Dna-testit/Myheritage, uudet sukulaiset
Yli vuoden olen ollut Myheritagessa ja uusia sukulaisia ilmaantuu lähes päivittäin, ihan lähisukulaisia harvemmin. Muutama yllätyskin lähisuvussa, ei sentään sisaruksia ja vanhempani tiedän kyllä.
Sellaisesta valitan kun olen muutamalle henkilölle laittanut pari asiallista kysymystä ja he vaikenevat kuin muuri. Asia ei edes heitä koske vaan heidän vanhempiaan(isovanhempiaan), tai serkkuja. Eikö kaikki halua uskoa, haluavat elää siinä uskossaan mikä aina ollut? Esim serkkuni on serkkuni eikä tätini/setäni/sisarukseni.
Itse ainakin olisin mielissäni kun saisin tietää totuudet, oli ne mitä tahansa, mennyttä ei voi muuttaa.
Eikö nämä vaikenevat henkilöt usko testin tuloksiin? miksi sitten niitä tekevät? itse ainakin uskon, on niissä tuloksissa silti useampi vaihtoehto, itse voi päätellä kun hiukan tutkii taustoja.
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi eli siis mikäli teen tuon testin niin kaikki minulle vähänkin sukua olevat löytävät minut? Ei kiitos, hieman creepyä.
No eikös se testi tehdä nimenomaan sen takia. Vai mikä muu syy sinulla olisi tehdä testi?
Pelkästään oma uteliaisuus mistä geenit on peräisin? Ei kiinnostusta tarkempaan sukupuuhun.
Me ihmiset ollaan erilaisia. Itse en tykkää jos kukaan lähestyy millään tavalla. En ole facessa, instassa, enkä missään somessa (paitsi täällä anonyyminä), en tykkää personoiduista mainoksista, en puhelinsoitoista. Jos joku "sukulainen" lähettäisi minulle viestiä niin saisin oksennuspaskahalvauksen ja menisin mökille kuukaudeksi. Enkä vastaisi siihen viestiin ikinä. Tosin en tekisi mitään geenitutkimusta aiemmin lueteltujen uhkien vuoksi. On sinisilmäisyyttä uskoa, että noi tutkimukset hyvää hyvyyttään kerää ihmisistä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy vaikenemiseen voi olla pelko, että sieltä nyt joku ventovieras tuppaa jollekin perinnönjaolle.
Täytyy olla aika pölö jos luulee että serkut voi periä toisiaan.
Aika monessa maassa perintäoikeus ulottuu paljon kauemmaskin kuin serkkuihin. Ei vaan ahneessa suomessa jossa valtio (tai kunnat) vie perinnöt, jos eivät veroina niitä saa tuhottua.
Huomaa kyllä miten alapeukkua tällekin hakkaa juoppoperheiden vasemmistoa äänestävät jälkikasvut joille ei ole perintöä odotettavissa joten heidän mielestään on hienoa ettei sitä saa kukaan muukaan maassa. Tuo ei vaan kehitä maata hyvään suuntaan kun ihmisiltä puuttuu pitkäjänteiset yli sukupolvien ulottuvat suunnitelmat. Turha kerätä mitään kun kaikki menee viimeistään kuollessa valtiolle ja valtiota ei kiinnosta.
Itse en ainakaan havittele kenenkään sukulaiseni omaisuutta, vaan oma omaisuuteni riittää oikein hyvin.
Hienosti ymmärretty asia täysin päälaelleen. Tuossahan siis valtio kuittaa omaisuudet itselleen kun ei viitsi lähteä etsimään kaukaisempaa sukulaista jolla olisi perintäoikeus. Ei tuo lähisukulaisten perimiseen vaikuta mitenkään.
Miksi jollain kaukaisella sukulaisella, johon ei ole mitään yhteyksiä, pitäisi olla perintöoikeus? Jos vainaja haluaa, voi laatia testamentin ja jättää rahat kenelle haluaa.
Miksi ei pitäisi? Enemmän sitä oikeutta on kuin valtiolla jolla ei ole mitään osaa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Vaan mitäs jos suvusta löytyykin geenisukulaisuus johonkin 1700-luvun kylähulluun tai lapsenra..skaajaan tai elukoihin sekaantujaan, kirkon ryöstäjään tms. huonoa elämää viettäneeseen?
Aina ne paljastuneet salaisuudet ei ole sellaisia mistä voisi ylpeillä :D
Olen varma, että jokaisesta suvusta löytyy rikollisia siinä missä aatelisiakin. Pitää vaan mennä kaikkia linjoja taaksepäin, isovanhempia on jo neljä, kuinka paljon kertyy esim. viidennen sukupolven esivanhempia jne. Näissä tv-ohjelmissa varta vasten etsitään ja löydetään se kiinnostavin esi-isä, jolla tällä hetkellä saattaa olla jo satoja ellei tuhansia jälkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy vaikenemiseen voi olla pelko, että sieltä nyt joku ventovieras tuppaa jollekin perinnönjaolle.
Aika monessa maassa perintäoikeus ulottuu paljon kauemmaskin kuin serkkuihin. Ei vaan ahneessa suomessa jossa valtio (tai kunnat) vie perinnöt, jos eivät veroina niitä saa tuhottua.
Huomaa kyllä miten alapeukkua tällekin hakkaa juoppoperheiden vasemmistoa äänestävät jälkikasvut joille ei ole perintöä odotettavissa joten heidän mielestään on hienoa ettei sitä saa kukaan muukaan maassa. Tuo ei vaan kehitä maata hyvään suuntaan kun ihmisiltä puuttuu pitkäjänteiset yli sukupolvien ulottuvat suunnitelmat. Turha kerätä mitään kun kaikki menee viimeistään kuollessa valtiolle ja valtiota ei kiinnosta.
Itse en ainakaan havittele kenenkään sukulaiseni omaisuutta, vaan oma omaisuuteni riittää oikein hyvin.
Hienosti ymmärretty asia täysin päälaelleen. Tuossahan siis valtio kuittaa omaisuudet itselleen kun ei viitsi lähteä etsimään kaukaisempaa sukulaista jolla olisi perintäoikeus. Ei tuo lähisukulaisten perimiseen vaikuta mitenkään.
Miksi jollain kaukaisella sukulaisella, johon ei ole mitään yhteyksiä, pitäisi olla perintöoikeus? Jos vainaja haluaa, voi laatia testamentin ja jättää rahat kenelle haluaa.
Miksi ei pitäisi? Enemmän sitä oikeutta on kuin valtiolla jolla ei ole mitään osaa tuohon.
Valtio ja kunnat on maksanut sun syntymän sairaalassa, peruskoulun, ylemmät ammattiin valmistavat opinnot, rakentanut tiet joita kuljet sinne kouluun ja hoitaa sun murtuneen jalan kun liukastut. Mitä se kaukainen pikkuserkku on tehnyt vielä enemmän ansaitakseen sun rahat valtion sijasta? Syntynyt samaan sukuun?
T: lapseton jolla on testamentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyi eli siis mikäli teen tuon testin niin kaikki minulle vähänkin sukua olevat löytävät minut? Ei kiitos, hieman creepyä.
No eikös se testi tehdä nimenomaan sen takia. Vai mikä muu syy sinulla olisi tehdä testi?
Pelkästään oma uteliaisuus mistä geenit on peräisin? Ei kiinnostusta tarkempaan sukupuuhun.
ok, en ole ajatellutkaan että joku antaisi näytettä ihan vaan uteliaisuuden takia. Kaikki minun tuntemat testin tehneet ovat etsineet esim toista vanhempaansa ja sekin pitkän harkinnan jälkeen.
Siis tekeekö joku ihan oikeasti geenitestejä jonkun perinnön toivossa?
Vierailija kirjoitti:
Siis tekeekö joku ihan oikeasti geenitestejä jonkun perinnön toivossa?
No ei tietenkään. Eikä tuollainen testi oikeuta yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ok, en ole ajatellutkaan että joku antaisi näytettä ihan vaan uteliaisuuden takia. Kaikki minun tuntemat testin tehneet ovat etsineet esim toista vanhempaansa ja sekin pitkän harkinnan jälkeen.
Minä tunnen vain sellaisia, ketkä ovat tehneet testin vain jotta tietävät mistä päin maailmaa on kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tutkinut sukuani 1600-1500-luvulle saakka linjasta riippuen, mutta mitään geenitestiä en ole koskaan tehnyt.
a) En halua antaa sellaista tietoa nettiin
b) oikeastaan sillä tiedolla, että joku on sinun uusi pikkuserkku ei varsinaisesti tee itse mitään.
Enoni teki geenitestin ja syötti sivulle sen, sen avulla kyllä löytyi Amerikan sukulaisia ja heihin on tullut jopa jollain lailla Facen kautta yhteyttä pidettyä, kun kyselivät sinne muuttaneen isoisotädin (mummini täti) taustoja. Pystyimme myös auttamaan heitä parissa asiassa ja saimme ihan mielenkiintoista tietoa jälkipolvilta . Mutta ei siitä sen kummempaa ole meidän päässämme seurannut.
Hieman ristiriitaista. Olet tehnyt sukututkimusta noin kauas, mutta mielestäsi pikkuserkkutiedoilla ei tee mitään. Et ehkä olisi pystynyt tekemään omaa tutkimustasi satojen vuosien taakse, jos kaikki muutkin olisivat ajatelleet ennen sinua, ettei sukulaisten tiedoilla tee mitään.
Ja kaikenlisäksi olet antanut mummisi tädin tietoja tuntemattomille. Mikset heille kertonut, ettei niillä tiedoilla tee mitään? Ei kai nyt mummin täti ole välttämättä yhtään sen läheisempi kuin pikkuserkku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio ja kunnat on maksanut sun syntymän sairaalassa, peruskoulun, ylemmät ammattiin valmistavat opinnot, rakentanut tiet joita kuljet sinne kouluun ja hoitaa sun murtuneen jalan kun liukastut. Mitä se kaukainen pikkuserkku on tehnyt vielä enemmän ansaitakseen sun rahat valtion sijasta? Syntynyt samaan sukuun?
T: lapseton jolla on testamentti
Älä unohda, että tällä palstalla 90% on mielestään nettomaksajia, jotka kokevat olevansa oikeutettuja palkkioon siitä, että maksavat ihan yksin koulut, tiet ja pelastuslaitoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tutkinut sukuani 1600-1500-luvulle saakka linjasta riippuen, mutta mitään geenitestiä en ole koskaan tehnyt.
a) En halua antaa sellaista tietoa nettiin
b) oikeastaan sillä tiedolla, että joku on sinun uusi pikkuserkku ei varsinaisesti tee itse mitään.
Enoni teki geenitestin ja syötti sivulle sen, sen avulla kyllä löytyi Amerikan sukulaisia ja heihin on tullut jopa jollain lailla Facen kautta yhteyttä pidettyä, kun kyselivät sinne muuttaneen isoisotädin (mummini täti) taustoja. Pystyimme myös auttamaan heitä parissa asiassa ja saimme ihan mielenkiintoista tietoa jälkipolvilta . Mutta ei siitä sen kummempaa ole meidän päässämme seurannut.
Hieman ristiriitaista. Olet tehnyt sukututkimusta noin kauas, mutta mielestäsi pikkuserkkutiedoilla ei tee mitään. Et ehkä olisi pystynyt tekemään omaa tutkimustasi satojen vuosien taakse, jos kaikki muutkin olisivat ajatelleet ennen sinua, ettei sukulaisten tiedoilla tee mitään.
Ja kaikenlisäksi olet antanut mummisi tädin tietoja tuntemattomille. Mikset heille kertonut, ettei niillä tiedoilla tee mitään? Ei kai nyt mummin täti ole välttämättä yhtään sen läheisempi kuin pikkuserkku?
Nuo 1500-1600 -luvuille menevät tutkimukset ovat kuitenkin osittain virheellisiä, sillä jossain vaiheessa on käyty vieraissa ja nyt siinä tutkimuksessa on tutkittu jotain ihan väärää sukuhaaraa.
Jos eno on tehnyt tuon testin, niin kyllä se koko hänen lähisuku on löydettävissä niiden tulosten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tuota testiä, koska sen sun dna:n omistaja on kyseinen firma, ja kun sehän on jenkkiomistuksessa, niin ne saa vaikka alkaa kloonaamaan sun dna:ta, tai joku varastaa sen sieltä ja alkaa käyttää dna:tasi tekemällä rikoksia ja jättämällä sitä jälkeensä. Entä jos kiinalaiset tai venäläiset varastaa dna-pankin?
Tuon takia jenkitkään ei enää uskalla antaa sinne näytteitään, tiedoksi vaan. Kuulin asiasta jenkkikaverilta joka on biologian alalla tutkijana.
Tiedoksi vaan, amerikkalaisten keskuudessa testit on suosittuja.
Tiedoksi vaan, amerikkalaiset eivät ole maailman viisain kansa muutenkaan.
Kai te kaikki dna-tietojen luovutusta pelkäävät olette myös kieltäytyneet antamasta näytettä tähän tutkimukseen:
Näytteitä kun kerätään esimerkiksi synnytyksen yhteydessä. Ja hui, tietoja käyttävät muun muassa kansainväliset lääkeyhtiöt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä kiinnosta tuollaiset jutut. Anna sinäkin olla, asia saa päässäsi liian isot mittasuhteet.
Ei kiinnosta mutta ostivat dna-testin joka selvittää sukulaissuhteita? Kummallista.
Ei se sitä tarkoita, että sinuun haluavat pitää yhteyttä.
Minuun? En ole ap. Mutta eihän ap:kaan mitään yhteydenpitoa kaivannut vaan juurikin laittaa sukupuuta järjestykseen.
Tämä. En kaipaile uusia ystäviä enkä yhteydenpitoja, totuuksia vain. Serkut ym mainitsin ESIMERKKINÄ. Lähinnä kaipailen tietoja vuosikymmeniä sitten kuolleista isovanhemmistani ja heidän sisaruksistaan, jälkeläisistä. Perinnöt on jaettu kun suurin osa on kuollut, ne ei edes käväissyt mielessä. Sanottakoon että löytyi uusi serkku (1.) jonka en tiennyt olevan serkku vaan jotain ihan muuta. Tottakai haluaisin tietää tästäkin mysteeristä enemmän ja silloin pitäisi tietää isovanhemmista lisää.
Moni, varsinkin miespuolinen kammoksuu dna-testejä, heillä on siihen varmaan ihan hyvät syyt.
Minä vain haluaisin tietää sukuni niinkuin se on eikä niin kuin oletetaan. Samalla rakennellen sukupuuta eläkepäivien iloksi.
Terv. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä kiinnosta tuollaiset jutut. Anna sinäkin olla, asia saa päässäsi liian isot mittasuhteet.
Ei kiinnosta mutta ostivat dna-testin joka selvittää sukulaissuhteita? Kummallista.
Minuun? En ole ap. Mutta eihän ap:kaan mitään yhteydenpitoa kaivannut vaan juurikin laittaa sukupuuta järjestykseen.
Tämä. En kaipaile uusia ystäviä enkä yhteydenpitoja, totuuksia vain. Serkut ym mainitsin ESIMERKKINÄ. Lähinnä kaipailen tietoja vuosikymmeniä sitten kuolleista isovanhemmistani ja heidän sisaruksistaan, jälkeläisistä. Perinnöt on jaettu kun suurin osa on kuollut, ne ei edes käväissyt mielessä. Sanottakoon että löytyi uusi serkku (1.) jonka en tiennyt olevan serkku vaan jotain ihan muuta. Tottakai haluaisin tietää tästäkin mysteeristä enemmän ja silloin pitäisi tietää isovanhemmista lisää.
Moni, varsinkin miespuolinen kammoksuu dna-testejä, heillä on siihen varmaan ihan hyvät syyt.
Minä vain haluaisin tietää sukuni niinkuin se on eikä niin kuin oletetaan. Samalla rakennellen sukupuuta eläkepäivien iloksi.
Terv. Ap
Nuo tiedot löytäisit ihan varmasti lähisukulaisiltasi paremmin. Siis isovanhempien sisarukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä halusivat tietoa vain lähisuvusta kun niistäkin voi tulla yllätyksiä... Tai siitä, että mistä kaukaa sukujuuret maantieteellisesti ovat kotoisin.
Onko joku niin tyhmä, että antaa geenitietonsa ja henkilötietonsa jonkun jenkkifirman käyttöön????
Ettekö tiedä, että ne myy datansa NSAlle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv. Ap
Nuo tiedot löytäisit ihan varmasti lähisukulaisiltasi paremmin. Siis isovanhempien sisarukset jne.
Isovanhemmat sisaruksineen kuolleet jo vuosikymmeniä sitten kuten omat vanhemmatkin. Esim mummuni sisaren lapsenlapsi löytyi mutta ei halunnut kertoa mitään. Mitä lie salaisuuksia? Ja ihan asiallisesti kysyin yhteisistä sukulaisista.
Niinkuin joku täällä kirjoitti on ennenvanhaan "poikettu" naapureissa, siitä en syyllistä heitä ja jälkeläiset on syyttömiä tapahtumiin.
Ap
No niin on creepyä. Eikö noita testejä voi tehdä mitenkään anonyyminä vain omaan käyttöön?