Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talouselämä kirjoittaa: Rekrytointi on Suomessa rikki, hrnkilö lähetti 100 työhakemusta, seurauksena läjes aina pelkkä hiljaisuus

Vierailija
14.04.2023 |

Voisiko kokoomus kertoa mistä ihmeestä tässä on kyse? Eikös meillä pitänyt olla kiljuva työvoimapula kuitenkin?

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan mennä ajamaan yhdistelmää. Sillä saa tietä Turun keskustassa, vilkku päälle ja kaistanvaihto.

Vierailija
122/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa työpaikat tulee vain vähenemään! Kuihtuvia aloja: peruskoulun ja lukion lehtorit sekä luokanopettajat, päiväkodin henkilökunta kehä 3:n ulkopuolella, kielenkääntäjät, aspat hyvin monella alalla (ulkoistetaan ulkomaille +tekoäly), postinjakajat (posti yksityistetään ja jakelu hoidetaan muuten esim.kerran viikossa tiettyyn kauppaan etenkin syrjäseuduilla), toimittajat , mainostyöntekijät, tiedottajat (tekoäly plus some), pankkivirkailijat suurimmaksi osaksi jne.

En myöskään pidä mahdottomana sitä, että tulevaisuudessa on täydellisiä itsepalveluravintoloita, jossa asiakas lämmittää itse annoksensa mikrossa tai uunissa. Eihän se paljon poikkea nykysyöttölöistä. Siivoajat korvataan robotti-imuroilla jne. Suomi on ollut jo pitkään itsepalveluyhteiskunta. Muualla tällainen kehitys ei onnistuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.

Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.

Jutun pointti on siis se, että laittakaa nyt ne työnhaun dokumentit kuntoon!

Mitä jos työnantajat alkaisivat kiinnostua niistä hakijoista ilman, että on tehty oppikirjojen mukaiset paperit. Minä en kertakaikkiaan tajua, että miksi työnantaja ei ole olennaisesta kiinnostunut. Niitä on 2 asiaa:

1. Haluan tehdä tarjottua työtä.

2. Olen työkykyinen ja minulla on siihen soveltuva koulutus.

Jos nämä kriteerit olisivat ne mitä työnantaja hakee oikeasti, niin työvoimapula ratkeaisi 90%:sesti.

Minua nyt kiinnostaisi mitä roskaa cv voi olla jos ei sieltä selviä koulutus alalle eikä työkokemus niin että yhtään kutsua ei tule? Sisälsikö cv kenties makaronilaatikon ohjeen ja kertomuksen päiväkotiajoilta?

Työkkäri tarkistaa CV: n tyhmä

Vierailija
124/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulaa on ainoastaan halpatyövoimasta.

Suomen ongelma on korkeat elinkustannukset. Kaikessa on joku iilimato imemässä verta - mieluiten verorahoista.

Ben Zyskowiczin eilen mainitsema asumistukisysteemi on vain yksi esimerkki pahasta rakenteellisesta ongelmasta. Siinä valtavat määrät verorahoja siirtyy vuokralordeille ja kaiken maailman koijaamoille.

Kaupan alalla jyllää duopoli, joka Lidlin vähän kirittämänä tahkoaa käsittämättömiä voittoja vuosi toisensa jälkeen - ja siinä ohessa kusee tuottajia silmään mennen tullen.

Meillä on pakko saada aikaan isoja muutoksia, jotta elinkustannukset laskevat. Tällöin palkkoja ei tarvitsisi korottaa niin paljon, että putoamme kelkasta kv-kilpailussa.

Vuokrakatto yksinasuvalle 350 e, pariskunnalle 400 e ja lapsiperheelle 600 e kämpän koko siis kasvaen. Ei kelpaa tietenkään! Sijoittajien pitää saada rahastaa ihmisten perustarpeella asumisella.

Kerro mistä löytyy vuokra-asunto 350€/kk tai pariskunnalle 400€/kk

Niinpä!!

Toki löytyyhän niitä, onko ko paikkakunnilla työpaikkoja? Onko työpaikkoja joihin pääsee kulkemaan julkisilla? Vai asutaanko halvalla ja ajetaan joka päivä yht. 250km työmatkoja halpatyöpaikkaan. Tämä näitä kokoomuksen mielisairaita harhakuvia miten asuminen halventuu ja kaikki käy töissä?

Vierailija
125/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimin itse rekrytointikonsulttina ja tässä vähän aikaa sitten yksi sukulainen valitti, kun on lähettänyt lähes 100 hakemusta, mutta ei ole saanut töitä. Minä sitten lupasin katsoa CVn ja hakemuksen läpi. Ja voi että mitä kuraa ne oli. Ihan fiksu, akateemisen koulutuksen ja pitkän uran tehnyt henkilö, mutta ei sitä olisi sen CVn perusteella osannut arvata.

Laitettiin sitten CV kuntoon yhdessä ja luotiin hakemuspohja jota muokkaamalla voi räätälöidä hakemuksen. Ja kappas vaan, kun alkoi kutsuja haastatteluihin tulla. Ja 3kk myöhemmin sukulainen oli töissä.

No mikä siinä oli vikana? Ja millaisia niiden dokumenttien pitäisi olla? Ihmiset ei ole ajatustenlukijoita.

CVstä pitää löytyä tietoa työhistoriasta. Pelkkä titteli ei kerro mitään siitä mitä olet tehnyt, mitä teknologioita osaat käyttää jne

Ei se työhistoria kerro mitään henkilön osaamisesta.

Vierailija
126/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on karjuva tuövoimapula?!

Halpatyövoimapula!

Ilmaistyövoimapula.

Vierailija
127/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos työnantajat alkaisivat kiinnostua niistä hakijoista ilman, että on tehty oppikirjojen mukaiset paperit. Minä en kertakaikkiaan tajua, että miksi työnantaja ei ole olennaisesta kiinnostunut. Niitä on 2 asiaa:

Jos nämä kriteerit olisivat ne mitä työnantaja hakee oikeasti, niin työvoimapula ratkeaisi 90%:sesti.

Minua nyt kiinnostaisi mitä roskaa cv voi olla jos ei sieltä selviä koulutus alalle eikä työkokemus niin että yhtään kutsua ei tule? Sisälsikö cv kenties makaronilaatikon ohjeen ja kertomuksen päiväkotiajoilta?

Niin millon tarkistaa? Enpä ole kuullutkaan vaikka olen ollut 4v työtön.

Vierailija
128/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on halua tehdä töitä, niin kyllä jotain löytyy.

Vanhempi tyttäreni on 20-vuotias opiskelija. Hän haki kesäksi 6:een eri paikkaan: pariin ravintola-alan paikkaan, pariin sote-alan paikkaan ja pariin kaupan alan paikkaan. Hän sai kutsun haastatteluun 5:een ja ehti käydä haastattelussa kahdessa ja teki sen päätteeksi työsopimuksen.

Nuorempi tytär on 17-vuotias ja ehti hakea kahteen paikkaan, josta toisessa tehtiin nopea päätös ja hän sai paikan. Kuukautta myöhemmin olisi saanut kutsun haastatteluun sieltä toisestakin paikasta.

Emme asu pääkaupunkiseudulla mutta tämä kuuluu Suomen 10 suurimman kaupungin joukkoon.

Vierailija
129/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan tarkista. Saattavat joskus harvoin tarkistaa että onko Matti Meikäläinen hakenut xx paikkaa. Ja tätäkin tekevät harvoin

Vierailija
130/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuoden aikana olen käynyt kolmessa haastattelussa vuokratyöfirmoissa, mutta nekään ei ole johtaneet yhtään mihinkään.

Vierailija
131/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi tyttäreni on 20-vuotias opiskelija. Hän haki kesäksi 6:een eri paikkaan: pariin ravintola-alan paikkaan, pariin sote-alan paikkaan ja pariin kaupan alan paikkaan. Hän sai kutsun haastatteluun 5:een ja ehti käydä haastattelussa kahdessa ja teki sen päätteeksi työsopimuksen.

Nuorempi tytär on 17-vuotias ja ehti hakea kahteen paikkaan, josta toisessa tehtiin nopea päätös ja hän sai paikan. Kuukautta myöhemmin olisi saanut kutsun haastatteluun sieltä toisestakin paikasta.

Emme asu pääkaupunkiseudulla mutta tämä kuuluu Suomen 10 suurimman kaupungin joukkoon.

Mutta kun ei löydy. En pääse mihinkään, en siivoamaan, en koululle, en kauppaan, en päiväkotiin, en mihinkään.

Vierailija
132/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran hain työpaikkaa yli viisikymppisenä. Hakemukseni oli ilmeisesti mennyt ikäni takia suoraan roskakoriin. Minulle tuli automaattiviesti: valintamme ei tällä kertaa osunut sinuun. Muutaman päivän päästä soittivat työhaastatteluun ja yrittivät jotenkin perustella miksi minulle oli tullut tämä "virheellinen hylkäysviesti". Olivat sitten ilmeisesti penkoneet roskistaan paremman puutteessa. Sain ko. työpaikan.

Vierailija
133/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinto ja valtamedia tuuppaavat päivittäin disinformaatiota ja propagandaa siitä että olisi työvoimapula kun todellisuudessa yhä useammasta tulee työtön kun ihmisten ostovoima on nollassa ja firmoja kaatuu ja erilaisia YT neuvotteluita on päivittäin...

Vierailija
134/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos he olisivat 37 ja 40v, ei näistä paikoista olisi tullut edes haastattelukutsua. Todennäköisesti ei edes 27 ja 30v. Nuorten paikkoihin palkataan nuoria opiskelijoita, ei aikuisia työttömiä.

Vierailija
135/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa, ei. Itse AMK-opiskelija ja olen nyt joulu-huhtikuun välillä laittanut kymmeniä (oikeasti, ollaan varmaan jo yli viidenkymmenen) hakemuksia oman alan kesätöihin ja harjoittelupaikkoihin, enkä ole saanut yhtä ainuttakaan haastattelukutsua. Olen tälläkin hetkellä työllistetty ja ollutkin jo hyvän aikaa, mutta ala on matalapalkka-ala johon ei tarvita koulutusta, eli ei kai kovin houkutteleva työnantajien näkökulmasta, vaikka usein toitotetaan sitä että Hesestä/siivousalalta pääsee helpommin muihin hommiin kuin työttömänä. Koulussa piti yhdellä kurssilla tehdä oma CV niin sitä olen käyttänyt hakemuksissa, ja testiksi tein vielä toisenkin ja käytin sitä osaan hakemuksia, ei vaikutusta.

Alkaa kyllä usko jo pikku hiljaa loppua.

Missäs amkis oot alal..

Vierailija
136/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin keväällä  46-vuotias pitkäaikaistyötön. Yli 3 vuotta kotona "muuten vaan" yt-pokujen jälkeen.

Aloin sitten hakemaan töitä "kun oli pakko" laittaa se 4 hakemusta per kuukausi. Kaks kuukautta. 8 hakemusta. 2 live työhaastattelua ja 3-4 teamshaastattelua (yhden skippasin kun näin palkan). Lopputuloksena vakituinen alan (tradenomi) työpaikka ok hyvällä palkalla.

Kuuli kyllä aluksi rekrytoijien äänestä pientä skeptisyyttä (ootko vielä ns "kiinnostunut" tms, mitä oot tehnyt tuon 3 vuotta!??) mutta kun olinkin ihan fiksu, filmaattinen ja asiallinen niin hommat alkoivat rullaamaan.

Ei mitenkään mahdotonta. Tämä nyt oli pk-seudulla niin muualla voi olla vähän nihkeempää.

Vierailija
137/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkoja on pakko ilmoittaa, vaikka tekijä valitaan firman sisältä. Tää vääristää ja on väärin. Ja lannistaa ihmisiä, joilla olisi jopa huippukoulutus ja rautainen työkokemus alalta, mutta edes haastatteluun ei pääse. No ei tietenkään, kun firman sisäinen se haku oikeasti on. Tai palkataan sukulais- tai kaveruussuhteilla. Ja tämä ei ole mitään mutua. Sekä kunnallisella että yksityisellä ja eri aloilla olen todistanut tätä sillä työntekijänä.

Toisaalta kyllä nauratti, kun sukulaistyttö oli palkattu ja se ihan vuoden verran jaksoi sitä hommaa. Itse hain siis firman sisällä sitä paikkaa myös jo hyvällä ammattitaidolla. Tuo meni mun ohi. Mulle annettiin sitten paikka, kun ei se tyttö jaksanutkaan tätä alaa.

Vierailija
138/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkoja on pakko ilmoittaa, vaikka tekijä valitaan firman sisältä. Tää vääristää ja on väärin.

Ei ole kuin julkisella puolella. Yksityisellä saa ihan vapaasti palkata kummitytön tai salarakkaan eikä kukaan estä.

Vierailija
139/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttikö hän väärää fonttia???

Käytän itse Comic Sans:ia. Sillä saa nopeasti karsittua firmat joihin palkataan joku tärkeilevä ja epäolennaisuuksiin takertuva hölmö rekrytoimaan. Tuskin sellaisessa firmassa muukaan johto on pätevää. 

Vierailija
140/160 |
14.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittävä pula työvoimasta koska työnantajat ei voi rekrytoida työtöntä vaan ainoastaan jo töissäolevia.

Ja ikää saa mielellään olla max 30v, ja työkokemustakin pitää alalta olla vähintään 10v, ihan sama vaikka kyseessä olisi joku perus toimistosihteerin pesti ja palkka 1800€.

Suomessa rekrytointi ja vaatimukset ovat aivan naurettavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi