Älä jätä perintöä, käytä rahat itse, neuvovat asiantuntijat.
"Kenelläkään ole ei velvollisuutta jättää perintöä jälkipolville, sanoo emeritusprofessori Urpo Kangas. Sen sijaan rahat voi käyttää omaan hyvinvointiinsa, tunnontuskitta."
Aiotko sinä jättää perintöä sukupolville. Minä en ainakaan. Olen itseni varten enkä muita. Saadaan pidettyä talous pyörimässä.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Oikein aivopierujen äiti tuo, että perintö ajaisi ahdinkoon perintöveron muodossa:)
Tässä nähdään, että kuinka tyhminä herrat pitävät alamaisiaan.
Hah hah hah .Yksi kirjain:)
(sama)
Ihme kun tässä jutussa ei ehdotettu käänteistä asuntolainaa. Senkin tarkoitus on vain saada ihmiset antamaan asuntonsa pankeille sijoituskohteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikein aivopierujen äiti tuo, että perintä ajaisi ahdinkoon perintöveron muodossa:)
Tässä nähdään, että kuinka tyhminä herrat pitävät alamaisiaan.
Juuri näin ja jotkut tyhmät vielä uskoo.
Näillä neuvoilla rahansa perintönä saava eliitti varmistaa, että jatkossakin on nöyrää ja halpaa työvoimaa saatavilla varallisuuden kasvattamiseen.
Juu, ei me nuorempi sukupolvi tehdä ilmaistöitä.
Eli ihan itse eläkeläiset saavat kantaa takkapuunsa 97-vuotiaana tai lämmittää sähköllä.
Nimittäin kotihoitaja ei kanna takkapuita, ei siivoa, ei pese pyykkiä, ei käy kaupassa, ei tee lämmintä ruokaa, nuo on kaikki erikseen ostettavia palveluita.
Maaseudun kiinteistöt on yksi sudenkuoppa. Niiden todellinen arvo kun on ihan muuta, kuin verottajan papereissa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Väkisinkin jää perintöä, koska en mä ajatellut kodistani vuokrallekaan muuttaa.
Hoivakoteja harvemmin asukkaat omistaa.
Tarkoitinkin sitä, että myisin tämän asunnon ja sitten muuttaisin vuokralle. Jos hoivakotiin joskus joudun, niin tämä asunto on edelleen olemassa ja jää mun lapsilleni.
Jos olen työkykyinen, niin paljastani jää sen verran, että voin jättää eläessäni jo perintöä esim. avustamalla mahdollisten lasten lasten kanssa opettamalla heille tarvittavia taitoja ja tarjoamalla majoituksen ja perushoitoa vastuullani ollessaan.. Lasten kanssa voin avustaa taloudellisesti ainakin tarjoamalla ravintoa tmv. mikäli taloudellisesti tiukkaa esim. opiskellessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemi pitäisi muuttaa sellaiseksi, että mahdollinen perintö ohjataan jälkeläisten sijaan esim. yhteisen terveydenhuollon ylläpitämiseen, vähävaraisille, päihdetyöhön jne. Ahneus ja itsekkyys estävät meitä tekemästä maailmasta parempaa paikkaa kaikille.
Teen koko ikäni töitä pienellä palkalla ja elän säästeliäästi, sit mun asunto käytetään vähävaraisille tai päihdetyöhön? Tässäpä oikein kuningasidea!
Miksi se ei ole kuningasidea?
Koska Neuvostoliitto kaatui jo. Yhtä hyvin se sadan prosentin verotus voitaisiin tehdä heti eikä vuosien kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on eriasia jättääkö kaiken mahdollisen perinnöksi ja kituuttaa loppuun asti kaurapuuroa syöden minimi kuluilla. Kyllä perintöä kannattaa ehdottomasti jättää. Suomessa on todella kivinen tie aloittaa nollasta keräämään hyvinvointia työtä tehden. Minä olen vieläkin "persaukinen" 38 vuotiaana vaikka yrittänyt olen monenlaista. Isäukko suuressa viisaudessaan ryyppäsi metsät ja maat, kun ei halunnut keski-ikäisenä mennä töihin.
Siinä vaiheessa kun sitä perintöä saadaan niin aloitetaan todennäköisesti eläkepäivät eikä työuraa..
Jos itsellä on lapsia, voi perinnöstä kieltäytyä, jolloin se menee suoraan omille lapsille. Näin ajattelen itse tehdä. Samalla saan turvattua perinnön heille. Jos itse vaikka tarvitsen vanhana yhteiskunnan palveluita, ei ainakaan tule yhteiskunnan taholta painetta myydä saamaani perintöä, kun se on jo turvassa lasteni omistuksessa.
Näin yritin sanoa vanhemmilleni. Äiti on nyt hoitokodissa eikä pysty enää rahoja käyttämään. Joudun maksamaan hirveät verot tälle valtiolle kun saan ne perintönä.
Perintöjen kuluttaminen itseensä on yksi asia millä seuraavat sukupolvet EIVÄT tule nousemaan vanhempiaan korkeammalle.
Kaikki valittaa kuinka rikkaat ovat vaan perineet vanhemmiltaan, mutta siinäpä se, kyseiset vanhemmat eivät haaskaanneet kaikkea itseensä joten seuraavalla sukupolvella on helpompi alku ja omaisuus pysy suvun hallinnassa eikä valu vastuuttomasti kuluttaville poliittisille päättäjille.
Mutta eipä nykyaikana ole vaan mitään universaalia kulttuurillista, uskonnollista tai mitä lie syytä noteerata perillisiään sen jälkeen kun elätysvelvollisuus on loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Näillä neuvoilla rahansa perintönä saava eliitti varmistaa, että jatkossakin on nöyrää ja halpaa työvoimaa saatavilla varallisuuden kasvattamiseen.
Tiedätkö, että työttömiä on palkkatuella tarhassa ja minä teen lasun, jos näen yhdenkin mustelman taaperolla.
Ja tiedätkö, että myös lääkärin teinilapsi voi polttaa tupakkaa ja minä teen siitä lasun.
Kokoomus leikkaa ansiosidonnaista 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemi pitäisi muuttaa sellaiseksi, että mahdollinen perintö ohjataan jälkeläisten sijaan esim. yhteisen terveydenhuollon ylläpitämiseen, vähävaraisille, päihdetyöhön jne. Ahneus ja itsekkyys estävät meitä tekemästä maailmasta parempaa paikkaa kaikille.
En voi ymmärtä, ettei tämä ole jonkun mielestä hyvä ajatus. Ahneus on kyllä ihmisen karmein ominaisuus.
Ahneutta se et omalla työllä saavutetun omaisuuden haluaa jättää lapsilleen? Mitä sinä itse aiot jättää yhteiskunnalle perinnöksi?
Tietenkin jätän perintöä, kun lapsia olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen koko ikäni töitä pienellä palkalla ja elän säästeliäästi, sit mun asunto käytetään vähävaraisille tai päihdetyöhön? Tässäpä oikein kuningasidea!
Miksi se ei ole kuningasidea?
Siksi, että sen jälkeen ei jää mitään taloudellista motiivia ahkeroida ja kerryttää varallisuutta, vaan liittyä käsiojossa oleviin luettelemaan mitä kaikkia tarvitsee nyt heti. Jo nyt monen työtekevän aineellinen elintaso on vuosikymmeniä matalampi kuin ei-työtätekevän, koska esim maksaa asuntolainaansa. Jos tietää, että asunto menee lopuksi valtiolle, niin mitä järjenhäivää enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempien kuuluu jättää mulle perintöä koska ovat itsekin sitä runsain mitoin saaneet. Ja aion kyllä jättää sitä myös omille lapsilleni, eipä tulisi mieleenkään et pöllytän kaiken menemään ettei heille vain jäisi mitään.
Ei muuten kuulu. Yksikään laki eikä asetus edellytä, että vanhempien KUULUU jättää perintöä.
Moraalisesti heidän KUULUU koska, kuten sanoin, ovat itse saaneet niin paljon perintöä. Molemmat perineet vanhempansa ja vielä useamman lapsettoman sukulaisen.
EI KUULU. Ovat vanhemmat saaneet mitä tahansa mistä hyvänsä, niin heidän EI KUULU jättää kenellekään yhtään mitään. Moraalilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vain sinun ahneutesi tässä on äänessä.
Oma kateutesi loistaa kauas.
Miksi tehdä lapsia, jos ei edes perintöä halua jättää?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse saamassa perintöä jonkin verran ja olen myös suht pienituloinen. Silti tuo kuulostaa erinomaiselta idealta. Kenties meillä duunareilla on enemmän empatiakykyä? Mikä hemmetin himo ihmisillä on isin ja äitin rahoihin? Maailmaa tulisi ohjata juurikin epäitsekkääseen suuntaan.
Minustakin normaalit vanhemmat haluavat vaikuttaa siihen että heidän omien lastensa ja mahdollisten lastenlasten elämä on parempaa ja helpompaa. Fiksut ihmiset kykenevät ajattelemaan asioita vähän pidemmällä vaikka kyseessä ei olisikaan varsinaisesti perheyrityksestä. Perinnön jättäminen lapsille ei tarkoita sitä että pitäisi elää erityisen nuukasti, mutta toisaalta monille riittää kohtuullinen elintaso, jolloin sitä varallisuutta kertyy vuosien verralle aivan luonnostaan. Kumma muuten miten perintöjä jaksetaan kadehtia vaikka niiden eteen on nähty vaivaa eikä kyse ole onnenkantamoista.
,