Talouselämä kirjoittaa: Rekrytointi on Suomessa rikki, hrnkilö lähetti 100 työhakemusta, seurauksena läjes aina pelkkä hiljaisuus
Voisiko kokoomus kertoa mistä ihmeestä tässä on kyse? Eikös meillä pitänyt olla kiljuva työvoimapula kuitenkin?
Kommentit (160)
Kookoomus kirjoitti:
Työttömät töihin mars!
Ei kiinnosta. Saan korvausta 2115 €/kk, niin oikeen hyvin tulee yksin toimeen ja kesäkin sieltä tulla könyää.
Mikä tässä on ollessa. Muutaman hakemuksen tekee kuukaudessa niin pysyy korvausten syrjässä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Jutun pointti on siis se, että laittakaa nyt ne työnhaun dokumentit kuntoon!
Mitä jos työnantajat alkaisivat kiinnostua niistä hakijoista ilman, että on tehty oppikirjojen mukaiset paperit. Minä en kertakaikkiaan tajua, että miksi työnantaja ei ole olennaisesta kiinnostunut. Niitä on 2 asiaa:
1. Haluan tehdä tarjottua työtä.
2. Olen työkykyinen ja minulla on siihen soveltuva koulutus.
Jos nämä kriteerit olisivat ne mitä työnantaja hakee oikeasti, niin työvoimapula ratkeaisi 90%:sesti.
Tämä. Mitä joku cv:n kirjoitusasu merkitsee kun työnä haluaa tehdä jotain putkiasennusta, myyjän työtä tai laskea palkkkoja ja näihin on koulutus ja työkokemus ellet hae äidinkielenopettajaksi?
Kertoo se jotain viitseliäisyydestä, huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta. Jos työt hutkitaan samalla pintaliidolla kuin hakemus ja cv, niin tulee pakostakin mietittyä onko tiedossa ongelmia ja hutilointeja.
Ei kerro. Voi silti olla loistava ja huolellinen työntekijä vaikkei cv olekaan ilmiömäisesti kirjoitettu ja linkedin profiili kunnossa tai loista jossain ryhmävideohaastattelussa. Työpitää osta hyvin, ei cvn kirjoitusta. Tämän takia et löydä työntekijöitä kun vaadit ja päättelet ihme juttuja.
Kyllä se vaan kertoo. Esimerkeissä oli juuri sellaisia töitä (esim. laskentatoimi), joissa pikkutarkkuus on tärkeää. Jos ei omaa cv:tä saa luettavaan ja virheettömään kuntoon, niin työn laatu on tuskin sen parempaa.
Usein riittäisi sekin, että pyytää tuttua oikolukemaan paprut. Itse oikoluen aina kavereideni hakenukset ja cv:t. Yhdellä kaverillani on lukihäiriö. Hän on hyvä työssään, mutta uusi työpaikka ei vaan tärpännyt ennenkuin aloin oikolukemaan hänen hakemuksensa ja cv:nsä.
Ja höpö höpö. Täydellisiä hakemuksia tulee siltä porukalta jota just ei pitäisi palkata koska noista voi 99% varmasti sanoa että ne on 3kk sisällä jo hakemassa muualle täydellisellä työnhakutaidollaan.
Normiduunari voi olla todella hyvä omassa hommassaan vaikkei kiinnosta opetella tuota turhaa hr-konsulenttien sirkusta. Kirjoitusvirheitä taas tulee kaikille joskus. Varsinkin jos tuunataan vanhaa hakemusta uuteen paikkaan sopivaksi muutellen joitain lauseita välistä.
Vierailija kirjoitti:
Kookoomus kirjoitti:
Työttömät töihin mars!
Ei kiinnosta. Saan korvausta 2115 €/kk, niin oikeen hyvin tulee yksin toimeen ja kesäkin sieltä tulla könyää.
Mikä tässä on ollessa. Muutaman hakemuksen tekee kuukaudessa niin pysyy korvausten syrjässä kiinni.
Ilmeisesti joku vammainen kun kerran saat noin tuplan siitä mitä tavallinen työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri 18 vuotta täyttänyt poikani on hakenut kesätöitä mm. siivousta tai varastohommia vuokrafirmojen kautta. Eipä ole tullut yhteydenottoja.
Minun 17-vuotias tyttärellä on kesätöitä koko kesäksi. Samassa paikassa oli viime vuonna koko kesän ja sieltä kyselivät ja kutsuivat töihin.
Edellisenä kesänä teki vain 2 viikon Tutustu ja tienaa -harjoittelun.
Mutta jonkinlaisissa kesätöissä ollut 15 vuotiasta lähtien.Ja meidän 15-vuotias sai juuri ensimmäisen kesätyönsä Osuuspankin Kesätyö OPn piikkiin -kampanjan kautta
Asut jossain pikkupaikkakunnalla missä on 5 teiniä? Täälläpäin ei läheskään kaikki pääse edes noihin palkkatuettuihin harjoitteluihin.
Asumme n 50 000 asukkaan kaupungissa.
En tiedä onko omilla nuorilla ollut tuuria vai mitä, mutta kyllä kesätöitä tuntuu löytäneen moni heidän kaverinsakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakija oli vielä pätevä hakemiinsa paikkoihin. Eli työvoimapula on oikeasti vain ja ainoastaan matalapalkka-aloilla ja terveydenhuollossa.
No mikä estää hakemasta vaikka koulutukseen?Maataan mieluummin kotona kun töitä on tarjolla.Ai niin,siitähän ei makseta 15 e niin en viitsitäkään.Toiset tekee koko ajan matalapalkka työtä ja toisilla on "oikeus"laiskotella.
Ei noihin koulutuksiinkaan pääse varsinkaan it-alalla jos ei jo osaa suunnilleen kaikkea sitä mitä siellä opetettaisi. Firmat käytännössä valitsee ne joita koulutukseen otetaan joten nuo voi valita aivan hyvin parhaat päältä ja koulutus toimii oikeastaan valtion maksamana perehdytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kookoomus kirjoitti:
Työttömät töihin mars!
Ilmeisesti joku vammainen kun kerran saat noin tuplan siitä mitä tavallinen työtön.
En ollenkaan sellainen. Ihan ansiosidonnaista saan. Taisi olla hyvä palkka ennen lomautusta. Nyt odottelen eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kookoomus kirjoitti:
Työttömät töihin mars!
En ollenkaan sellainen. Ihan ansiosidonnaista saan. Taisi olla hyvä palkka ennen lomautusta. Nyt odottelen eläkettä.
Ah sorry luulin että puhut nettopalkasta etkä brutto. Huomaa kuitenkin että työttömänä veroprosenttisi on selvästi korkeampi kuin duunissa.
2000 nettotuloihin taas on aika hankala päästä normaalin rajoissa olevilla tuloilla koska kuten sanottua veroprosentti on korkea ja muutenkin summat leikkautuu aika vahvasti kun tulot kasvaa.
On niin kova työvoimapula ettei pysty edes työhakemuksiin vastaamaan!
Ratkaisu: vähintään 200 000 luku- ja kirjoitustaidotonta kamelikuskia maailman takapajuisimmista ja raaimmista kulttuureista työvoimapulaa paikkaamaan. Näin niinkuin ensihätään.
Rekrytointikonsultti täältä jatkaa:
Uskokaa tai älkää, niin en todellakaan vaadi täydellistä CVtä, mutta täytyyhän siitä nyt perusasiat löytyä. Ehkä hauskin tilanne oli, kun yhteen paikkaan olisin yhden hakijan halunnut kutsua haastatteluun, mutta CVssä ei ollut mitään yhteystietoja.
Mutta minäkin saan sitä parempaa palkkaa, mitä paremmin löydän asiakkaallemme sopivia työntekijöitä. Olen vuosien varrella auttanut kymmeniä ellen jopa satoja ihmisiä viilaamaan CVnsä parempaan kuntoon, jotta meidän asiakas näkisi, että tässä on varteenotettava ehdokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin kerran te-palveluiden kautta saada työntekijöitä.
Tulos pyöreä nolla. Niistä kymmenistä ihmisistä kukaan ei halunnut työllistetyksi.Vaikuttaa siltä, että olet tarjonnut jotain mitä edes epätoivoiset eivät halua tai ei kannata tehdä.
Älä lässytä. Nämä kyseiset työttömät olivat ilmoittaneet te-palveluille hakevansa juuri kyseisen alan töitä.
En lässytä, jotain siinä sinun tarjoamassasi työssä on vialla jos ei halukkaita löydy. Mieti asiaa uudestaan tai ole ilman tekijää, oma valintasi.
Kyllä lässytät. Suomalaiset työttömät eivät ole kiinnostuneita töistä ennenkuin ansiosidonnainen on loppumassa. Se kertoo jo paljon.
Joskus asia on näin. Jos olet ollut hyvin palkatussa asiantuntijatyössä ja saat ansiosidonnaista nettona lähes 3000 euroa kuussa, niin ei silloin houkuta ottaa vastaan mitä tahansa keikkatyötä alle 3000 euron bruttopalkalla. Sitten kun ansiosidonnainen on päättymässä, eikä oman alan töitä enää löydy, niin silloin vasta yleensä hakeudutaan kouluttautumaan jollekin toiselle alalle. Silloin myös herkemmin ja pakosta (jos oman alan hyväpalkksia töitä ei enää ole) vaihdetaan ammattia huonommin palkattuun alaan, kun sekin voittaa sen peruspäivärahan.
Ansiosidonnaista saa oikeasti vain pieni osa työttömistä, 0 % pidempään työttömänä olleista ja niistä, jotka eivät työelämään ole koskaan päässeetkään. Ansiosidonnaisporvareiden mahdollinen vitkuttelu on melko marginaalinen ongelma siihen nähden, että meillä on valtava määrä kokonaan työelämästä syrjäytyneitä.
Rekrytointi oli rikki samalla tavalla jo 30 vuotta takaperin. Missä vika? Rekrytoinnista vastaa useimmiten rekrytointiassistentit. Harvassa yrityksessä on vara palkata henkilöstöpäällikköä. Rekryhenkilöt kautta linjan henk.pköt mukaanlukien ovat vallanhimoisia ja ylimielisiä. Nämä ihmiset paskat nakkaavat siitä mitä työnhakijat heistä tai firmast ajattelevat. Ammatinvalintapsykologeista sama kokemus. Ovat niin kiireisiä etteivät raportissaan muista enää edes mitä tehtävää hakija on hakenut. Hakemalla hakevat työnhalkijoista huonoja puolia ja kokevat sen työksensä. Ei tietenkään kaikki, mutta omalla kohdalle osuneista useimmat. Yleisesti ottaen työpaikan hankalimmat luonteet löytyvät HR-osastolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakija oli vielä pätevä hakemiinsa paikkoihin. Eli työvoimapula on oikeasti vain ja ainoastaan matalapalkka-aloilla ja terveydenhuollossa.
No mikä estää hakemasta vaikka koulutukseen?Maataan mieluummin kotona kun töitä on tarjolla.Ai niin,siitähän ei makseta 15 e niin en viitsitäkään.Toiset tekee koko ajan matalapalkka työtä ja toisilla on "oikeus"laiskotella.
Ai mikä estää? Opintoraha aikuiselle on 268,23 e/kk, ja asumistuki kattaa max 80 % asumiskuluistasi. Pärjäisitkö? :) Vai ottaisitko mieluummin muutaman tonnia lainaa ilman työpaikkaa? On helpompiakin tapoja sotkea oma taloutensa vuosiksi eteenpäin.
Työmarkkinatuella opiskelun ehdoton ikäraja on 25 vuotta, mikä on oikeasti tosi korkea siihen nähden, että tuskin kukaan haluaa palkata lähes kolmekymppistä ekan työpaikkansa etsijää. Apua pitäisi saada silloin, kun tilanteelle on vielä jotain tehtävissä.
Näistä työllisyyttä edistävistä toimista saamme tietysti kiittää oikeistopuolueita. Talous kuntoon ja silleen.
Jotain on todellakin rikki:
On todellakin aloja ja tehtäviä, joihin ei saada hakijoita
On työttömiä hakijoita, jotka tekisivät melkein mitä vaan, että pääsisivät töihin
Ja on työttömiä, jotka eivät oikeasti töihin edes halua
Olisi kaikkien etujen mukaista, että TE toimisto etc muut tahot voisi keskittyä auttamaan niitä, jotka oikeasti haluavat työllistyä.
Olen itsekin pariin kertaan ollut työttömänä ja se oli ihan kamalaa. Nyt onneksi ollut vakituinen työ viimeiset 3 vuotta.
Mutta kyllä se oli tosi rankkaa kun tosissaan yritti hakea töitä ja tuloksena vai niitä " kiitos, mutta ei kiitos" -viestejä tai syvä hiljaisuus.
Ja samaan aikaan lukea niitä "kaikki työttömät on laiskoja p#^€^ja jotka ei edes halua työllistyä" - kirjoituksia. Näitäkin on, ja he pilaa kaikkien työttömien maineen. Siksi moni työnantaja pelkää työttömänä palkkaamista
No lisätään listaan, kaikki asiathan tässä maassa tuntuu tällä hetkellä olevan rikki. Jonon jatkoksi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kookoomus kirjoitti:
Työttömät töihin mars!
Jännä juttu, laskeskelin ansiosidonnaislaskurilla (ei lapsia tai muitakaan ylimääräisiä vähennyksiä) että 5000 bruttotuloista tulee 10% veroprosentilla (epärealistisen alhainen) vain noin 2050 nettoansiosidonnainen.
Jännä silti nähdä miten suvereenisti palsta"mammat" tienaa reilusti yli 2000 nettona tai yksi jopa yli 3000 ansiosidonnaista. Kymppitonnin bruttopalkastakaan ei tule 10% veroprosentilla 3000 nettoansiosidonnaista. Ja tuossahan veroprosentti on aivan liian alhainen.
Matalapalkkaduuneihin on tosiaan helpompi päästä. Olen tehnyt ravintola- ja varastoalojen töitä. Nyt olen lähettänyt kahdeksan hakemusta, päässyt useampaan haastatteluun ja kesätöihin. Kannattaa kokeilla myös näitä ja esim. työkkärin lyhyiden työvoimakoulutusten kautta voi päästä helposti sisään näille aloille.
Pääsee ainakin johonkin työhön vaikkei omaa (korkeampaa) koulutusta vastaavaan työhön saisi heti. Saa rahaa sentään ja kuka tietää jos vaikka viihtyisikin ns. hanttihommissa. Tsemppiä kaikille työnhakuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Jutun pointti on siis se, että laittakaa nyt ne työnhaun dokumentit kuntoon!
Mitä jos työnantajat alkaisivat kiinnostua niistä hakijoista ilman, että on tehty oppikirjojen mukaiset paperit. Minä en kertakaikkiaan tajua, että miksi työnantaja ei ole olennaisesta kiinnostunut. Niitä on 2 asiaa:
1. Haluan tehdä tarjottua työtä.
2. Olen työkykyinen ja minulla on siihen soveltuva koulutus.
Jos nämä kriteerit olisivat ne mitä työnantaja hakee oikeasti, niin työvoimapula ratkeaisi 90%:sesti.
Tämä. Mitä joku cv:n kirjoitusasu merkitsee kun työnä haluaa tehdä jotain putkiasennusta, myyjän työtä tai laskea palkkkoja ja näihin on koulutus ja työkokemus ellet hae äidinkielenopettajaksi?
Kertoo se jotain viitseliäisyydestä, huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta. Jos työt hutkitaan samalla pintaliidolla kuin hakemus ja cv, niin tulee pakostakin mietittyä onko tiedossa ongelmia ja hutilointeja.
Ei kerro. Voi silti olla loistava ja huolellinen työntekijä vaikkei cv olekaan ilmiömäisesti kirjoitettu ja linkedin profiili kunnossa tai loista jossain ryhmävideohaastattelussa. Työpitää osta hyvin, ei cvn kirjoitusta. Tämän takia et löydä työntekijöitä kun vaadit ja päättelet ihme juttuja.
Kyllä se vaan kertoo. Esimerkeissä oli juuri sellaisia töitä (esim. laskentatoimi), joissa pikkutarkkuus on tärkeää. Jos ei omaa cv:tä saa luettavaan ja virheettömään kuntoon, niin työn laatu on tuskin sen parempaa.
Usein riittäisi sekin, että pyytää tuttua oikolukemaan paprut. Itse oikoluen aina kavereideni hakenukset ja cv:t. Yhdellä kaverillani on lukihäiriö. Hän on hyvä työssään, mutta uusi työpaikka ei vaan tärpännyt ennenkuin aloin oikolukemaan hänen hakemuksensa ja cv:nsä.
Ja höpö höpö. Täydellisiä hakemuksia tulee siltä porukalta jota just ei pitäisi palkata koska noista voi 99% varmasti sanoa että ne on 3kk sisällä jo hakemassa muualle täydellisellä työnhakutaidollaan.
Normiduunari voi olla todella hyvä omassa hommassaan vaikkei kiinnosta opetella tuota turhaa hr-konsulenttien sirkusta. Kirjoitusvirheitä taas tulee kaikille joskus. Varsinkin jos tuunataan vanhaa hakemusta uuteen paikkaan sopivaksi muutellen joitain lauseita välistä.
Mulle joskus eräs tuttu rekry kertoi, että kannattaa viidellä lauseella hakea töitä. Eli mitä koulutusta on, töitä tehnyt, mitä osaa jne. Itsekin olen hakenut lähinnä meiningillä, että kerron lyhyesti mitä osaan ja mitä haen kun haen duunarihommiani. Näissä kun on turha mitään lässyttää. Sitten jonkun työkkärin konsultin kanssa tekee ceeveen siistin näköiseksi sopivalla pohjalla ja se liitteeksi. Tuon tutun rekryn mukaan rekryillä ei ole aikaa lukea mitään romaaneja joten viidellä rivillä pääsee pitkälle.
Samoin olen muuten huomannut, että ajankohdalla on väliä. Kun hain eräs maanantai duuneja klo 07 olin algoritmin takia varmaan jossain ekana hakemusjonossa kun soittoja tuli jo kaksi. Eli voi laittaa kellon herättämään maanantaina viideksi ja siitä sitten lähettelemään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän 4 hakemusta kuukaudessa TE-toimiston vaatimuksesta. Hakemuksesta työnantaja näkee, etten ole kiinnostunut työstä. Minun onneksi kukaan ei ole pyytänyt haastatteluun tai vastaavaan.
Ja minä rekrytoijana saan sitten lukea näitä hakemuksia. Kyllähän sen aika nopeasti näkee, että tällä ihmisellä ei ole pienintäkään halua työllistyä. Mutta suututtaa välillä tuhlata omaa työaikaa näihin.
Häpeä!
Jos laittaa hakemuksen töihin, onko hakija A) ei halua työtä vai B) haluaa työn. Siinä pitäisi laittaa rekrytoija muihin työtehtäviin jos jo pelkkä työn hakeminen on selvä osoitus siitä, ettei työnhakija halua ko työpaikkaa.
Asut jossain pikkupaikkakunnalla missä on 5 teiniä? Täälläpäin ei läheskään kaikki pääse edes noihin palkkatuettuihin harjoitteluihin.