Miksei suorapuheinen ihminen kestä kun hänelle sanotaan suoraan?
Itse puhuu mitään suodattamatta muille mitä mieleen tulee, koska hän sanoo asiat suoraan, mutta tulee heti silmille jos hänelle puhuu vähänkin tiukempaan sävyyn.
Kommentit (56)
Hlö ei ole vahva, vaan pelokas sisimmässään.
Kuuluu kuvaan. Enemmän hämmästelisin, jos tällainen ihminen kestäisi samaa itselleen.
Tämä olisi itsekin kiva tietää. Naiset haukkuvat muita ja varsinkin miehiä aivan järkyttävän paljon mutta aina ahdistuu ja suuttuu jos varsinkin mies haukkuu takaisin
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tyypillistä..Suorapuheisuudellaan retostelevat harvemmin kestävät, jos heille sanoo suoraan takaisin. Veikkaan, että tämä suorapuheisuudeksi brändätty k.usipäisyys on vain oman epävarmuuden peittelyä.
Tässä taitaa olla aika tyhjentävä vastaus. Ei lisättävää. Harvemmin nämä kovaan ääneen ja varsin suorapuheisesti mielipiteitään muille latelevat ottavat esimerkiksi kehityskeskustelussa (tai muutoinkaan) minkäänlaista rakentavaksi tarkoitettua kritiikkiä vastaan, vaan hyökkäävät suoraan takaisin ihan kun pienikin kritiikki koettaisiin henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi.
Ovat oikeasti vain ilkeitä kusipäitä. Anoppi moitti meidän kotia, löysi pöydän alta leivän muruja lapsen jäljiltä ja pölyä. Jonkun kahvitahrankin. Aikani kuuntelin ja ahdistuin, sitten päätin minäkin olla suorapuheinen ja sanoa, kuten asia on. Kun menin heille, aloin arvostella samalla tavalla ja sekä anoppi että hänen tyttärensä alkoivat riehua ja huutaa kuin mielipuolet. :D
Joo en ole eläissäni tavannut yhtään itseään suorapuheiseksi mainostanutta ihmistä, joka itse kestästäisi suoran puheen.
Ihmiset, jotka ovat aidosti suoria, kestävät yleensä tosi hyvin suoruutta myös muilta, jopa odottavat sitä. Valitettavasti tämä on kuitenkin harvinainen ihmistyyppi. Yleisempi on tuo, joka haluaa loukata toisia ja väittää sitä suorapuheisuudeksi. He eivät tietenkään kestä sitä muilta, koska tietävät itsestään mitä sen takana on.
Aidosti suora ei yritä loukata vaan rakentaa. Hän sanoo suoraan vaikkapa että mua loukkasi asia x. Hän toivoo, että myös muut sanovat hänelle jos hän törttöilee, koska hänen tavoitteensa on kehittyä ja parantaa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka ovat aidosti suoria, kestävät yleensä tosi hyvin suoruutta myös muilta, jopa odottavat sitä. Valitettavasti tämä on kuitenkin harvinainen ihmistyyppi. Yleisempi on tuo, joka haluaa loukata toisia ja väittää sitä suorapuheisuudeksi. He eivät tietenkään kestä sitä muilta, koska tietävät itsestään mitä sen takana on.
Aidosti suora ei yritä loukata vaan rakentaa. Hän sanoo suoraan vaikkapa että mua loukkasi asia x. Hän toivoo, että myös muut sanovat hänelle jos hän törttöilee, koska hänen tavoitteensa on kehittyä ja parantaa asioita.
Näin on ja itse jäin miettimään, että mitähän ap tarkoitti suorapuheisuudella? Sitäkö, että joku haukkuu toista ihmistä ja esim. rumilla sanoilla. Vaiko sellaista, joka sanoo asiat suoraan ihmisille, esim. sanoo tuttavalle, että tämä tuhlaa kaikki rahansa esim. vaatteisiin ja on siksi aina rahapulassa. Asianhan voi sanoa suoraan, ilman haukkumisia. Ja tämä on minusta suorapuheinen ihminen ja kaikki tuntemani suorapuheiset ihmiset ovat kyllä sellaisia, joille voi kertoa oman mielipiteensä suoraan ja he kyllä pystyvät sen nielemään minusta paljon paremmin kuin moni muu. Pidän tämäntyyppisistä suorapuheista ihmisistä. Toisten rumasti haukkuminen ei ole suorapuheisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ja itse jäin miettimään, että mitähän ap tarkoitti suorapuheisuudella? Sitäkö, että joku haukkuu toista ihmistä ja esim. rumilla sanoilla. Vaiko sellaista, joka sanoo asiat suoraan ihmisille, esim. sanoo tuttavalle, että tämä tuhlaa kaikki rahansa esim. vaatteisiin ja on siksi aina raha
Paskanmarjat.
Olen suorapuheinen mutta en varsinaisesti ilkeä. Sanon useimmiten mitä oikeasti ajattelen mutta jaksan kyllä toisinaan nähdä hieman vaivaa asetellakseni sanani niin että olisin mahdollisimman vähän tyly, mutta se on tosi paljon kuulijasta kiinni mitä pitää tylynä ja mitä ei. Janoan ja kaipaan samaa myös muilta, minusta sellainen on kommunikointi on miellyttävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on ja itse jäin miettimään, että mitähän ap tarkoitti suorapuheisuudella? Sitäkö, että joku haukkuu toista ihmistä ja esim. rumilla sanoilla. Vaiko sellaista, joka sanoo asiat suoraan ihmisille, esim. sanoo tuttavalle, että tämä tuhlaa kaikki rahansa esim. vaatteisiin ja on siksi aina raha
Näin minustakin. Nämä ovat ihmisiä jotka ymmärtävät että asiasta sanominen ei tarkoita toisen persoonan arvostelua. Siksi he pystyvät ottamaan palautetta vastaan myös muilta eivätkä loukkaannu. He tietävät ettei se vie ihmisarvoa mihinkään vaikka olisit tehnyt virheen ja se osoitettaisiin sinulle. Arvostan myös näitä ihmisiä paljon. Suorapuheisuus tulee esiin myös helppoutena. Heidän kanssa ei tarvitse arvuutella eikä heidän tarvitse puhua pahaa takanapäin koska he pystyvät keskustelemaan asioista myös kasvotusten.
Mä olen mielestäni aika suorapuheinen. Mua usein jopa ahdistaa esim täällä keskustelut, joissa valitetaan selän takana kun vaikkapa mökkivieraat ovat käyttäytyneet väärin tai joku ei ole tajunnut tarjota takaisin tai vieraat ovat viipyneet liian pitkään tms. Mulla ei ole ikinä ollut tuollaisia ongelmia, koska olen sanonut vieraille että nyt mun pitää mennä nukkumaan, kiva kun kävitte tai että voisitteko tuoda tätä ja tätä ruokaa kun tuutte mun mökille, mä puolestani ostan tuota ja tuota.
Odotan tällaista myös muilta ja joskus on tuntunut tosi kummalliselta ja pahalta, kun on kuullut vasta takanapäin, että olen toiminut jotenkin väärin. En olisi loukkaantunut yhtään, jos olisi sanottu heti suoraan. Päinvastoin.
Sitten on toki ap:n kuvaamat ihmiset jotka käyttävät suorapuheisuuttaan pahantahtoisesti.
Suorapuheinen osaa myös puhua loukkaamatta. Jotkut eivät osaa tätä, vaan menevät henkilökohtaisuuksiin.
En tajua aloituksen logiikkaa. Eihän se suorapuheinen olisi oikeasti suorapuheinen jos kritiikkiä saadessaan menisi hiljaiseksi. Jos se suorapuheinen on kritiikistä eri mieltä, niin se sanoo senkin suoraan. Eikä se ole mitään silmille hyppimistä vaan suoraan puhumista: ei peitä mitä ajattelee siitä kritiikistä.
Kestääkö pettäjä kun hänet petetään?
Väkivaltainen kun hänet hakataan/raiskataan?
Tää on taas tällainen aloitus jossa joku introvertti haluaa haukkua sosiaalisesti rohkeampia ihmisiä, koska on katkera omista puutteistaan. Tiedoksi ap, että jos joku ei niele sun "tiukkaa" sanomista mukisematta, niin se on ihan hänen oikeus vastata kuinka tykkää ja sinä sitten saat vastata siihen haluamallasi tavalla myös. Jos sulla menee sisu kaulaan heti väittelyn/riidan aluksi niin turha siitä tänne palstalle on avautua.
Vierailija kirjoitti:
Joo en ole eläissäni tavannut yhtään itseään suorapuheiseksi mainostanutta ihmistä, joka itse kestästäisi suoran puheen.
En minäkään. Enkä sellaista, jolla olisi aidosti hyvää sanottavaa kenestäkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen ihminen voi hyvinkin sanoa asiat rakentavasti (kuten tuo mua loukkasi asia x). "Minä olen vain suorapuheinen" ihminen ei puhu noin vaan ilmaisisi tuon saman asian haukkumalla jollain tavoin tms.
Hyvin tyypillistä..Suorapuheisuudellaan retostelevat harvemmin kestävät, jos heille sanoo suoraan takaisin. Veikkaan, että tämä suorapuheisuudeksi brändätty k.usipäisyys on vain oman epävarmuuden peittelyä.