Dna-testit/Myheritage, uudet sukulaiset
Yli vuoden olen ollut Myheritagessa ja uusia sukulaisia ilmaantuu lähes päivittäin, ihan lähisukulaisia harvemmin. Muutama yllätyskin lähisuvussa, ei sentään sisaruksia ja vanhempani tiedän kyllä.
Sellaisesta valitan kun olen muutamalle henkilölle laittanut pari asiallista kysymystä ja he vaikenevat kuin muuri. Asia ei edes heitä koske vaan heidän vanhempiaan(isovanhempiaan), tai serkkuja. Eikö kaikki halua uskoa, haluavat elää siinä uskossaan mikä aina ollut? Esim serkkuni on serkkuni eikä tätini/setäni/sisarukseni.
Itse ainakin olisin mielissäni kun saisin tietää totuudet, oli ne mitä tahansa, mennyttä ei voi muuttaa.
Eikö nämä vaikenevat henkilöt usko testin tuloksiin? miksi sitten niitä tekevät? itse ainakin uskon, on niissä tuloksissa silti useampi vaihtoehto, itse voi päätellä kun hiukan tutkii taustoja.
Kommentit (278)
Itse olen tutkinut sukuani 1600-1500-luvulle saakka linjasta riippuen, mutta mitään geenitestiä en ole koskaan tehnyt.
a) En halua antaa sellaista tietoa nettiin
b) oikeastaan sillä tiedolla, että joku on sinun uusi pikkuserkku ei varsinaisesti tee itse mitään.
c) ei kaikkia kiinnosta geeniperimä, joten ei heidän ole pakko vastata. Voi olla myös vähän järkytys tajuta, että noin on käynyt. Kiiltokuva särkyy.
Enoni teki geenitestin ja syötti sivulle sen, sen avulla kyllä löytyi Amerikan sukulaisia ja heihin on tullut jopa jollain lailla Facen kautta yhteyttä pidettyä, kun kyselivät sinne muuttaneen isoisotädin (mummini täti) taustoja. Pystyimme myös auttamaan heitä parissa asiassa ja saimme ihan mielenkiintoista tietoa jälkipolvilta . Mutta ei siitä sen kummempaa ole meidän päässämme seurannut.
Facessa on ryhmiä, joissa on enemmän ymmärrystä tälle asialle kuin tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä sukulaisia tulee lisää? Onko hekin tehneet dna-testin myheritagella? Miten tuo homma toimii?
Joo, kaikki joiden kanssa jaat dna:ta näkyy osumissa. Voi olla yhteiset esivanhemmat esim. 5 sukupolven takaa tai kauempaakin. Minulla n. 80000 osumaa ja joukossa mm sukuni salat ohjelman osallistujia. Osalle olen löytänyt sukulaisuuspolun genin kautta. Suvussani moni harrastaa sukututkimusta ja sukupuuni on todella laaja.
Hyi miten ahdistavaa.
Me ollaan löydetty yllättäviä serkkuja ulkomailta. Todella mielenkiintoista, ja olemme vierailleet toistemme luona puolin ja toisin. Kukaan ei ole tuomitsemassa isovanhempien toimintaa, on ollut aidosti hauskaa selvitellä vanhanajan suhdekiemuroita. On sitä ennen osattu 😀
Itse olen väsynyt introvertti, mutta tällaisen asian tiimoilta on ollut oikeasti hauska viestitellä. Olen saanut elämääni uusia, mielenkiintoisia ja kivoja ihmisiä.
No itse olen jättänyt alle 100 vuotta sitten syntyneet nyt elävät sukulaiset rauhaan. En merkitse heitä puuhuni, joka on siis netissä kaikkien nähtävillä. Kerään vain ne tiedot, jotka on yleisesti saatavilla ja jotka eivät vahingoita ketään. Jos vaikka isopappani olisi tappanut jonkun, tämän tiedon levittäminen voi todellakin häiritä hänen jälkipolviaan, varsinkin niitä jotka tämän tunsivat. Helpompi ja eettisempi on muistella ja kaivella niitä, jotka ovat nykyihmisille tuntemattomia ja joiden valinnat eivät enää vaikuta jälkipolvien elämään, ainakaan tiedettävästi.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi missään nimessä mitään geenitestiä juurikin noiden tulevaisuuden uhkien vuoksi. Varsinkin nyt kun tekoäly kehittyy, niin tiedä mitä uhkia on luvassa kun jaat omat geenistösi. Mm. vakuutusasiat ja ihmisten pisteytys on uhkina, plus kaikenlaiset tutkimukset geenikartoilla mihin sinun tiedot tuosta noin vain myydään.
Ja mitä tulee tuohon ap:n ihmettelyyn: jos joku minulle täysin tuntematon ihminen utelisi jotain, niin menisi suoraan ö-laatikkoon sellaiset. Ei kiinnostaisi ihan yhden yhtään. Kokisin sellaiset kyselyt häiriköintinä.
Se on ihan ymmärrettävää että joku ei halua noita testejä tehdä, eikä halua kenenkään kyselyjä. Sitä en ihan tajua, että joku tekee tuollaisen testin (osoittaa mielestäni aika ääretöntä kiinnostusta!), mutta sitten kuitenkaan mikään ei kiinnosta ja kaikki kontaktit ovat ahdistavia ja vastenmielisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy vaikenemiseen voi olla pelko, että sieltä nyt joku ventovieras tuppaa jollekin perinnönjaolle.
Täytyy olla aika pölö jos luulee että serkut voi periä toisiaan.
Aika monessa maassa perintäoikeus ulottuu paljon kauemmaskin kuin serkkuihin. Ei vaan ahneessa suomessa jossa valtio (tai kunnat) vie perinnöt, jos eivät veroina niitä saa tuhottua.
Huomaa kyllä miten alapeukkua tällekin hakkaa juoppoperheiden vasemmistoa äänestävät jälkikasvut joille ei ole perintöä odotettavissa joten heidän mielestään on hienoa ettei sitä saa kukaan muukaan maassa. Tuo ei vaan kehitä maata hyvään suuntaan kun ihmisiltä puuttuu pitkäjänteiset yli sukupolvien ulottuvat suunnitelmat. Turha kerätä mitään kun kaikki menee viimeistään kuollessa valtiolle ja valtiota ei kiinnosta.
Itse en ainakaan havittele kenenkään sukulaiseni omaisuutta, vaan oma omaisuuteni riittää oikein hyvin.
Hienosti ymmärretty asia täysin päälaelleen. Tuossahan siis valtio kuittaa omaisuudet itselleen kun ei viitsi lähteä etsimään kaukaisempaa sukulaista jolla olisi perintäoikeus. Ei tuo lähisukulaisten perimiseen vaikuta mitenkään.
Vaan mitäs jos suvusta löytyykin geenisukulaisuus johonkin 1700-luvun kylähulluun tai lapsenra..skaajaan tai elukoihin sekaantujaan, kirkon ryöstäjään tms. huonoa elämää viettäneeseen?
Aina ne paljastuneet salaisuudet ei ole sellaisia mistä voisi ylpeillä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tekisi missään nimessä mitään geenitestiä juurikin noiden tulevaisuuden uhkien vuoksi. Varsinkin nyt kun tekoäly kehittyy, niin tiedä mitä uhkia on luvassa kun jaat omat geenistösi. Mm. vakuutusasiat ja ihmisten pisteytys on uhkina, plus kaikenlaiset tutkimukset geenikartoilla mihin sinun tiedot tuosta noin vain myydään.
Ja mitä tulee tuohon ap:n ihmettelyyn: jos joku minulle täysin tuntematon ihminen utelisi jotain, niin menisi suoraan ö-laatikkoon sellaiset. Ei kiinnostaisi ihan yhden yhtään. Kokisin sellaiset kyselyt häiriköintinä.
Se on ihan ymmärrettävää että joku ei halua noita testejä tehdä, eikä halua kenenkään kyselyjä. Sitä en ihan tajua, että joku tekee tuollaisen testin (osoittaa mielestäni aika ääretöntä kiinnostusta!), mutta sitten kuitenkaan mikään ei kiinnosta ja kaikki kontaktit ovat ahdistavia ja vastenmielisiä.
Minäkin ajattelisin että testin tehneet olisivat kiinnostuneita myös muustakin kuin etnisestä alkuperästään. Olen myös laittanut kahdelle pikkuserkulle viestiä saamatta vastausta. Toisaalta se viesti on voinut jäädä myös huomaamatta, sähköpostiin pitäisi tulla ilmoitus jos joku laittaa palvelun kautta viestiä. Itsekin huomasin kaukaisen sukulaisen yhteydenoton vahingossa vasta kuukausia myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Nythään asia on niin että voit joutua "geenikartoitetuksi" vaikka et tekisi mitään DNA testiä. Riittää kun sinun sukulaisesi tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vaan mitäs jos suvusta löytyykin geenisukulaisuus johonkin 1700-luvun kylähulluun tai lapsenra..skaajaan tai elukoihin sekaantujaan, kirkon ryöstäjään tms. huonoa elämää viettäneeseen?
Aina ne paljastuneet salaisuudet ei ole sellaisia mistä voisi ylpeillä :D
Jokaisesta suvusta löytyy erilaisia rikollisia ja sekopäitä varsinkin jos mennään sukupuussa satoja vuosia taaksepäin.
Niiden esi-isien määräkin kasvaa nopeasti niin suureksi, että on yhdentekevää, mitä yksittäinen esi-isä on puuhannut. 1700-luvulla jokaisella nyt elävällä ihmisellä on sadoittain esi-isiä ja esiäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy vaikenemiseen voi olla pelko, että sieltä nyt joku ventovieras tuppaa jollekin perinnönjaolle.
Aika monessa maassa perintäoikeus ulottuu paljon kauemmaskin kuin serkkuihin. Ei vaan ahneessa suomessa jossa valtio (tai kunnat) vie perinnöt, jos eivät veroina niitä saa tuhottua.
Huomaa kyllä miten alapeukkua tällekin hakkaa juoppoperheiden vasemmistoa äänestävät jälkikasvut joille ei ole perintöä odotettavissa joten heidän mielestään on hienoa ettei sitä saa kukaan muukaan maassa. Tuo ei vaan kehitä maata hyvään suuntaan kun ihmisiltä puuttuu pitkäjänteiset yli sukupolvien ulottuvat suunnitelmat. Turha kerätä mitään kun kaikki menee viimeistään kuollessa valtiolle ja valtiota ei kiinnosta.
Itse en ainakaan havittele kenenkään sukulaiseni omaisuutta, vaan oma omaisuuteni riittää oikein hyvin.
Hienosti ymmärretty asia täysin päälaelleen. Tuossahan siis valtio kuittaa omaisuudet itselleen kun ei viitsi lähteä etsimään kaukaisempaa sukulaista jolla olisi perintäoikeus. Ei tuo lähisukulaisten perimiseen vaikuta mitenkään.
Miksi jollain kaukaisella sukulaisella, johon ei ole mitään yhteyksiä, pitäisi olla perintöoikeus? Jos vainaja haluaa, voi laatia testamentin ja jättää rahat kenelle haluaa.
No hyi eli siis mikäli teen tuon testin niin kaikki minulle vähänkin sukua olevat löytävät minut? Ei kiitos, hieman creepyä.
Vierailija kirjoitti:
No hyi eli siis mikäli teen tuon testin niin kaikki minulle vähänkin sukua olevat löytävät minut? Ei kiitos, hieman creepyä.
Juu, tosin näissä hyvin kaukaisissa on ihan sattumaa jaatteko juuri sen saman pienen geeninpätkän. Esim. Veljelläni on enemmän dnaosumia kuin minulla, vaikka samoista vanhemmista ollaan
Noissa palveluissa robotti päättelee itse asioita testin ja merkittyjen sukulaisten perusteella. Voi olla sekaannuksia sukulaisuussuhteissa. Sekin voi vaikuttaa, jos on molempien vanhempien puolella edellisissä sukupolvissa samoja sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
No eikös se testi tehdä nimenomaan sen takia. Vai mikä muu syy sinulla olisi tehdä testi?
En tekisi tuota testiä, koska sen sun dna:n omistaja on kyseinen firma, ja kun sehän on jenkkiomistuksessa, niin ne saa vaikka alkaa kloonaamaan sun dna:ta, tai joku varastaa sen sieltä ja alkaa käyttää dna:tasi tekemällä rikoksia ja jättämällä sitä jälkeensä. Entä jos kiinalaiset tai venäläiset varastaa dna-pankin?
Tuon takia jenkitkään ei enää uskalla antaa sinne näytteitään, tiedoksi vaan. Kuulin asiasta jenkkikaverilta joka on biologian alalla tutkijana.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi tuota testiä, koska sen sun dna:n omistaja on kyseinen firma, ja kun sehän on jenkkiomistuksessa, niin ne saa vaikka alkaa kloonaamaan sun dna:ta, tai joku varastaa sen sieltä ja alkaa käyttää dna:tasi tekemällä rikoksia ja jättämällä sitä jälkeensä. Entä jos kiinalaiset tai venäläiset varastaa dna-pankin?
Tuon takia jenkitkään ei enää uskalla antaa sinne näytteitään, tiedoksi vaan. Kuulin asiasta jenkkikaverilta joka on biologian alalla tutkijana.
Tiedoksi vaan, amerikkalaisten keskuudessa testit on suosittuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuppaaminen ei vielä tarkoita sitä, että henkilö oikeasti luulee jotain perintöä saavansa. On kaikenlaista rikollista ainesta, joiden edustajat voivat esim. sekoittaa vanhuksen pään, ja saattaa vanha ihminen ilahtua, kun löytyi kiva uusi sukulainen. Onhan noita vaikka mitä, talutellaan dementikkoja pankkiin, väärennellään testamentit jne.
Onpa ihmeellisiä kommentteja. Miehelläni ainakin heräsi mielenkiinto, kun hänelle ilmestyi pikkuserkku Suomesta. Hän on itse kotoisin Ruotsista, suku on läheinen eikä Suomeen ole (tiedettyjä) kytköksiä. Oltiin kyllä ajateltu lähettää tälle sukulaismiehelle viestiä ihan vain uteliaisuudesta, ei todellakaan millään perintö-, stalkkaus- tai häirintämielellä... :D Eikä asia miestä mitenkään ahdista, hän olisi vain utelias selvittämään, miten he ovat tämän pikkuserkun kanssa sukua!