Älkää peskö lasten vaatteita hajustetuilla pesuaineilla!
Haluaisin ostaa enemmän lasten vaatteita käytettyinä, mutta joka kerta joudun pettymään, kun vaatteet haisee aivan karsealta. Voisko sitä hajustetta käyttää edes vähän vähemmän?? Ja miettiä mitä tuollaiset hajuöverit tekee terveydelle.
Kommentit (184)
Kyllä sen hajun saa pois pesemällä etikalla ja kuivattamalla ulkona. Mahdollisesti joutuu toistamaan, jos on kovin vahva haju. Vaikea minunkin on ymmärtää, miten jotkut haluavat tuoksua vahvalta pesuaineelta, mutta kai siihen hajuun tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähde huuhteluaineen hajut pesussa helposti. Kokemukseni mukaan vaatii ainakin kolme pesua 60 asteessa ja tuuletukset välissä. Silloinkin hajusteen vielä haistaa, mutta ei käy enää häiritsevästi nenään.
Miksi ihmeessä joku käyttää kemiallisia huuuuuhteluaineita ja vielä lastenkin vaatteissa?
Kyllä se sun hajusteeton pyykkipulverisikin on kemiallinen tuote.
Kaikista pahin yhdistelmä on hajusteelliset pesuaineet koirataloudessa. Onneksi sen aromin tunnistaa jo 20cm päästä vaatteesta niin jää hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset haisee pahalta.
Peskää ne pentunne ja vaatteet myös, ihan sama millä, kunhan pesette ja usein. Peskää myös kakaroidenne hampaat, monen henki löyhkää kuin tunkio.Terveisin lasten kanssa töitä tekevä
Tää on kyllä niin totta. Ja ihan "hyvienkin" perheiden lapset toisinaan
Vierailija kirjoitti:
Monen lapsella näkee liian kuumassa pestyjä virttyneitä, värjäytyneitä ja venyneitä vaatteita kun kaikki tungetaan koneeseen yhtä aikaa tummat ja vaaleat 60 asteeseen ja pestään huonoilla ja halvoilla tuotteilla. Näkee jo pitkälle miten vaatteet huolletaan väärin.
Kenen vaatteet on niin paskaisia, että ne pitää pestä 60 asteessa. Jotkut kestovaipat on eri asia sekä muut, joiden pesumerkintä 60 tai 90.
Mä ainakin pesen 60 asteessa sen jälkeen kun sun kultamussukka on a) pyyhkinyt nenänsä mun vaatteisiin b) aivastanut päälleni c) kuolannut päälleni d) pissanut sylissä ollessa ja vaippa falskannut e) kakannut, ja pesen pepun (vettä roiskuu aina vaatteille) f) syönyt hupparin narua g) keksi itse lisää.
Ammattini varmaan arvaatte.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista pahin yhdistelmä on hajusteelliset pesuaineet koirataloudessa. Onneksi sen aromin tunnistaa jo 20cm päästä vaatteesta niin jää hyllyyn.
Kirsikkana kakun päälle vielä tupakansavu. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähde huuhteluaineen hajut pesussa helposti. Kokemukseni mukaan vaatii ainakin kolme pesua 60 asteessa ja tuuletukset välissä. Silloinkin hajusteen vielä haistaa, mutta ei käy enää häiritsevästi nenään.
Miksi ihmeessä joku käyttää kemiallisia huuuuuhteluaineita ja vielä lastenkin vaatteissa?
Kyllä se sun hajusteeton pyykkipulverisikin on kemiallinen tuote.
Sillä erolla, että pesukone huutelee sen pois vaatteista. Huuhteluaine menee viimeiseen huuhteluveteen ja jää vaatteisiin.
Tää om kyllä hupaisa ketju. Jotkut selkeesti pesee lastenvaatteet voimakkailla hajusteilla ja huuhteluaineilla todeten, että ei kuulu muille. Toiset taas poistaa kuumassa pesemällä lastenvaatteista painatuksetkin, koska helppo vaatehuolto ja hygienia.
Osta vaatteet sitten kaupasta, älä kitise. Jokainen saa pestä vaatteensa kuten haluaa. Ei tarvitse miettiä tykkääkö seuraava käyttäjä vaiko ei. Se on sun ongelmasi.
Joissain pesu/huuhteluaineissa on kyllä todella voimakas ja pistävä haju. Vaikea ymmärtää, että miltä sellaisessa kodissa haisee, jossa näitä käytetään. Veikkaan, että taloudessa myös muutkin pesuaineet on varsin voimakkaasti hajustettuja...
Olin kerran lapsen harrastuksen myötä talkoilemassa urheiluseuran piikkiin ja siellä piti käyttää sellaista huomioliiviä. Ne liivit oli pesty jollain todella voimakkaasti tuoksuvalla pesuaineella ja sain siitä hajusta hengitystieoireita sekä kovan päänsäryn (vaikka kyseessä oli ulkoilmatapahtuma). Hirveä ajatus, että joku pukee pienen lapsen tuollaisiin haiseviin vaatteisiin.
Sanokaa vaan vanhanaikaiseksi nipottajaksi,mutta lasten pyykki pestään kuudessakympissä, hajusteettomasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen lapsella näkee liian kuumassa pestyjä virttyneitä, värjäytyneitä ja venyneitä vaatteita kun kaikki tungetaan koneeseen yhtä aikaa tummat ja vaaleat 60 asteeseen ja pestään huonoilla ja halvoilla tuotteilla. Näkee jo pitkälle miten vaatteet huolletaan väärin.
Kenen vaatteet on niin paskaisia, että ne pitää pestä 60 asteessa. Jotkut kestovaipat on eri asia sekä muut, joiden pesumerkintä 60 tai 90.
Mä ainakin pesen 60 asteessa sen jälkeen kun sun kultamussukka on a) pyyhkinyt nenänsä mun vaatteisiin b) aivastanut päälleni c) kuolannut päälleni d) pissanut sylissä ollessa ja vaippa falskannut e) kakannut, ja pesen pepun (vettä roiskuu aina vaatteille) f) syönyt hupparin narua g) keksi itse lisää.
Ammattini varmaan arvaatte.
Siinä on hyvä esimerkki, että niiden kultamussukoiden vaatteiden hajuille tai likaisuudelle altistuu joku muukin
Vierailija kirjoitti:
Taas tossa ketjun ekalla sivulla joku kuvittelee että asioita imeytyy ihmisten ihon läpi. Minäpä kerron nyt jotain. Iho on sitä varten että se suojaa kaiken vieraan pääsemisen imeytymään kehoon. Sitä varten se on. Ei vauvan iho ole mikään siivilä vaan sillä on sama tehtävä.
Se mikä ei ole syövyttävää ei läpäise ihoa tai se mikä ei tule haavan kautta ei pääse ihomme alle.
Ihottumaa ja kaikenlaista ärsytystä moni kemikaali voikin sit aiheuttaa.
Itse en siedä hajusteita, onneksi lapset on jo isoja ni ei tarvitse enää haistella wt perheiden käryttämiä kirppishaalareita.
Entäs lääkevoiteet, lääkelaastarit jne?
Vierailija kirjoitti:
Edelleen kysyn, että miksi mun täytyisi välittää teidän lapsesta, joka käyttää mahdollisesti minun lapselta ostamianne käytettyjä vaatteita?
Ei todellakaan tarvitse minun teistä välittää. Jättäkää ostamatta, jos ei kelpaa.
Minä pesen tästä eteenpäinkin juuri sellaisella pyykinpesuaineella ja huuhteluaineella omistamani vaatteet, kuin minä haluan.
Minua ei todellakaan kiinnosta, haittaako se teitä vai ei.
Ethän vie lapsiasi päiväkotiin tai kouluun niissä lemuavissa vaatteissa. Ajattele edes sen verran muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsiperheen vaatehuollossa sitä vaan haluaa päästä helpolla, ei sitä ennätä jokaista tahraa erikseen esikäsitellä. Siksi ne menee sinne samaan koneeseen kuumaan ja vanishia päälle ja rummussa kuivaus. Juu, kuluvat kyllä nopeammin niin, se on totta, mutta joskus pitää vaan priorisoida.
Tuttu toimii just noin ja sen näköisiä ne vaatteet sitten on. Hän saa miltei kaiken käytettynä ja nollan arvoisen kohtelun ne lastenvaattet saa. Kaikki menee kuulemma kuuteenkymppiin ja kuivausrumpuun. Saaduissa lastenvaatteissa on esim paljon painatuksia, mutta tämä äiti surutta pesee ja kuivaa ne kuumassa pois, koska vaatehuollon pitää olla helppoa.
No jos ne on jo käytettyjä niin ihan sama. Ja parempi nuhjaantuneet kuin kemikaalilta haisevat!
Olkoonkin käytettyjä, mutta ei varmaan lapset arvosta jos heidän vaatteista pestään kuudenkympin ohjelmalla pyykkikoneessa kuvat pois, koska helppo vaatehuolto?
Tai sitten asiat tärkeysjärjestykseen eli lapsille puhtaat, hajuttomat ja kemikaaliturvalliset vaatteet. Pestään kuudessakympissä hajusteettomasti ja kuvat kestää sen minkä kestää, jos sellaisia vaatteita ylipäänsä on pakko käyttää
Just ihmettelin lapseni jumpassa kun monella lapsella on päällään vaatteita, missä on jokin pesukoneen puoliksi pois pesemä painatus. Mutta tuon edellisen viestin lukuisat yläpeukut selittää sen. Ilmeisesti moni äiti sit pesee kuudessakympissä lastenvaattet ja samalla sit kuumaa pesua huonosti kestävät kuvatkin saa lähteä pesuissa pois vaatehuoltoa hidastamasta.
Niin, pitää valita, mitä haluaa. Esimerkiksi Marimekon raitapaidat täytyy pestä 60 asteessa, jotta värit säilyvät kirkkaina. Meillä onneksi menee maku yhteen hygieniatottumuksien kanssa. Lapsilla lähinnä yksiväristä ja raidallista puuvillaa, kaikki pestään 60 asteessa hajuttomalla pesuaineella ja puhdasta ja nättiä tulee.
-eri.
Odotan vaan kunhan hygieniatottumukset ei kohtaakaan lastenvaatteiden kanssa. Sekin aika koittaa. Vauvan ja taaperon vaatteet on helppoa pestä kuudessakympissä kaikki, mutta ootas kun alkaa kaikkea kuvaa ja kimalluata tulla vaatteisiin.
Pesen sillä mikä on kulloinkin tarjouksessa. Huuhteluaineena etikka silloin tällöin. Muuten en käytä.
Meillä pestään vain hajusteettomilla aineilla vaatteet ja lakanat.
Koulusta lapset saa edellisvuoden käytetyt kirjat.
Kun kävin syksyllä läpi alakouluikäisen tyttäreni kanssa äidinkielen lukukirjaa pöydän ääressä, ihmettelin, mistä ihmeestä tulee tämä voimakas pyykinpesuaineen haju.
Sitten pistin nenän kirjaan ja tajusin, että koko kirja lemuaa pyykinpesuaineelle.
Siis kirja oli ollut edellisellä käyttäjällään, jonka kotoa on tarttunut pyykinpesuaineen haju koulukirjaan! Kirjat on luovutettu keväällä kouluun, ne on ollu käyttämättä 2,5 kuukautta ja mikä haju! Haistoin tuon jälkeen käsiänikin ja käteni haisivat pyykinpesuaineelle.
Nyt on huhtikuu ja tuo äikänkirja haisee vieläkin.
Juu, tiedän, että mulla on todella hyvä hajuaisti (en ole ikinä tupakoinut) ja kun pyykkikin pestään hajuttomalla, niin bongaan kaikenmaailmat hajut todella herkästi.
Ostin käytetyn haalarin ja mietin, että kehtaanko edes laittaa sitä lapselle päiväkotiin päälle, kun se haisee niin oksettavasti pesuaineille. Jep, ostetaan vaan kaikki uutta kun ei muutakaan voi.
Se, millä ihmiset tässä ketjussa perustelee hajustettujen pesuaineiden ja huuhteluaineiden käytön on lievästi sanottuna kummallista.