Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ootteko oikeistoa äänestäneet köyhät nyt valmiita leikkauksiin?

Vierailija
16.04.2023 |

On aina ihmetyttänyt, että ihmiset jotka on valtion tulonsiirroista riippuvaisia äänestää puolueita jotka leikkaa niistä ja kaikesta muustakin. Oletteko nyt valmiita, Orpo ja Purra tulee leikkaamaan teiltä kaiken.

Kommentit (195)

Vierailija
81/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kok+ps muodostaa hallituksen, tulee kyllä kylmää kyytiä. Hehän ovat leikkaamassa ihan yli äyräiden kuten Korkmankin totesi. Siinä on pienituloisilla sitten ihmettelemistä kun mm. tuet vähenee.

Se on lopetettava olemasta pienituloinen ja siirryttävä alempaan keskiluokkaan menemällä töihin. Minä pärjään loistavasti 2100€ kk palkalla.

Maksat asuntosikin ihan itse ilman tukia? Eikä satu olemaan tuettu asunto millään lailla?

Ei, ostin käteisellä.

Vierailija
82/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienipalkkainen duunari ja kyllä olen valmis siihen, että ero minun ja työttömän sluibaajan elintasossa tulee kasvamaan. Odotan innolla.

Tiedäthän että se ero tulee pienenemään sinun ja sen työttömän välillä. Käy ikävä kyllä juuri niin kuin et toivonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha myös haaveilla mistään sähkötuesta ensi vuonna vaikka sähkön hinta olisi pilvissä. Riikka Purra tämän päivän HS:ssä julisti että empatia ei politiikkaan kuulu ja Orpon suunnittelemat leikkaukset tulevat taloustieteilijöidenkin mukaan näivettämään koko Suomen. Nyt saatte sitä mitä tilasitte, maltan tuskin odottaa. t. Ap (itse hyväosainen)

Tämä! Olen myös aina ihmetellyt vähäosaisten ja pienituloisten hinkua äänestää persuja (oikeistoa). Juuri ne jotka eniten kärsivät leikkauksista joita oikeisto harrastaa, äänestää oikeistoa. Ihan ei mene jakeluuni. 

Itse olen myös hyvätuloinen ja -osainen, joten itseäni asia ei henkilökohtaisella tasolla hetkauta. Mutta säälittää/ihmetyttää kyllä tämä asia. 

Moni PS-äänestäjä arvioi niin, että leikkaukset on pienempi paha verrattuna siihen, että oma lapsi joutuu kuuntelemaan inkluusioälämölöä ja suutelemaan luokkakaverin kenkiä.

eri

Inkluusio onkin yksi purrapopulismin heitto, joka on uponnut. Ei tiedetä, että Inkluusio on peräisin 1980-lubulta. Toinen on tämä kuri kouluun. Mitä? Mitä se populistikansanedustaja tekee? Säätää lain, että lapsia saa lyödä. Kolmas on oppimistulokset ja niiden romahtaminen. Milloin tämä.tapahtui ja millä se osoitetaan? Toki Sipilän hallitus kokoomuksen ja persujen avulla leikkasi koulutuksen rahoituksen, mutta Marinin hallitus sen palautti. Suomen pisatulokset on edelleen maailman huipputasoa, vaikka ei enää ykkösiä. Ei tässä nyt mistään romahduksesta voi puhua.

Mitä populistista siinä on? Inkluusio on typeryyden huippu, jolle ei ole edes tutkimuksellista pohjaa ja josta kärsii likimain kaikki. Kyseessä on täysin poliittinen päätös siinä missä esim. ruuhkamaksut.

Populismia on hokea asioita ilman mitään konkretiaa. Tämä ikivanha inkluusiokin on nyt saatu popilistile Marinin hallituksen keksinnöksi.

Populismia tekee heittoja ja typerät uskoo.

Vierailija
84/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kok+ps muodostaa hallituksen, tulee kyllä kylmää kyytiä. Hehän ovat leikkaamassa ihan yli äyräiden kuten Korkmankin totesi. Siinä on pienituloisilla sitten ihmettelemistä kun mm. tuet vähenee.

Se on lopetettava olemasta pienituloinen ja siirryttävä alempaan keskiluokkaan menemällä töihin. Minä pärjään loistavasti 2100€ kk palkalla.

Maksat asuntosikin ihan itse ilman tukia? Eikä satu olemaan tuettu asunto millään lailla?

Ei, ostin käteisellä.

Ai, näitä köyhiä.

Vierailija
85/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienipalkkainen duunari ja kyllä olen valmis siihen, että ero minun ja työttömän sluibaajan elintasossa tulee kasvamaan. Odotan innolla.

No, kokkari täyttää sinunkin paikkasi kaukaa haetulla halpiksella joten teretuloa sluibaamaan!

Vierailija
86/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen autoileva eläkeläinen. Ainakin vältetään jättikorotukset autoilun veroihin jos PS hallituksessa. Pääsen jatkossakin apteekkiin, kauppaan, lääkäriin ja jopa sukulaisten luo.

Voi kuule, persut ei sille bensan hinnalle mitään voi. Todennäköisesti kokoomus leikkaa sun eläkkeet sekä nostaa veroprosenttia ja joudut myymään autosi pois. Että onnea vaan.

Tämä bensan hinta on yksi purrapopulismin kukkanen. Oli jopa kunnallisvaaleissa teemana. Se ihmetyttää, että persu uskoo ja uskoo, vaikka mitään ei kuntavaaleissakaan tapahtunut. Ei laskenut bensan hinta, mutta se toki laitetaan ilkeiden muitten puolueiden dyyksi. Ja peru uskoo ja uskoo.

Vierailija
87/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti työmarkkinatuki muuttuu vastikkeelliseksi. Työttömät voi esim kerätä roskia ja muuta yleishyödyllistä. Kiristykset tuen saantiin on tervetullut muutos

Vierailija
88/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha myös haaveilla mistään sähkötuesta ensi vuonna vaikka sähkön hinta olisi pilvissä. Riikka Purra tämän päivän HS:ssä julisti että empatia ei politiikkaan kuulu ja Orpon suunnittelemat leikkaukset tulevat taloustieteilijöidenkin mukaan näivettämään koko Suomen. Nyt saatte sitä mitä tilasitte, maltan tuskin odottaa. t. Ap (itse hyväosainen)

Tämä! Olen myös aina ihmetellyt vähäosaisten ja pienituloisten hinkua äänestää persuja (oikeistoa). Juuri ne jotka eniten kärsivät leikkauksista joita oikeisto harrastaa, äänestää oikeistoa. Ihan ei mene jakeluuni. 

Itse olen myös hyvätuloinen ja -osainen, joten itseäni asia ei henkilökohtaisella tasolla hetkauta. Mutta säälittää/ihmetyttää kyllä tämä asia. 

Moni PS-äänestäjä arvioi niin, että leikkaukset on pienempi paha verrattuna siihen, että oma lapsi joutuu kuuntelemaan inkluusioälämölöä ja suutelemaan luokkakaverin kenkiä.

eri

Inkluusio onkin yksi purrapopulismin heitto, joka on uponnut. Ei tiedetä, että Inkluusio on peräisin 1980-lubulta. Toinen on tämä kuri kouluun. Mitä? Mitä se populistikansanedustaja tekee? Säätää lain, että lapsia saa lyödä. Kolmas on oppimistulokset ja niiden romahtaminen. Milloin tämä.tapahtui ja millä se osoitetaan? Toki Sipilän hallitus kokoomuksen ja persujen avulla leikkasi koulutuksen rahoituksen, mutta Marinin hallitus sen palautti. Suomen pisatulokset on edelleen maailman huipputasoa, vaikka ei enää ykkösiä. Ei tässä nyt mistään romahduksesta voi puhua.

Mitä populistista siinä on? Inkluusio on typeryyden huippu, jolle ei ole edes tutkimuksellista pohjaa ja josta kärsii likimain kaikki. Kyseessä on täysin poliittinen päätös siinä missä esim. ruuhkamaksut.

Populismia on hokea asioita ilman mitään konkretiaa. Tämä ikivanha inkluusiokin on nyt saatu popilistile Marinin hallituksen keksinnöksi.

Populismia tekee heittoja ja typerät uskoo.

Silloinhan inkluusion kannattajat ovat ne populistit. Marinin hallitus ei varmasti keksinyt inkluusiota, mutta kaikesta päätellen kannatti sitä.

Vierailija
89/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on älykästä ja säästäväistä: sen sijaan että nostettaisiin pieneksi koettuja palkkoja, lasketaan tukia, jolloin palkansaaja KOKEE että het tuntuu palkka isommalta-vaikka se on pysynyt samana. Eli kuten suomalainen työläinen sen sanoittaisi: pääasia että muilla on vähemmän! 

Vierailija
90/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen, koska ymmärrän että kakku pitää leipoa ennen sen jakamista.

Petteri käy lainaamassa sulta munat, julkisen sektorin pienpalkkaisilta työntekijöiltä sokerit, firmojen palkoillisilta jauhot, tehdastyöläisiltä voin ja kuorii eläkkeistä kermat ja ojentaa kakun ökykavereilleen puoluetoimistolla.

Vierailija
91/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että oikeistohallitus on asettanut palkastasi leikattavaksi kikymaksuja, joita maksat työurasi aikana noin 40 000 euroa. Aiemmin ne maksoi työnantaja, mutta edellisem oikeistohallituksen päätöksen jälkeen ne on leikattu palkoista pois. Moni ajattelee, että kuukausitasolla summa on pieni, mutta työuran aikana se tekee noin 40 000 euroa. Itselläni olisi sille muutakin käyttöä. Miksi jengi vain hyväksyy tälläisen leikkauksen palkastaan? Suomessa palkat ovat muutenkin matalat.

Vierailija
92/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SDP estää leikkaukset. Porvarihallitusta ei yli puolta vuotta istu, jos pääsevät edes yrittämään.

Sinipuna on ainoa mahdollinen vaihtoehto enemmistöhallitukselle. Ja käytännössä se tarkoittaa sitä että köyhiltä ei riistetä penniäkään. SDP ei sitä salli ja hyvä niin.

Ei estänyt 2013 Kataisen hallituksessa istuessaan.

-Pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) mukaan hallitus edelleen joutuu tekemään entistä vaikeampia leikkauksia.

Noin viitisen miljardia on leikattu ja nostettu veroja. Työtä pitää valitettavasti, todennäköisesti jatkaa ensi keväänä, Katainen sanoi Ylen A-studiossa.

En osaa vielä sanoa mistä leikataan tai mitä veroja korotetaan, mutta jostakin tärkeästä se on pois. YLE

Vierailija
93/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti työmarkkinatuki muuttuu vastikkeelliseksi. Työttömät voi esim kerätä roskia ja muuta yleishyödyllistä. Kiristykset tuen saantiin on tervetullut muutos

Miten käy niille jotka keräävät niitä roskia nyt? Ai niin he joutuvat työttömiksi ja keräämään niitä roskia ilamiseksi. No tämä keskustelu on käyty täällä jo niin monta kertaa että ei siitä jaksa jankuttaa 🤪 Työttömyysturva on muuten jo vastikkeellista niin että työttömän on haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa.

Vierailija
94/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan.

Toista vuotta on jo eletty 40 prosenttia leikattua toimeentulotukea vastaavalla summalla. Viimeinen lämmin ruokakin tippui ruokavaliosta joulukuussa ja päänsärky loppui kahdessa viikossa.

Siinä vaiheessa, kun leikattu toimeentulotuki menee leikkuriin, voikin jo poistua.

Vierailija
95/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pikkulasten raiskaaja.

Vierailija
96/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se helpottaa sinun elämääsi millä tavalla?

Tulee parempi fiilis oikeudenmukaisuudesta, kun tekemälläni työllä on myös rahallista arvoa minulle.

Oon samaa meiltä siitä, että ihmisten on tehtävä töitä, eikä lorvittava tukien varassa. Itsekin olen tehnyt aika pienipalkkaista työtä terveydenhuollossa. 

Nyt on työuraa takana melkein 40vuotta ja  olen sairastanut aivoverenvuodon ihan lähiaikoina, mutta eläkkeeseen on matkaa vielä parivuotta ja nyt tuntuu, etten enää jaksaisi tehdä töitä. 

Huonolla omallatunnolla olen tällä hetkellä työttömänä vaikka olen tajunnut, että en enää taida olla kovinkaan hyvä työntekijä ja koska työmoraali on korkealla, en voisi oikein olla töissä, kun en niitä jaksa enää kunnolla tehdä. 

Osa esim työttömistä on varmaan samassa tilanteessa, eli ikää on, terveys ei enää oikein hyvä, mutta töitä pitäisi tehdä vielä monia vuosia. 

Jos eläkeikää ei olisi nostettu, pääsisin syksyllä eläkeelle, mutta nyt siis vielä 2 vuotta jaksettava olla työmarkkinoiden käytettävissä.

Vierailija
97/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että oikeistohallitus on asettanut palkastasi leikattavaksi kikymaksuja, joita maksat työurasi aikana noin 40 000 euroa. Aiemmin ne maksoi työnantaja, mutta edellisem oikeistohallituksen päätöksen jälkeen ne on leikattu palkoista pois. Moni ajattelee, että kuukausitasolla summa on pieni, mutta työuran aikana se tekee noin 40 000 euroa. Itselläni olisi sille muutakin käyttöä. Miksi jengi vain hyväksyy tälläisen leikkauksen palkastaan? Suomessa palkat ovat muutenkin matalat.

Onko laskelmassasi huomioitu tuloverojen kevennys? Työnantajamaksujen pienentäminen yhdistettynä tukien leikkaamiseen kuulostaa voimakkaasti juuri niiltä toimenpiteiltä, joiden avulla saadaan työllisyys kasvuun. 

Vierailija
98/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meidän pikkukaupungissa/kunnassa on iänkaiken roskat kerätty talkootyönä. Koululuokat/urheiluseurat ym ym siivoavat heille määrätyt alueet keskustasta ja syrjäkylille "kyläpäälliköt" huolehtii roskasäkit ym ja kyläläiset siivoaa teidenvarret. Saa sinne työttömätkin mennä kökkään. 

Vierailija
99/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole mitenkään velkaantunut maa suhteessa varallisuuteensa, jos eläkevastuut otetaan huomioon. Pelkästään laskemalla eläkkeiden määrää Saksan tasolle, saataisiin tutkijoiden mukaan kestävyysvaje häviämään: 

"Eläkevastuiden huomioiminen muuttaa velan kokonaiskuvan täysin. Kertyneillä eläkevastuilla tarkoitetaan sitä nykyhetken rahaksi muunnettuna rahamäärää, joka riittäisi kattamaan tähän mennessä karttuneet eläkkeet. Eläkevastuut ovat Suomessa noin 300 % bruttokansantuotteesta, eli ne huomioituna Suomen julkinen nettovarallisuus olisi noin 245 %. Saksassa eläkevastuut muodostavat noin 230 % bruttokansantuotteesta, tarkoittaen noin 270 % nettovarallisuutta, Ranskassa noin 320 % bruttokansantuotteesta, tarkoittaen noin 390 % nettovarallisuutta, Alankomaissa noin 170 % tarkoittaen noin 210 % nettovarallisuutta, ja niin edelleen.

Eläkkeet ovat osatekijänä julkisessa keskustelussa ja poliittisessa retoriikassa usein ”kestävyysvajeeksi” kutsutussa ilmiössä, jossa tulevaisuuden tulojen ennakoidaan jäävän paljon tulevaisuuden menoja pienemmiksi. Toisaalta, jos Suomen eläkkeiden taso laskettaisiin vaikkapa Saksan tasolle, suuri osa tästä kestävyysvajeesta häviäisi."

https://politiikasta.fi/monta-totuutta-valtionvelasta/

Kokoomus voisi aloittaa eläkekatolla eli leikkaamalla  niistä suurimmista eläkkeistä, joita nykyiset köyhät duunarit maksavat  vuorineuvoksille. Siinä olisi ihan oikeasta löysää rahaa sen sijaan, että leikkaisi tulevien taaperoiden koulutuksesta ja suomalaisten osaamisesta syventämällä osaamisvajetta entisestään, kuten se on lähes koko 2000-luvun tehnytkin. 

Vierailija
100/195 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ollaan.