Älä jätä perintöä, käytä rahat itse, neuvovat asiantuntijat.
"Kenelläkään ole ei velvollisuutta jättää perintöä jälkipolville, sanoo emeritusprofessori Urpo Kangas. Sen sijaan rahat voi käyttää omaan hyvinvointiinsa, tunnontuskitta."
Aiotko sinä jättää perintöä sukupolville. Minä en ainakaan. Olen itseni varten enkä muita. Saadaan pidettyä talous pyörimässä.
Kommentit (251)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Väkisinkin jää perintöä, koska en mä ajatellut kodistani vuokrallekaan muuttaa.
Hoivakoteja harvemmin asukkaat omistaa.
Mahdollisimman paljon lapsille rahaa jo elinaikana. Edellyttäen toki että siihen on mahdollisuus, ei kenenkään tarvitse kituuttaa itse et voi jättää perintöä mutta ei myöskään tuhlata omaisuutta pois siinä pelossa että lapset jotakin kuoleman jälkeen saisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempien kuuluu jättää mulle perintöä koska ovat itsekin sitä runsain mitoin saaneet. Ja aion kyllä jättää sitä myös omille lapsilleni, eipä tulisi mieleenkään et pöllytän kaiken menemään ettei heille vain jäisi mitään.
Ei muuten kuulu. Yksikään laki eikä asetus edellytä, että vanhempien KUULUU jättää perintöä.
Moraalisesti heidän KUULUU koska, kuten sanoin, ovat itse saaneet niin paljon perintöä. Molemmat perineet vanhempansa ja vielä useamman lapsettoman sukulaisen.
EI KUULU. Ovat vanhemmat saaneet mitä tahansa mistä hyvänsä, niin heidän EI KUULU jättää kenellekään yhtään mitään. Moraalilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vain sinun ahneutesi tässä on äänessä.
Edelleen, mun mielestä kuuluu. Miksi eivät jättäisi kun itsekin ovat paljon saaneet? Olisi hassua ajatella että he vimmaisesti matkustaisivat tai kävisivät ulkona syömässä tms. että varmasti saavat rahansa käytettyä pois ettei lapselle vaan jää mitään.
Koita nyt hölmö tajuta etteivät sun vanhemmat ole velvollisia jättämään sulle mitään. Sun tehtävä on itse kerryttää itsellesi varallisuutta jolla kustannat vanhuutesi. Jos et ole vielä aloittanut niin nyt ois korkea aika jo. Mahdollisen perinnnön kärkkyminen on tyhmän ja ahneen ihmisen merkki. Kyllä hävettäis jos oisit mun lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Systeemi pitäisi muuttaa sellaiseksi, että mahdollinen perintö ohjataan jälkeläisten sijaan esim. yhteisen terveydenhuollon ylläpitämiseen, vähävaraisille, päihdetyöhön jne. Ahneus ja itsekkyys estävät meitä tekemästä maailmasta parempaa paikkaa kaikille.
Teen koko ikäni töitä pienellä palkalla ja elän säästeliäästi, sit mun asunto käytetään vähävaraisille tai päihdetyöhön? Tässäpä oikein kuningasidea!
Kaksipiippuinen juttu. Samalla kun nykyiset työssä käyvät maksavat hirveät määrät työeläkemaksuja saattaakseen nykyeläkeläiset hautaan, on eläkeläisillä myös selkeästi suurin varallisuus. Suurempi, kuin mihin nykyiset työssäkäyvät koskaan pääsevät.
Jo nyt tulotilastoista voi katsoa, miten rikastuminen pääosin tapahtuu: perimällä. Ajan mittaan varallisuus keskittyy, ja sitten haluttaisiin vielä poistaa perintövero.
En tiedä teistä muista, mutta itse en millään viitsisi tappaa itseäni työllä, että joku saisi jätettyä mahdollisimman ison perinnön lapsilleen.
Ja kyllä, omaan näkemykseeni varmasti vaikuttaa se, että itse en ole perimässä edes kenkälusikkaa. On inhaa mahdollistaa asioita muille, ja jäädä itse ilman.
Tässä säästöjen tuhlaamisessa eläessään on se ongelma, että harvoin sitä kuolinhetkeään voi tietää ja ennustaa, eli voi käydä niin että jos polttaa säästönsä, niin elääkin vielä sitten vuosikymmenen köyhyydessä ja kurjuudessa.
Kyllä minustakin tuntui surkealta, että vanhempani elivät säästeliäästi kitkuttaen, ja sitten jäi tilit täyteen rahaa kun kuolivat, mutta mieluummin niin, että jää yli kuin että loppuu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Systeemi pitäisi muuttaa sellaiseksi, että mahdollinen perintö ohjataan jälkeläisten sijaan esim. yhteisen terveydenhuollon ylläpitämiseen, vähävaraisille, päihdetyöhön jne. Ahneus ja itsekkyys estävät meitä tekemästä maailmasta parempaa paikkaa kaikille.
En voi ymmärtä, ettei tämä ole jonkun mielestä hyvä ajatus. Ahneus on kyllä ihmisen karmein ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen koko ikäni töitä pienellä palkalla ja elän säästeliäästi, sit mun asunto käytetään vähävaraisille tai päihdetyöhön? Tässäpä oikein kuningasidea!
Miksi se ei ole kuningasidea?
Itselläni on kaksi lasta ja jokunen satatuhatta tulen jättämään perintöä. En missään tapauksessa halua tuhlata rahoja turhaan mutta toki ajattelin elää mukavasti ja huolehtia siitä, että lapsenikin saavat elää mukavasti
Jos rahansa aikoo tuhlata itseensä tai antaa lapsilleen, niinä se kannattaa tehdä ennen hoitokotikuntoa.
Oma vanhempi on nyt hoitokodissa, ja rahaa ei käytännössä kulu mihinkään. Eläke riittää hoitomaksuihin. Toisaalta kunto on sellainen, ettei näitä rahoja kykene käyttämään tai edes lahjoittamaan kenellekään.
Eli käytännössä rahat odottavat perinnönjakoa, mikäli niistä on mitään jäljellä inflaation vuoksi.
Valtaosa nykyisistä eläkeläisistä ei ole itse saanut mitään ilmaiseksi. Oma äitini sai pienviljelijävanhemmiltaan lehmä häälahjaksi. Siinäpä ne perinnöt. Senkin lehmän myivät, kun oli pakko lähteä kaupunkiin töihin.
Ja onneksi ne vähät rikkaat eläkeläiset käyttävät rahansa esim. asumiseen joissain paremmissa palvelutaloissa, eivätkä rasita yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempien kuuluu jättää mulle perintöä koska ovat itsekin sitä runsain mitoin saaneet. Ja aion kyllä jättää sitä myös omille lapsilleni, eipä tulisi mieleenkään et pöllytän kaiken menemään ettei heille vain jäisi mitään.
Ei muuten kuulu. Yksikään laki eikä asetus edellytä, että vanhempien KUULUU jättää perintöä.
Moraalisesti heidän KUULUU koska, kuten sanoin, ovat itse saaneet niin paljon perintöä. Molemmat perineet vanhempansa ja vielä useamman lapsettoman sukulaisen.
EI KUULU. Ovat vanhemmat saaneet mitä tahansa mistä hyvänsä, niin heidän EI KUULU jättää kenellekään yhtään mitään. Moraalilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, vain sinun ahneutesi tässä on äänessä.
Edelleen, mun mielestä kuuluu. Miksi eivät jättäisi kun itsekin ovat paljon saaneet? Olisi hassua ajatella että he vimmaisesti matkustaisivat tai kävisivät ulkona syömässä tms. että varmasti saavat rahansa käytettyä pois ettei lapselle vaan jää mitään.
Koita nyt hölmö tajuta etteivät sun vanhemmat ole velvollisia jättämään sulle mitään. Sun tehtävä on itse kerryttää itsellesi varallisuutta jolla kustannat vanhuutesi. Jos et ole vielä aloittanut niin nyt ois korkea aika jo. Mahdollisen perinnnön kärkkyminen on tyhmän ja ahneen ihmisen merkki. Kyllä hävettäis jos oisit mun lapseni.
Turha jankata, tämä on minun mielipiteeni ja sinulla omasi. Enkä kärky yhtään mitään, ahne en myöskään ole vaan hyvinkin antelias ja kiltti ihminen. Enkä usko että vanhempiani häpeävät minua tippaakaan. Iloa, valoa ja hyvää mieltä sinunkin päivääsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertynyt varallisuus pannaan sileäksi toimintakykyisenä ja samalla siitä annetaan mahdollisimman suuri osuus lapsille, omista tarpeista ja unelmista luopumatta. Kun tassu ei enää nouse humpalle tai etelänlomalle ja kiikkustuoli alkaa olla ainoa kiva paikka, niin tilien on syytä olla tyhjät. Pienehkö omistusasunto tai jopa vuokra-asunto. Kun hoivapalveluiden tarve alkaa laitetaan kättä ison kukkaron alle. Sieltä koko maailma nytkin saa ottaa (kv.sop.), miksei sitä täyttänyt työmuurahainenkin.
Kaikki, koroston kaikki, muu tavallisen ihmisen sijoitustoiminta ja verosuunnittelu on peanuts tämän peliliikkeen rinnalla.
Toki jos omaan työmuurahaisen ideologiaan sopii mennä itsensä ja sirkat maksavana hamaan tappiin, niin sitten sen mukaan.
Jotenkin näen että ennemmin viimeiseksi omaisuudeksi kannattaa jättää rahaa kuin asunto. Jos jotain jättää niin sen verran voi huomioida perillisiä
Tiliraha, sijoitukset, mökit ja metsät menevät tulevaisuudessa kaikki hoitomaksuihin. Mitenkään muuten ei selvitä. Omaa asuntoa ei viedä (ainakaan toistaiseksi) ja sekin kannattaa olla tolkullinen. Voin nähdä otsikot: "Onko oikein, että Bulevardilla 250m2 tyhjillään olevan asunnon omistava leskimummo ei yhtään osallistu omiin hoitokuluihinsa".
Kun toimintakyky on mennyt, niin taloudellisesti viisainta on olla siinä kohtaa varaton, jos ei halua kipata isoon yhteiseen kukkaroon vielä siinäkin vaiheessa, vaan haluaa siirtää jotain jälkeläisilleen (tehtävä siis ajoissa.)
Kysymys on ajasta. Tiedätkö koska kuolet? Tiedätkö paljonko pitää olla jemmassa loppuvuosia varten, niin että voit elää ihmisiksi loppuun asti. ET TIEDÄ!
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole neuvo. Se on vain toteamus.
Aion käyttää rahaa omaan mukavuuteeni JA jättää perintöä lapsille.
Mutta jos minun pitäisi valita, että käytänkö rahat pitääkseni jotain anynoomiä taloutta pyörimässä, vai annanko lapsilleni, niin lapset menee kyllä edelle aika selkeästi.
Samoin. Yleensä tässä on taka-ajatus "Anna rahasi meille", koska seuraavaksi jaetaan sijoitusvinkkejä.
Ei kuulu muille, miten käytän rahani vai käytänkö mitenkään.
Oikein aivopierujen äiti tuo, että perintä ajaisi ahdinkoon perintöveron muodossa:)
Tässä nähdään, että kuinka tyhminä herrat pitävät alamaisiaan.
Ei ainakaan omien vanhempieni elämänlaatua kohentaisi se, jos he myisivät kesämökkinsä ja omakotitalonsa ja muuttaisi kerrostalokaksioon. Noissa myyntikehotuksissa on ainoastaan tarkoitus saada ne kiinteistöt kiertoon, vaikka asia esitetään noin, että ihan vaan vanhusten hyvinvointia ajatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa nykyisistä eläkeläisistä ei ole itse saanut mitään ilmaiseksi. Oma äitini sai pienviljelijävanhemmiltaan lehmä häälahjaksi. Siinäpä ne perinnöt. Senkin lehmän myivät, kun oli pakko lähteä kaupunkiin töihin.
Ja onneksi ne vähät rikkaat eläkeläiset käyttävät rahansa esim. asumiseen joissain paremmissa palvelutaloissa, eivätkä rasita yhteiskuntaa.
Kyllä aika moni on.
Yritetään aivopestä ihmiset siihen, että perintö sulaa hoivakotiin?
Jos joku suuressa viisaudessaan ryyppää metsät ja maat, niin mitä se on?