Dna-testit/Myheritage, uudet sukulaiset
Yli vuoden olen ollut Myheritagessa ja uusia sukulaisia ilmaantuu lähes päivittäin, ihan lähisukulaisia harvemmin. Muutama yllätyskin lähisuvussa, ei sentään sisaruksia ja vanhempani tiedän kyllä.
Sellaisesta valitan kun olen muutamalle henkilölle laittanut pari asiallista kysymystä ja he vaikenevat kuin muuri. Asia ei edes heitä koske vaan heidän vanhempiaan(isovanhempiaan), tai serkkuja. Eikö kaikki halua uskoa, haluavat elää siinä uskossaan mikä aina ollut? Esim serkkuni on serkkuni eikä tätini/setäni/sisarukseni.
Itse ainakin olisin mielissäni kun saisin tietää totuudet, oli ne mitä tahansa, mennyttä ei voi muuttaa.
Eikö nämä vaikenevat henkilöt usko testin tuloksiin? miksi sitten niitä tekevät? itse ainakin uskon, on niissä tuloksissa silti useampi vaihtoehto, itse voi päätellä kun hiukan tutkii taustoja.
Kommentit (278)
Mistä niitä sukulaisia tulee lisää? Onko hekin tehneet dna-testin myheritagella? Miten tuo homma toimii?
Minä tein testin aikoinaan halutessani tietää mistä päin maailmaa minulla on geeniperimää. En siksi, että haluaisin selvittää isäni tai isoisäni siitokset, tai varsinkaan että kaipaisin tuntemattomia ihmisiä elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä sukulaisia tulee lisää? Onko hekin tehneet dna-testin myheritagella? Miten tuo homma toimii?
Joo, kaikki joiden kanssa jaat dna:ta näkyy osumissa. Voi olla yhteiset esivanhemmat esim. 5 sukupolven takaa tai kauempaakin. Minulla n. 80000 osumaa ja joukossa mm sukuni salat ohjelman osallistujia. Osalle olen löytänyt sukulaisuuspolun genin kautta. Suvussani moni harrastaa sukututkimusta ja sukupuuni on todella laaja.
Adoptoituna huvittaa, miten jotkut ihmiset tuputtaa tuota testiä minullekin ja ihmettelevät, kun en halua sitä tehdä.
Heille on kai täysin käsittämätön asia se, että kaikki ei halua maksaa tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy vaikenemiseen voi olla pelko, että sieltä nyt joku ventovieras tuppaa jollekin perinnönjaolle.
Täytyy olla aika pölö jos luulee että serkut voi periä toisiaan.
Aika monessa maassa perintäoikeus ulottuu paljon kauemmaskin kuin serkkuihin. Ei vaan ahneessa suomessa jossa valtio (tai kunnat) vie perinnöt, jos eivät veroina niitä saa tuhottua.
Huomaa kyllä miten alapeukkua tällekin hakkaa juoppoperheiden vasemmistoa äänestävät jälkikasvut joille ei ole perintöä odotettavissa joten heidän mielestään on hienoa ettei sitä saa kukaan muukaan maassa. Tuo ei vaan kehitä maata hyvään suuntaan kun ihmisiltä puuttuu pitkäjänteiset yli sukupolvien ulottuvat suunnitelmat. Turha kerätä mitään kun kaikki menee viimeistään kuollessa valtiolle ja valtiota ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Adoptoituna huvittaa, miten jotkut ihmiset tuputtaa tuota testiä minullekin ja ihmettelevät, kun en halua sitä tehdä.
Heille on kai täysin käsittämätön asia se, että kaikki ei halua maksaa tuollaisesta.
Kallistahan tuollainen parisataa on pelkän uteliaisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallistahan tuollainen parisataa on pelkän uteliaisuuden vuoksi.
39€ tarjouksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy vaikenemiseen voi olla pelko, että sieltä nyt joku ventovieras tuppaa jollekin perinnönjaolle.
Aika monessa maassa perintäoikeus ulottuu paljon kauemmaskin kuin serkkuihin. Ei vaan ahneessa suomessa jossa valtio (tai kunnat) vie perinnöt, jos eivät veroina niitä saa tuhottua.
Huomaa kyllä miten alapeukkua tällekin hakkaa juoppoperheiden vasemmistoa äänestävät jälkikasvut joille ei ole perintöä odotettavissa joten heidän mielestään on hienoa ettei sitä saa kukaan muukaan maassa. Tuo ei vaan kehitä maata hyvään suuntaan kun ihmisiltä puuttuu pitkäjänteiset yli sukupolvien ulottuvat suunnitelmat. Turha kerätä mitään kun kaikki menee viimeistään kuollessa valtiolle ja valtiota ei kiinnosta.
Itse en ainakaan havittele kenenkään sukulaiseni omaisuutta, vaan oma omaisuuteni riittää oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä kiinnosta tuollaiset jutut. Anna sinäkin olla, asia saa päässäsi liian isot mittasuhteet.
Ei kiinnosta mutta ostivat dna-testin joka selvittää sukulaissuhteita? Kummallista.
Ei välttämättä itse ole ostanut.
Silti, ei se tarkoita että haluaa keskustella serkunkumminkaiman kanssa, tai edes vastata uteluihin!
Ei ole pakko, on vain ehkä kiva tietää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki joiden kanssa jaat dna:ta näkyy osumissa. Voi olla yhteiset esivanhemmat esim. 5 sukupolven takaa tai kauempaakin. Minulla n. 80000 osumaa ja joukossa mm sukuni salat ohjelman osallistujia. Osalle olen löytänyt sukulaisuuspolun genin kautta. Suvussani moni harrastaa sukututkimusta ja sukupuuni on todella laaja.
Tarkennan vielä, siis kaikki myheritage-testin tehneet, joiden kanssa jaat dna:ta, ei tietenkään muut näy
Turhista asioista turhin ovat kaukaiset sukulaiset
Se on hienoa sitten kun myheritage 5 vuoden päästä myy geenitietokannat vakuutusyhtiöille ja sen yhden "avuliaan" sukulaisen takia sulta poistetaan vakuutuksesta kaikki sydän- ja verisuonisairaudet ja hammaslääkäri. Myheritage nauraa matkalla pankkiin, kun te maksatte siitä että annatte omanne ja koko suvun geenitiedot yksityisyritykselle joka tekee tulosta geenidataa myymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, on niitä! Täti kouli, oli testamentti, silti yks serkku veti herneen nenäänsä kun ei saanut mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä kiinnosta tuollaiset jutut. Anna sinäkin olla, asia saa päässäsi liian isot mittasuhteet.
Ei kiinnosta mutta ostivat dna-testin joka selvittää sukulaissuhteita? Kummallista.
Noita ostetaan koska niitä mainostetaan. Ostajat eivät ole edes kiinnostuneet sukututkimuksesta ja lopettavat heti kun huomaavat ettei kaikki olekaan tarjottimella.
Toivottavasti amerikassa ja Euroopassa GDP systeemit estää näiden tietojen väärinkäytön. Nythän ei ihmisellä välttämättä ole mitään sananvaltaa siihen kuka yksilän DNA tietoja saa käyttöönsä kun sukulaisten perimästä voi yhdistellä eri tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, on niitä! Täti kouli, oli testamentti, silti yks serkku veti herneen nenäänsä kun ei saanut mitään!
Mitä alalpeukutat, totta tämä on! EI ole soitellut enää lapsilleen, ei siskoilleen, ei serkuilleen, ei vävylleen! Suuttui kun ei saanut mitään!
Olen aina luullut että se Myheritage on mormonien keräämää dataa, onkin israelilainen alunalkujaan, ties mihin sitten myyty. Näitä "Sukupuu" juttuja on vissiin monta!
Sukulaisia tulee siksi koko ajan lisää, koska Suomessa kapea geenibooli ja kaikki ovatkin jotain kautta sukua. Jossain vaiheessa oli et sen testin oli tehnyt jotain 30t suomalaista ja kas kummaa lähes saman verran löyty sukulaisia jotka asui Suomessa :D
Olen familytreessä ja sitä kautta otti yksi yhteyttä. Sillä tyylillä on vaan iso vaikutus, millaisen kuvan antaa itsestään. Olin joutunut korjaamaan tämän tyypin kirjauksia aikamoisen läjän, oli väärää vaimoa, ylimääräisiä lapsia, vääriä asiakirjoja linkitetty yms. Ja kun tämä otti yhteyttä, kysyi hän ensimmäisenä, kauanko olen sukututkimusta tehnyt ja suositteli joitain kursseja ja tuputti juuri noita dna-testejä. Otin asiallisen linjan vastauksessani, kerroin että pari vuotta tehnyt ja opetellut asioita sitä mukaan kun tulee ongelmia vastaan ja testejä en ala tehdä juuri sen takia, että tiedot jää firmalle myös. Eipä kuulunut vastausta ikinä, taisin tuoda pettymyksen kun en ollut samanlainen sukututkija kuin hän.
Itse olen myös heritagessa, mutta en ole käynyt sivuilla varmaan pariin kolmeen vuoteen. Sukua on vaikka muille jakaa, en edes tunnistaisi vaikka työasioissa sattuisin kättelemään omaa verisukua tai sukulaisen puolisoa tai pikkuserkkua,tai pikkupikkuserkkua.