Itsekkäät isovanhemmat avuntarvitsijoina
Me ei saatu pikkulapsiaikana minkäänlaista apua isovanhemmilta, ei ole päästy mihinkään kahdestaan ilman lapsia kertaakaan. Ei apua kun väsytti valvomisten vuoksi hirveän paljon, yksin piti pärjätä, kun hyväkuntoiset isovanhemmat halusi elää vain itselleen. Nyt sitten on lapset kasvaneet isoiksi eivätkä innostu käymään mummoloissa kun ne isovanhemmat on vähän etäisiksi jääneet. Isovanhemmat on alkaneet nyt kyselemään että olisi kiva kun tulisitte kylään ja että meidän pitäisi alkaa heille omaishoitajiksi. Ryhtyisittekö te?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomesta muutettiin aikanaan Ruotsiin, Amerikkaan ja Australiaan sankoin joukoin, toitä paiskimaan, eikä sekään estänyt pitämästä yhteyttä. Posti kulki ja puhelin toimi.
Jokaisen kuuluukin hoitaa perheensä ja lapsensa, jokainen vuorollaan. Vanhusten huolenpito kuuluu sivistykseen, pidetäänhän elukoistakin huolta viimeiseen saakka. Tämän päivän vanhukselle jo pankkiasiat, samoin terveydenhoitoon liittyvät asiat tuottavat hankaluuksia, puhekinkin tökkii välillä ja salasana unohtuu. On julmaa, jos vanhus on aivan vieraiden hyväksikäyttäjien armoilla nykyajan vempaitten kanssa, jos läheisiä on..
Kaikilla ei valitettavasti ole. On hyvin palkitsevaa tukea ja auttaa jos vain voi, jokainen meistä on saanut varmasti apua itsekin.[/quote
Tässähän juuri ihmiset kertovat kipeistä kokemuksistaa kuinka eivät ole saaneet apua.
Muuten olen samaa mieltä kanssasi. En kuitenkaan ymmärrä niitä isovanhempia, jotka toteavat omansa jo hoitaneensa, eivätkä auta omia lapsiaan edes hädän hetkellä.
Ihan pakko kysyä, mihin nykyisin lapsiperheet tarvitset isovanhempien apua ja huolenpitoa, kun jokaisella lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon, vanhemmat voi töistä ottaa vapaata, jos lapsi sairastuu, kotitöitä helpottavat kodinkoneet, kaupan hyllyt notkuvat kertak.vaipoista ja eineksistä. Äitiysloma lähes vuoden ja toinen vanhempi voi olla kotona, kunnes lapsi täyttää 3 vuotta. Vanhempi voi tehdä lyhennettyä työpäivää, kunnes lapsi täyttää 12v. Ja tästä kaikesta maksetaan riihikuivaa rahaa perheelle ja päivähoitokin on lähes ilmaista. Työelämästä pitkät lomat, yli kuukauden ja palkalliset arkipyhävapaat.
Ja nämä oikeudet ja etuudet ovat koskeneet vain 50-tai 60-luvulla tai senjälkeen synnyttäneitä äitejä, eikä suuria ikäluokkia.Itse olen syntynyt 60-luvulla ja boomerien lapsi ja minut vietiin hoitoon 3kk kun äidiltäni olisi mennyt työpaikka alta, äiti ompeli vaatteet, perunat kasvatettiin kaupungin viljelypalstalla, asuttiin pienessä kaksiossa. Isovanhemmat asuivat 200km päässä, jotka olivat jo vanhoja ja sodassa traumaattisoituneet. Vanhemmat teki 6 pv työviikkoa ja vuosiloma kesällä pari viikkoa ja hoitopaikka vaihtuu usein, kun päiväkoteja oli vähän ja niihinkin vain pääsi sosiaalisin perustein. Lapsuuteni oli köyhää ja elämä niukkaa.
Ja tätä köyhyyttä ja niukkuutta jotkut täällä haikailevat ja kaipaavat ja nyt yhteiskunnan pitäisi tukea ja lisäksi vielä isovanhempien, erityisesti mummojen, mutta mikä on tämän päivien vanhempien vastuu omasta elämästään ja vastuistaan. Halutaan oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Lapsi saatetaan sysätä hoitoon isovanhemmille, mutta isovanhemmat eivät saa edes päättää mitä lapsi syö tai miten lasta kasvatetaan, sen oikeuden nykyään äiti haluaa pitää itselleen. Nykyään mamma tekisi rikos ilmoituksen, jos isovanhemmat antaisi piiskaa, niin kuin vielä 70-luvulla tehtiin.
Miksi veronmaksajat edes ylläpitävät ja maksavat yhteiskunnan tarjoamista lapsiperheiden eduista ja himmelistä, jos vastuu ja hoito kuuluisi isovanhemmille?
Aivan ja lisäisin vielä, että veronmaksajat kustantavat lasten harrastukset läppäritkin maksetaan, ettei kukaa koe olevansa erilainen. Puistoissa jaetaan kesäisin ilmaista ruokaa, ilmankos Suomi on korvia myöten veloissa.
Kunnon satuiluja. Mä en ole saanut koskaan mitään apua lasten kanssa enkä mitään tukea harrastuksiin tai läppäreihin. Normaali työssäkäyvä perhe ei saa yhtään mitään tukea lastensa elämään. Ja älkää nyt sönköttäkö päivähoidon subventiosta. Maksan veroja 4000e kuussa joten päivähoidonkin maksan itse.
Lasu-perheet on nitä joille maksetaan kaikki mutta ns normaalit itse itsensä elättävät perheet ei saa yhtään mitään.
Jokainen v. 2005 jälkeen syntynyt lapsi saa ilmaisen läppärin lukiossa ja ammattikouluun.
Ja joka vuosi valtionbudjetista ja Veikkaus Oy tuetaan lasten harrastuksia esum. taidetta ja urheilua. Ja päivähoito maksaa 300€, kun sen todelliset kulut ovat 900-1300€/kk.Juuri näin, kannattaa ottaa selvää asioista eikä leimata heti satuiluksi. Olen ihmetellyt mihin verovarat syydetään, lapset eivät osaa peruskoulun käytyään edes lukea tai laskea. Ja kun vastaavalle ministerille on esitetty kysymys, mistä tämä johtuu hän alkaa luettelemaan kuinka paljon lainattuja miljardeja on sinne ja tänne jaettu ja kuinka aioitaan jakaa lisää.
Osaavat lukea, mutta eivät ymmärrä lukemaansa sisältöä riittävästi. Sanavarasto on niin kapea, että hankaloittaa jo arjesta selviämistä.
https://yle.fi/a/3-8711651Kaikkea ei todellakaan voi saada, älylaitteita jotka hoitavat kaiken jopa seurustelun pienen lapsen kanssa ja samalla oppia puhumaan, lukemaan ja laskemaan. Nythän on vanhanaikaista ostaa tyhmiä kirjahyllyjä ja kirjoja niihin, vielä idioottimaisempaa pitää kirjoja esillä.
Kuulkokkeet korvilla juostaan pitkin metsiä äänikrijoja kuunnellen.
Kauppakeskusten käytävillä tyrkytetään ohikulkijoille ihania vanhoja kirjota ilmaiseksi. Vanhusten kuoltua tilataan roskalava, johon kaikki sullotaan heti pois silmistä, kirjahyllyt kirjoineen.
Minua ärsyttää kännykkä joka korjaa murresanani hullusti, jos en ole tarkkana.
Mitä lapsi oppii koulussa tietokoneen ääressä älykännykkä kädessä, ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää itsehyväiset isovanhemmat on tietysti miehen vanhemmat, jos ap on äityli. Kummasti siinä miniän anopissa on aina sitä karseaa vikaa 😬
Vanha sanonta; Mistä ne ikävät miniät tulee, kun meidän tytöt on niin mukavia.
Minulle outo sanonta.
Eiköhän kaikki ole vastavuoroista, sitä mitä annat saat jos rakastat poikaasi rakastat myös hänen valitsemiaan kumppaneita.
Vävyt ovat siis ihania, miniät se kaiken pahan alku ja juuri?
Edesmennyt äitini ei oikein koskaan pitänyt ainoan veljemme vaimosta, ei uudestakaan. Sodan kokenut pikkulotta äitimme toivoi pojasta tilan jatkajaa ja hänelle vanhuuden turvaa, johon kaupunkilaistyttä miniänä ei sopinut. Vei ainoa pojankin kaupunkiin. Eikö tämä kaikki ole jo historiaa ja karsea anoppi aika unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi omaishoitajaksi, mutta mitä väärää siinä on jos isovanhemmat toivoisivat enemmän yhteydenpitoa jatkossa? Ja hehän ovat omat lapsensa hoitaneet aikanaan, silläkö ei mitään arvoa vaan heidän tulisi olla vielä lastenlasten hoitoautomaattejakin? Ihan kiva jos isovanhemmat tykkäisi nähdä lapsia, mutta iäkkäät tuskin jaksaa hoitaa. Ehkä ovat halunneet hekin elää välillä ja tajunneet oman kuolevaisuuden. Mitä väärää on jos isovanhemmatkin haluaa joskus aikaa itselleen? Ja samaan aikaan aloittajan kaltaiset itkee kun ei itse saa aikaa itselleen?
Osallistuvat isovanhemmat on etuoikeus, ei automaatio. Mielestäni menee niin että jokainen hoitaa omat lapsensa ja vanhempansa, lapsenlapset ei siihen yhtälöön muuten "kuulu". Jos teitä ei kiinnosta omia vanhempia auttaa, älkää vanhana itkekö jos teidän omia lapsiakaan ei kiinnosta teitä auttaa. Ihan liikaa on nykyäideissä ja iseissä niitä joiden lapset käytännössä kasvattaa isovanhemmat ja hoitoapua ollaan jatkuvasti vailla.
Vanhemmat hoitavat omat vapaaehtoisesti hankkimansa lapset ja työnsä. Isovanhemmat järjestäköön asumisensa niin, että pärjäävät kunnallisen kotihoidon turvin.
No jos on epäempaattinen eikä omien vanhempien luona kiinnosta käydäkään, niin kyllä. Mitäpä sillä väliä että hoitivat omat lapsensa. Kannattaa muistaa myös kun itse on vanha, tällä palstalla on niin katkeraa ja kostonhimoista porukkaa, että tuskin sellaisia ne omat lapset ja lapsenlapset tulevat usein katsomaan.
On isovanhempia, joita ei kiinnosta yhtään omien aikuisten lastensa jaksaminen. Ilmeisesti iän myötä taannutaan ja meno on kuin uhmakkaalla teini-ikäisellä, joka ei kompromisseja tunne.
Nykypäivän työelämä vie viimeisetkin mehut... Sitten pitäisi kaikki muu aika käyttää isovanhempien avustamiseen.
En kuvittele hetkeäkään, että lapseni jäävät lapsuuden kotipaikkakunnalleen. Opiskelut ja työt vievät muualle, osan jopa ulkomaille.
40-luvulla syntyneet vanhempani eivät asuneet samalla paikkakunnalla omien vanhempiensa kanssa, eivätkä mieheni tai minun vanhempani asu meidän kanssa samalla paikkakunnalla.
Kyllähän on vähän niinkin että vanhana voi olla sen oman jaksamisen kanssa , jos on sairauksia ja ikää, ettei nyt tule mieleen olla huolissaan nelikymppisten jaksamisesta. Kyllä siinä iässä pitää jaksaa vielä hoitaa se perhe ja tehtävät jotka itse on valinnut.
Ne vanhemmat voi jättää auttamatta. Voi olla että olen vähän julma, meidän perheellä ei ollut mummoja , molemmat kuolleet. Kun kerran tuli kolme lasta perheeseen, sitä vaan jaksettiin käydä töissä, hoitaa perhe.
Mitä tulee vanhuuteen, en missään tapauksessa menisi lasten perheisiin asumaan. Viihdyn yksin. Lapset asuvat kaukana, välit on hyvät, puhelimella tarkistavat että elossa olen. Jos apua tarvitsen, kunnallisia palveluja ja yksityisiä on.
Hautaamisen vaivalta en heitä voi säästää.
Täytyy olla rakennettu kummalliset välit lasten ja vanhempien välille jos ei voida asiallisesti ja sovussa keskustella lasten ja vanhempien kesken tällaisista asioista kuten lastenhoitoapu ja vanhempien auttaminen iän karttuessa. Meidän perheessä on sanottu aina ja vielä aikuisinakin asioita perheenjäsenten kesken suoraan ja päin naamaa, on riidelty ja tapeltukin, apua on uskallettu pyytää ja olla apua antamatta jos se ei itselle sovi eikä välit ole menneet minkään takia katki eikä edes huonoiksi.
Toivottavasti "huomioivat" sitten testamentissa. Minä ainakin vanhuksena hassaisin rahat vaikka kamelijuoksun testirataan Keski-Afrikassa.
Nykyajan "minä ite "- sukupolvi jäisi imemään peukaloa tai hiplaamaan kännykkää.
Minun vanhemmat ovat auttaneet minua hoitamalla minut vauvasta täysi-ikäiseksi. Minusta on luonnollista että autan nyt vuorostaan heitä, k7n tarvitsevat vaikka autokyydin lääkäriin. En laske lastenhoitokertoja milloin ovat lapsenlapsiaan hoitaneet. Että tähän määrään apua olette oikeutettu ja enempää en auta. Vaan päätän sen perusteella paljonko itse ehdin ja jaksan auttaa. Omaishoitajaksi en pystyisi rupeamaan, ikinä.
Meillä tulee käymään anopin kanssa noin. On eläkkeellä ja haluaisi lapsenlapsesta vaan nk. rusinat päältä. Ei ole auttanut mitenkään eikä osallistunut hoitoon, vauvaa piti silti näyttää hänelle aina et pääsi kuvaamaan.
Kun itkin väsymystäni niin totesi, että semmosta se on.
Mankui koko ajan vauvaa kylään sinne ja yritti milloin milläkin syyllä tulla meille.
No, lopulta nyt kun poika on TOSI vilkas 1,5v sanoin miehelle, et nyt pyydät äitis tänne niin katsotaan, kauan jaksaa hoitaa.
Kun sitten saapui ja annettiin painella vartti pojan perässä, anoppi lysähti lopulta tuoliin ja sanoi ettei jaksa.
Totesin että mummon pitää nyt jaksaa vaan, semmoista se on taaperon kanssa!
En tehnyt yhtään mitään eikä mieskään, ihan loistava opetus oli anopille, tajusi millaista taaperon kanssa on.
Et voi vaan valokuvata ja istuttaa polvella.
Ei ole tullut kylään sen jälkeen, koska oikeasti taisi tajuta, että joutuu hommiin.
Mutta turha kyllä odottaa meiltäkään sitten apua, anoppihan ei ole mikään vanhus, 65v ja elämänsä kunnossa.
Hänelle lapset ovat vaan koristeita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee käymään anopin kanssa noin. On eläkkeellä ja haluaisi lapsenlapsesta vaan nk. rusinat päältä. Ei ole auttanut mitenkään eikä osallistunut hoitoon, vauvaa piti silti näyttää hänelle aina et pääsi kuvaamaan.
Mankui koko ajan vauvaa kylään sinne ja yritti milloin milläkin syyllä tulla meille.
No, lopulta nyt kun poika on TOSI vilkas 1,5v sanoin miehelle, et nyt pyydät äitis tänne niin katsotaan, kauan jaksaa hoitaa.
Kun sitten saapui ja annettiin painella vartti pojan perässä, anoppi lysähti lopulta tuoliin ja sanoi ettei jaksa.
En tehnyt yhtään mitään eikä mieskään, ihan loistava opetus oli anopille, tajusi millaista taaperon kanssa on.
Ei ole tullut kylään sen jälkeen, koska oikeasti taisi tajuta, että joutuu hommiin.
Mutta turha kyllä odottaa meiltäkään sitten apua, anoppihan ei ole mikään vanhus, 65v ja elämänsä kunnossa.
Isovanhempienkin kuuluu saada ne rusinat päältä. Vanhempienhan se lapsi on. Jotenkin kertomuksesi viestii lapsellisuudesta miehesi kanssa, tehääs tämmönen yläastejekku mummulle.
Kun on isovanhempi, on aikaa leikkiä lasten kanssa, lukea ja sylitellä. Kiertokulku on semmonen, omien lasten kanssa sitä ei ehkä ole ollut aikaa elämän ruuhkavuosina niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen kanssa kotona ollen itket väsymystä? Älkää missään nimessä hankkiko toista lasta jos jaksaminen on heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla rakennettu kummalliset välit lasten ja vanhempien välille jos ei voida asiallisesti ja sovussa keskustella lasten ja vanhempien kesken tällaisista asioista kuten lastenhoitoapu ja vanhempien auttaminen iän karttuessa. Meidän perheessä on sanottu aina ja vielä aikuisinakin asioita perheenjäsenten kesken suoraan ja päin naamaa, on riidelty ja tapeltukin, apua on uskallettu pyytää ja olla apua antamatta jos se ei itselle sovi eikä välit ole menneet minkään takia katki eikä edes huonoiksi.
Sulla on terve perhe, meillä kaikilla ei ole. Omassa lapsuusperheessä ei todellakaan voi eikä voinut puhua, turpaan tuli jos uskalsit vähänkään olla eri mieltä tai kritisoida vanhempaa. Pitää olla hiljaa ja alistua, ja vanhempien kasvatusmotto oli että lapsi pitää alistaa ja nujertaa sitä tahto pois.
Ei paljoa kuule keskustella tällaisten vanhempien kanssa, ei silloin, eikä varsinkaan nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhemmat ovat auttaneet minua hoitamalla minut vauvasta täysi-ikäiseksi. Minusta on luonnollista että autan nyt vuorostaan heitä, k7n tarvitsevat vaikka autokyydin lääkäriin. En laske lastenhoitokertoja milloin ovat lapsenlapsiaan hoitaneet. Että tähän määrään apua olette oikeutettu ja enempää en auta. Vaan päätän sen perusteella paljonko itse ehdin ja jaksan auttaa. Omaishoitajaksi en pystyisi rupeamaan, ikinä.
Minun vanhemmat ei hoitaneet minua edes lapsena vaan hoidattivat kaikilla muilla. En ole niille velkaa edes sitä autokyytiä. Huonot, kaltoinkohtelevat, väkivaltaiset ja piittaamattomat vanhemman irvikuvat.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti "huomioivat" sitten testamentissa. Minä ainakin vanhuksena hassaisin rahat vaikka kamelijuoksun testirataan Keski-Afrikassa.
Nykyajan "minä ite "- sukupolvi jäisi imemään peukaloa tai hiplaamaan kännykkää.
Väsynyttä boomeriuhkailua, tunkekaa perintönne sinne missä päivä ei paista. Kukaan ei ala kuppaisen perinnön takia tanssia pillinne tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyttä boomeriuhkailua, tunkekaa perintönne sinne missä päivä ei paista. Kukaan ei ala kuppaisen perinnön takia tanssia pillinne tahtiin.
Miten teidän miehenne kestävät teitä, rääväsuisia naisia, palvelua vaativia mutta ei mitään itsestään antavia, edes fiksua mielikuvaa, miehen suvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän miehenne kestävät teitä, rääväsuisia naisia, palvelua vaativia mutta ei mitään itsestään antavia, edes fiksua mielikuvaa, miehen suvulle.
Väsynyttä boomerikätystä vol 100
Me naiset katsos nykyään elätetään se perhe ja tienataan tuplasti miestä enemmän. Ei olla enää sinun historiallisissa sukupuolirooleissa. Ajat muuttui, Marttaseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me naiset katsos nykyään elätetään se perhe ja tienataan tuplasti miestä enemmän. Ei olla enää sinun historiallisissa sukupuolirooleissa. Ajat muuttui, Marttaseni.
Niin, te olette aatelisia akateemisesta suvusta ja naineet itseänne alaspäin jonkun miehenrupukan kun ei parempaa ole löytynyt.
Sitten kostatte miehen suvulle ja anopille.
Näinhän se oli, kuten keskusteluissa tulee aina esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, te olette aatelisia akateemisesta suvusta ja naineet itseänne alaspäin jonkun miehenrupukan kun ei parempaa ole löytynyt.
Sitten kostatte miehen suvulle ja anopille.
Näinhän se oli, kuten keskusteluissa tulee aina esiin.
Eikö ihastumisella, rakastumisella ja hullaantumisella ole enää mitään tekoa ihmissuhteissa. Jos tarvitaan miestä tehdään se, ja jos halutaan naista väsätää sekin. Jos tekee mieli kolmea miesta tai naista, tai oletettua hankitaan ne ja pidetään kalenterin avulla lystiä.
Surkeaa, suorastaan kaameaa elämää, elukatkin hakevat metsän siimeksessä rauhaa paritumiseen ja huoltavat jälkeläisensä. Taitaa olla surkeaa elämää, pelkään minä. Luoja minua ja jälkeläisiäni moiselta varjelkoon.
-onnellinen puoliso, anoppi ja mummi 73 v.
Vanha sanonta; Mistä ne ikävät miniät tulee, kun meidän tytöt on niin mukavia.