Älkää peskö lasten vaatteita hajustetuilla pesuaineilla!
Haluaisin ostaa enemmän lasten vaatteita käytettyinä, mutta joka kerta joudun pettymään, kun vaatteet haisee aivan karsealta. Voisko sitä hajustetta käyttää edes vähän vähemmän?? Ja miettiä mitä tuollaiset hajuöverit tekee terveydelle.
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen käyttämään etikkaa huuhteluaineen sijasta. Eliminoi kaikki hajut ja on naturel desinfiointiaine.
Kyllä siitä etikastakin haju jää. Kun vaate lämpiää iholla alkaa sellainen hapahko haisu nousta. Siihenkin varmaan tottuu kuten muihin hajusteisiin.
Huuhteluainetta ei tarvitse ollenkaan kun käyttää rumpua. Lapsiperheeseen aika ehdoton, pieniin asuntoihin joissa ei ulkotiloja pyykin kuivaukseen.
Desinfioida ei vaatteita tarvitse, tai jos tarvitsee (vaikka oksupyykki) niin pesulämpötilaksi 90/95.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lasten allergiat ovat lisääntyneet?
Hajustevammaisten ongelma. Yritetään suojella lapsia kaikilta hajuilta ja tuoksuilta.
Tämä!
Voi sitä riemua, kun pääsee osoittamaan oman ylemmyytensä ja haukkumaan muita vammaisiksi. Ihailen hyvää asennettanne ja toivon, että pääsette omakohtaisesti kokemaan, miltä tuntuu, kun yliherkkyys iskee.
Itselläni ei ollut erityisen tarkka hajuaisti tai mitään hengitystieongelmia yli kolmekymppiseksi asti. Sitten muutin asuntoon, jossa oli juuri vaihdettu lattiaan muovimatto, joka liimoineen kärysi niin, että jouduin käyttämään astmalääkitystä ensimmäiset kolme kuukautta, vaikka minulle ei sen jälkeenkään tutkitusti ole astmaa.
Sen sijaan haistan nykyään korostuneesti kaikki hajut ja reagoin ensimmäisten joukossa sisäilmaongelmiin. Mikä Suomen rakennuskannan huomioon ottaen on lievästi sanottuna veemäistä.
Opin tapauksesta, että a) ihmisten herkkyys ilman epäpuhtauksille vaihtelee ja b) kenellekään ylimääräiset kemikaalit missään muodossa eivät ole hyväksi.
Tiesittekö että esimerkiksi odottavien äitien kosmetiikan käyttö vaikuttaa vauvan hormonitasapainoon?
Sitä voi toisten kiusaksi ja omaa paremmuuttaan korostaakseen käyttäytyä valitettavasti ihan niin ääliömäisesti kuin ikinä vain kykenee, mutta pitkän aikavälin seuraukset asenteen soveltamisesta omaan ja lähimmäisten terveyteen voivat yllättää ikävästi. Missä kohden empatia muilta kanssaeläjiltä suattaapi olla vähänlaista.
Joten onnea valitsemallenne tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän lasten allergiat ovat lisääntyneet?
Hajustevammaisten ongelma. Yritetään suojella lapsia kaikilta hajuilta ja tuoksuilta.
Tämä!
Voi sitä riemua, kun pääsee osoittamaan oman ylemmyytensä ja haukkumaan muita vammaisiksi. Ihailen hyvää asennettanne ja toivon, että pääsette omakohtaisesti kokemaan, miltä tuntuu, kun yliherkkyys iskee.
Itselläni ei ollut erityisen tarkka hajuaisti tai mitään hengitystieongelmia yli kolmekymppiseksi asti. Sitten muutin asuntoon, jossa oli juuri vaihdettu lattiaan muovimatto, joka liimoineen kärysi niin, että jouduin käyttämään astmalääkitystä ensimmäiset kolme kuukautta, vaikka minulle ei sen jälkeenkään tutkitusti ole astmaa.
Sen sijaan haistan nykyään korostuneesti kaikki hajut ja reagoin ensimmäisten joukossa sisäilmaongelmiin. Mikä Suomen rakennuskannan huomioon ottaen on lievästi sanottuna veemäistä.
Opin tapauksesta, että a) ihmisten herkkyys ilman epäpuhtauksille vaihtelee ja b) kenellekään ylimääräiset kemikaalit missään muodossa eivät ole hyväksi.
Tiesittekö että esimerkiksi odottavien äitien kosmetiikan käyttö vaikuttaa vauvan hormonitasapainoon?
Sitä voi toisten kiusaksi ja omaa paremmuuttaan korostaakseen käyttäytyä valitettavasti ihan niin ääliömäisesti kuin ikinä vain kykenee, mutta pitkän aikavälin seuraukset asenteen soveltamisesta omaan ja lähimmäisten terveyteen voivat yllättää ikävästi. Missä kohden empatia muilta kanssaeläjiltä suattaapi olla vähänlaista.
Joten onnea valitsemallenne tielle.
Hyvä kirjoitus.
Edelleen kysyn, että miksi mun täytyisi välittää teidän lapsesta, joka käyttää mahdollisesti minun lapselta ostamianne käytettyjä vaatteita?
Ei todellakaan tarvitse minun teistä välittää. Jättäkää ostamatta, jos ei kelpaa.
Minä pesen tästä eteenpäinkin juuri sellaisella pyykinpesuaineella ja huuhteluaineella omistamani vaatteet, kuin minä haluan.
Minua ei todellakaan kiinnosta, haittaako se teitä vai ei.
Ostan kaikki vaatteet uutena. Ei siellä kirppiksillä ole kun ylihinnoilla koinsyömiä rytkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen kysyn, että miksi mun täytyisi välittää teidän lapsesta, joka käyttää mahdollisesti minun lapselta ostamianne käytettyjä vaatteita?
Ei todellakaan tarvitse minun teistä välittää. Jättäkää ostamatta, jos ei kelpaa.
Minä pesen tästä eteenpäinkin juuri sellaisella pyykinpesuaineella ja huuhteluaineella omistamani vaatteet, kuin minä haluan.
Se on ärsyttävä jättää ostamatta siinä kohtaa, kun paketti on jo perillä. Pitänee jatkossa kysyä miten tuotetta on pesty.
Sitä en tajua, että miten ne huuhteluaineet voi olla niin pirun pahan hajuisia. Vai onko sillä sitten peitelty jotain muita hajuja ja se yhdistelmä sitten haisee pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen lapsella näkee liian kuumassa pestyjä virttyneitä, värjäytyneitä ja venyneitä vaatteita kun kaikki tungetaan koneeseen yhtä aikaa tummat ja vaaleat 60 asteeseen ja pestään huonoilla ja halvoilla tuotteilla. Näkee jo pitkälle miten vaatteet huolletaan väärin.
Kenen vaatteet on niin paskaisia, että ne pitää pestä 60 asteessa. Jotkut kestovaipat on eri asia sekä muut, joiden pesumerkintä 60 tai 90.
Ei meillä ainakaan vauvojen niskakakat tai mitkään tomaattitahrat meinaa lähteä edes 60 pesussa vaikka käytän lisäksi vanishia.
Siinä olet kyllä oikeassa että vaatteet tuosta kärsii ja menee etenkin ne halvemmat materiaalit nopeasti nuhjuiseksi, mutta eipä niitä pysyvällä tahroillakaan olevia vaatteita voi myydä vaikka olis kuudesti pesty.
Yritän pestä 40 asteessa silloin kun ei ole niin järkyttävän likaista että pakko laittaa 60 astetta. Liian monet omat(kin) vaatteet pilannut pesemällä lasten vaatteiden kanssa.Ja lapsiperheen vaatehuollossa sitä vaan haluaa päästä helpolla, ei sitä ennätä jokaista tahraa erikseen esikäsitellä. Siksi ne menee sinne samaan koneeseen kuumaan ja vanishia päälle ja rummussa kuivaus. Juu, kuluvat kyllä nopeammin niin, se on totta, mutta joskus pitää vaan priorisoida.
Tuttu toimii just noin ja sen näköisiä ne vaatteet sitten on. Hän saa miltei kaiken käytettynä ja nollan arvoisen kohtelun ne lastenvaattet saa. Kaikki menee kuulemma kuuteenkymppiin ja kuivausrumpuun. Saaduissa lastenvaatteissa on esim paljon painatuksia, mutta tämä äiti surutta pesee ja kuivaa ne kuumassa pois, koska vaatehuollon pitää olla helppoa.
Naapuritalon pyykkipäivän haistaa sadan metrin päästä. Miltähän siellä sisällä haisee :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen lapsella näkee liian kuumassa pestyjä virttyneitä, värjäytyneitä ja venyneitä vaatteita kun kaikki tungetaan koneeseen yhtä aikaa tummat ja vaaleat 60 asteeseen ja pestään huonoilla ja halvoilla tuotteilla. Näkee jo pitkälle miten vaatteet huolletaan väärin.
Kenen vaatteet on niin paskaisia, että ne pitää pestä 60 asteessa. Jotkut kestovaipat on eri asia sekä muut, joiden pesumerkintä 60 tai 90.
Ei meillä ainakaan vauvojen niskakakat tai mitkään tomaattitahrat meinaa lähteä edes 60 pesussa vaikka käytän lisäksi vanishia.
Siinä olet kyllä oikeassa että vaatteet tuosta kärsii ja menee etenkin ne halvemmat materiaalit nopeasti nuhjuiseksi, mutta eipä niitä pysyvällä tahroillakaan olevia vaatteita voi myydä vaikka olis kuudesti pesty.
Yritän pestä 40 asteessa silloin kun ei ole niin järkyttävän likaista että pakko laittaa 60 astetta. Liian monet omat(kin) vaatteet pilannut pesemällä lasten vaatteiden kanssa.Ja lapsiperheen vaatehuollossa sitä vaan haluaa päästä helpolla, ei sitä ennätä jokaista tahraa erikseen esikäsitellä. Siksi ne menee sinne samaan koneeseen kuumaan ja vanishia päälle ja rummussa kuivaus. Juu, kuluvat kyllä nopeammin niin, se on totta, mutta joskus pitää vaan priorisoida.
Tuttu toimii just noin ja sen näköisiä ne vaatteet sitten on. Hän saa miltei kaiken käytettynä ja nollan arvoisen kohtelun ne lastenvaattet saa. Kaikki menee kuulemma kuuteenkymppiin ja kuivausrumpuun. Saaduissa lastenvaatteissa on esim paljon painatuksia, mutta tämä äiti surutta pesee ja kuivaa ne kuumassa pois, koska vaatehuollon pitää olla helppoa.
No jos ne on jo käytettyjä niin ihan sama. Ja parempi nuhjaantuneet kuin kemikaalilta haisevat!
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen että miten suomessa on niin hel..... vaikeeta elämä hyvin monella? Miten ihmiset muualla maailmassa pärjää hajujen ja muunlaisten ihmisten kanssa?
Mä ihmettelen samaa.
Asuin pitkään ulkomailla ja kyllä maailmaan mahtuu hajuja, tuoksiuja, ääntä, makuja, ihmisiä joka maailmankolkalta ja elämä oli hitonmoisesta byrokratiasta ja h-vetinmoisesta liikenteen määrästä huolimatta aika kivaa.
Isot ongelmat olivat isoja ja pieniin ongelmiin kukaan ei tarrautunut.
Paluumuutto Suomeen on ollut aika kylmää kyytiä ja suomalaiset ovat aivan hirvittäviä ihmisiä.
Epäkohteliaita, itsekkäitä, sääntöihin ja säädöksiin hirttäytyviä nillittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina ihmettelen että miten suomessa on niin hel..... vaikeeta elämä hyvin monella? Miten ihmiset muualla maailmassa pärjää hajujen ja muunlaisten ihmisten kanssa?
Mä ihmettelen samaa.
Asuin pitkään ulkomailla ja kyllä maailmaan mahtuu hajuja, tuoksiuja, ääntä, makuja, ihmisiä joka maailmankolkalta ja elämä oli hitonmoisesta byrokratiasta ja h-vetinmoisesta liikenteen määrästä huolimatta aika kivaa.
Isot ongelmat olivat isoja ja pieniin ongelmiin kukaan ei tarrautunut.
Paluumuutto Suomeen on ollut aika kylmää kyytiä ja suomalaiset ovat aivan hirvittäviä ihmisiä.
Epäkohteliaita, itsekkäitä, sääntöihin ja säädöksiin hirttäytyviä nillittäjiä.
Muuta takaisin! :) oma paluumuuttoni sujui onneksi paremmin ja olen onnellinen asuessani Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ne on jo käytettyjä niin ihan sama. Ja parempi nuhjaantuneet kuin kemikaalilta haisevat!
Olkoonkin käytettyjä, mutta ei varmaan lapset arvosta jos heidän vaatteista pestään kuudenkympin ohjelmalla pyykkikoneessa kuvat pois, koska helppo vaatehuolto?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen käyttämään etikkaa huuhteluaineen sijasta. Eliminoi kaikki hajut ja on naturel desinfiointiaine.
Väkiviinietikka myös parantaa värien pysyvyyttä värikkäissä vaatteissa ja vähentää nyppyyntymistä. Huuhteluaine tekee vaatteeseen tavallaan kalvon, jonka läpi iho ei voi hengittää ja huuhteluaineella käsitelty pyyhe ei kuivaa ihoa yhtä hyvin kuin käsittelemätön pyyhe.
Sen lisäksi huuhteluaine on tavallaan tahmaista, johon lika tarraa tiukemmin kiinni. Siten irtoavista kuidunpätkistä, liasta (lika = pölyt, kuolleet ihosolut ja irronneet ihokarvat ja hiukset) muodostuu tiukemmin kasassa olevia nyppyjä kun huuhteluaineen tahma toimii kuin liima.
Hajustettujen huuhteluaineiden käytössä on ongelmallisia myös pohjavetemme pilaavat mikromuovit. Ilman mikromuovipallosia on nimittäin vaikeaa saada huuhteluaineen (kuten myös kosmetiikan) hajustetta säilymään tasaisesti pakkauksessa ja pohjavesi saa tuplasatsin mikromuoveja jos pestään tekokuituja ja vielä huuhdellaan hajustetuilla huuhteluaineilla.
Mutta itsehän ihmiset tätä haluavat. Suomessakin vauvakin saavat yhden pankkikortin verran mikromuoveja ruokansa ja juomansa seassa. Jopa napanuorassa ja istukassa on löydetty mikromuoveja synnyttäneiltä. Ei kannata ihmetellä hormonihäiriöitä lapsilla tai aikuisilla. Elämäntapamme ne aiheuttavat.
En nyt oikeastaan käytä hajusteita, mutta en ymmärrä sitäkään, miksi jonkun pitäisi lakata niitä käyttämästä jotta joku muu voit säästää vaatekuluissa? Jos ostaa käytettyä hyväksyy sen, ettei voi kontrolloida miten ja millä niitä on aikaisemmin pesty.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikeastaan käytä hajusteita, mutta en ymmärrä sitäkään, miksi jonkun pitäisi lakata niitä käyttämästä jotta joku muu voit säästää vaatekuluissa? Jos ostaa käytettyä hyväksyy sen, ettei voi kontrolloida miten ja millä niitä on aikaisemmin pesty.
Voisiko käytetyn ostamiseen olla joku muukin syy kuin säästäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Formaldehydi on ainakin sellainen mitä haluan lapseni päälle tai haisteltavaksi. Not.
Siksi vaatteet pitää pestä ennen käyttöä. Kaikki tekstiilit. Kankaissa on formaldehydiä vaikka ostaisit sitä kotikylän kangaskaupasta. Samoin siinä on homeenestoainetta. Ne poistuvat pesemällä. Eivät hajustamalla.
Ehkä ei sitten kannata lisöksi kyllästää vaatteita huuhteluaineella, joka sisältää formaldehydiä?
Ei kai missään huuhteluaineessa ole formaldehydiä sentään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Formaldehydi on ainakin sellainen mitä haluan lapseni päälle tai haisteltavaksi. Not.
Siksi vaatteet pitää pestä ennen käyttöä. Kaikki tekstiilit. Kankaissa on formaldehydiä vaikka ostaisit sitä kotikylän kangaskaupasta. Samoin siinä on homeenestoainetta. Ne poistuvat pesemällä. Eivät hajustamalla.
Ehkä ei sitten kannata lisöksi kyllästää vaatteita huuhteluaineella, joka sisältää formaldehydiä?
Ei kai missään huuhteluaineessa ole formaldehydiä sentään
TTL.fi
Formaldehydiä esiintyy mm. pesu- ja puhdistusaineissa, kosmetiikassa ja hygieniatuotteissa, hajusteissa ja ilmanraikastimissa, painoväreissä, desinfiointiaineissa ja hyönteisten torjunta-aineissa, vahoissa ja kiillotusaineissa, polttoaineissa sekä liimoissa, kiteissä ja tasoitteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tulin kommentoimaan jotain tän tapaista, mutta ehdit ensin.
Mitä kuuluu ap:lle mitä pesuainetta käytän lasteni vaatteisiin.
Kuka niitä käytettyjä vaatteita kauppaa netissä? Ja etenkin miksi, koska tarkoitus ei ole saada niitä kaupaksi?