Talouselämä kirjoittaa: Rekrytointi on Suomessa rikki, hrnkilö lähetti 100 työhakemusta, seurauksena läjes aina pelkkä hiljaisuus
Voisiko kokoomus kertoa mistä ihmeestä tässä on kyse? Eikös meillä pitänyt olla kiljuva työvoimapula kuitenkin?
Kommentit (160)
Oma työttömyys päättyi kun hakemus numero 337 tuotti tuloksen ja sain työpaikan
14v on/off työttömyyttä takana eikä haavettakaan saada työpaikkaa, kukaan ei ole huolinut mua tuhansien hakemusten jälkeenkään.
M37
Vierailija kirjoitti:
14v on/off työttömyyttä takana eikä haavettakaan saada työpaikkaa, kukaan ei ole huolinut mua tuhansien hakemusten jälkeenkään.
M37
Samassa paskassa olleena tiedän mitä tuo on. Vaihdoin terveydenhoitoalalle ja nyt on töitä. En valita vaikka toiminnan taso harmittaakin joka päivä.
M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekrytointi oli rikki samalla tavalla jo 30 vuotta takaperin. Missä vika? Rekrytoinnista vastaa useimmiten rekrytointiassistentit. Harvassa yrityksessä on vara palkata henkilöstöpäällikköä. Rekryhenkilöt kautta linjan henk.pköt mukaanlukien ovat vallanhimoisia ja ylimielisiä. Nämä ihmiset paskat nakkaavat siitä mitä työnhakijat heistä tai firmast ajattelevat. Ammatinvalintapsykologeista sama kokemus. Ovat niin kiireisiä etteivät raportissaan muista enää edes mitä tehtävää hakija on hakenut. Hakemalla hakevat työnhalkijoista huonoja puolia ja kokevat sen työksensä. Ei tietenkään kaikki, mutta omalla kohdalle osuneista useimmat. Yleisesti ottaen työpaikan hankalimmat luonteet löytyvät HR-osastolta.
Meille palkattiin tällä viikolla HR-leidi. Työnkuvaan kirjoitettiin erikseen "ei osallistu mahdollisten palkattavien työntekijöiden haastatteluihin tai valintaprosessiin..."
Ai miksi? Haluamme kovan luokan insinööriosaajia joita ei ajeta pois haastattelussa epämääräisillä pupukorvavideoleikkeleillä ja joilta ei osata kysyä olennaisia/ymmärretä mitä kandi vastaa.
Julkisella puolella tämä toimii monesti niin, että HR käy kaikki hakemukset läpi ja ihan oikeasti valitsee ne parhaat sieltä. Sitten palkkauksen tekee joku pikkupomo joka sotkee hommat ja valitsee tutun sen pätevän sijaan.
Pitäiskos Työttömien ruveta perustelee yrityksii ja sitä myöden kasvattaa työpaikkojen tarvetta sekä määrää.
Mikäli sikäli, luvut pitää paikkaansa että 50000 paikkaa ja 500000 työtönt.
Firmat käyttää kuvitteellista rekrytointia mainostamiseen.
Hesariin iso mainos 20000€, työpaikat sivulle 500-1000€.
Halutaan luoda imagoa. Brändiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekrytointi oli rikki samalla tavalla jo 30 vuotta takaperin. Missä vika? Rekrytoinnista vastaa useimmiten rekrytointiassistentit. Harvassa yrityksessä on vara palkata henkilöstöpäällikköä. Rekryhenkilöt kautta linjan henk.pköt mukaanlukien ovat vallanhimoisia ja ylimielisiä. Nämä ihmiset paskat nakkaavat siitä mitä työnhakijat heistä tai firmast ajattelevat. Ammatinvalintapsykologeista sama kokemus. Ovat niin kiireisiä etteivät raportissaan muista enää edes mitä tehtävää hakija on hakenut. Hakemalla hakevat työnhalkijoista huonoja puolia ja kokevat sen työksensä. Ei tietenkään kaikki, mutta omalla kohdalle osuneista useimmat. Yleisesti ottaen työpaikan hankalimmat luonteet löytyvät HR-osastolta.
Meille palkattiin tällä viikolla HR-leidi. Työnkuvaan kirjoitettiin erikseen "ei osallistu mahdollisten palkattavien työntekijöiden haastatteluihin tai valintaprosessiin..."
Ai miksi? Haluamme kovan luokan insinööriosaajia joita ei ajeta pois haastattelussa epämääräisillä pupukorvavideoleikkeleillä ja joilta ei osata kysyä olennaisia/ymmärretä mitä kandi vastaa.
Julkisella puolella tämä toimii monesti niin, että HR käy kaikki hakemukset läpi ja ihan oikeasti valitsee ne parhaat sieltä. Sitten palkkauksen tekee joku pikkupomo joka sotkee hommat ja valitsee tutun sen pätevän sijaan.
Meillä tuottavalla puolella tuppaa olemaan sen verran selkärankaa, että jos tuttu tulee vastaan, silloin ei olla A) haastattelemassa, B) valitsemassa. Toki kysyttäessä kerrotaan hyvät ja huonot puolet, mm erään vapaa-ajan aika hyvän tuttavuuden tyrmäsin "ei osaa oikeasti tarpeeksi, slidewarettaja..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän 4 hakemusta kuukaudessa TE-toimiston vaatimuksesta. Hakemuksesta työnantaja näkee, etten ole kiinnostunut työstä. Minun onneksi kukaan ei ole pyytänyt haastatteluun tai vastaavaan.
Ja minä rekrytoijana saan sitten lukea näitä hakemuksia. Kyllähän sen aika nopeasti näkee, että tällä ihmisellä ei ole pienintäkään halua työllistyä. Mutta suututtaa välillä tuhlata omaa työaikaa näihin.
No onneksi tuo työ on yksi niistä, joka katoaa tekoälyn myötä. Ulkomaiset firmat ovat jo pitkälti automatisoineet prosessin ja haastatteluun pääsee vain muutama lupaavin kandidaatti. Tutkinnot ja työkokemus ohjaavat pitkälti prosessia.
Hyvä, että sinäkin pääset käyttämään lahjojasi tuottavempaan touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Firmat käyttää kuvitteellista rekrytointia mainostamiseen.
Hesariin iso mainos 20000€, työpaikat sivulle 500-1000€.
Halutaan luoda imagoa. Brändiä.
Työntekijä näkee työn pitkälti vaihdannan kautta, eli panos ja tuotos motivoi. Rekrytointiprosessissa nousee väistämättä eteen palkka, työajat, työpaikka, esimiehet jne. Jos työnhakija ei niitä koe hyvänä diilinä, mainostaminen on yhtä tyhjän kanssa. Vähät brändistä. Se ei maksa elämistä.
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Jutun pointti on siis se, että laittakaa nyt ne työnhaun dokumentit kuntoon!
Tämäpä! Kun työnantajan ja työnhakijan välissä on joku konsultti muka portinvartijana. Joku 25v lippatukkainen jostain haagaheliasta valmistunut leikkii jumalaa ja karsii hakijoita sen perusteella että cv ei ole tehty viimeisimmän mallin mukaan. Ennen työnantaja katsoi hakemukset läpi, haastatteli mielestään parhaat ja kas, rekrytöintiprosessi siivoojan hommiin ei kestänyt puolta vuotta psykologisine testeineeen.
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Puhuin tänään yhden nuorukaisen kanssa. Oli hakenut kesätöitä ja saanut. 1500 hakijaa ja 20 otettiin. Luulen, että siellä oli aika monta, joilla oli paperit kunnossa hänen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä! Kun työnantajan ja työnhakijan välissä on joku konsultti muka portinvartijana. Joku 25v lippatukkainen jostain haagaheliasta valmistunut leikkii jumalaa ja karsii hakijoita sen perusteella että cv ei ole tehty viimeisimmän mallin mukaan. Ennen työnantaja katsoi hakemukset läpi, haastatteli mielestään parhaat ja kas, rekrytöintiprosessi siivoojan hommiin ei kestänyt puolta vuotta psykologisine testeineeen.
Yleensä sen 25v haagaheliasta just valmistuneen rekrykonsultin palkka on onnistumispohjainen (ainakin osittain): toisin sanoen se saa palkkaa kun se löytää asiakkaalleen työntekijän. Ei se mikään portinvartija ole vaan paremminkin yrittää löytää töitä sille vähän huonommallekin kandille.
Itse onneksi en ole niitä siivoajia tai kaupan kassoja palkkaamassa vaan kokeneita ammattilaisia asiantuntija- ja esimiestehtäviin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin kerran te-palveluiden kautta saada työntekijöitä.
Tulos pyöreä nolla. Niistä kymmenistä ihmisistä kukaan ei halunnut työllistetyksi.Vaikuttaa siltä, että olet tarjonnut jotain mitä edes epätoivoiset eivät halua tai ei kannata tehdä.
Älä lässytä. Nämä kyseiset työttömät olivat ilmoittaneet te-palveluille hakevansa juuri kyseisen alan töitä.
Lässytitkö työkkäriin että ilmaiseksi pitäisi tulla sulle töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin tänään yhden nuorukaisen kanssa. Oli hakenut kesätöitä ja saanut. 1500 hakijaa ja 20 otettiin. Luulen, että siellä oli aika monta, joilla oli paperit kunnossa hänen lisäksi.
Näitäkin on, mutta oikeesti aika vähän.
Tuossa kohtaa tärkeintä on, että siitä CVstä löytyy oikeat avainsanat sillä esikarsinta tehdään hakusanojen perusteella, max 200 hakemusta luetaan läpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän 4 hakemusta kuukaudessa TE-toimiston vaatimuksesta. Hakemuksesta työnantaja näkee, etten ole kiinnostunut työstä. Minun onneksi kukaan ei ole pyytänyt haastatteluun tai vastaavaan.
Ja minä rekrytoijana saan sitten lukea näitä hakemuksia. Kyllähän sen aika nopeasti näkee, että tällä ihmisellä ei ole pienintäkään halua työllistyä. Mutta suututtaa välillä tuhlata omaa työaikaa näihin.
No onneksi tuo työ on yksi niistä, joka katoaa tekoälyn myötä. Ulkomaiset firmat ovat jo pitkälti automatisoineet prosessin ja haastatteluun pääsee vain muutama lupaavin kandidaatti. Tutkinnot ja työkokemus ohjaavat pitkälti prosessia.
Hyvä, että sinäkin pääset käyttämään lahjojasi tuottavempaan touhuun.
Tätä innolla odottelen, että tekoäly hoitaisi prosessin "tylsät" vaiheet ja saisi itse keskittyä siihen, missä ihmistä tarvitaan. Jotain viitteitä tästä jo näkyy, mutta valitettavasti käytännön sovellutukset ei vielä arkea
Suora lainaus hakemuksesta:
Mä huomasin et teille haetaan myuntipäällikköö. Mä olisin varmaan siihen ihan hyvä, kun mä tykkään myydä. Oli mul kakarana omal pihal kerran semmonen kirppispöytäki ja naapurit kävi ostaa. Mitäs te myytte?
Ja hakemus jatkui vielä mutta en viitsi kaikkea tähän laittaa.
Ei kutsuttu haastatteluun 😀
Vierailija kirjoitti:
Työvoimaviranomaiset pakottavat hakemaan paikkoja ja työnantajat ovat kyllästymässä hakemustulvaan. Moni ei tämän takia edes julista paikkaa auki. Niinpä haku tapahtuu muita väyliä pitkin.
Vuosikymmeniä siten julkisella puolella hakemukseen riitti tämä litania: "Oheistaen koulu- ja työtodistusteni jäljennökset pyydän, että minut otetaan huomioon virkaa xxyy täytettäessä". Cv:stä saati itsensä markkinoinnista ei tuohon aikaan puhuttu mitään.
"Oheistaen koulu- ja työtodistusteni jäljennökset pyydän..." Siis mitä tässä sanotaan? 😄
Tämäkö nyt uusi asia? Näin on ollut kauan. Osa paikoista näennäisesti auki, ja työntekijä on jo talossa töissä tai muuten tuttu. Nykyinen aktiivimalli ja median työttömien lyttäys on aiheuttanut sen, että moni paikka menee tiskin alta ja työttömien hakemuksia ei edes lueta.
Mä vosin tlua telile töhin, palka ptiptää ola 5000e kuusa ja töiakia likuva etä jos muhastyö niin sa lähtäe vastvasti akiasemin töstiä. Omaloama pita sda pita aina ku töy ei huvitta.
Niin no jos on ahkera, aikaansaava ja nopea, niin saattaa joutua joskus maksamaan huolellisuudesta. Mutta sillähän ei ole mitään haittaa, jos työpaikassa on tapana, että muut tarkistaa toistensa papereita. Noissa valtion yksiköissä on ihan tarpeeksi kuolettavan hitaita ja laiskoja ihmisiä. Jotka oottelee aina seuraavaa lomaa kun pitäs päästä käymään kakkosasunnolla.