Älä jätä perintöä, käytä rahat itse, neuvovat asiantuntijat.
"Kenelläkään ole ei velvollisuutta jättää perintöä jälkipolville, sanoo emeritusprofessori Urpo Kangas. Sen sijaan rahat voi käyttää omaan hyvinvointiinsa, tunnontuskitta."
Aiotko sinä jättää perintöä sukupolville. Minä en ainakaan. Olen itseni varten enkä muita. Saadaan pidettyä talous pyörimässä.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä omaa hyvinvointia nimenomaan ole se, että jätät jotain myös lapsillesi ja niiden hyväksi ja parhaaksi? Siis oletuksella, että ne lapset ovat sinulle tärkeitä. Tietysti on eri asia jos vihaat omia lapsiasi, kuten ilmeisesti woke-vihervasemmistolaiset tekevät.
n. 65 v. "lapsille", eiköhän heillä jo silloin ole mitä tarvitsevat.
Ei se aina niin mene, että kaikki syntyvät voittajiksi, kuten woke-vassari varmaan hyvin itsekin tiedät. Wokeilijoille menee sheimaamiset ja jopa sosiaalidarvinismikin läpi niin kauan kun se vain palvelee omaa aatetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on insinööri ja miniä on juristi.
Oletettavasti ovat 65v kun kuolen.Asun vuokralla missä tykkään, ehkä jatkossa Espanjassa ja reissaan ja kulutan pienet tuloni itse. Eivät nuo minun roposia kaipaa.
Espanjassa on 40 astetta lämmintä ja kuulemma loppuu vesi 2 kuukauden sisällä, niin kuivaa.
Ei pääse suihkuun, ällöttävää.
Tulin pari viikkoa sitten Teneriffalta. Hyvin riitti vettä, suihkuttelin monta kertaa päivässä aina kun tulin lenkiltä tai ulkoilemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion jättää perintöä lapselleni. Haluan hänelle tai ainakin lapsilleen paremmat lähtökohdat elämälle kuin mitä itse sain. On myös hyvin vaikea laskea elämänsä niin että voi elää täyspainoista elämää vailla rahahuolia ja rahaa reilusti käyttäen niin että kuollessa on viimeiset eurot taskussa. Tai kai se onnistuisi, Suomessahan on kattava ja antelias sosiaaliturva. Pistää vaan kaikki menemään ja elää lopun ikäänsä yhteiskunnan laskuun.
Kela saa verottajalta tiedot asunnon myyntihinnasta etkä saa tukia pitkään aikaan.
Asunto ja mökki on käänteistä ruokarahaa.
Toimeentulotuessa yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku/asumismeno, puolison tulot vaikuttaa, tiliotteet tutkitaan 2 edeltävältä kuukaudelta, ei saa omistaa kesämökkiä. Irtisanotuilla on kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on insinööri ja miniä on juristi.
Oletettavasti ovat 65v kun kuolen.Asun vuokralla missä tykkään, ehkä jatkossa Espanjassa ja reissaan ja kulutan pienet tuloni itse. Eivät nuo minun roposia kaipaa.
Espanjassa on 40 astetta lämmintä ja kuulemma loppuu vesi 2 kuukauden sisällä, niin kuivaa.
Ei pääse suihkuun, ällöttävää.
Tulin pari viikkoa sitten Teneriffalta. Hyvin riitti vettä, suihkuttelin monta kertaa päivässä aina kun tulin lenkiltä tai ulkoilemasta.
Osaatko lukea, vesi loppuu 2 kuukauden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat olivat 19-vuotiaita kun saivat minut, eli jos elävät vaikka 85-vuotiaiksi, niin sitten on perintöä luvassa kun olen noin kuusivitonen. Sen varaan ei siis kannata minun ainakaan elämääni rakentaa. Olenkin sanonut, että käyttävät omat varansa itseensä, minä en muiden rahoja tarvitse.
Nyt on järkevä ja fiksu mielipide, olen samaa mieltä kanssasi :)
Tehkää niinkuin meidän suvussa. Lapsenlapset perivät. Me perittiin meidän isoisä ja meidän lapset perivät vanhempamme, ja meidän lapsenlapset meidän perimät rahat. Toimii ihan hiton hyvin.
Itse olen myös tehnyt jo päätöksen, että luovun perinnöstäni, joten se siirtyy lapsilleni. Ei se paljon tule olemaan, mutta sen verran, että lapseni sillä voisivat esimerkiksi saada ensiasunnon omarahoitusosuuden kuitattua.
Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Jos taloyhtiö menee konkurssiin niin kaikki menettävät asuntonsa ja velka jää niille kenellä sitä on.
Tämän Urpon ohjeet pomppaavat joka kevät aivan kuin korankikkare lumen alta. Ei mitään uutta, toivottavasti on itse myynyt omaisuutensa ja istuu pienessä pimeässä huoneessa energiaa säästäen.
Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään. Eli jos otat mökin järven rannalta niin joudut ottamaan myös osakkeen muuttotappiokaupungista.
Itse olen toivonut, että vanhemmat olisi käyttäneet säästöjään omaan hyvinvointiin ja oman elämän helpottamiseen. Siis kotisiivoukseen, hyvään ruokaan, fysioterapiaan, hierontaan, yksityiseen lääkäriin, silmälaseihin, taksimatkoihin, talon korjauksiin ja pihatöihin. Isä suuttui, jos noita ehdotti, äiti ei tykännyt ja sanoi, että teille me perintöä säästetään. Kummasti iso osa noista pitäisi lasten huolehtia. Lisäksi saa kuunnella valitusta, kun on vaivaa ja kipua siellä ja täällä, mutta lääkäriin pitkät jonot. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Mihin hyvinvointiin rahojasi siinä käytät kun olet tyyliin jossain palvelutalossa kitumassa?
Itsekin mietin, että mihinköhän ne rahat saisi kulumaan, jos 70+ vuotiaana myisi kesämökin ja asunnon muuttaaksen vuokralle jonnekin pieneen kerrostalokämppään. Valtaosallahan iso osa rahoista olisi käyttämättä sitten kun hoivakotiin joutuisi, eli käytännössähän tuossa vain ihminen olisi itse nähnyt vaivan myymisen suhteen. Raha odottaisi kunnan maksuja tilillä, josta ne kuitattaisiin hoivamaksuihin.
Huono diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä omaa hyvinvointia nimenomaan ole se, että jätät jotain myös lapsillesi ja niiden hyväksi ja parhaaksi? Siis oletuksella, että ne lapset ovat sinulle tärkeitä. Tietysti on eri asia jos vihaat omia lapsiasi, kuten ilmeisesti woke-vihervasemmistolaiset tekevät.
Ei se aina niin mene, että kaikki syntyvät voittajiksi, kuten woke-vassari varmaan hyvin itsekin tiedät. Wokeilijoille menee sheimaamiset ja jopa sosiaalidarvinismikin läpi niin kauan kun se vain palvelee omaa aatetta.
Jos ei tuossa iässä ole saanut mitä tarvitsee niin on sitten ilman.
Minä olen 65 v. eläkeläinen(töitä takana 45 v. eläke 1400e/netto), olen saanut sen mitä haluan omilla tienesteilläni ilman minkäänlaista perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin hyvinvointiin rahojasi siinä käytät kun olet tyyliin jossain palvelutalossa kitumassa?
Itsekin mietin, että mihinköhän ne rahat saisi kulumaan, jos 70+ vuotiaana myisi kesämökin ja asunnon muuttaaksen vuokralle jonnekin pieneen kerrostalokämppään. Valtaosallahan iso osa rahoista olisi käyttämättä sitten kun hoivakotiin joutuisi, eli käytännössähän tuossa vain ihminen olisi itse nähnyt vaivan myymisen suhteen. Raha odottaisi kunnan maksuja tilillä, josta ne kuitattaisiin hoivamaksuihin.
Huono diili.
Kun joutuu hoivakotiin niin asunnon kulut otetaan puoli vuotta huomioon ja sen jälkeen koko eläke menee hoitokodille.
Ei kai sitten lapsilla ole mitään velvollisuuksia viedä tapaamaan lapsen lapsia vanhemmilleen jos he ovat niin itsekkäitä?
Hyvä että isäni jätti minulle perintöä. Hänen aikanaan työnsaanti mahdollisuudet oli ihan toista.
T. Työtön korkeakoulutettu yh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 65 v. eläkeläinen(töitä takana 45 v. eläke 1400e/netto), olen saanut sen mitä haluan omilla tienesteilläni ilman minkäänlaista perintöä.
Kun tekee kaupassa 30 tuntia viikossa vuorotyötä joka viikko niin saa 1300 netto kuukaudessa.
Ilmeisesti ajatus on, että perinnöt kulutettaisiin ihan vain kuluttamalla kaikenlaista - syötäisiin joka päivä ravintolassa, istuttaisiin kahviloissa (eläkeläisillähän on aikaa!), osteltaisiin kotiin tavaraa ja joka ikiselle puhelinmyyjälle sanottaisiin "kyllä". Käytäisiin "hoidoissa", uusittaisiin huonekaluja, tilattaisiin sitä ja tätä, kokeiltaisiin kaikkea, mitä mainoksissa tyrkytetään. Osteltaisiin merkkivaatteita, uusia merkkilaukkuja, vaihdettaisiin halvat tuotteet kalliimpiin. Ajatus on vain se, että kuluttaminen pitää markkinatalouden pyörimässä.
Eri asia sitten, kuinka monelle eläkeläisille tuo edes edustaa sellaista omannäköistä elämää, josta saa sisältöä. Moni mieluummin istuu siellä tutussa mökkirannassa katselemassa järvelle kuin shoppailee ja surffaa nettikaupassa tuhlailemassa mökkimyynnistä saatuja rahoja. Ja eläkeläiset mieluummin ottavat puhelinmyyntikiellon kuin kokeilevat tilailla kaikkea paskaa, mitä heille yritetään pakkomyydä.
Olen itse nelikymppinen, ja kauhean tyhjältä tuntuisi elämä, jos se olisi pelkkää kuluttamista ja shoppailua. Todellakin mieluummin jätän perinnön lapsille kuin alan elää sellaista elämää, jonka olen aina kokenut ihan turhanpäiväiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono diili.
Kun joutuu hoivakotiin niin asunnon kulut otetaan puoli vuotta huomioon ja sen jälkeen koko eläke menee hoitokodille.
Mutta se mökki ei edelleenkään mene hoivakodille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tekee kaupassa 30 tuntia viikossa vuorotyötä joka viikko niin saa 1300 netto kuukaudessa.
Asuntolainaa ei saa 2400 brutto tuloilla ilman isoja säästöjä eikä osa-aikatöillä eikä palkkatukitöillä eikä nolla-sopimuksilla eikä työkokeiluilla eikä kuntouttavalla työtoiminnalla.
Eläkeläisiä on 1 600 000 että suurin osa eläkeläisten asunnoista menee purettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse ainakin toivon, että sittenkun omat vanhemmat alkavat olla siinä kunnossa että eivät enää itsenäisesti pärjää, he käyttävät omaisuutensa siihen, että saavat laadukkaan vanhuuden. Itselläni on oma elämä toisella puolen suomea enkä siis pysty auttamaan arjessa. Tuskin minun mielipidettäni kysytään, mutta mieluummin niin että maksavat kunnon avusta kuin sinnittelevät kunnan tarjoaman sysipaskan hoitotason armoilla vain jotta meille lapsille jäisi perittävää.
Näin minäkin ajattelen. Äiti on nyt hoivakotivaiheessa ja todellakin haluan hänen käyttävän rahojaan omaan hoitoonsa ja asumiseensa. Samaa mieltä muut sisarukset. Sitä me ollaan äidille sanottukin.
Kela saa verottajalta tiedot asunnon myyntihinnasta etkä saa tukia pitkään aikaan.