Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä jätä perintöä, käytä rahat itse, neuvovat asiantuntijat.

Vierailija
15.04.2023 |

"Kenelläkään ole ei velvollisuutta jättää perintöä jälkipolville, sanoo emeritusprofessori Urpo Kangas. Sen sijaan rahat voi käyttää omaan hyvinvointiinsa, tunnontuskitta."

Aiotko sinä jättää perintöä sukupolville. Minä en ainakaan. Olen itseni varten enkä muita. Saadaan pidettyä talous pyörimässä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009517054.html

Kommentit (251)

Vierailija
241/251 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai jätän, enemmän kuin itse sain. Helpotan lasten elämää mahdollisimman paljon.

Sama. Olen huolehtinut lapseni varallisuuden kehityksestä (ja talouskasvatuksesta) jo siitä saakka, kun hän oli vauva. Ja tulen ajattelemaan häntä enemmän kuin itseäni niin kauan kuin olen hengissä. Kiitos aiempien sukupolvien virheiden, meillä ei ollut ikinä mahdollisuutta saada lasta luomuna, vaan vuosien yrittämisen ja hoitamisen jälkeen. Tekemällä teetimme lapsen, ja emme todellakaan teettäneet häntä tänne kärsimään.

Siinä vaiheessa, kun lapseni on on 60-vuotias, eläkejärjestelmäkin saattaa olla ongelmallinen. Ilmasto saattaa olla ongelmallinen. Luonto saattaa olla vielä nykyistä enemmän täynnä kemikaaleja. Tekoäly on saattanut viedä massiivisen osan työpaikoista. Nämä kaikki ovat aiempien sukupolvien ansioita, ja en todellakaan jätä häntä oman onnensa nojaan ja ajattele, että minä olisin jotenkin ansainnut itse kuluttaa itseeni kaiken varallisuuteni. En ole.

Tämä on jotain ihan uutta. Että aiempien sukupolvien virheet tekivät sinut hedelmättömäksi????

Ei oikeastaan minua, mutta puolisoni kyllä. Valitettavasti. Hedelmättömyyden syitä on olemassa lukuisia. Jos asia kiinnostaa, kannattaa etsiä aihealueesta tutkimuksia, niitä löytyy kyllä netistä. Itsekin olen niitä vuosien aikana lukenut paljon. Tämä asia ei nyt varsinaisesti liity ketjun ydinaiheeseen ja en ole halukas tässä käsittelemään terveystietoja, joten en tätä sivupolkua tässä nyt enempää jatka, koska se veisi keskustelun varmasti pois ydinaiheesta.

Vierailija
242/251 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero pilaa kaiken!Onneksi kokoomus tulee poistamaan sen piakkoin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/251 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ajatella muita ensin!

Vierailija
244/251 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat jo reilu seitsenkymppisiä, hyvässä kunnossa vielä, mutta eivät kuitenkaan enää halua matkustella ulkomaille. Heitä ei voisi vähempää kiinnostaa mikään shoppailu ja turhan tavaran ja esim vaatteiden tai huonekalujen osteskelu tuolla iällä, eikä ravintoloissa käynti. Nauttivat elämästään oman OK-talonsa pihamaalla, grillailevat yms ilman mitään törsäämistä. Yksityislääkäriin menevät jos tarvetta on. Kyllä harvalle tuon ajan sukupolvelle mikään shoppailu tms tuo onnea, nauttivat elämästään suht vaatimattomasti kuitenkin. Isä saattaa välillä ostaa jotakin uutta tekniikkaa. Mutta siis kalskahti kyllä omaan korvaan tuo koko artikkeli.

Vierailija
245/251 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempien kuuluu jättää mulle perintöä koska ovat itsekin sitä runsain mitoin saaneet. Ja aion kyllä jättää sitä myös omille lapsilleni, eipä tulisi mieleenkään et pöllytän kaiken menemään ettei heille vain jäisi mitään.

Niinpä. Jos suvussa on ollut pitkään joku yritys, maatila tai huvila, niin eikös ideana ole juuri säilyttää se suvussa ja luovuttaa seuraavalle polvelle entistä parempana?

Itse on siellä tavallaan vain asiainhoitajana, ei omistajana.

Eipä asiantuntijat ajatelleet tätä puolta.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkisinkin jää perintöä, koska en mä ajatellut kodistani vuokrallekaan muuttaa.

Hoivakoteja harvemmin asukkaat omistaa.

Tarkoitinkin sitä, että myisin tämän asunnon ja sitten muuttaisin vuokralle. Jos hoivakotiin joskus joudun, niin tämä asunto on edelleen olemassa ja jää mun lapsilleni. 

Entä yhtiövastike jne?

Mitä siitä? Mun lapseni voivat mun hoivakotiin joutumiseni jälkeen joko toinen ostaa toisen osuuden pois ja muuttaa itse tähän tai sitten myyvät tämän, pistävät rahat puoliksi ja uusi asukas maksaa yhtiövastikkeen. Ja tästä tulikin mieleen, että mun kannattaakin tehdä jo nyt paperit ennakkoperinnöstä. Laatia siten, että mun lapseni saavat tän asunnon ennakkoperintönä heti, kun mä joudun pysyvään laitoshoitoon.  

Asunnon voi kyllä myydä lapsilleen, mutta verottaja ottaa osansa.

Jos myy asuntonsa, niin ei verottaja puutu asiaan millään tavalla, jos on asunut ko asunnossa yli 2 vuotta. Edes myyntivoitosta ei mene veroa. Ennakkoperinnöstä  joutuvat maksamaan veroa, mutta niin joutuvat varsinaisesta perinnöstäkin. 

Vierailija
247/251 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse saanut perinnön ja ihan hyvänkin sellaisen ja todellakin helpotti elämääni siinä tilanteessa. Sain maksettua omat lainani kaikki pois ja jäi muutama kymppitonni ylimääräistäkin.

Miksen haluaisi samaa omalle perijälleni, joka on mun tapauksessa veljeni poika kun itse olen lapseton. Varsinkin nykynuorilla on muutenkin ikävät tulevaisuuden näkymät kun eläkkeelle ei pääse koskaan tai vasta niin vanhana, että kuolee samantien pois.

Ei työtä tekemällä rikastu. Ainut keino rikastua on periä. Se on sitä "ylimääräistä" rahaa, jonka voi vaikka sijoittaa.

Vierailija
248/251 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettelisi, jos jossain vaiheessa iäkkäiden hoitomaksut alettaisiin maksattaa kokonaan iäkkäillä itsellään ja yhteiskunta maksaa vasta sitten, kun ei ole enää mitään mistä maksaa.

Pitäähän jo nytkin. Siksi onkin parasta lahjoittaa omaisuus perillisille heti, kun joutuu hoitokotiin.

249/251 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä aina mietin kun hankin jotain, että perillisten rahoillahan minä sen teen, siksi on käytettävä harkintaa, lupaa en kuitenkaan pyydä.

Vierailija
250/251 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä omistan tunnearvoista omaisuutta useamman sadatuhannen euron arvosta. En minä niitä tuhlaa ja käytä itse, jos ei mene tyyliin pakolla myyntiin. Paikka, jossa tahdon olla kuolemaani saakka ja paikka joka ollut suvussani kauan. Se on minulle arvokkaampaa kuin käyttää rahat johonkin, joka ei tuo onnea. Tuo paikka tuo onnea. Tunnearvoista onnea. 

Vierailija
251/251 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkisinkin jää perintöä, koska en mä ajatellut kodistani vuokrallekaan muuttaa.

Hoivakoteja harvemmin asukkaat omistaa.

Tarkoitinkin sitä, että myisin tämän asunnon ja sitten muuttaisin vuokralle. Jos hoivakotiin joskus joudun, niin tämä asunto on edelleen olemassa ja jää mun lapsilleni. 

Entä yhtiövastike jne?

Mitä siitä? Mun lapseni voivat mun hoivakotiin joutumiseni jälkeen joko toinen ostaa toisen osuuden pois ja muuttaa itse tähän tai sitten myyvät tämän, pistävät rahat puoliksi ja uusi asukas maksaa yhtiövastikkeen. Ja tästä tulikin mieleen, että mun kannattaakin tehdä jo nyt paperit ennakkoperinnöstä. Laatia siten, että mun lapseni saavat tän asunnon ennakkoperintönä heti, kun mä joudun pysyvään laitoshoitoon.  

Asunnon voi kyllä myydä lapsilleen, mutta verottaja ottaa osansa.

Jos myy asuntonsa, niin ei verottaja puutu asiaan millään tavalla, jos on asunut ko asunnossa yli 2 vuotta. Edes myyntivoitosta ei mene veroa. Ennakkoperinnöstä  joutuvat maksamaan veroa, mutta niin joutuvat varsinaisesta perinnöstäkin. 

Juuri näin. Halvan lainan aikaan mieheni kanssa keinoteltiin halpaa lainaa muuhun niin, että möin osan omasta osuudestani hänelle. Sama olisi onnistunut lasten kanssa.