Talouselämä kirjoittaa: Rekrytointi on Suomessa rikki, hrnkilö lähetti 100 työhakemusta, seurauksena läjes aina pelkkä hiljaisuus
Voisiko kokoomus kertoa mistä ihmeestä tässä on kyse? Eikös meillä pitänyt olla kiljuva työvoimapula kuitenkin?
Kommentit (160)
Ei ole helppoa, ei. Itse AMK-opiskelija ja olen nyt joulu-huhtikuun välillä laittanut kymmeniä (oikeasti, ollaan varmaan jo yli viidenkymmenen) hakemuksia oman alan kesätöihin ja harjoittelupaikkoihin, enkä ole saanut yhtä ainuttakaan haastattelukutsua. Olen tälläkin hetkellä työllistetty ja ollutkin jo hyvän aikaa, mutta ala on matalapalkka-ala johon ei tarvita koulutusta, eli ei kai kovin houkutteleva työnantajien näkökulmasta, vaikka usein toitotetaan sitä että Hesestä/siivousalalta pääsee helpommin muihin hommiin kuin työttömänä. Koulussa piti yhdellä kurssilla tehdä oma CV niin sitä olen käyttänyt hakemuksissa, ja testiksi tein vielä toisenkin ja käytin sitä osaan hakemuksia, ei vaikutusta.
Alkaa kyllä usko jo pikku hiljaa loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Jutun pointti on siis se, että laittakaa nyt ne työnhaun dokumentit kuntoon!
Mitä jos työnantajat alkaisivat kiinnostua niistä hakijoista ilman, että on tehty oppikirjojen mukaiset paperit. Minä en kertakaikkiaan tajua, että miksi työnantaja ei ole olennaisesta kiinnostunut. Niitä on 2 asiaa:
1. Haluan tehdä tarjottua työtä.
2. Olen työkykyinen ja minulla on siihen soveltuva koulutus.
Jos nämä kriteerit olisivat ne mitä työnantaja hakee oikeasti, niin työvoimapula ratkeaisi 90%:sesti.
Minua nyt kiinnostaisi mitä roskaa cv voi olla jos ei sieltä selviä koulutus alalle eikä työkokemus niin että yhtään kutsua ei tule? Sisälsikö cv kenties makaronilaatikon ohjeen ja kertomuksen päiväkotiajoilta?
Tuon henkilön kannattaisi hakea paikkoihin mihin on soveltuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.
Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.
Mitä jos työnantajat alkaisivat kiinnostua niistä hakijoista ilman, että on tehty oppikirjojen mukaiset paperit. Minä en kertakaikkiaan tajua, että miksi työnantaja ei ole olennaisesta kiinnostunut. Niitä on 2 asiaa:
Jos nämä kriteerit olisivat ne mitä työnantaja hakee oikeasti, niin työvoimapula ratkeaisi 90%:sesti.
Tämä. Mitä joku cv:n kirjoitusasu merkitsee kun työnä haluaa tehdä jotain putkiasennusta, myyjän työtä tai laskea palkkkoja ja näihin on koulutus ja työkokemus ellet hae äidinkielenopettajaksi?
Kertoo se jotain viitseliäisyydestä, huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta. Jos työt hutkitaan samalla pintaliidolla kuin hakemus ja cv, niin tulee pakostakin mietittyä onko tiedossa ongelmia ja hutilointeja.
Ei kerro vaan siitä, että tuttavapiirissäsi ei ole ketään mikä osaa kuorruttaa paskan kermalla niin että se menee pääsiäisherkusta niin kuin tässä esimerkissä oli nyt tehty. Itse ihminen ei muuttunut miksikään hänen hakemuksensa vain manipuloitiin.
Itse pääsin toiseen paikkaan johon hain, loppuvuosi 2020. Se eka paikka olikin turhan helppo minulle, hyvä ettei valittu. Sain tuon toisen korkeamman aseman paremmalla palkalla. Koulutusta vastaava tehtävä vielä.
t. DI/KTM
Tuo aloitushan ei nyt kerro yhtään mitään osaamisestasi ja vaatimuksesta haettuihin paikkoihin, Et vain taida olla tarpeeksi osaava ja pätevä. Hae muuta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakija oli vielä pätevä hakemiinsa paikkoihin. Eli työvoimapula on oikeasti vain ja ainoastaan matalapalkka-aloilla ja terveydenhuollossa.
No mikä estää hakemasta vaikka koulutukseen?Maataan mieluummin kotona kun töitä on tarjolla.Ai niin,siitähän ei makseta 15 e niin en viitsitäkään.Toiset tekee koko ajan matalapalkka työtä ja toisilla on "oikeus"laiskotella.
Ai mikä estää? Opintoraha aikuiselle on 268,23 e/kk, ja asumistuki kattaa max 80 % asumiskuluistasi. Pärjäisitkö? :) Vai ottaisitko mieluummin muutaman tonnia lainaa ilman työpaikkaa? On helpompiakin tapoja sotkea oma taloutensa vuosiksi eteenpäin.
Työmarkkinatuella opiskelun ehdoton ikäraja on 25 vuotta, mikä on oikeasti tosi korkea siihen nähden, että tuskin kukaan haluaa palkata lähes kolmekymppistä ekan työpaikkansa etsijää. Apua pitäisi saada silloin, kun tilanteelle on vielä jotain tehtävissä.
Näistä työllisyyttä edistävistä toimista saamme tietysti kiittää oikeistopuolueita. Talous kuntoon ja silleen.
Minä olin viiskymppisenä 13kk työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Sain ansiosidonnaista päivärahaa lapsikorotuksineen koko ajan. Verotukseen sain jopa matkavähennyksiä. Koulutus ja harjoittelupaikat olivat 50-70km päässä. Työllistyin suoraan koulunpenkiltä ja tein sitä työtä 12 vuotta. Jäin alkuvuodesta eläkkeelle.
Enkä sano, että kouluttautuminen oli helppoa aikaa, ei todellakaan ollut, mutta luojan kiitos vein sen läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mitä joku cv:n kirjoitusasu merkitsee kun työnä haluaa tehdä jotain putkiasennusta, myyjän työtä tai laskea palkkkoja ja näihin on koulutus ja työkokemus ellet hae äidinkielenopettajaksi?
Kertoo se jotain viitseliäisyydestä, huolellisuudesta ja tarkkaavaisuudesta. Jos työt hutkitaan samalla pintaliidolla kuin hakemus ja cv, niin tulee pakostakin mietittyä onko tiedossa ongelmia ja hutilointeja.
Ei kerro. Voi silti olla loistava ja huolellinen työntekijä vaikkei cv olekaan ilmiömäisesti kirjoitettu ja linkedin profiili kunnossa tai loista jossain ryhmävideohaastattelussa. Työpitää osta hyvin, ei cvn kirjoitusta. Tämän takia et löydä työntekijöitä kun vaadit ja päättelet ihme juttuja.
Kyllä se vaan kertoo. Esimerkeissä oli juuri sellaisia töitä (esim. laskentatoimi), joissa pikkutarkkuus on tärkeää. Jos ei omaa cv:tä saa luettavaan ja virheettömään kuntoon, niin työn laatu on tuskin sen parempaa.
Usein riittäisi sekin, että pyytää tuttua oikolukemaan paprut. Itse oikoluen aina kavereideni hakenukset ja cv:t. Yhdellä kaverillani on lukihäiriö. Hän on hyvä työssään, mutta uusi työpaikka ei vaan tärpännyt ennenkuin aloin oikolukemaan hänen hakemuksensa ja cv:nsä.
Ei hän mitään hyvä työssään ole jos ei kykene lukemaan edes muutamaa riviä omia töherryksiään.
Lakkasin hakemasta kunnan virkoja sen jälkeen, kun huomasin, että sopivuus meni yleensä ohi pätevyyden. Esimerkiksi yhdessä Helsinkiä paljon pohjoisemmassa kunnassa kävin haastattelussa, jonka jälkeen sain tiedon, että paremmaksi tekijäksi katsottiin äänin 6-5 hän, joka oli sijaisena tehnyt haettua pestiä 2 kuukautta. Oma kokemukseni kyseisistä tehtävistä oli 3 vuotta, mutta selitys löytyi sitten myöhemmin. Hänellä oli oikea jäsenkirja. Mulle sanottiin perusteluina, että et olisi täällä kauan viihtynyt kuitenkaan (?!).
Osoittaa että työpaikat täytetään suhteilla.
Ilmoitukset ovat satunnaiselle hakijalle silmänlumetta.
Lisäksi voi olla että tiettyjä henkilöitä ei palkata koskaan.
Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Pulaa on ainoastaan halpatyövoimasta.
Suomen ongelma on korkeat elinkustannukset. Kaikessa on joku iilimato imemässä verta - mieluiten verorahoista.
Ben Zyskowiczin eilen mainitsema asumistukisysteemi on vain yksi esimerkki pahasta rakenteellisesta ongelmasta. Siinä valtavat määrät verorahoja siirtyy vuokralordeille ja kaiken maailman koijaamoille.
Kaupan alalla jyllää duopoli, joka Lidlin vähän kirittämänä tahkoaa käsittämättömiä voittoja vuosi toisensa jälkeen - ja siinä ohessa kusee tuottajia silmään mennen tullen.
Meillä on pakko saada aikaan isoja muutoksia, jotta elinkustannukset laskevat. Tällöin palkkoja ei tarvitsisi korottaa niin paljon, että putoamme kelkasta kv-kilpailussa.
Vuokrakatto yksinasuvalle 350 e, pariskunnalle 400 e ja lapsiperheelle 600 e kämpän koko siis kasvaen. Ei kelpaa tietenkään! Sijoittajien pitää saada rahastaa ihmisten perustarpeella asumisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ongelma on korkeat elinkustannukset. Kaikessa on joku iilimato imemässä verta - mieluiten verorahoista.
Ben Zyskowiczin eilen mainitsema asumistukisysteemi on vain yksi esimerkki pahasta rakenteellisesta ongelmasta. Siinä valtavat määrät verorahoja siirtyy vuokralordeille ja kaiken maailman koijaamoille.
Kaupan alalla jyllää duopoli, joka Lidlin vähän kirittämänä tahkoaa käsittämättömiä voittoja vuosi toisensa jälkeen - ja siinä ohessa kusee tuottajia silmään mennen tullen.
Meillä on pakko saada aikaan isoja muutoksia, jotta elinkustannukset laskevat. Tällöin palkkoja ei tarvitsisi korottaa niin paljon, että putoamme kelkasta kv-kilpailussa.
Vuokrakatto yksinasuvalle 350 e, pariskunnalle 400 e ja lapsiperheelle 600 e kämpän koko siis kasvaen. Ei kelpaa tietenkään! Sijoittajien pitää saada rahastaa ihmisten perustarpeella asumisella.
Kerro mistä löytyy vuokra-asunto 350€/kk tai pariskunnalle 400€/kk
Tosiasiassa työpaikat tulee vain vähenemään! Kuihtuvia aloja: peruskoulun ja lukion lehtorit sekä luokanopettajat, päiväkodin henkilökunta kehä 3:n ulkopuolella, kielenkääntäjät, aspat hyvin monella alalla (ulkoistetaan ulkomaille +tekoäly), postinjakajat (posti yksityistetään ja jakelu hoidetaan muuten esim.kerran viikossa tiettyyn kauppaan etenkin syrjäseuduilla), toimittajat , mainostyöntekijät, tiedottajat (tekoäly plus some), pankkivirkailijat suurimmaksi osaksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mistä löytyy vuokra-asunto 350€/kk tai pariskunnalle 400€/kk
Niinpä!!
Mä olin palkkatuella virastossa. Tein yhden kansanedustajan paperit ja he vain haukkuu meitä työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
100 hakemusta on vielä vähän...maailmalla haetaan 500-1000 paikkaa ennen kun pääsee ehkä yhteen haastatteluun, jos siihenkään.
Hieman vaikea hakea 1000 paikkaa kun paikkoja on auki 8 ja niistäkin puolet hoitajan paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Käyttikö hän väärää fonttia???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän 4 hakemusta kuukaudessa TE-toimiston vaatimuksesta. Hakemuksesta työnantaja näkee, etten ole kiinnostunut työstä. Minun onneksi kukaan ei ole pyytänyt haastatteluun tai vastaavaan.
Ja minä rekrytoijana saan sitten lukea näitä hakemuksia. Kyllähän sen aika nopeasti näkee, että tällä ihmisellä ei ole pienintäkään halua työllistyä. Mutta suututtaa välillä tuhlata omaa työaikaa näihin.
Häpeä!
Jos laittaa hakemuksen töihin, onko hakija A) ei halua työtä vai B) haluaa työn. Siinä pitäisi laittaa rekrytoija muihin työtehtäviin jos jo pelkkä työn hakeminen on selvä osoitus siitä, ettei työnhakija halua ko työpaikkaa.
Kuule, kun siellä pahimmillaan ensimmäisessä lausessa kerrotaan, että haen tätä paikkaa vain koska TE toimisto pakottaa.
Tai haetaan asiantuntijatehtävään ja kerrotaan, että olen kerran 10 vuotta sitten ollut 3kk työkokeilussa kerrossiivoajana. Sen jälkeen en ole ollut töissä. Ja palkkapyyntö on 5000€
Että kyllä niistä näkee, että tarkoituksena EI TODELLAKAAN ole työllistyminen
Vierailija kirjoitti:
Lakkasin hakemasta kunnan virkoja sen jälkeen, kun huomasin, että sopivuus meni yleensä ohi pätevyyden. Esimerkiksi yhdessä Helsinkiä paljon pohjoisemmassa kunnassa kävin haastattelussa, jonka jälkeen sain tiedon, että paremmaksi tekijäksi katsottiin äänin 6-5 hän, joka oli sijaisena tehnyt haettua pestiä 2 kuukautta. Oma kokemukseni kyseisistä tehtävistä oli 3 vuotta, mutta selitys löytyi sitten myöhemmin. Hänellä oli oikea jäsenkirja. Mulle sanottiin perusteluina, että et olisi täällä kauan viihtynyt kuitenkaan (?!).
Jep. Mä sain kunnan paikasta hylyn, koska toinen hakija oli puoluepoliittisesti samaa kastia kuin kunnanjohtaja.
Meille palkattiin tällä viikolla HR-leidi. Työnkuvaan kirjoitettiin erikseen "ei osallistu mahdollisten palkattavien työntekijöiden haastatteluihin tai valintaprosessiin..."
Ai miksi? Haluamme kovan luokan insinööriosaajia joita ei ajeta pois haastattelussa epämääräisillä pupukorvavideoleikkeleillä ja joilta ei osata kysyä olennaisia/ymmärretä mitä kandi vastaa.