Talouselämä kirjoittaa: Rekrytointi on Suomessa rikki, hrnkilö lähetti 100 työhakemusta, seurauksena läjes aina pelkkä hiljaisuus
Voisiko kokoomus kertoa mistä ihmeestä tässä on kyse? Eikös meillä pitänyt olla kiljuva työvoimapula kuitenkin?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Jutun pointti on siis se, että laittakaa nyt ne työnhaun dokumentit kuntoon!
Mitä jos työnantajat alkaisivat kiinnostua niistä hakijoista ilman, että on tehty oppikirjojen mukaiset paperit. Minä en kertakaikkiaan tajua, että miksi työnantaja ei ole olennaisesta kiinnostunut. Niitä on 2 asiaa:
1. Haluan tehdä tarjottua työtä.
2. Olen työkykyinen ja minulla on siihen soveltuva koulutus.
Jos nämä kriteerit olisivat ne mitä työnantaja hakee oikeasti, niin työvoimapula ratkeaisi 90%:sesti.
Tämä. Mitä joku cv:n kirjoitusasu merkitsee kun työnä haluaa tehdä jotain putkiasennusta, myyjän työtä tai laskea palkkkoja ja näihin on koulutus ja työkokemus ellet hae äidinkielenopettajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Mitä jos työnantajat alkaisivat kiinnostua niistä hakijoista ilman, että on tehty oppikirjojen mukaiset paperit. Minä en kertakaikkiaan tajua, että miksi työnantaja ei ole olennaisesta kiinnostunut. Niitä on 2 asiaa:
Jos nämä kriteerit olisivat ne mitä työnantaja hakee oikeasti, niin työvoimapula ratkeaisi 90%:sesti.
Tämä. Mitä joku cv:n kirjoitusasu merkitsee kun työnä haluaa tehdä jotain putkiasennusta, myyjän työtä tai laskea palkkkoja ja näihin on koulutus ja työkokemus ellet hae äidinkielenopettajaksi?
Kertoo se jotain viitseliäisyydestä, huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta. Jos työt hutkitaan samalla pintaliidolla kuin hakemus ja cv, niin tulee pakostakin mietittyä onko tiedossa ongelmia ja hutilointeja.
Ongelma on että moniin duunaritöihin tarvitaan rautaista ammattilaista jolla on koulutus, sellaiset on nykyään kaikki töissä. Ihan kun kuka vaan voisi alkaa tekemään sähkötöitä tai lähteä teho-osaston hoitajaksi.
Juuri 18 vuotta täyttänyt poikani on hakenut kesätöitä mm. siivousta tai varastohommia vuokrafirmojen kautta. Eipä ole tullut yhteydenottoja.
Ei Talouselämässä ole tuollaista juttua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo se jotain viitseliäisyydestä, huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta. Jos työt hutkitaan samalla pintaliidolla kuin hakemus ja cv, niin tulee pakostakin mietittyä onko tiedossa ongelmia ja hutilointeja.
Ei joku cv kirjoitustaito kerro mitään siitä hoitaako työt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Hakemus on täysin turha koska töihin pääsee kun marssiin vain paikalle. Kokoomus tietää tämän!
Sekin pirun vartija ei päästänyt töihin vaikka olin työhaluinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 hakemusta on vielä vähän...maailmalla haetaan 500-1000 paikkaa ennen kun pääsee ehkä yhteen haastatteluun, jos siihenkään.
No ei todellakaan ole vähän. Aikoinaan pääsi töihin kun käveli jonnekin työpaikkaan kysymään töitä (70v sitten). Silloin työmarkkinat toimivat. Ymmärrän toki että on vaikeaa jos nimi on Tino Hagert, mutta jos on joku ihan tavallinen nimi niin miksei edes haastatella?
Minä en ole koskaan saanut kokea sitä että töitä saa kunhan kävelee työpaikkaan sisälle kysymään. Mutta en silti ole tehnyt elämäni aikana sataa hakemusta. Enkä ole edes mitenkään nuori. Ensimmäiset hakemukseni kirjoitin 90-luvun laman aikana. Silloinkaan ei töiden löytäminen ollut helppoa.
Yleensä työpaikka on aina löytynyt muutaman hakemuksen jälkeen. Hakemuksia olen toki tehnyt aina huolella. Useampi päivä on mennyt yhden tekemiseen. Kerran meni 2 viikkoa 😂 En ymmärrä miten jotkut pystyvät tekemään useita hakemuksia päivässä.
Olen alalla, jolla tilanteet vaihtelevat helposti ja työpaikkoja tulee ja menee. Aika usein on käynyt niin että työpaikka on mennyt alta ja on pitänyt alkaa etsimään uutta satojen tai tuhansien muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro. Voi silti olla loistava ja huolellinen työntekijä vaikkei cv olekaan ilmiömäisesti kirjoitettu ja linkedin profiili kunnossa tai loista jossain ryhmävideohaastattelussa. Työpitää osta hyvin, ei cvn kirjoitusta. Tämän takia et löydä työntekijöitä kun vaadit ja päättelet ihme juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakemus on täysin turha koska töihin pääsee kun marssiin vain paikalle. Kokoomus tietää tämän!
Myös metsissä on paljon tekemätöntä työtä.
Ajatteletko Susanna Kosken tarkoittamaa risujen keräilyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 hakemusta on vielä vähän...maailmalla haetaan 500-1000 paikkaa ennen kun pääsee ehkä yhteen haastatteluun, jos siihenkään.
No ei todellakaan ole vähän. Aikoinaan pääsi töihin kun käveli jonnekin työpaikkaan kysymään töitä (70v sitten). Silloin työmarkkinat toimivat. Ymmärrän toki että on vaikeaa jos nimi on Tino Hagert, mutta jos on joku ihan tavallinen nimi niin miksei edes haastatella?
Minä en ole koskaan saanut kokea sitä että töitä saa kunhan kävelee työpaikkaan sisälle kysymään. Mutta en silti ole tehnyt elämäni aikana sataa hakemusta. Enkä ole edes mitenkään nuori. Ensimmäiset hakemukseni kirjoitin 90-luvun laman aikana. Silloinkaan ei töiden löytäminen ollut helppoa.
Yleensä työpaikka on aina löytynyt muutaman hakemuksen jälkeen. Hakemuksia olen toki tehnyt aina huolella. Useampi päivä on mennyt yhden tekemiseen. Kerran meni 2 viikkoa 😂 En ymmärrä miten jotkut pystyvät tekemään useita hakemuksia päivässä.
Olen alalla, jolla tilanteet vaihtelevat helposti ja työpaikkoja tulee ja menee. Aika usein on käynyt niin että työpaikka on mennyt alta ja on pitänyt alkaa etsimään uutta satojen tai tuhansien muiden kanssa.
Nuorena hain opiskellessa lisätöitä (80-luvun loppupuoli ja 90-luvun aivan alku ennen romahdusta) ja homma tosiaan oli huomattavan helppoa. Työkkäristä kävin katsomassa seinällä olevista ilmoituksista (luokiteltu alojen/työtehtävien mukaan) kymmenisen sopivalta kuulostavaa ja sitten soittelemaan. Kävin kolmessa haastattelussa ja olisin jokaiseen noista päässyt vaikkei nimellisesti ollut osaamista yhdestäkään hommasta. Firmat koulutti työntekijänsä eikä vaadittu sataa eri korttia tai 10v työkokemusta aloittelijalta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri 18 vuotta täyttänyt poikani on hakenut kesätöitä mm. siivousta tai varastohommia vuokrafirmojen kautta. Eipä ole tullut yhteydenottoja.
Saman ikäinen tyttäreni sai helposti töitä kesäksi harrastamansa lajinsa parista, kun otti vastaan erotuomarin hommia. Saa painaa koko kesän ja syksynkin halutessaan niin paljon kuin huvittaa ja korvaus tehdystä työstä on hyvä. Erotuomareista on huutava pula ja heille hommia löytyy. Toki kaikkien luonne ei sitä hommaa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sata hakemusta lähettää eikä yhtään vastausta niin silloin kyllä katsoisin sitä hakemusta ja miettisin miten tehdä sen erilailla jotta vastaus tulee...
Todella monilla on täysin surkea hakemus ja CV.
Avoimia paikkoja on auki piilotyöpaikat mukaanlukien jotain 50 tuhatta kerrallaan (lähde tilastokeskus). Suurimpaan osaan palkataan jo muussa työssä oleva työnvaihtaja eikä työtöntä. Työttömiä ja vajaatyöllistettyjä on kuitenkin jotain 500 tuhatta.
Laskutaitoinen huomaa aika äkkiä ettei mikään määrä cv:n tuunausta sovita 500 tuhatta hakijaa 50 tuhanteen työpaikkaan siten että kaikilla on lopulta palkkatyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän kun lisää vielä sen että hakija sitoutuu 6kk kohdalla irtisanoutumaan ilman erorahoja jos työnantaja sitä ehdottaa.
Tämän jälkeen työnantajat uskaltavat ottaa enemmän riskejä rekrytoinnissa. Itse prosessi kevenee minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Minun 17-vuotias tyttärellä on kesätöitä koko kesäksi. Samassa paikassa oli viime vuonna koko kesän ja sieltä kyselivät ja kutsuivat töihin.
Edellisenä kesänä teki vain 2 viikon Tutustu ja tienaa -harjoittelun.
Mutta jonkinlaisissa kesätöissä ollut 15 vuotiasta lähtien.
Ja meidän 15-vuotias sai juuri ensimmäisen kesätyönsä Osuuspankin Kesätyö OPn piikkiin -kampanjan kautta
Olin joskus 80-luvulla kesätöissä työvoimatoimistossa. Todella palkitsevaa hommaa, sillä työpaikkailmoituksia sisältävää kansiota pläräämällä löytyi monille hakijoille jonkinlainen työpaikka. Kokonaan provisiopalkkaiset myyntihommat eivät silloinkaan kiinnostaneet työnhakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerro. Voi silti olla loistava ja huolellinen työntekijä vaikkei cv olekaan ilmiömäisesti kirjoitettu ja linkedin profiili kunnossa tai loista jossain ryhmävideohaastattelussa. Työpitää osta hyvin, ei cvn kirjoitusta. Tämän takia et löydä työntekijöitä kun vaadit ja päättelet ihme juttuja.
Kyllä se vaan kertoo. Esimerkeissä oli juuri sellaisia töitä (esim. laskentatoimi), joissa pikkutarkkuus on tärkeää. Jos ei omaa cv:tä saa luettavaan ja virheettömään kuntoon, niin työn laatu on tuskin sen parempaa.
Usein riittäisi sekin, että pyytää tuttua oikolukemaan paprut. Itse oikoluen aina kavereideni hakenukset ja cv:t. Yhdellä kaverillani on lukihäiriö. Hän on hyvä työssään, mutta uusi työpaikka ei vaan tärpännyt ennenkuin aloin oikolukemaan hänen hakemuksensa ja cv:nsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin kerran te-palveluiden kautta saada työntekijöitä.
Tulos pyöreä nolla. Niistä kymmenistä ihmisistä kukaan ei halunnut työllistetyksi.Valhe olisi uskottavampi, jos olisit kirjoittanut, että löytyi vain 2, jotka edes halusivat töitä.
M42
P.S. olen vakitöissä, enkä edes vassari. Keksi paremmat vastalauseet.
Näin se kuitenkin meni. Homma toimi siis niin, että Te-palvelu kokosi listan työntekijöistä, jotka olivat ilmoittaneet hakevansa juuri kyseisen alan töitä. Lähetti listan minulle ja minä soitin listan läpi. Ei yhtään töistä kiinnostunutta.
Kirjoitin jokaisen nimen kohdalle, miksi ei ottanut töitä vastaan ja lähetin te-toimistoon.
Lähettivät uuden listan ja sama toistui.
Käytin valtavasti aikaa tähän ja halusin nimenomaan palkata työttömän, en töitä vaihtavaa. Tästedes pysyn heissä, joilla on työpaikka ja haluavat vaihtaa toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hakija oli vielä pätevä hakemiinsa paikkoihin. Eli työvoimapula on oikeasti vain ja ainoastaan matalapalkka-aloilla ja terveydenhuollossa.
No mikä estää hakemasta vaikka koulutukseen?Maataan mieluummin kotona kun töitä on tarjolla.Ai niin,siitähän ei makseta 15 e niin en viitsitäkään.Toiset tekee koko ajan matalapalkka työtä ja toisilla on "oikeus"laiskotella.
Valhe olisi uskottavampi, jos olisit kirjoittanut, että löytyi vain 2, jotka edes halusivat töitä.
M42
P.S. olen vakitöissä, enkä edes vassari. Keksi paremmat vastalauseet.