Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ongelmana, että tarvisin kunnolliset rutiinit niille perus kotitöille, nykyään käy niin, että kaikki sellaiset isommat/harvemmin tehtävät hommat jää rästiin koska en pysty ja ehdi tekemään niitä kun on ne normaalitkin kotihommat rästissä, sit kaikki vaan kasaantuu, ja on vaikea aloittaa enää yhtään mitään... Miten lähteä liikkelle? Kirjoittaa joku lista itselle että mitkä asiat pitää tehdä joka päivä, ja mitä minäkin viikonpäivänä tehdään?
Mulla on suuri näin.
Jokaiselle päivälle oma siivousjuttu, kestää max 15 min, ma-pe ja mm nukkumaan mennessä on keittiö siisti ja lattialta romut pois jne
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt tekee ostokäyttäytymiseen muutoksen (tark. harkinta ja erittäin harkittu ostaminen), niin on se hurja määrä rahassa, käytetyssä ajassa minkä tulevaisuudessa tulee säästämään.
Eikä koko ajan voi vaan kerätä, kerätä ja kerätä kerroksia kotiin. On välillä luovuttava. Kodissa on oikeasti rajallinen määrä mitä sinne voi säilöä.
Voi kun tuon olisi oivaltanut jo nuorena
Tein äsken sellaisen sopimuksen itseni kanssa, että jos siivoan nyt keittiön ja ruokapöydän sellaiseen kuntoon että ei hävetä jos sattuisi tulemaan yllätysvieraita sen jälkeen, saan stressaamatta sotkuista katsoa illemmalla jonkun leffan ja tehdä poppareita. Kuulostaa pieneltä työltä, mutta ruokapöytä on niin täynnä roinaa etten ole nähnyt kuin pienen kulman pöytälevystä pariin kuukauteen... Keittiön tasot ovat myös roinaiset ja tahraiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikahyllykön saa tehtyä pahvilaatikoista ja pahvisista muuttolaatikoista, kun leikkaa pois ne taitettavat kansiosat. Eli yksi sivu jää avonaiseksi. Sitten vaan ne laatikot päällekkäin, avonainen pahvilaatikon osa esillepäin. Vähän vaikea selittää, mut kokeilkaa itse.
Tukevamman saa kun ei leikkaa kansia pois vaan taittaa sisäänpäin. Sitten sen saa vielä muuhun käyttöön jälkeenpäin. Mutta ei siitä kauhean tukeva saati hyvännäköinen tule, en oikein keksi mitä sellaisessa voisi säilyttää...
Jos tarve on esim. väliaikaiselle hyllykölle eikä halua tai raaski ostaa sellaista "oikeaa" hyllykköä. Kätevä tuollainen laittaa tarpeen jälkeen ihan pahvilaatikoiksi muuhun käyttöön tai viedä pahvinkeräykseen.
Mä luin jostain että pahvilaatikot houkuttelevat paperitoukkia jotka siis ovat valtaamassa Suomesta elintilaa sokeritoukilta. Tuon tiedon jälkeen olen vienyt kaikki pahvilaatikot samantien pahviroskiin. Voivat kuulemma elää pahvin sisällä ja sitten munia listoihin. Ja vaikeita saada pois.
Tästä syystä en enää pidä lattioilla pahvisia säilytyslaatikoita ja vien nettikauppaostosten myötä taloon tulleet pahvilaatikot heti vähintään ulos jos en jaksa kartonkiroskiin asti. Aiemmin laatikot saattoivat pyöriä päivä- tai viikkotolkulla lattioilla... Varmaan jostain niistä tuli meillekin paperitoukkia, tai sitten naapurista, mistä sitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt tekee ostokäyttäytymiseen muutoksen (tark. harkinta ja erittäin harkittu ostaminen), niin on se hurja määrä rahassa, käytetyssä ajassa minkä tulevaisuudessa tulee säästämään.
Eikä koko ajan voi vaan kerätä, kerätä ja kerätä kerroksia kotiin. On välillä luovuttava. Kodissa on oikeasti rajallinen määrä mitä sinne voi säilöä.
Voi kun tuon olisi oivaltanut jo nuorena
Hyvä kun edes tästä lähtien tekee muutoksen, jos sitä haluaa. <3 Aika harva tuota hoksaa, en hoksannut minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ongelmana, että tarvisin kunnolliset rutiinit niille perus kotitöille, nykyään käy niin, että kaikki sellaiset isommat/harvemmin tehtävät hommat jää rästiin koska en pysty ja ehdi tekemään niitä kun on ne normaalitkin kotihommat rästissä, sit kaikki vaan kasaantuu, ja on vaikea aloittaa enää yhtään mitään... Miten lähteä liikkelle? Kirjoittaa joku lista itselle että mitkä asiat pitää tehdä joka päivä, ja mitä minäkin viikonpäivänä tehdään?
Muutama ehdotus:
- Ota avuksi normihommille siivousfirma ja käytä energiasi muuhun, eli onko se siis karsiminen, tavaroiden läpikäynti ?.
- Jaksaisitko normihommien lisäksi laittaa aluille yhden tehtävän esim. viikonlopun aikana, tai silloin kun on vapaata? Aloittaen minuutista. Se on jo tosi hyvä alku. Tuon minuutin jälkeen usein käy niin että innostus alkaakin löytymään pikkuhiljaa. Varaa kalenteriin aikaa ja valmiiksi ruuat, vaikkapa kertiksiltä syönti että ei normihommia tule niin paljoa. Pilko osiin isompi urakka: "tätä laatikkoa, hyllyä, koria tms selvitän nyt minuutin, tai 10 minuuttia tms"...
- Tai jos jaksaa niin tekee 1 lisähomman per viikonloppu. Se on jo 52 hommaa vuodessa.
Katsele mikä olisi sulle se kohta, mikä houkuttelisi aloittamaan ja josta saisit tartuttua kiinni.
Tsemppiä!
Sivulla 10 on se viikkokalenterilistaus. Ehdotus.
Teen tänään tylsä, helppo ja hemmottelu -tehtävät.
Hemmotteluna banaanikasvonaamio aidoista banaaneista. Tämä on kiva, eikä tule ylimääräisiä puteleita ostettua.
Pari hemmottelua itselle:
Ostin uuden tyynyn ja sen kunniaksi vaihdoin puhtaat lakanat sänkyyn. Pieni juttu, mutta iloitsen siitä kovasti.
Ostin Viledan spray mopin ja siitä on tullut lapsi- ja koiraperheen pelastus. Lattian puhdistus on nopeaa ja helppoa ilman johtoa tai ämpäriä.
Mitään krääsää en kotiini enää kaipaa, mutta näistä ostoksista olen tosi onnellinen.
Minä en viihdy paskasessa kämpässä joten siivoan säännöllisesti. Suosittelen. Ei ole rakettitiedettä pitää nurkkiaan puhtaina.
Mulla toimii tällainen: Ne kohdat jotka eniten häiritsevät, niiden kimppuun ensimmäisenä häärimään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en viihdy paskasessa kämpässä joten siivoan säännöllisesti. Suosittelen. Ei ole rakettitiedettä pitää nurkkiaan puhtaina.
Eikä sekään ole rakettitiedettä että ei ulota omia mieltymyksiään koskemaan muita.. vai onko sittenkin?
Peitot, tyynyt ja patjansuojukset pääsivät tänään pesuun. Kuivuvat nopeasti terassilla.
Olen vasta tuolla sivulla 54 lukemassa, mutta tähän väliin halusin vain kirjoittaa kommentin hygieniasta: Suomessakin lisääntyvät allergiat ja tulehdukselliset suolistosairaudet jne., jotka johtuvat ylipuhtaasta ympäristöstä. Siivotaan kumihanskat kädessä vahvoilla aineilla, ei voida pestä siivousfättejä muun pyykin kanssa jne. jne.
Lika, pöly ja bakteerit kuuluvat elämään. Hanskoja siivotessa voi tarvita, jos kädet ovat haavoilla tai todella herkät. Normaalisti niitä ei tarvitse ja käytännössä kaiken voi kotona pestä samassa koneessa (60 ast.). Se likahan jo valmiiksi ympäröi meitä, tulee meistä ja monesti pönttöä likaisempi on poskella oleva puhelin - ja se on ihan okei. Siivoukseen riittää käsitiskiaine ja etikka - joku hankaava on toki hyödyksi ja siihen käy vaikkapa sooda. Siinä kaikki.
Tämä vaan tällaisena välihuomautuksena, jokainen tekee miten haluaa. Hyvin helposti vain tämmöisissä ketjuissa viihtyvät himosiivoajat ajatuksineen ja silloin syntyy helposti käsitys, että ihanteellista ja viisainta olisi toimia kuten he.
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta tuolla sivulla 54 lukemassa, mutta tähän väliin halusin vain kirjoittaa kommentin hygieniasta: Suomessakin lisääntyvät allergiat ja tulehdukselliset suolistosairaudet jne., jotka johtuvat ylipuhtaasta ympäristöstä. Siivotaan kumihanskat kädessä vahvoilla aineilla, ei voida pestä siivousfättejä muun pyykin kanssa jne. jne.
Lika, pöly ja bakteerit kuuluvat elämään. Hanskoja siivotessa voi tarvita, jos kädet ovat haavoilla tai todella herkät. Normaalisti niitä ei tarvitse ja käytännössä kaiken voi kotona pestä samassa koneessa (60 ast.). Se likahan jo valmiiksi ympäröi meitä, tulee meistä ja monesti pönttöä likaisempi on poskella oleva puhelin - ja se on ihan okei. Siivoukseen riittää käsitiskiaine ja etikka - joku hankaava on toki hyödyksi ja siihen käy vaikkapa sooda. Siinä kaikki.
Tämä vaan tällaisena välihuomautuksena, jokainen tekee miten haluaa. Hyvin helposti vain tämmöisissä ketjuissa viihtyvät himosiivoajat ajatuksineen ja silloin syntyy helposti käsitys, että ihanteellista ja viisainta olisi toimia kuten he.
On niin paljon erilaisia ohjeita siivousaineiden suhteen, että ketäpä tässä nyt sitten kuunnella ja uskoa...? Myöskin kauppojen puhdistusainehyllyt on täynnä erilaisia pesuaineita, ja monta hyllyllistä onkin.
Eräs tuttavani joka on siivousalan ammattilainen, neuvoi että kerran kuukaudessa desinfioivalla pesuaineella tulisi puhdistaa paikkoja. Toinen tuttavani myös siivous ammatti-ihminen sanoi että ekologiset eivät puhista tarpeeksi tehokkaasti.
Olen itsekin ekologisten pesuaineiden suosija ilman muuta, hyvin pitkälle. Höyrypuhdistin houkuttelisi, kun siinä yhteydessä ei käytetä kemikaaleja ja puhdasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen pääsiäisenä ja syyskuussa ikkunat.
Ennen pääsiäistä laitan rairuohoa kasvamaan.
Vappuna ja syyslomalla talvivaatteet ja kesävaatteet vaihtaa paikkaa. Katson mitä tarvitaan ja tarvitaanko.
Mulla on sellainen ikivanha kalenteri. Paksu vihko, johon olen tehnyt ristikoita ja kirjoittanut kalenterin päivät.
Oon kirjoittanut esim laita joulukortit postiin, synttärit merkattu jne.
Kustannut oli saatu vihko ja kuulakärkikynän mustetta.
Tein vielä pahvista sabluunan.
Hauska projekti
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aikanaan kaupasta riisin mukana tulleiden ötököiden jälkeen alettu säilyttää kaupan hiutalepaketit ym. isoissa minigrip-pusseissa. Ei tarvitse siirrellä paketeista purkkeihin, vaan riittää kun laittaa paketin pussiin. Läpi näkyy mitä missäkin on, samoin parasta ennen-päivät, mutta jos jossain on ötököitä, ei leviä muihin. Ja nuo minigrip-pussit voi käyttää moneen kertaan. Ei toki ole instan-kestävä tyylikkyys, mutta tosi käytännöllinen.
Mä tein ihan saman samasta syystä. Sen jälkeen aloin myös laittaa jauhot ym läpinäkyviin rasioihin, ja heittää kaupan pahvirasiat ja pussit pois heti.
Pesin jääkaapin aamulla ennen kaupassa käyntiä. Oli kiva laittaa ostokset siistiin jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Siivousfättejä..? En tiiä mitä ne on, mutta mikrokuituliinoja ei ainakaan kannata pestä muun pyykin kanssa koska liinojen rikotut kuidut tukkeutuvat muusta pyykistä irronneista vaatenöyhdästä sun muusta eikä enää toimi kuten se on suunniteltu, ilman pesuaineita toimivana siivousliinana.