Älä jätä perintöä, käytä rahat itse, neuvovat asiantuntijat.
"Kenelläkään ole ei velvollisuutta jättää perintöä jälkipolville, sanoo emeritusprofessori Urpo Kangas. Sen sijaan rahat voi käyttää omaan hyvinvointiinsa, tunnontuskitta."
Aiotko sinä jättää perintöä sukupolville. Minä en ainakaan. Olen itseni varten enkä muita. Saadaan pidettyä talous pyörimässä.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole neuvo. Se on vain toteamus.
Aion käyttää rahaa omaan mukavuuteeni JA jättää perintöä lapsille.
Mutta jos minun pitäisi valita, että käytänkö rahat pitääkseni jotain anynoomiä taloutta pyörimässä, vai annanko lapsilleni, niin lapset menee kyllä edelle aika selkeästi.
Eli olet kituuttanut ja säästänyt että voit kuollessasi jättää rahaa. Huoh.
Monille riittää kohtuullinen elintaso etenkin kun ne isoimmat investoinnit on tehty ja heille kertyy varallisuutta sen kummin nuukailematta esimerkiksi erilaisista arkisista menoista. Jotkut ovat vain ilmeisen kateellisia ja lyhytnäköisiä rahan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Systeemi pitäisi muuttaa sellaiseksi, että mahdollinen perintö ohjataan jälkeläisten sijaan esim. yhteisen terveydenhuollon ylläpitämiseen, vähävaraisille, päihdetyöhön jne. Ahneus ja itsekkyys estävät meitä tekemästä maailmasta parempaa paikkaa kaikille.
Jaa että minun pitäisi jättää perintöni henkilöille, jotka eivät ole työpäivää nähneet? Kyllä se on jonkun muun asia hoitaa päihdeongelmaiset!
Olen maksanut veroja 42 vuotta ja kyllä niistä verovaroista on terveydenhuolto ja vähävaraiset jo saaneet osansa.
Kuten osaa minäkin, lähinnä infrastruktuurin ja Kelan lääkekorvausten muodossa. Minun ikäpolveni maksoi koulutuksen itse. Hoidatan itseni yksityisellä, voin, koska vakuutus.
Se on kumma, että joillakin on aina käsi toisten taskussa.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat olivat 19-vuotiaita kun saivat minut, eli jos elävät vaikka 85-vuotiaiksi, niin sitten on perintöä luvassa kun olen noin kuusivitonen. Sen varaan ei siis kannata minun ainakaan elämääni rakentaa. Olenkin sanonut, että käyttävät omat varansa itseensä, minä en muiden rahoja tarvitse.
Nyt on järkevä ja fiksu mielipide, olen samaa mieltä kanssasi :)
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia ja eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta.
Onneksi voi ajaa rekan alle ettei valtion roistot pääse viemään rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia ja eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/1 eläkeläinen vuodessa ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataatuhatta.
Eli eläkeläisten terveydenhoito maksaa vuodessa 10400000000 euroa
Poika on insinööri ja miniä on juristi.
Oletettavasti ovat 65v kun kuolen.
Asun vuokralla missä tykkään, ehkä jatkossa Espanjassa ja reissaan ja kulutan pienet tuloni itse. Eivät nuo minun roposia kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Urpo nyt ihan urpo ole. Jälkikasvua voi auttaa muutenkin kuin siirtämällä lapsosille perintöveroa maksettavaksi.
Huvittavaa miten joitakin pelotellaan perintöveron suuruudella. Se on pikkusumma verrattuna perinnön kokoon. Peritty asunto pitää osata hinnoitella oikein siinä vaiheessa kun sitä ollaan myymässä. Jos siihen joutuu tai halutaan tehdä erilaisia remontteja uuden asukkaan toimesta, sekin tulisi huomioda myyntihinnasta. Myyntihintaa kannattaa laske vaikkapa 20000 eurolla mahdollisen ja tarvittavan kylpyhuoneremontin, uusien keittiökaappien tai seinien maalauksen vuoksi.
Itsekäs elämä on onnetonta. Olen onnellinen kun tiedän että lapsilleni on luvassa turvattu tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemi pitäisi muuttaa sellaiseksi, että mahdollinen perintö ohjataan jälkeläisten sijaan esim. yhteisen terveydenhuollon ylläpitämiseen, vähävaraisille, päihdetyöhön jne. Ahneus ja itsekkyys estävät meitä tekemästä maailmasta parempaa paikkaa kaikille.
Jaa että minun pitäisi jättää perintöni henkilöille, jotka eivät ole työpäivää nähneet? Kyllä se on jonkun muun asia hoitaa päihdeongelmaiset!
Olen maksanut veroja 42 vuotta ja kyllä niistä verovaroista on terveydenhuolto ja vähävaraiset jo saaneet osansa.
Kuten osaa minäkin, lähinnä infrastruktuurin ja Kelan lääkekorvausten muodossa. Minun ikäpolveni maksoi koulutuksen itse. Hoidatan itseni yksityisellä, voin, koska vakuutus.
Se on kumma, että joillakin on aina käsi toisten taskussa.
Sen aatteen nimi on sosialismi.
Eikö sitä omaa hyvinvointia nimenomaan ole se, että jätät jotain myös lapsillesi ja niiden hyväksi ja parhaaksi? Siis oletuksella, että ne lapset ovat sinulle tärkeitä. Tietysti on eri asia jos vihaat omia lapsiasi, kuten ilmeisesti woke-vihervasemmistolaiset tekevät.
Tällaiset neuvot ovat taloudellista väkivaltaa jolla varmistetaan, että jatkossakin ihmiset tyytyvät huonoihin työpaikkoihin.
Mihin hyvinvointiin rahojasi siinä käytät kun olet tyyliin jossain palvelutalossa kitumassa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitä omaa hyvinvointia nimenomaan ole se, että jätät jotain myös lapsillesi ja niiden hyväksi ja parhaaksi? Siis oletuksella, että ne lapset ovat sinulle tärkeitä. Tietysti on eri asia jos vihaat omia lapsiasi, kuten ilmeisesti woke-vihervasemmistolaiset tekevät.
n. 65 v. "lapsille", eiköhän heillä jo silloin ole mitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Oletettavasti ovat 65v kun kuolen.Asun vuokralla missä tykkään, ehkä jatkossa Espanjassa ja reissaan ja kulutan pienet tuloni itse. Eivät nuo minun roposia kaipaa.
Espanjassa on 40 astetta lämmintä ja kuulemma loppuu vesi 2 kuukauden sisällä, niin kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat olivat 19-vuotiaita kun saivat minut, eli jos elävät vaikka 85-vuotiaiksi, niin sitten on perintöä luvassa kun olen noin kuusivitonen. Sen varaan ei siis kannata minun ainakaan elämääni rakentaa. Olenkin sanonut, että käyttävät omat varansa itseensä, minä en muiden rahoja tarvitse.
Nyt on järkevä ja fiksu mielipide, olen samaa mieltä kanssasi :)
Tehkää niinkuin meidän suvussa. Lapsenlapset perivät. Me perittiin meidän isoisä ja meidän lapset perivät vanhempamme, ja meidän lapsenlapset meidän perimät rahat. Toimii ihan hiton hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletettavasti ovat 65v kun kuolen.Asun vuokralla missä tykkään, ehkä jatkossa Espanjassa ja reissaan ja kulutan pienet tuloni itse. Eivät nuo minun roposia kaipaa.
Espanjassa on 40 astetta lämmintä ja kuulemma loppuu vesi 2 kuukauden sisällä, niin kuivaa.
Ei pääse suihkuun, ällöttävää.
Aion jättää perintöä lapselleni. Haluan hänelle tai ainakin lapsilleen paremmat lähtökohdat elämälle kuin mitä itse sain. On myös hyvin vaikea laskea elämänsä niin että voi elää täyspainoista elämää vailla rahahuolia ja rahaa reilusti käyttäen niin että kuollessa on viimeiset eurot taskussa. Tai kai se onnistuisi, Suomessahan on kattava ja antelias sosiaaliturva. Pistää vaan kaikki menemään ja elää lopun ikäänsä yhteiskunnan laskuun.
Kun katsotaan kotitalouksien keskimääräisiä varallisuuksia, niin Suomessa on tilanne huono kun vertaa muihin länsimaihin. Yksi iso syy on se, että harvaan sukuun on kertynyt oikeasti perinnöillä rahaa, kun katsotaan taaksepäin pitkälle. Suomi oli vielä 50-luvulla valtavan köyhä maa. Se, että perinnöt tuhlataan, jatkaa tottakai tätä, ettei kotitalouksiin varallisuutta kerrykään. Tai sitten ne keskimääräiset perinnöt jää reilusti alle 100 000 euroon. Se kun jaetaan parille perilliselle, niin sillä saa hieman asuntolainaa lyhennettyä, mutta siihen se jää.
Se, että kotitalouksilla olisi varallisuutta saisi ihan eri tavalla talouden pyörimään Suomessa, ihmisillä olisi varaa ostaa palveluita, eikä rahaa menisi niin merkittävää osaa siihen asumiseen.
Eikä sinun olemaan nauttimatta elämästä joka ei välttämättä ole tuhlaamista.