Hei sinä, joka kamppailet kodin sotkun ja epäsiisteyden kanssa!
Olen itse ollut nuoresta asti oikea sottapytty. Tai niin itseäni kuvailin. Nyt vuosien jälkeen olen oppinut pitämään kotini siistinä, joka taas on parantanut elämänlaatuani merkittävästi. Vuosien varrella minulle on kertynyt niin paljon osaamista ja ymmärrystä aiheesta, että haluaisin jakaa näitä tietoja myös muille. Huomasin täällä viestiketjun tavarapaljoudesta, johon oli kertynyt huiman määrän vastauksia/keksustelua. Sen takia ajattelin, että ehkä täällä on muitakin, jotka kamppailet samojen ongelmien kanssa niin kuin minäkin muutama vuosi sitten. Vastaisin mielelläni teidän kysymyksiin aiheesta.
Kommentit (2330)
Minulta puuttuu eteisestä vaatekaapit että makkaristra. Ensiksi täytyy makkarista raapia tApetit poi ja maalata, eteinen maalata. Olen viennyt Uffin laatikkoon vaatteita joita en käytä. Samaten liinavaatteita. Vaatehuone on mutta ei hyvä .
Vierailija kirjoitti:
Sillä aikaa kun pyykinpesukone pesee vaatteita, lakanapyykkiä ym e htii tekemään vaikka mitä. Voi tehdä itselleen haasteen: mitä kaikkea kerkiää tekemäänkään.
paljon on tehtävää mutta laiskuus
Tänä kesänä minäkin laitan kodin kuntoon. Sain vihdoin siivottua kylpyhuoneen, se on nyt tosi kivan näköinen, ehkä jopa parempi kuin silloin kun muutin asuntoon. En tiedä saako täällä kysellä tuotteista, mutta kysyn silti: onko täällä kenelläkään Swifferistä ja siitä pölyhuiskasta kokemusta? Miten se pölyhuiska puhdistetaan, sehän on täynnä pölyä siistimisen jälkeen? Eihän se ole mikään kertakäyttöinen eli se huiska laitetaan roskiin käytön jälkeen ja varteen vaihdetaan uusi huiskapää? Siivoustuotteissa nykyään tämä kertakäyttöisyys ja jätteen määrä harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänä kesänä minäkin laitan kodin kuntoon. Sain vihdoin siivottua kylpyhuoneen, se on nyt tosi kivan näköinen, ehkä jopa parempi kuin silloin kun muutin asuntoon. En tiedä saako täällä kysellä tuotteista, mutta kysyn silti: onko täällä kenelläkään Swifferistä ja siitä pölyhuiskasta kokemusta? Miten se pölyhuiska puhdistetaan, sehän on täynnä pölyä siistimisen jälkeen? Eihän se ole mikään kertakäyttöinen eli se huiska laitetaan roskiin käytön jälkeen ja varteen vaihdetaan uusi huiskapää? Siivoustuotteissa nykyään tämä kertakäyttöisyys ja jätteen määrä harmittaa.
Täällä on jotain ohjetta, kuka osaa suomentaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikainen viesti tähän illansuuhun. Viikonloppuna ja eilen olen edennyt suunnitelman mukaan. Keittiöstä siivoutui pari yläkaappia ja nyt siellä on mukavan tilavaa. Kuivauskaappi on lähes kunnossa, huomenna vielä katson sen loppuun. Makuuhuoneen kaapit kunnossa. Tänään ripustin myös pestyt kesäverhot olohuoneeseen ja pyyhin parvekelasit, siitepölyä oli kertynyt hurjasti. Lapset siivosivat itse omat jälkensä ennen iltapalaa ja oli helppoa leipoa iltapalalle kun keittiössä on hyvä järjestys. Aion yrittää saada lahjoitusjutuille kuljetuksen tai sitten vaan tiputtelen ohimennen keräyslaatikoihin. Autottomalle tämä on haastavin osuus!
Olen huomannut että minulle kierrättäminen on joidenkin juttujen kohdalla hankalaa koska mielessä pyörii että maksoin esineestä paljon ja nyt sille ei ole käyttöä. Niin haluaisin myydä sen jollakin hinnalla. Ja jos en saa myytyä, se jää jumittamaan. Ymmärrän kyllä järjellä että vastaavaa rahaa ei saa takaisin. Tunnistatteko tämän?
Tässäpä nämä akuuteimmat. On mukavaa kun on ollut nopeampi tarttua hommiin. Ompelin parista vaatteesta heti löytyneen reiän ja irronneen tarranauhan. Vein paristoja samantien kauppamatkalla keräykseen.
Rauhallista illanjatkoa kaikille. Meillä on varmasti toimiva koti vielä tässä kesällä ja se kyllä ilahduttaa ja rauhoittaa.Mä mietin asiat siltä kantilta, että mieluummin siistiä ja mieluista kuin sotkua ja epämieluista. Kaikki ne tavarat, jotka aiheuttavat epäsiisteyttä ja epämieluisuutta niin pois ja on vain helpotus että ne saa ulos talosta hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyydellä pystyn auttamaan muita.
Esim vaikkapa sähkö, vesi, ruoka, ravintolaruokailut, vuokra, yhtiövastike, kiinteistövero tms, kampaajakäynnit, ym ym niihin kuluu rahaa eikä niitä rahoja koskaan tule saamaan takaisin. Samoin auton aleneva arvo vuosittain. Myös suhteuttaminen; jos elämiseen menee vuodessa tuhansia euroa (sähkö, vesi asumuskulut, ruoka ym), niin on pieni summa säilöä turhia tavaroita ja niillä rasittaa omaa hyvinvointia.
Kommenttina tuohon hankaluuteen luopua aikanaan kalliista tavarasta.
Tuo yllämainittu pointti on todella hyvä, itse aina muistutan itseäni kuinka kalliit kampaamokäynnit jossain tunnetussa salongissa ja ravintola- ja kahvilakäynnit.
Ja tuo hyväntekeväisyys pointti, ajattelen että vaikka edullisesti myyminen on ilo kun toinen saa hyvälaatuisen tavaran edullisesti, ihan kuten itse olen tehnyt hyviä löytöjä netistä, merkkitavaroita tarpeeseen.
Sitten vielä tavarat joiden säilyttäminen ei ole ongelma, esim koriste-esineet, laatuastiat jne niin olen niitä myynyt netissä kohtuulliseen hintaan, niin yleensä on mennyt 2-6 viikossa, ja jos tavara on pitänyt saada nopeasti eteenpäin siksi ettei se vaan mahdu enää, niin edullinen hinta, niin menee samana päivänä ja joskus tulee jonoakin.
Annan myös Annetaan-palstojen kautta ja siitä tulee tosi hyvä mieli ja se tavaran kalleus unohtuu, kun joku nuori ihminen hakee esim äidilleen sen tavaran.
Voi miettiä näin; jos nyt muuttaisi nykyiseen asuntoon, niin mitä tavaroita, vaatteita ja kenkiä sinne ottaisi ja laittaisi kaappeihin.
Selkeä listaus ja ihan nimeäminen mitä ei ottaisi ja mitä ottaisi.
Tämän mukaan eteneminen.
Siivoan alvariisa juoppoukon jättämiä sotkuja, välillä kyllästyn, enkä tee yhtää mitää, odotan, että äijä siivoais ite sotkusa, mutta sitä päivää saa ootella hautaa asti..
Kesähaaste - Poistot
Saa valita sopivan määrän:
1
10
100
tai
1000
Vierailija kirjoitti:
Kesähaaste - Poistot
1
10
100
tai
1000
Voisin valita ton 100 kpl :) meillä on aika hyvä tilanne, olen karsinut jo hurjan määrän. Aina sitä löytää jotain karsittavaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesähaaste - Poistot
1
10
100
tai
1000
Voisin valita ton 100 kpl :) meillä on aika hyvä tilanne, olen karsinut jo hurjan määrän. Aina sitä löytää jotain karsittavaa kuitenkin.
Jes. :) Mä olen saanut myös karsittua paljon, mutta vielä on paljon karsimista. Mulla on tavoitteena 1000, mutta ajattelin pilkkoa sen tehtäväksi pienemmissä erämäärissä (40 kertaa 25kpl tms).
Koti kannattaa siivota ja puhdistaa välillä myös oikein kunnolla, ihan kuin tekisi muuttosiivouksen. Vaikka yksi huone kerrallaan.
Eilen puhdistin eteisen: lattia, lipasto, seinät, ovet ym ja on aivan ihana raikasta. En yleensä käytä desinfiointiaineita kuin erittäin harvoin, mutta eilen mä puhdistin desinfiointiaineella (Sanysol).
Vierailija kirjoitti:
Se on tavallaan kertakäyttöinen, mutta ei minulla niin paljon pölyä ole, ettenkö hoitaisi normaalit viikkosiivoukset pari kolme kuukautta. Käytän varmaan paketin loppuun, mutta sitten palaan käyttämään tasoilla mikrokuituliinaa ja muualla vanhaa lampaanvillaista pölyhuiskaa. Sekin puhdistetaan vain imuroimalla tai vartta pyörittelemällä huiskitaan pölyt pihalle.
Mun lemppari pölyjen pyyhinnässä on sellainen strutsinsulkainen pölyhuiska, oliskohan Clas Ohlsonilta ostettu, en ole varma, on jo vanha ja ostettu aikana jolloin en miettinyt mahtaako moinen olla edes eettisesti valmistettu... Mutta sillä on hauska huiskia pölyjä! Muuten vihaan pölyjen pyyhkimistä, mutta tuolla se on edes siedettävää. Ainut vaan, että se ei yksinään siltikään riitä, vaan aina välillä pinnat kaipaat ihan kunnon mikrokuituliinalla (ja mahdollisesti kostealla) pyyhkimistä, ja se onkin mun inhokki siivoustyö. Varmaan pitäis entisestään vähentää tasoilla olevia tavaroita jotta pyyhkiminen olisi helpompaa. Mutta en tahdo liian tyhjää, tykkään että on viherkasveja ja koriste-esineitä ym. En tiedä mikä olisi sellainen tasapaino, jossa olisi sekä viihtyisää että helppoa siivota. Kokeilemalla se kai vain selviää...
Vierailija kirjoitti:
Mun lemppari pölyjen pyyhinnässä on sellainen strutsinsulkainen pölyhuiska, oliskohan Clas Ohlsonilta ostettu, en ole varma, on jo vanha ja ostettu aikana jolloin en miettinyt mahtaako moinen olla edes eettisesti valmistettu... Mutta sillä on hauska huiskia pölyjä! Muuten vihaan pölyjen pyyhkimistä, mutta tuolla se on edes siedettävää. Ainut vaan, että se ei yksinään siltikään riitä, vaan aina välillä pinnat kaipaat ihan kunnon mikrokuituliinalla (ja mahdollisesti kostealla) pyyhkimistä, ja se onkin mun inhokki siivoustyö. Varmaan pitäis entisestään vähentää tasoilla olevia tavaroita jotta pyyhkiminen olisi helpompaa. Mutta en tahdo liian tyhjää, tykkään että on viherkasveja ja koriste-esineitä ym. En tiedä mikä olisi sellainen tasapaino, jossa olisi sekä viihtyisää että helppoa siivota. Kokeilemalla se kai vain selviää...
Kuivalla mikrokuituliinalla on kyllä paljon mukavampi pyyhkiä tasot kuin nihkeällä. Otan vain tahrat nihkeällä ja huiskakin on usein käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Voi miettiä näin; jos nyt muuttaisi nykyiseen asuntoon, niin mitä tavaroita, vaatteita ja kenkiä sinne ottaisi ja laittaisi kaappeihin.
Selkeä listaus ja ihan nimeäminen mitä ei ottaisi ja mitä ottaisi.
Tämän mukaan eteneminen.
Tätä mä teen myös. Konmarissa laitettiin samat tuotteet yhteen pinoon ja kengät toimii tässä hyvin.
Mulla vappu ja syysloma on ne, milloin viimeksi teen.
Keväällä lankkaan kengät, katson kengännauhat, yleensäkin kengät ovat ehjät.
1 iso laatikko, muovinen versio, on varattu näihin. Kesällä on talvikengät ja talvella kesäkengät ovat sivussa
Esim nyt tiedän mitään ei tarvi ostaa ensi talvena
Tässä muutamia puuhia viime päiviltä:
-olohuoneen maton pesu
-sohvan istuinosan puhdistus ruokasoodalla ja vedellä
-koiran pedin pesu
-ns. ikuisuuspyykin pesu (jatkuu vielä)
-astiapesukoneen puhdistus etikalla ja ruokasoodalla
-järjestyksen vaihto olohuoneessa
-poistoja tehty sitä mukaan, kun eteen tullut turhaa tavaraa
-lisäksi perus ylläpitosiivousta
Teki hetken aikaa mieli ostaa uusi matto olohuoneeseen, mutta mielihalu meni ohi parissa päivässä. Alkoi oikeastaan vaan ahdistamaan, kun mietin mihin sijoitan vanhan maton ym.
Nyt ymmärrän miksi hankintoja kannattaa miettiä vähintään yön yli.
Aiemmin tuli myös ostettua jotain uutta aina kun tuli sisustusfiilis. Nykyisin en enää osta uutta, vaan karsin, järjestän ja siivoan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä muutamia puuhia viime päiviltä:
-olohuoneen maton pesu
-sohvan istuinosan puhdistus ruokasoodalla ja vedellä
-koiran pedin pesu
-ns. ikuisuuspyykin pesu (jatkuu vielä)
-astiapesukoneen puhdistus etikalla ja ruokasoodalla
-järjestyksen vaihto olohuoneessa
-poistoja tehty sitä mukaan, kun eteen tullut turhaa tavaraa
-lisäksi perus ylläpitosiivoustaTeki hetken aikaa mieli ostaa uusi matto olohuoneeseen, mutta mielihalu meni ohi parissa päivässä. Alkoi oikeastaan vaan ahdistamaan, kun mietin mihin sijoitan vanhan maton ym.
Nyt ymmärrän miksi hankintoja kannattaa miettiä vähintään yön yli.
Aiemmin tuli myös ostettua jotain uutta aina kun tuli sisustusfiilis. Nykyisin en enää osta uutta, vaan karsin, järjestän ja siivoan.
Minäkin nuorempana podin tuota. Eiköhän se ole jokin pesänrakennusgeeni, joka kytkeytyy keski-iässä pois päältä. Miksi ihmeessä kotini pitäisi näyttää nuoremmalta kuin itse olen?
Itse olen todennut että joidenkin kuiva aineiden jne säilytys boxeissa on järkevää...toisaalta taas joskus on ihan ok säilyttää esim kaurahiutaleet ostopakkauksessaan. Kannattaa miettiä kaapin sisällön ulkonäön sijaan eniten sitä mikä säästää aikaa ja vähentää hävikkiä. Insta-kuiva ainekaappi on toki kaunis 😁
Meillä on aikanaan kaupasta riisin mukana tulleiden ötököiden jälkeen alettu säilyttää kaupan hiutalepaketit ym. isoissa minigrip-pusseissa. Ei tarvitse siirrellä paketeista purkkeihin, vaan riittää kun laittaa paketin pussiin. Läpi näkyy mitä missäkin on, samoin parasta ennen-päivät, mutta jos jossain on ötököitä, ei leviä muihin. Ja nuo minigrip-pussit voi käyttää moneen kertaan. Ei toki ole instan-kestävä tyylikkyys, mutta tosi käytännöllinen.
Tämä on niin inspiroiva ketju! Saa minut myös liikkeelle. Tänä kesänä minulla on poikkeuksellinen, uusi rytmi saada koti kuntoon. Teen kolme tehtävää päivässä. Kaiken muun ajan käytän elämiseen. Tänään minulla on keittiön yksi kaappi (Kuivakaappi), työpiste (etätyö) ja varhain aamulla pesin jo lakanat/ pyyhkeet. Tämän jälkeen vain ruoanlaitto, tiskit ja muuta päivittäistä. Kiitos kaikille tsemppamisesta!