Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
No, ei se ole. Itsellä on ADHD ja fokus ei nyt vaan riitä joka asiaan. Yritän koko ajan, mutta välillä on kodissa kaaos. Olen oppinut pitämään kaaoksen minimissä ja rajaamaan sen esimerkiksi yksittäiseen huoneeseen, mutta kaaos on siltikin usein olemassa.
Siivoan kyllä toisinaan sitten ihan maanisesti ja jynssään ja järjestelen yksittäistä kaappia ihan pitkän kaavan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä jotka ovat sotkuisia ja heidän sotkuisia kotejaan, saan jopa raivarin. Mikään ei ole niin helppoa kuin huolehtia siisteydestä.
Tämä johtuu siitä, että olet luonnollisesti siisti ja järjestelmällinen ihminen. Sen takia et ymmärrä heitä, jotka eivät saa kotia järjestykseen. Esim Adhd:sta kärsivillä on erittäin haastavaa saada kotia systemaattisesti hoidettua. Mutta siinä ei ole mitään väärää! Heidän täytyy vain oppia oma tapa pitää asiat järjestyksessä. Ap
Jälleen tuo lapsellinen ADHD-kortti, tuon alle lakaistaan lähestulkoon mitä vaan. Jos ei ihminen osaa pitää järjestystä edes omassa kodissaan, miten hän selvitytyy työyhteisössä, jossa nykyisin vaaditaan juuri täysin muita ominaisuuksia kuin ADHD-diagnoosia.
Hyvin selviydyn työyhteisössä. Se viekin sitten lähes kaiken energian ja kotona en kykenekään enää tarttumaan tylsiin ja yksitoikkoision tehtäviin. Eniten siivoamisessa hiertää se, että sitä pitää tehdä koko ajan ja ne samat hommat yhä uudestaan ja uudestaan. Eikä siitä oikeastaan saa mitään palkintoa. Siisti kämppä ei tuo mulle juurikaan mielihyvää.
Parhaiten saan siivottua, jos samalla puhun vaikka kaverin kanssa puhelimessa. Youtuben avulla saan tehtyä ruokaa ja siivottua jäljet.
Vierailija kirjoitti:
Voi miettiä näin; jos nyt muuttaisi nykyiseen asuntoon, niin mitä tavaroita, vaatteita ja kenkiä sinne ottaisi ja laittaisi kaappeihin.
Selkeä listaus ja ihan nimeäminen mitä ei ottaisi ja mitä ottaisi.
Tämän mukaan eteneminen.
Tätäon kyllä hyvä miettiä, ja mietinkin, joskus ihan väsyn noihin listoihin...
No, uupumusongelmaa on muutenkin, joten siivous vaatii usein ihan ylimääräistä tsemppausta ja aina ei ihan onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Siivoan alvariisa juoppoukon jättämiä sotkuja, välillä kyllästyn, enkä tee yhtää mitää, odotan, että äijä siivoais ite sotkusa, mutta sitä päivää saa ootella hautaa asti..
Muuta omaan uuteen asuntoon yksin ja jätä ukko vanhaan siivoilemaan omia sotkujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoan alvariisa juoppoukon jättämiä sotkuja, välillä kyllästyn, enkä tee yhtää mitää, odotan, että äijä siivoais ite sotkusa, mutta sitä päivää saa ootella hautaa asti..
Muuta omaan uuteen asuntoon yksin ja jätä ukko vanhaan siivoilemaan omia sotkujaan.
En ole tuo ukosta valittaja mutta mulla myös ukko(avo) joka ei ymmärrä siisteyden päälle mitään. Olen jo laittanut hakemuksia asunnosta mutta ei helppoa kun on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään jatkuu järjestäminen! Urakan kohteena on nyt yöpöydät ja vaatekaapit. Koin ahaa-elämyksen ja ostin pieniä koreja ja sellaisen isomman järjestyslaatikon missä on lokeroita ja tämä jälkimmäinen se vasta onkin kätevä! Sinne meni kynät, postimerkit, ylimääräiset laturit, ompeluneulat, virkkuukoukut ja muut sellaiset jotka on aiemmin ajelehtinut irtonaisena. Tämä on suorastaan nerokas keksintö! Aion tuollaisia ostaa vielä muutaman kotiin, koska olen toivoton kaiken pikku tavaran kanssa. Toiveena on että kun aukaisen yöpöydän laatikon, näen heti missä on mikin, eikä sitä tarvitse etsiä kaiken rojun keskeltä.
Hyvää järjestysintoa ketjuun kaikille!
Huomenta kaikille. Eilen lähti hieman lapasesta, sain yöpöydän laatikot järjesteltyä ja samalla pistin verhot pyykkiin. Silitin lakanoita ja muita vaatteita pinon. Pesin kylpyhuonetta, ajatuksena oli lattian siivoaminen. Sitten huomasin että saunan lasinen ovi näytti todella likaiselta. Ensin kokeilin yleispesuainetta mutta se ei tehnyt ovelle mitään. Sitten kokeilin kylpyhuoneen pesuainetta ja sillä ne jotkin saostumat lähti. Ja koska oli niin hauskaa niin jynssäsin samalla kylpyhuoneen kokonaan. Samalla pesin verhoja ja välillä silitin ne ja laitoin uudestaan paikalleen.
Kun sain kylpyhuoneen valmiiksi menin keittiöön juomaan vettä. Samalla jäin katselemaan keittiön kaappeja, siellä oli rasvatahraa. Eikun hihat heilumaan. Sitten aukaisin keittiön kaapit ja huomasin että kuivauskaappien ritilät näyttivät likaisilta. Niitä oli mahdoton saada puhtaiksi joten vein kylppäriin ja laitoin fairya päälle liottaakseni ne. Pesin keittiönkaapit sisältä ja ulkoa. Ritilät tuli puhtaaksi ja uudestaan vesitauko. Sitten katse osuikin jääkaappiin ja ennenkuin huomasin, tyhjensin jääkaapin, pesin sen ja ladoin tavarat takaisin.
Ja sitten katse osuikin uuniin, voitte varmaan arvata kuinka siinä kävi. Lopputulemana on että ne vaatekaapit jäivät nyt siivoamatta mutta kyllä kylppäri ja keittiö kiiltävät! Lattiatkin on imuroitu, pölyt pyyhitty ja ovenkarmit sekä kahvat on pesty. Tänään jos saisi ne kaapit järjestettyä ja pestyä. Ainakin toivoa sopii.
Minulla on muutaman vuoden ollut puhelimessa muistiinpanolista otsikolla kevätsiivous. Otan sieltä fiiliksen mukaan tekemistä. Eilen parin ikkunan pesu sisäpuolelta ikkunaliinalla pikaisesti ja tänään odottaakin yön yli lionnut uuni pesua.
Uunin liotus on kätevää. Mitä käytät liotukseen? Itsellä on Mr Musclen uuninpesuaine mutta se ottaa henkeen. Olen koettanut käyttää jotain muuta mutta aina palaan tuohon, kun tuntuu ettei uuni muuten puhdistu.
Järjestin ja puhdistin eteisen yläkaapit. Sieltä lähti paljon tavaraa roskiin joista en enää edes tiennyt mitä varten ne siellä olivat. Varastoon vein muutaman kuorman. Jälleen kaappeihin tuli tilaa.
Mitä olette keksineet sellaisiin syviin ja hankaliin keittiön kaappeihin? Minulla on keittiössä kaappi joka on todella hankala. Se on syvä ja jos sinne perälle laittaa jotain, on todella ärsyttävää repiä kaikki edestä pois jos tarvitsee niitä tavaroita. Miksi tuommoisia edes rakennetaan?
K2R. Tiedetään, on ihan hirveää myrkkyä ja aina lupaan ryhdistäytyä uunin pesussa. Mutta taas on vuosi kulunut ja uuni oli törkeän likainen. Ei joutunut paljon edes hinkkaamaan. Toinen inhokkihomma eli peltien pesu edessä.
Ruokasoodalla lähtee!
Ja on myrkytön!
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä kupeille, kipoilleja kynttilöille ym sälälle? Liian pienille vaatteille? Koriste esineille? Maljakoille? Johdoille, kirjoille, ym.....tää jumittuu mulla yleensä tähän.
Lahjoita pois. Esim Kierrätyskeskus.
Mä olen laittanut aika surutta Kierrätyskeskukseen esim liian isoiksi jääneet vaatteet, lautaset jotka ei mahtuneet uuteen tiskikoneeseen, koruja, laukkuja, kenkiä...Oon vuosien mittaan käynyt kaikki tavarat moneen kertaan läpi. Jossain vaiheessa elämää oli aika jolloin täytti suuren osan vapaa aikaa kaupoissa. Rakastan kauniita ja käytännöllisiä vaatteita ja tein myös paljon hyviä löytöjä. Mutta nyt huomaan että nykyinen määrä on joka suhteessa moneksi vuodeksi enemmän kuin riittävä. Aion panostaa tietyissä asioissa laatuun, erityisesti pitkien neuletakkien materiaalissa (löytää ei nyppyyntyvä luonnonkuitu). Mä itse koen että shoppailu on ollut osittain ja on edelleen kuin taideterapiaa ja ikävä kyllä tapa olla ihmisten ilmoilla.
Jos nyt tekee ostokäyttäytymiseen muutoksen (tark. harkinta ja erittäin harkittu ostaminen), niin on se hurja määrä rahassa, käytetyssä ajassa minkä tulevaisuudessa tulee säästämään.
Eikä koko ajan voi vaan kerätä, kerätä ja kerätä kerroksia kotiin. On välillä luovuttava. Kodissa on oikeasti rajallinen määrä mitä sinne voi säilöä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laittanut aika surutta Kierrätyskeskukseen esim liian isoiksi jääneet vaatteet, lautaset jotka ei mahtuneet uuteen tiskikoneeseen, koruja, laukkuja, kenkiä...Oon vuosien mittaan käynyt kaikki tavarat moneen kertaan läpi. Jossain vaiheessa elämää oli aika jolloin täytti suuren osan vapaa aikaa kaupoissa. Rakastan kauniita ja käytännöllisiä vaatteita ja tein myös paljon hyviä löytöjä. Mutta nyt huomaan että nykyinen määrä on joka suhteessa moneksi vuodeksi enemmän kuin riittävä. Aion panostaa tietyissä asioissa laatuun, erityisesti pitkien neuletakkien materiaalissa (löytää ei nyppyyntyvä luonnonkuitu). Mä itse koen että shoppailu on ollut osittain ja on edelleen kuin taideterapiaa ja ikävä kyllä tapa olla ihmisten ilmoilla.
Mä olen keksinyt shoppailun sijaan muuta puuhaa, sellaista josta ei tule tavaraa kotiin.
Ajattelin joskus myös samalla tavoin, että shoppailu on eräänlaista terapiaa, tai ainakin terapeuttista, varsinkin kierrellä kirppareilla ja aleissa, mutta nyt kun on saanutkin purettua ja karsittua niitä haalittuja ostoksia, niin enemmän tekee mieli vaan avaraa ja selkeää. Joskus saatan vieläkin kierrellä kirppiksillä, mutta ostaminen on hyvin, hyvin harkittua.
Mä sain uutta puhtia kodin järjestelyyn kun käänneltiin ja siirreltiin vähän huonekaluja, ja nyt tuntuu että säilytystilaa olisi yhtäkkiä enemmän kuin ennen :D Tarttis vaan hakea Ikeasta vähän uusia laatikoita niin saisi siistin ja yhtenäisen ilmeen hyllyyn jossa tällä hetkellä hyvin sekalaista tavaraa irrallaan sekä eriparisia laatikoita ym. Ja sit muutama Smartstore laatikko että sais vietyä varastoon pois tieltä tavaroita joita ei juuri nyt tarvita mutta myöhemmin sitten taas (esim. pinnasängyn reunapehmuste -> uusi vauva tulee loppuvuodesta, lastenkirjoja jotka eivät ole tällä hetkellä lapsellemme sopivia ikään nähden, vanhoja ns. muistoesineitä jotka tällä hetkellä lojuvat oleellisessa kaapissa muun tavaran tiellä...)
Ketjun lueskelu auttoi jälleen ja sain siivottua, karsittua ja järjesteltyä pitkästä aikaa vähän isommin. Kun taustalla on pitkä masennus- ja uupumusjakso niin mihinkään isompaan ja ei niin elämisen laadun kannalta merkitykselliseen ole jaksanut panostaa, joten hommia on rästissä paljon. Nyt sain kuitenkin repäistyä! Olohuoneen nurkasta vapautui neliö tilaa, kun sain vihdoin vietyä karsitut tavarat kierrätyskeskukseen. Pääsin siivoamaan nurkan kunnolla ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin. Ketjureaktiona sain myös vihdoinkin järjesteltyä ja siivottua vaatehuoneen lattiatason. Siirsin muutamat pakollisessa säilytyksessä olevat tavararyhmät uusiin läpinäkyviin laatikoihin. Samalla sain miehenkin käymään läpi omia tavaroitaan ja useita (tyhjiä) pahvilaatikoita lähti kierrätykseen. Samalla kyllä alkoi jo syntymään uusi karsittujen tavaroiden kasa, mutta ei se mitään. Vien sen sitten pois kunhan on taas tarpeeksi "lusikoita" käytettävissä.
Kunhan olen toipunut kunnolla tästä rupeamasta, käyn hellan kimppuun. Erityisesti olisi ihana saada hellan tausta imuroitua ja pestyä, sillä sitä ei ole tehty useampaan vuoteen, joten työmaa on melkoinen. Hiljakseen alkaa tämäkin masennuskoti näyttää vähemmän masennuskodilta!
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt tekee ostokäyttäytymiseen muutoksen (tark. harkinta ja erittäin harkittu ostaminen), niin on se hurja määrä rahassa, käytetyssä ajassa minkä tulevaisuudessa tulee säästämään.
Eikä koko ajan voi vaan kerätä, kerätä ja kerätä kerroksia kotiin. On välillä luovuttava. Kodissa on oikeasti rajallinen määrä mitä sinne voi säilöä.
Nyt jos tekee käännöksen kohti selkeää kotia, niin on pieni summa luopua niistä kaikista turhista tavaroista verrattuna siihen että jatkaa entisellä osto- ja haalimis, säilömislinjalla ja laittaisi tulevaisuudessa taas edelleen tuhansia ja tuhansia euroja nk. ihan turhaan tavaraan. Jotain toki pitää ostella, mutta harkiten niitä turhia ei tule niin paljoa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jos tekee käännöksen kohti selkeää kotia, niin on pieni summa luopua niistä kaikista turhista tavaroista verrattuna siihen että jatkaa entisellä osto- ja haalimis, säilömislinjalla ja laittaisi tulevaisuudessa taas edelleen tuhansia ja tuhansia euroja nk. ihan turhaan tavaraan. Jotain toki pitää ostella, mutta harkiten niitä turhia ei tule niin paljoa ostettua.
Kiitos näistä tuoreimmista kommenteista. Liian paljon tulee koettua asia niin, että pesäluolan sisustus ei olisi asukkaan vaikutettavissa, ja tavara vain omituisesti ilmestyy sinne. Ihminen ei koe olevansa oman elämänsä herra edes siinä kohtaa. Emmekä tietysti olekaan niin kauan, kuin toteutamme meille huolellisesti myytyä osteskelijan maailmankuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos näistä tuoreimmista kommenteista. Liian paljon tulee koettua asia niin, että pesäluolan sisustus ei olisi asukkaan vaikutettavissa, ja tavara vain omituisesti ilmestyy sinne. Ihminen ei koe olevansa oman elämänsä herra edes siinä kohtaa. Emmekä tietysti olekaan niin kauan, kuin toteutamme meille huolellisesti myytyä osteskelijan maailmankuvaa.
Kaupoissa pitää vaan pitää pää kylmänä. Itse jos ostan, niin ostan ajatonta, ei trendivirtausten mukaan. Joskus lähdin trendeihin ja hetihän se uusi trendi tuli sen perään ja sen jälkeen uusi, jos toinenkin. Kaupat myös tarjoavat (lähes) loputtoman tavarataivaan. Ne tavarat houkuttelevat, ovat esillä houkuttelevasti, järjestyksellisesti ja kauniisti, mutta ne pystyy oikeasti myös ohittaa kun harjoittelee ohittamista.
Vuokralaisena ei oikein pysty vaikuttamaan seinien, lattioiden tms materiaaleihin, mutta siihen jo aika pitkälti pystyy mitä kaapeissa itse pitää sisältönä. Omistusasuntoon on jo helpompi vaikuttaa seinien, lattioiden värit, mallit, materiaalit ym.
Jos haluaa sisustukseen uudistuksen, kannattaa tehdä kunnon suunnitelma, jota kohti vaikkapa pikkuhiljaa mennä. Tulee vain ostettua se, mikä kuuluu siihen suunnitelmaan. Tämän voi tehdä vaikkapa kuvakollaasilla. Sama vaatteissakin.
Monista asuntoesittelykuvista saa siivoukselle ja karsimisille inspiraatioita, jos ne vaan ovat siis sillain kauniisti stailattuja ja siistittyjä. Iskee oikein kunnon spurtti laittaa siistiksi oma koti.
Ketju on pitkä, en muista enää oliko tällainen yksi vinkki: jos on vaikea aloittaa, niin järjestä ja karsi ensin kodin yleisilme ihan siistiksi turhista ylimääräisistä romppeista, tavarasta, roinasta. Siirrä ne sivuun (mahdollisuuksien mukaan jo omille paikoilleen). Siivoa puhtaaksi koti ja käsittele sitten vaikkapa osissa ne sivuun siirretyt.
Tämän voi tehdä esim kuutio - tai huone kerrallaan, tai miksei koko kodin jos innostuu. Kannattaa varata aikaa.
Voi ottaa tueksi jonkun motivointikuvan kodista ja sisustuksesta, joka inspiroi.
Tässäkin voi hyödyntää 1minuutti / 5min / 15min systeemiä, jos ei kerkiä, jaksa, pysty tekemään isompia aikoja kerralla.
Kuvittele että astut aivan ulkopuolisen silmin omaan kotiisi. Miten näet kodin, tavarat, varastot ym.
Jes sain vihdoinkin siivottua aterinlaatikon. Varmaan viikko tolkulla oon katsellut sitä että kylläpäs on pölyä ja muruja kertynyt pohjalle mutta ei oo vaan saanut aikaiseksi tehdä sitä. Nyt se on puhdas ja sain myös hävitettyä sieltä muutaman tarpeettoman tavaran (vanhan puisen voiveitsen ja puiset syömäpuikot, kummatkin jo parhaat päivänsä nähneet). Tuntuupas hyvältä, että sain tehtyä edes jonkun pienen homman vaikka tänään onkin ollut sellainen päivä ettei jaksaisi oikein mitään. Nyt olis jopa motivaatiota tehdä enemmänkin, harmi vaan että lapsi heräilee kohta päiväunilta niin ei taida ehtiä aloittaa ainakaan mitään isompaa projektia.
Mulla oli tupperin mahtuvia ja tykkäsin niistä tosi paljon.
Sitten kyllästyin ja ostin
https://www.prisma.fi/tuotteet/100088428/gastromax-sailytyspurkki-0-8l-…
Sain ystävältäni 2 ja mietin mikä on hyvä koko.
Ostin purkin kerralla ja nyt kaikki ovat näissä. Taitaa olla 15 purkkia, vetolaatikossa.
Meillä ei ole ylimääräisiä pusseja. Käytössä olevat on näissä ja muita ei ole.