkat, merkkivaatteet, kalliit harrastukset, Ok-talo ja kaksi autoa niin kyllä se kirvelee kun joutuukin niistä luopumaan/vähentämään.

Ja toisia pommitetaan ja tapetaan tuossa melkein naapurissa. Toimittaja on aivan oikeassa, suomalainen keskiluokka on pilalle hemmoteltua!

Vierailija
418/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki turhan valittajat on aikaisempien sukupolvien valmiiksi rakentaman yhteiskunnan, selvästikin liian hyvinvoivia, pienen pieniä porsaita.

Ei oikeasti millään pahalla! Tuo nyt vain on se totuus ettei tämän päivän keskiluokalla joiden nettopalkka on 4500€- 8500€ välillä ole mitään oikeata syytä valittaa. Omat valinnat ovat saattaneet vetää tiukille, mutta joskus tulee takkiin. Sitä on elämä.

Taloudellisesti takkiin on tullut aikaisemmillakin sukupolvilla ja osalla heistä todella paljon rankemmin mitä te tulette tod näk ikinä kohtaamaan. Joten malttia näihin valituksiin, kiitos.

Mitä se Petteri Orpo ja Sauli Niinistö just muutama päivä sitten puhui. Aivan niin, keneltäkään ei vaadita liikoja ja nyt on sellaiset ajat että täytyy vähän tinkiä.

Sen sijaan alempi keskiluokka on jo tässä vaiheessa oikeasti monet tosi tiukilla mm köyhillä vanhuksilla, joilla paljon lääke- ja hoitokuluja, nyt puhumattakaan.

Monet nuoret eivät edes saa töitä vaikka olisi korkea koulutus. Miltähän heistä mahtaa tuntua kun uraputkeen päässet ruikuttaa?

On monia rytmiä tässä meidän Suomessamme. Kukaan ei ole täällä muiden yläpuolella.

Tiedoksesi että keskiluokkaan kuuluu, kun nettotulot ovat runsas 2000 euroa kuukaudessa.

Nuo mainitsemasi 4500-8500 nettotulot ovat Suomen kaikkein rikkaimman desiilin kuukaisituloja, eivät keskiluokkaa, jota kolumni koski.

Minusta on paksua syyllistää esim 2500 nettotuloilla olevaa koulutettua työssäköyvää siitä, jos hän valittaa elinkustannusten nousua.

Sossupummi toki puree häntä ruokkivaa kättä ihan vaan kateudesta.

Vierailija
419/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokan ei tule uhrautua enää yhtään enempää. Veroparatiisifirmat (etenkin terveydenhuoltoalalla) ja ylikansalliset digifirmat kuriin sekä Suomessa että kansainvälisesti! Sieltä löytyy ne kansantaloudesta katoavat miljardit.

Huoh, ei löydy vaan ne löytyy siitä ettei riittävän suuri osa kansasta ole (yksityisen sektorin) palkkatyössä ja saa palkkaa vaan saa jotain sosiaalitukiaisia sen sijaan. Eli maahan lisää firmoja, lisää menestystä ja lisää vaurastumista niin ei tarvitse riidellä siitä keneltä pitää kieltää eniten oman rahan käyttöä.

Ja sori mutta taas kerran mainitsen jo etukäteen ettei tuo ongelma korjaannu millään työttömän aktivointikikalla kun niitä työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Selkiskö?

Sinipunahallitus ja demarit suomeen työpaikkoja luomaan? Rofl. Jos hallituksessa on demarit niin voi unohtaa kaikki parannukset tuolla alueella. 

Vierailija
420/1109 |
17.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kyllä ihan noinkaan oo.

Se riippuu ihan siitä paljonko kuluttaa yhteiskunnan palveluja. Mä en käytännös käytä muutaku autoteitä nii ei autoteiden käyttö maksa tonnia kuussa mun osalta yhteiskunnalle.

Päiväkoti, koulutus, terveydenhoito syntymästäsi asti josta maksat aivan murto-osan ellet saa palveluja ilmaiseksi. jne jne jne. Kun käyt hammaslääkärissä niin yhteiskunta maksaa suurimman osan. Vaikka et ehkä juuri nyt käytä koko rahalla palveluja niin olet käyttänyt jo aiemman elämäsi aikana ennakkoon runsaasti ja myöhemmin kun sairastelet vanhempana niin käytät todella runsaasti. Esimerkiksi yksi päivä sairaalan vuodeosastolla ja kustannus yli 300 euroa vaikka maksaa käyttäjälle murto-osan. Teho-osastolla puhutaankin jo tuhansista euroista vuorokausihinnoista.

Esimerkkejä koulutuksen kustannuksista

Koulutus Sinä maksat Yhteiskunta maksaa (€) 2021

Esiopetus   Et mitään       6713 /vuosi

Peruskoulu  Et mitään    9975 /vuosi