Dna-testit/Myheritage, uudet sukulaiset
Yli vuoden olen ollut Myheritagessa ja uusia sukulaisia ilmaantuu lähes päivittäin, ihan lähisukulaisia harvemmin. Muutama yllätyskin lähisuvussa, ei sentään sisaruksia ja vanhempani tiedän kyllä.
Sellaisesta valitan kun olen muutamalle henkilölle laittanut pari asiallista kysymystä ja he vaikenevat kuin muuri. Asia ei edes heitä koske vaan heidän vanhempiaan(isovanhempiaan), tai serkkuja. Eikö kaikki halua uskoa, haluavat elää siinä uskossaan mikä aina ollut? Esim serkkuni on serkkuni eikä tätini/setäni/sisarukseni.
Itse ainakin olisin mielissäni kun saisin tietää totuudet, oli ne mitä tahansa, mennyttä ei voi muuttaa.
Eikö nämä vaikenevat henkilöt usko testin tuloksiin? miksi sitten niitä tekevät? itse ainakin uskon, on niissä tuloksissa silti useampi vaihtoehto, itse voi päätellä kun hiukan tutkii taustoja.
Kommentit (278)
En ole kiinnostunut dna-testin tekemisestä. Tunnen oman sukuni ainakin serkkuun ja pikkuserkkuun saakka ja olen melkoisen varma että heistä kukaan muukaan ei ole kyseistä testiä tehnyt. Minusta on absurdi ajatus että testi tunnistaisi jostakin että tuossa on sinulle uusi pikkuserkku. Vaikka jollakin suvussani olisikin ollut salaisia lapsia, niin testin tehneitä on Suomessa niin vähän että tuollaisen tunnistuksen todennäköisyys on loton päävoiton luokkaa. Lienee selvää että testi arpoo uusia sukulaisia hyvin löyhin perustein.
Niin, ja vielä. Jos joku pikkuserkkuakin kaukaisempi henkilö ottaisi yhteyttä koska on mielestän minulle etäistä sukua, niin sekään ei paljon kiinnosta. Minun sukukäsitykseni ei yllä esimerkiksi pikkupikkuserkkutasoa kauemmas
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä kiinnosta tuollaiset jutut. Anna sinäkin olla, asia saa päässäsi liian isot mittasuhteet.
Miten he sitten ovat koko palvelussa? Onko joku muu ottanut heistä näytteet ja lähettänyt ne ilman lupaa tai selittämättä, mihin käyttöön tulevat? T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä kiinnosta tuollaiset jutut. Anna sinäkin olla, asia saa päässäsi liian isot mittasuhteet.
Ei kiinnosta mutta ostivat dna-testin joka selvittää sukulaissuhteita? Kummallista.
No ei kait nämä häirnnän kohteksi joutuneet sukulaiset mitään testejä ole tehneet? Vaan tämä viiripää ap?
Arveletko, että kaikki maailman ihmiset löytyvät jostakin netin dna-sukupuusta, vaikkeivät olisi siitä kuulleetkaan? Ei, kyllä sinne pitää lähettää pala itsestään ihan itse.
Omat sukulaiseni on niin tylsiä että olisi kiva jos löytyisi uusia.
Saattavat vaieta, koska eivät käytä sivustoa. Mäkin saun viestin noin 9 kuukautta sitten. Olin vastaamassa siihen, mutta sitten sairastuin ja se unohtui, kun en palvelussa ole käynyt. Koko ajan mielessä, että pitääpä vastata.
Jos olette tehneet kaupallisia DNA-testejä (MyHeritage, Ancestry, FamilyTreeDNA jne.) niin osallistukaa ihmeessä tähän Oulun yliopiston tutkimukseen joko jättämällä kirjoituksen tai ilmottautumalla haastatteluun! https://link.webropolsurveys.com/Participation/Public/848a5cdf-4f4b-4d8…
Ihmettelen näitä dna-testien tekijöitä, mitä he odottavat testiltä kun tulokset eivät sitten miellytä?!? Yksinkertaista kuvitella että jotain perijöitä sieltä ilmestyisi, ei ole mitään juridista asemaa näillä löytyneillä lähisukulaisilla joten suurta tyhmyyttä osoittaa sen pelko.
Ystävättäreni sai tietää dna-testin kautta oikean isänsä ja tämän kautta tulleista 5 sisaruspuolesta, joista 4 elossa mutta eivät halua tutustua...aika noloa heille, yksinkertaista väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä dna-testien tekijöitä, mitä he odottavat testiltä kun tulokset eivät sitten miellytä?!? Yksinkertaista kuvitella että jotain perijöitä sieltä ilmestyisi, ei ole mitään juridista asemaa näillä löytyneillä lähisukulaisilla joten suurta tyhmyyttä osoittaa sen pelko.
Ystävättäreni sai tietää dna-testin kautta oikean isänsä ja tämän kautta tulleista 5 sisaruspuolesta, joista 4 elossa mutta eivät halua tutustua...aika noloa heille, yksinkertaista väkeä.
Miksi näiden ihmisten pitäisi tutustua heille ventovieraaseen ihmiseen?
Ei nuo testit ihan täysin luotettavia ole.
Minä tein testin joskus samaan aikaan kuin siskoni ja saimme melko erilaisia tuloksia, vaikka olemme täyssisaruksia.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein testin joskus samaan aikaan kuin siskoni ja saimme melko erilaisia tuloksia, vaikka olemme täyssisaruksia.
Oletko sisaruksesi kanssa identtisiä kaksosia? Toistenne kopioita? Mitähän jos vaikka tutustuisit peruskoulun biologiaan. Totta kai teillä on erilaiset tulokset. Silloin voisi jo huolestua, jos teillä olisi ihan samanlaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sisaruksesi kanssa identtisiä kaksosia? Toistenne kopioita? Mitähän jos vaikka tutustuisit peruskoulun biologiaan. Totta kai teillä on erilaiset tulokset. Silloin voisi jo huolestua, jos teillä olisi ihan samanlaiset.
Olemme sisaruksia, mutta testien perusteella ihan kuin emme olisi, koska niin paljon oli vaihtelua. Löytyi useita eri sukulaisia. Siis että toinen meistä olisi näille sukua ja toinen ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme sisaruksia, mutta testien perusteella ihan kuin emme olisi, koska niin paljon oli vaihtelua. Löytyi useita eri sukulaisia. Siis että toinen meistä olisi näille sukua ja toinen ei.
Kaukaisemmissa sukulaisissa näin voi olla, serkun lapsiin asti pitäisi teillä molemmilla näkyä samat sukulaiset osumissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on aivan normaalia. Jos teillä on yhteistä perimää 2200-3400 cM, olette kiistatta sisaruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaukaisemmissa sukulaisissa näin voi olla, serkun lapsiin asti pitäisi teillä molemmilla näkyä samat sukulaiset osumissa.
Mutta yhteisen perimän määrä voi vaihdella eli järjestys ei välttämättä ole sama (paitsi tietysti ensimmäisenä ovat vanhemmat/isovanhemmat ja sisarukset).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta mutta ostivat dna-testin joka selvittää sukulaissuhteita? Kummallista.
Ei se sitä tarkoita, että sinuun haluavat pitää yhteyttä.
Minuun? En ole ap. Mutta eihän ap:kaan mitään yhteydenpitoa kaivannut vaan juurikin laittaa sukupuuta järjestykseen.
Tämä. En kaipaile uusia ystäviä enkä yhteydenpitoja, totuuksia vain. Serkut ym mainitsin ESIMERKKINÄ. Lähinnä kaipailen tietoja vuosikymmeniä sitten kuolleista isovanhemmistani ja heidän sisaruksistaan, jälkeläisistä. Perinnöt on jaettu kun suurin osa on kuollut, ne ei edes käväissyt mielessä. Sanottakoon että löytyi uusi serkku (1.) jonka en tiennyt olevan serkku vaan jotain ihan muuta. Tottakai haluaisin tietää tästäkin mysteeristä enemmän ja silloin pitäisi tietää isovanhemmista lisää.
Moni, varsinkin miespuolinen kammoksuu dna-testejä, heillä on siihen varmaan ihan hyvät syyt.
Minä vain haluaisin tietää sukuni niinkuin se on eikä niin kuin oletetaan. Samalla rakennellen sukupuuta eläkepäivien iloksi.
Terv. Ap
Nuo tiedot löytäisit ihan varmasti lähisukulaisiltasi paremmin. Siis isovanhempien sisarukset jne.
Isovanhemmat sisaruksineen kuolleet jo vuosikymmeniä sitten kuten omat vanhemmatkin. Esim mummuni sisaren lapsenlapsi löytyi mutta ei halunnut kertoa mitään. Mitä lie salaisuuksia? Ja ihan asiallisesti kysyin yhteisistä sukulaisista.
Niinkuin joku täällä kirjoitti on ennenvanhaan "poikettu" naapureissa, siitä en syyllistä heitä ja jälkeläiset on syyttömiä tapahtumiin.
Ap
Mistä ihmeestä tiedät, että on mummosi sisaren lapsenlapsi? Ei se DNA-testi osaa kertoa, onko sisaren vai veljen jälkeläisiä. Yhtä hyvin se on mummon enon tekeleitä.
Erilaiset testitulokset voivat johtua siitä että olettekin vain puolisisaruksia, kysykää äidiltänne 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se outoa, että olen toinen kaksosista ja minulla on tuon testin mukaan 7 "testattua" serkkua, kaksossiskollani 11. Onhan se outoa, että 4 serkkua ei olekaan minun serkkujani, mutta näköjään peruskoulun biologiantunnilla asia on käsitelty ja siis OK.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä jos ette olekaan kokonaan sisaruksia?
Kyllä nämä ovat luotettavia testejä siinä mielessä, että DNA ei valehtele biologisesta alkuperästä. Siinä mielessä se on ehdottomasti luotettavampaa kuin kirkonkirjat tai suvun tarinat. Tietysti eri asia on sitten, haluaako tällaista tietoa saada ja onko sille mitään käyttöä.
Suomessa on jo testattu niin paljon ihmisiä, että kaikille löytyy testien kautta sukulaisia. Tilanteesta riippuu, ovatko sukulaiset "uusia" vai ei. Ja usein sukulaisia löytyy esim. Ruotsista ja Amerikastakin.
Markkinoilla on paljon erilaisia DNA-testejä ja joidenkin välillä tietoa voi myös siirtää ilmaiseksi niin että tekee testin yhden firman kautta ja siirtää sitten raakadatan toisen firman sivuille, jolloin myös siellä testin tehneet mahdolliset sukulaiset näkyvät osumissa.
DNA-testeihin liittymätön sivusto on geni.com, jossa rakennetaan ihmiskunnan yhteistä sukupuuta. Sinne voi integroida tietoa DNA-testeistä, mutta voi tehdä myös ilmaiseksi omaa sukupuuta ja tiedot menevät useissa tapauksissa automaattisesti 1500-luvulle asti (sen pidemmälle ei Suomessa yleensä päästä).
Nämä ovat ihan mielenkiintoisia asioita niille keitä sukututkimus sattuu kiinnostamaan. Ei ole mitään syytä suhtautua negatiivisesti. Parisenkymmentä miljoonaa ihmistä maailmassa on jo testattu näiden kautta, joten ei perus-Pirkon näytteellä mitään kovin kummoista voida siellä pahassa Amerikassa tehdä.
Etkö voi katsoa kirkon kirjoista nuo tiedot? Jos olet eläkkeellä, ovat isovanhempasi syntyneet varmaan yli 100 vuotta sitten ja heidän kirkon kirjamerkinnät on julkista tietoa. Menet jonnekin sukututkimus-sivustolle, niin pääset alkuun.
Mikään geenitutkimus ei korvaa perinteistä sukututkimusta.