Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu olla lapseton ihminen?

Vierailija
12.04.2023 |

Asun nyt 5-kymppisenä yksin, mutta aiemmin minulla oli koko ajan joku huollettava. Ja se oli ihan ok.
Olen kuitenkin miettinyt miltä tuntuu, kun tätä vastuuta EI ole. Jos on autettavaa sukua, se tasaa ehkä vähän.
Mutta että 2-3-kymppisenä ei olisi ollut ketään tai mitään pientä josta on vastuussa?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap ajattelee ettei lapsettomalla "olisi ketään huollettavaa"?

Itselläni on ollut kissoja huollettavana siitä asti kun muutin pois lapsuuskodista ollessani 18v. Sitä ennen jouduin vasten tahtoani huolehtimaan pikkuveljistäni, joka onkin suuri syy siinä että olen lapseton.

Kissoista on ihana huolehtia: kissat ilahtuvat aina kun tulen kotiin, kissat eivät ikinä veetuile eivätkä valita mistään, kissat ovat tyytyväisiä perusarkeemme eivätkä vaadi rahaa/uusia iPhoneja/milloin mitäkin.

N45v

Sinäkään et näytä lukeneen avausta. En toista mitä siinä sanotaan. Lue itse.

Vierailija
42/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdetön puu luo merelle siltaa,

Ei tulla koskaan voisi kai tällaista iltaa.

Odotan turhaan sinua, armain.

Kuu kulkee pilven taakse, taas on meri harmain.

Kaipaus vastaa sydämen ääneen,

Onneni tiedän mä nyt taas niin yksin jääneen.

Toinen nyt lastaan kanssas katsoo, toinen vienyt sinut lienyt.

Lehdetön puu luo merelle siltaa.

Lehdetön puu luo merelle siltaa,

Ei tulla koskaan enää toista tällaista iltaa.

Odotan turhaan sinua, armain.

Kuu kulkee pilven taakse, taas on meri harmain.

Kaipaus vastaa sydämen ääneen,

Onneni tiedän mä nyt taas niin yksin jääneen.

Toinen nyt lastaan kanssas katsoo, toinen vienyt sinut lienyt.

Saavu ei koskaan tällaista iltaa...

Ei koskaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan mahtavalta, kun kuuntelee lapsellisten tuttujen raskasta perhe-elämää. Tämä on aivan posketon win-win, koska sekä rahaa että aikaa jää itselle.

Tämä. Perheelliset ovat hirveän kireitä ja kiukkuisia ja raivoavat kaikille koko ajan. Varsinkin perheenjäsenilleen.

En ymmärrä miksi niitä lapsia on pitänyt tehdä jos ne tekevät elämästä noin hirveää.

Vierailija
44/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyn aiempiin siinä, että lapsettomuus ei juurikaan tunnu miltään. Joskus toiset ihmiset (tahattomasti) satuttavat tai nolostuttavat oletuksillaan. "Miksi sun lapset ei ikinä tule kyläilemään?", Kaverin tytär, 7v. "Onhan se niin, että vasta lapsien myötä sitä kasvaa aikuiseksi. Vai mitä [nimeni]?", työkaveri, joka oletti minun olevan perheellinen.

Olen kuitenkin havainnut, että nämä kyseenalaistukset tai ihmettelyt tulevat aina ulkopuolelta, eikä sisäisesti minulla ole lapsettomuudesta mitään ristiriitaa. Joskus murehdin sitä, että sukutila ei saa jatkajaa. Ja sitä, että äitini varmasti rakastaisi lapsenlapsia. Ja kadehdin vähän sitä merkityksellisyyttä mitä lapset tuovat juhlapyhiin, kuten jouluun ja pääsiäiseen. Tätä muutama päivä vuodessa ja loput 360 ole erittäin onnellinen elämästäni. Maapallo ei kaipaa enää yhtään ihmistä ja syvällä sisimmässäni pidän lapsien hankkimista erittäin itsekkäänä tekona. (Itsekkäänä tekona, josta minun syystä tai toisesta on helpohko kieltäytyä. En siis halua moralisoida lapsia hankkineita tai hankkivia, kun se on ihan luonnollinen vietti. On paljon vaikeampi kieltäytyä jostain mitä haluaa)

Vierailija
45/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lapseton ihminen sen enempää kuin parraton nainen, vaikkei leuassani haivenia olekaan. Oikein hyvin menee

Vierailija
46/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoivaan eläintarhaani ja olen siihen tyytyväinen.

Käykö se? Vai koska olen nainen niin minun "pitäisi" hoivata lasta tai edes sukulaisia?

Hä? En ymmärrä.

Eipä nuo sukulaiset oo hirveästi minuakaan hoivanneet. Äiti on ainut sukulainen joka on minua hoivannut ja tänäkin päivänä hyvässä kunnossa. Omista itsekkäistä syistä minut tekikin.

Vierailija
47/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outo kysymyksenasettelu. Nykyäänhän lapset tehdään myöhemmin kuin ennen, joten todella moni äidiksikin tullut tietää, millaista on aikuiselämä ilman lapsia (kyllähän sen kaiken muistaa). Ap taitaa olla harvinaisempaa sorttia nykyään, jos ei tiedä millaista on olla edes kaksikymppinen ilman ketään huollettavaa. Kyllä siis suurin osa tietää, millaista on elää ilman lapsia. Osa kuitenkin tietää myös millaista on elää lasten kanssa. Kun taas he, kenellä ei ole lapsia, eivät tiedä täysin millaista on elää jonkun vanhempana (käsitys on sama kuin lapsellisilla ennen lapsia). On toki näitä, jotka ovat koko elämänsä tähdänneet lasten hankintaan, eivätkä ymmärrä vapauden perään, mutta yleensä lapsiakin saaneet ovat ihan normi-ihmisiä, joilla on käsitys myös lapsettoman elämän hyvistä puolista.

Vierailija
48/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu köyhältä, kun ei saa mitään tukia joita lapsiperheet ja varsinkin pummi-yh:t saavat

Vierailija
49/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö lapsettomuus tuntua joltakin jos ei ole ikinä ajatellutkaan saada lapsia? 

Lähinnä sillä ajatuksella, että mitä teet tai olet tehnyt kun perhe ei ole ollut täyttämässä elämää.

Vaikka olen ollut itse aina perheellinen, minulla on ollut paljon omia haaveita ja tavoitteita. En ole uponnut perhe-elämään korviani myöten kuin ehkä ensimmäisinä vuosina.

Asuin myös monta vuotta vanhemman lapsen kanssa kahdestaan.

Ap

Kysytkö sitäkin, mitä vaikka joku sinua kymmenen vuotta vanhempi on tehnyt kaikella ylimääräisellä ajalla? Tai jos on vain yksi lapsi eikä monta? Kerrostaloasunto, ei kesämökkiä tai lemmikkiä?

Jos tarvitsee tt.  tukea ei saa omistaa kesämökkiä.

Vierailija
50/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on sama asia jos sulla ei ole moottoripyörää. 

No ,ei oo ei, entäs sitten.Ei sen ajattelemiseen tuhlata aikaa ,

Vierailija
51/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoivaan eläintarhaani ja olen siihen tyytyväinen.

Käykö se? Vai koska olen nainen niin minun "pitäisi" hoivata lasta tai edes sukulaisia?

Hä? En ymmärrä.

Eipä nuo sukulaiset oo hirveästi minuakaan hoivanneet. Äiti on ainut sukulainen joka on minua hoivannut ja tänäkin päivänä hyvässä kunnossa. Omista itsekkäistä syistä minut tekikin.

Ketään tai mitään ei tarvitse hoivata, jos ei halua. No, itseään olisi hyvä sen verran, että pystyy elämään.

Vierailija
52/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai onko pienempi vastuu siis rasittavampaa?

Vierailija
53/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi, enkä pystyisi pitää pientä turvassa. Rahat ei riitä. Siksi ei pieniä, joista on vastuussa. Voimia ei ole. Tuntuu surulliselta, mutta helpottaa nopeasti, kun siirtää ajatukset muualle. Rauhallinen hetki kahvin kanssa ja auringonnousu. Sentään pystyy pitämään itseään elossa eikä ole syyllisyyttä.

Vierailija
54/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lapseton ihminen sen enempää kuin parraton nainen, vaikkei leuassani haivenia olekaan.Alapäässä rehottaa oikein sakeasti mustaa karvaa. Oikein hyvin menee

Vierailija
55/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo munaa/ pilluu  ollu ulottuvilla?

Vierailija
56/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvatan pakkomielle täällä on joillain jankuttaa lapsettomuudesta tavalla tai toisella? Onko tämä sama aloittaja joka höpötyksessä? Eikö nyt mene jakeluun, että kaikki eivät halua lapsia? Mitä samperin vänkäämistä siinä on? Tänään on tullut vastaan 3 tai 4 ketjua samasta aiheesta hieman eri sanakääntein. 

Vierailija
57/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tästä mieleen nuori lapsia tehnyt nainen joka väitti ettei ole joutunut luopumaan yhtään mistään.Ihmettelin vain ketä se yritti huijata sillä sadulla.

Vierailija
58/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukka466 kirjoitti:

Yhdyn aiempiin siinä, että lapsettomuus ei juurikaan tunnu miltään. Joskus toiset ihmiset (tahattomasti) satuttavat tai nolostuttavat oletuksillaan. "Miksi sun lapset ei ikinä tule kyläilemään?", Kaverin tytär, 7v. "Onhan se niin, että vasta lapsien myötä sitä kasvaa aikuiseksi. Vai mitä [nimeni]?", työkaveri, joka oletti minun olevan perheellinen.

Olen kuitenkin havainnut, että nämä kyseenalaistukset tai ihmettelyt tulevat aina ulkopuolelta, eikä sisäisesti minulla ole lapsettomuudesta mitään ristiriitaa. Joskus murehdin sitä, että sukutila ei saa jatkajaa. Ja sitä, että äitini varmasti rakastaisi lapsenlapsia. Ja kadehdin vähän sitä merkityksellisyyttä mitä lapset tuovat juhlapyhiin, kuten jouluun ja pääsiäiseen. Tätä muutama päivä vuodessa ja loput 360 ole erittäin onnellinen elämästäni. Maapallo ei kaipaa enää yhtään ihmistä ja syvällä sisimmässäni pidän lapsien hankkimista erittäin itsekkäänä tekona. (Itsekkäänä tekona, josta minun syystä tai toisesta on helpohko kieltäytyä. En siis halua moralisoida lapsia hankkineita tai hankkivia, kun se on ihan luonnollinen vietti. On paljon vaikeampi kieltäytyä jostain mitä haluaa)

kohta saat lapsia, kun yhdyt aiempiin

Vierailija
59/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mukavalta. Huolettomalta, Vapaalta.

Vierailija
60/85 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juma, että tällaiset ap:n kaltaiset muka viattomat "ihmettelijät" ottaa aivoon. Minulla on kyllä lapsia, mutta kyllä minä muistan millaista oli elää ilmankin. Pystyn myös ymmärtämään, että kaikki eivät kaipaa samoja asioita. Ap voisi samantien tehtailla yhtä älyvapaita aloituksia kuten "Miltä tuntuu olla autoton/potkukelkaton/pannuhuoneeton/alkoholiongelmaton/loft-asunnoton/papukaijaton/housuton, kun en minä tiedä kun minulla on aina ollut auto, potkukelkka, pannuhuone, alkoholiongelma, loft-asunto, papukaija ja housut. En kyllä vaan mitenkään ymmärrä miten kaikilla ei ole."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän