Talouselämä kirjoittaa: Rekrytointi on Suomessa rikki, hrnkilö lähetti 100 työhakemusta, seurauksena läjes aina pelkkä hiljaisuus
Voisiko kokoomus kertoa mistä ihmeestä tässä on kyse? Eikös meillä pitänyt olla kiljuva työvoimapula kuitenkin?
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Yritin kerran te-palveluiden kautta saada työntekijöitä.
Tulos pyöreä nolla. Niistä kymmenistä ihmisistä kukaan ei halunnut työllistetyksi.
Mikä työ, palkka ja ehdot? Oliko kokopäivätyö?
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Jutun pointti on siis se, että laittakaa nyt ne työnhaun dokumentit kuntoon!
On vaikea tietää, miltä CV:n pitäisi näyttää ja miten se tulee kirjoittaa, jos ei työkseen ole ollut tekemisissä sen asian kanssa.
Olen näet nähnyt yhden taitavasti kootun CV:n ja hämmästyin, miten paljon meriittejä sillekin hakijalle oli siihen saatu kirjoitettua, vaikka itse en olisi keksinyt sillä työkokemuksella paljon mitään kirjoitettavaa .
Joten tuokin on yksi asia, jota voitaisiin opettaa paremmin vaikka TE-toimiston kurssilla. Miten saat vähäisetkin kokemuksesi ja tekosi tyylikkäästi mainittua CV:llä.
Työvoimaviranomaiset pakottavat hakemaan paikkoja ja työnantajat ovat kyllästymässä hakemustulvaan. Moni ei tämän takia edes julista paikkaa auki. Niinpä haku tapahtuu muita väyliä pitkin.
Vuosikymmeniä siten julkisella puolella hakemukseen riitti tämä litania: "Oheistaen koulu- ja työtodistusteni jäljennökset pyydän, että minut otetaan huomioon virkaa xxyy täytettäessä". Cv:stä saati itsensä markkinoinnista ei tuohon aikaan puhuttu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin työttömänä ollessani hakenut mm. Postiin, siivoamaan ja marjatiloille, mutta ilman tulosta. Etenkin siivousfirmat jättävät hakemukset kokonaan huomiotta.
Kuten moni on jo sanonut, ei pula ole työnhakijoista vaan ilmaistyövoimasta. Palkkatuella kyllä pääsee, mutta siinähän suuren siivun (jopa 60-70% palkasta) maksaa yhteiskunta.
Palkkatuki on 30-50 %. Varmaan tieto, kun nyt sen avulla pääsen töihin, minulla palkkatuki kattaa 40 prosenttia palkasta.
"Heinäkuun alusta lähtien voimaan tulevan palkkatukiuudistuksen myötä työnantaja, joka palkkaa työttömän työnhakijan, voi saada taloudellista tukea palkkatukena 50 prosenttia palkkauskustannuksista. Alentuneesti työkykyisen työllistämiseen voi saada 70 % tukea. Eräissä tilanteissa yhdistys, säätiö tai rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta voi saada palkkatukea 100 prosenttia palkkauskustannuksista. Lisäksi 55 vuotta täyttäneiden työllistämiseen voi saada työllistämistukea 70 %. Tällöin palkkatukea myönnetään ilman tarkoituksenmukaisuusharkintaa."
Normaali määrä hakemuksia.
Työtön sossupummíkaan ei ymmärrä, että reipas tavallinen ihminen lähettää jopa 4 työhakemusta päivässä (ei toki välttämättä aina). Ja hyviäkin, huolella tehtyjä hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän 4 hakemusta kuukaudessa TE-toimiston vaatimuksesta. Hakemuksesta työnantaja näkee, etten ole kiinnostunut työstä. Minun onneksi kukaan ei ole pyytänyt haastatteluun tai vastaavaan.
Ja minä rekrytoijana saan sitten lukea näitä hakemuksia. Kyllähän sen aika nopeasti näkee, että tällä ihmisellä ei ole pienintäkään halua työllistyä. Mutta suututtaa välillä tuhlata omaa työaikaa näihin.
Mutta jos se kuuluu työhösi, niin sinulle sentään maksetaan siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
No mikä siinä oli vikana? Ja millaisia niiden dokumenttien pitäisi olla? Ihmiset ei ole ajatustenlukijoita.
CVstä pitää löytyä tietoa työhistoriasta. Pelkkä titteli ei kerro mitään siitä mitä olet tehnyt, mitä teknologioita osaat käyttää jne
Löytyykö yhteystiedot? Soita ja kysy, jos oikeasti tarvit työntekijän.
Jos on 200 hakijaa niin 4-8 tavataan
Eivätkös työvoimaviranomaiset nimenomaan järjestä kursseja cv:n ja vetävän hakemuksen tekemisestä? Moni on passitettu näille kursseille useampaan kertaan.
Mietin että jos minulla olisi pula tai puute jostain niin etsisin joka paikasta ratkaisua tähän tilanteeseen. Jos olisin työnantaja niin etsisin ratkaisua tilanteeseen työvoimaa tarjoavilta tahoilta. Siis etsisin itse ne sopivat työnhakijat vaikka sitten sieltä MOL:n tai jonkun kaupallisen sivuston kautta ja ottaisin itse yhteyttä sopivaan hakijaan. Miksi pitäisi olla aina niin että työnhakija on se joka etsii. Homma voisi toimia kumpaankin suuntaan. Eli olisihan se kiva jos joskus se työnantaja soittaisi ja kysyisi että kiinnostaisiko työ. Onhan se iso kulttuurinen muutos mutta toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin kerran te-palveluiden kautta saada työntekijöitä.
Tulos pyöreä nolla. Niistä kymmenistä ihmisistä kukaan ei halunnut työllistetyksi.Vaikuttaa siltä, että olet tarjonnut jotain mitä edes epätoivoiset eivät halua tai ei kannata tehdä.
Älä lässytä. Nämä kyseiset työttömät olivat ilmoittaneet te-palveluille hakevansa juuri kyseisen alan töitä.
En lässytä, jotain siinä sinun tarjoamassasi työssä on vialla jos ei halukkaita löydy. Mieti asiaa uudestaan tai ole ilman tekijää, oma valintasi.
Kyllä lässytät. Suomalaiset työttömät eivät ole kiinnostuneita töistä ennenkuin ansiosidonnainen on loppumassa. Se kertoo jo paljon.
Joskus asia on näin. Jos olet ollut hyvin palkatussa asiantuntijatyössä ja saat ansiosidonnaista nettona lähes 3000 euroa kuussa, niin ei silloin houkuta ottaa vastaan mitä tahansa keikkatyötä alle 3000 euron bruttopalkalla. Sitten kun ansiosidonnainen on päättymässä, eikä oman alan töitä enää löydy, niin silloin vasta yleensä hakeudutaan kouluttautumaan jollekin toiselle alalle. Silloin myös herkemmin ja pakosta (jos oman alan hyväpalkksia töitä ei enää ole) vaihdetaan ammattia huonommin palkattuun alaan, kun sekin voittaa sen peruspäivärahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä siinä oli vikana? Ja millaisia niiden dokumenttien pitäisi olla? Ihmiset ei ole ajatustenlukijoita.
CVstä pitää löytyä tietoa työhistoriasta. Pelkkä titteli ei kerro mitään siitä mitä olet tehnyt, mitä teknologioita osaat käyttää jne
Löytyy omasta cv:stä heti ensimmäisenä. Tittelin lisäksi avaan lyhyesti jokaisen työn tehtäviä ja vastuualueita. Se on erillisenä luettelona, miten hallitsen eri ohjelmistot ym. En silti kelpaa töihin.
"Voisiko kokoomus kertoa..."
Demarit tässä on vallassa olleet ja hokeneet työvoimapulaa jonka vuoksi maahan pitää raahata lentokoneittain halpatyövoimaa. Eli kysy demareilta. Nuo on myös luoneet työkkärin järjestelmät jotka lähinnä kyykyttää työtöntä "motivoinnin" ja "aktivoinnin" nimissä karensseilla uhkailemalla ja pakottamalla ilmaisduuniin firmoihin.
Siinä sitä käytännön köyhän asian ajamista vasemmistopuolueista, jo vuosikymmeniä. Noiden kikka on vaan tuon köyhän kyykytyksen ohella hokea joka välissä että vika on kokoomuksen joten aloittajan kaltaiset hölmöt luulee että vika on kokoomuksen kun sitä niin kovasti toistellaan vasemmiston toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän 4 hakemusta kuukaudessa TE-toimiston vaatimuksesta. Hakemuksesta työnantaja näkee, etten ole kiinnostunut työstä. Minun onneksi kukaan ei ole pyytänyt haastatteluun tai vastaavaan.
Ja minä rekrytoijana saan sitten lukea näitä hakemuksia. Kyllähän sen aika nopeasti näkee, että tällä ihmisellä ei ole pienintäkään halua työllistyä. Mutta suututtaa välillä tuhlata omaa työaikaa näihin.
Ne hakemukse ei ole sun kriteerien mukaan oikein tehtyjä. Entisaikaan pääsi töihin ilman mitään hakemuksiakin. Rekry on mennyt pelleilyksi, kun siihen on tullut tuo välikäsi, rekrykonsultit yms. toimijat, jotkakyttää onko hakupaperit kirjoitusvirheettömiä ohjesäännön mukaiset, jos on pääsee jatkoon, jos ei ole tippuu.
Nopea ratkaisu työnantajien työvoimapulaan olisi, jos he tarjoaisivat matalan vuokran työsuhdeasuntoja ja ottaisivat työntekijöitä oppisopimuksella hommiin. Työsuhdeasunto sitouttaa työntekijän ja oppisopimuksella saisi juuri omiin tarpeisiin sopivan työntekijän.
Totta kai uusien tekijöiden opettaminen on pois jonkun muun työpanoksesta, mutta se tuo pitkässä juoksussa panostuksen takaisin korkojen kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netti on pullollaan CV pohjia ja ohjeita hyvän CVn laatimiseen. Niillä pääsee pitkälle.
En todellakaan odota täydellistä, oppikirjojen mukaista CVtä mutta kyllähän sieltä perusasiat pitäisi löytyä aika nopeasti, muuten valitettavasti menee mappi ö:hön
Toinen on selkeä osoitus siitä, että on edes hieman jaksanut kaivella taustatietoja firmasta. Olen ollut mukana useammassa hakuprosessissa seulomassa hakemuksia ja haastattelemassa hakijoita firmaamme. Kerran oli paperilla erittäin hyvä hakija, joka kutsuttiin haastatteluun. Muuten kaikki vaikutti hyvältä, mutta haastattelussa hän ei muistanut firmamme nimeä. Firmamme nimessä on sukunimi ja toimialaan liittyvä osa, tyyliin Putkosen Putkiliike. Hakija sanoi kuitenkin jatkuvasti nimen väärin, tyyliin Putkolan Putkiliike. Kehui vielä, kuinka tunnettu ja arvostettu firmamme on toimialallamme. Avoin työtehtävä oli korkean profiilin paikka, johon haettiin hyvin koulutettua ja kokenutta asiantuntijaa. Kyllä silloin pitää edes tietää firman nimi mihin hakee. Ei sitten palkattu häntä.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittävä pula työvoimasta koska työnantajat ei voi rekrytoida työtöntä vaan ainoastaan jo töissäolevia.
Hirveä työvoimapula sellaisista, joille kelpaa 9€/h palkka ja nollatuntisopimus.
Eipä tarvitse kuin laittaa syntymäaika 60-luvun puolelta (eli vähän yli 50) niin ei tule vastauksia paitsi "emme jatka prosessissa hakemuksesi kanssa...". Ei kelpaa harjoittelijaksi, junioriksi eikä kokeneemmaksikaan työntekijäksi vaikka olisi miten tuoretta koulutusta ja kokemusta. Ihan sama vaikka pistäisi tuhat hakemusta.
Suomessa ei ole työvoimapulaa ja työttömyys ei ratkea tukia leikkaamalla kun niitä v....n työpaikkoja ei ole ja nekin mitä on ei palkkaa kuin ideaalihakijan joka on jotain 20-35 ja 10v kokemusta just firman systeemeistä + suostuu tekemään duunia kokemustaan halvemmalla. Ja määräaikaisena ja nollasopimuksella ja ehkä vielä jonkun "kurssin" nimissä aluksi 6kk ilmaiseksi.
Silti poliitikot hokee toisilleen työvoimapulaa ja hokemisestaan johtuen uskoo hokemaansa vaikka todisteet viittaa kaikki päinvastaiseen.
Jos sata hakemusta lähettää eikä yhtään vastausta niin silloin kyllä katsoisin sitä hakemusta ja miettisin miten tehdä sen erilailla jotta vastaus tulee...
Todella monilla on täysin surkea hakemus ja CV.
Itse menin työelämään 1989 ja silloinkin sai heti työpaikan, sitten tuli lamavuodet. Nykynuorilla on ihan eri tilanne.